Welke audio-codec verkiezen jullie?

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie

Welke audio-codec verkiezen jullie?

mp3
17
77%
ogg
5
23%
ape
0
Geen stemmen
mp3pro
0
Geen stemmen
aac
0
Geen stemmen
wave
0
Geen stemmen
WMA (Windows Media Audio)
0
Geen stemmen
andere (vermeld even welke aub)
0
Geen stemmen
ram (Real Audio Media)
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 22
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Vraag is simpel deze keer ;)

Indien je voor mp3 kiest, gelieve ook even te vermelden welke encoder je gebruikt (bv Lame, Fhg, Xing,...)

greetz,

Nob
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik kies dus voor ogg (betere kwaliteit dan mp3 + pakt minder plaats in + het ondersteunt meerkanaals geluid + er rusten geen rechten op van 1 of ander bedrijf)

't Probleem is dat het nog op niet veel draagbare spelers ondersteund word en dat het niet zo goed verspreid is als mp3.

meer info: www.vorbis.com

Als alternatief kies ik dan voor mp3 en meer bepaald voor de encoder/decoder lame, simpelweg omdat deze de beste is voor mp3.
Als ripper neem ik exactaudiocopy (www.exactaudiocopy.de) Deze gebruik ik ook om ogg-files mee te maken.

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

d'er zit 1 heel groot formaat niet tussen: WMA of WMA9 ...

Persoonlijk kies ik nog altijd voor MP3 (codeer met Creative Playcenter, geen idee welke encoder die gebruikt, ik vermoed een licentie van Fraunhofer/IIS/Thomson). De reden? Ik heb een MP3-speler (Creative Jukebox 3) en die ondersteunt enkel MP3/WMA/WAV ...
Laatst gewijzigd door meon op 15 mei 2003, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik heb dus voor MP3 gekozen. Ik gebruik dit het meeste omdat het zo wijd verspreid is. Ik gebruik ook de Lame-codec. Om zelf te rippen gebruik ik EAC (zoals Nob) en db poweramp (of zoiets, het is lang geleden dak nog zelf iets geript heb). De reden waarom ik niet voor MP3Pro gekozen heb is dat dit formaat ook nog niet goed verspreid is. De resultaten zijn wel beter, maar bijna niemand gebruikt dit al. Hopelijk is dit een voldoende antwoord op de vraag.

Cheers
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

en mp3pro is proprietary, dus bv makers van draagbare spelers moeten betalen aan de makers van mp3pro om dat in hun speeltje te mogen implementeren, da's dus niet goed ;) (en als ze willen wordt ook de coder/decoder te betalen)

wma was ik dus vergeten! (spijtig genoeg moet dat er ook bij ;) )

greetz,

Nob
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Hey, ook mp3 gekozen. Die mp3pro zegt mij wel wat.. vernieuwde versie belooft véél. Maarja.. tis nog niet ideaal :p

Btw heb die rode tag verwijderd uit post van Nob, door Sub.. dat oogde niet mooi op de homepage :?
I love it when a plan comes together!
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

Ikke ook MP3, daar ik in mijnen car een MP3-spelerke heb... :wink:
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Waarom toch mp3pro? Terwijl er een vrij alternatief is dat minstens even goed is!

Mja, waarom gebruik we hier niet vBulletin en betalen we lekker? huhum :p



greetz,

Nob
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik had er niet aan gedacht dat dit op de homepage kwam. Gelijk heb je om dit te verwijderen The Oddity :oops: Khad er niet aan gedacht.

Ik vind het eigenlijk spijtig dat MP3pro tegen betaling is. De meeste goede dingen zijn te betalen tegenwoordig. Net zoals DIVX 5 pro. Het is toch ontwikkeld, dus waarom niet gratis maken? Geld maakt mensen soms blind he.

Cheers
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Sub, er zij gratis alternatieven die zelf beter zijn (ogg >< mp3 en xvid >< divx) dus kies daar dan maar voor :)

greetz,

Nob
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

De meeste films die ik heb zijn XVID's. Ik ken het bestaan van de verschillende codec hoor, maar spijtig dat er overal winstbejag achter zit. Wij doen dit toch ook gratis en voor niks en we investeren zelf in de hosting. Er zijn veel gratis dingen, maar je moet niet echter alles geld zoeken he.

Cheers
Afbeelding
Tracer
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 mar 2003, 18:23
Locatie: Stekene Belgium

Ik heb gekozen voor MP3 en gebruik ook Lame/EAC om te decoderen.
Reden waarom ik MP3 kies is omdat ik een MP3 speler in de auto en op de GSM heb en dan kan ik alles met 1 standaard afspelen.
Ben heel tevreden ook van Ejay als player. :wink:

Edited by The Oddity
Geen links naar illegale zaken!
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Mzz Sub, mijn gedacht zit er achter ogg en xvid helemaal geen winstjagende firma, maar gewoon mensen die het lekker samen gratis/open ontwikkelen. (zelfde voor lame en in mindere mate ook voor eac (geen open-source))

greetz,

Nob
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

ik ga ook voor ogg , maar dan alleen voor het digitaal opslaan van cd (rippen dus ) , mja 2de mp3 omdat ik juist zoon draagbare mp3's disk player gekocht heb , ik denk dat het nog wel even wachten zal zijn voor dat je ergens een ogg player kan vinden .

Edited by The Oddity
No illegal sharing!
Gebruikersavatar
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 811
Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

mp3, ik draai da af op hoe raad ge het, winamp.

Mp3 vind ik praktisch omdat iedereen dat heeft, en wat iedereen heeft is het makkelijkst te verkrijgen. Het kopieren van originele cd's die ik in mijn bezit heb voor eigen gebruik :wink: gebeurt met EAC en als encoder zit er lame op. Ik volg dus de grote massa.
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
Dw@rfke
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mei 2003, 11:46
Locatie: Zelzate, belgium
Contacteer:

mp3 natuurlijk en ja ik draai da ook op winamp met zon mooie skin van lord of the rings. Moet maar eens vragen aan oddity welke liedjes ik er allemaal laat opstaan. Hij schaamt hem in mijn plaats dan he jong. hehe
Gr33tz Dw@rfke
Gast

nob schreef:
't Probleem is dat het nog op niet veel draagbare spelers ondersteund word en dat het niet zo goed verspreid is als mp3.




niet veel , nog gene , ze zijn nu aan de eerste aant werken

http://www.xiph.org/ogg/vorbis/portables.html

misschien is em ondetussen al klaar , maar het zal nog wel effe duren voordat het in belgie uitkomt
Gast

ram formaat is ook vergeten , real player stuff
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

realplayer s**** man

telkens je een film afspeelt zen het is gedaan komt zo een popup met reclame ik heb die reclame niet gevraagd dus realplayer raus !
Registered Linux user #286313
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Het RealMedia-formaat is vrij goed tov. Windows Media 8, maar Windows Media 9 is dan weer beter dan RealMedia.

Nu over die ogg-spelers... Ik hoop dat via een rompack m'n speler kan worden aangepast aan het afspelen van die dingen. Ogg is gratis, dus in principe zou het mogen... Ik kruis m'n vingers alvast ;-)
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer

ieder type eeft zijn voordeel denkik, zo zijn bijna alle windows media formaten niet afspeelbaar op andere platformen, enz...
de ene eeft zware cpu nodig, de andere nie...

dusja
moa toch ga ik voor mp3 :d

Gimic
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

ik zei ook niet dat real audio goed is , ik zei gewoon even dat het vergeten was
Gebruikersavatar
Massachusetts
Plus Member
Plus Member
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:44
Locatie: Tongeren, Belgium

Mp3 heeft voor mij de voorkeur, omdat iedereen over het algemeen mp3 gebruikt. Als encoder, daar vraag je mij wat, ik gebruik musicmatch om m'n cd's om te zetten naar mp3. Om m'n mp3's af te spelen, da doe ik met winamp. :-)
Microsoft probeert te concurreren door met wma op de markt te komen, maar ik denk dat hen niet zal en ook niet is gelukt. Mp3 zal nog lang de scepter zwaaien, totdat er een beter alternatief is. :-D
Make a wish, make a move, make up your mind, you can choose.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”