Belgacom schendt GPL Licentie - Mood STB
-
- Premium Member
- Bedankt: 1 keer
Quote vanop http://linuxdevices.com/articles/AT9483972214.html
"We will be posting any significant changes done to any GPL source code as soon as they are ready to be released," he added. "Giving back to the community is very important; we will also release parts of our own source under GPL or similar licenses."
Op de Tilgin website zijn geen sources te bespeuren voor de mood ( ftp://ftp.opensource.tilgin.com/ ). Mails naar Tilgin blijven onbeantwoord.
Er zit zeker GPL code in de Mood STB's die Belgacom voor hun Belgacom TV aanbiedt. Toch kan je op de Belgacom website nergens de sources vinden voor dit toestel. Dit is in strijd met de GPL licentie, en in theorie kan Belgacom dus vervolgd worden.
"We will be posting any significant changes done to any GPL source code as soon as they are ready to be released," he added. "Giving back to the community is very important; we will also release parts of our own source under GPL or similar licenses."
Op de Tilgin website zijn geen sources te bespeuren voor de mood ( ftp://ftp.opensource.tilgin.com/ ). Mails naar Tilgin blijven onbeantwoord.
Er zit zeker GPL code in de Mood STB's die Belgacom voor hun Belgacom TV aanbiedt. Toch kan je op de Belgacom website nergens de sources vinden voor dit toestel. Dit is in strijd met de GPL licentie, en in theorie kan Belgacom dus vervolgd worden.
- D3bian
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 25 keer
Haha, wedden dat ze de "added-value"-strategie gaan toepassen, in dat geval zijn ze enkel verplicht de standaard GPL sourcecode te publiceren maar niet wat ze gewijzigd hebben of hoe ze deze gebruiken.
-
- Premium Member
Dat is voor discussie vatbaar, cfr Linksys verhaal. Normaal gezien moet je als je ook maar een regel GPL gebruikt in uw code, ze volledig publiceren...
Maar zelfs de originele sources zijn niet te vinden op hun website.
- netdata
- Elite Poster
- Twitter: wdhaeseleer
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
- Contacteer:
Ook ik maakte al geruime tijd hier een melding over:Siglo schreef:Dat is voor discussie vatbaar, cfr Linksys verhaal. Normaal gezien moet je als je ook maar een regel GPL gebruikt in uw code, ze volledig publiceren...
http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=10029
Omdat de MOOD niet gemaakt is noch aangepast DOOR beglacom (maar wel VOOR belgacom) passen ze de added value regel toe dat klopt.
Sources zoude te verkrijgen zijn bij de fabrikant...
Maarja wat doe je tegen een gigant als Belgacom.
Ik spak met iemand van die firma op CeBIT en die vielen uit de lucht en waren niet meer bereid om nog een gesprek hierrond over aan te gaan...
- D3bian
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 25 keer
Haha, wat had je gedachtIk spak met iemand van die firma op CeBIT en die vielen uit de lucht en waren niet meer bereid om nog een gesprek hierrond over aan te gaan...
-
- Premium Member
Op de http://gpl-violations.org/ website: "By June 2006, the project has hit the magic "100 cases finished" mark, at an exciting equal "100% legal success" mark. Every GPL infringement that we started to enforce was resolved in a legal success, either in-court or out of court"
Misschien moeten we daar eens proberen?
Misschien moeten we daar eens proberen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Is een soort digibox veronderstel ik ?
-
- Premium Member
Set-Top Box (het model is in mijn geval de Tilgin Mood 337) voor digitale tv van Belgacom. http://en.wikipedia.org/wiki/Set-top_boxDeej_1977 schreef:Forgive my ignorance maar wat is MOOD & wat is STB? Ben nogal Digitale TV leek ...
Ondertussen mailtje naar Belgacom en 3e en 4e mail naar Tilgin met de vraag waar ik de sources kan vinden. Bij geen antwoord ga ik eens zien wat ik kan doen bij http://gpl-violations.org/
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
'k Hoop dat ze op de rooster gelegd worden, politiek voeren tov illegaal downloaden en dan zelf illegaal bezig zijn ..
't Laat alleen nog maar eens duidelijk zien dat Belgacom denkt dat de wet niet op hun van toepassing is.
't Laat alleen nog maar eens duidelijk zien dat Belgacom denkt dat de wet niet op hun van toepassing is.
- deej
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
Bedoel je niet eerder de maker van die box? Denk niet dat BGC er iets aan kan doen als die firma de GPL schendt (buiten ze buitenjassen en andere STB's gaan inkopen).
- Ofloo
- Elite Poster
Zoals bij warez is zowel de koper als verkoper verantwoordelijk.. ge gaat me toch niet wijsmaken dat belgacom geen gpl kent..
Een gewone thuis gebruiker moet wel illegale kopieën kunnen onderscheiden
En bedrijven als BGC kijken wel degelijk naar een product licentie voor ze het in gebruik nemen ! Of denk je dat BGC GPL koopt zonder zelf de source te hebben/krijgen..
Dan is het toch een kleine moeite dat als mensen er omvragen die te bezorgen aangezien ze hier recht op hebben.
En bedrijven als BGC kijken wel degelijk naar een product licentie voor ze het in gebruik nemen ! Of denk je dat BGC GPL koopt zonder zelf de source te hebben/krijgen..
Dan is het toch een kleine moeite dat als mensen er omvragen die te bezorgen aangezien ze hier recht op hebben.
- netdata
- Elite Poster
- Contacteer:
Ja idd,Ofloo schreef:Zoals bij warez is zowel de koper als verkoper verantwoordelijk.. ge gaat me toch niet wijsmaken dat belgacom geen gpl kent..
Maar je mag het standpunt van belgacom ook niet verliezen.
Zij verkopen die boxen onder de prijs, ze dienen dus hun hardware terug te verdienen op abbonementen en add-ons
Indien in die firmware te pakken krijg maak ik er een mooi binnenhuis stream toestel van...
Das net het probleem op die manier verdient belgacom hun decoder niet meer terug
- gedeco
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 10 keer
prodata schreef:Indien in die firmware te pakken krijg maak ik er een mooi binnenhuis stream toestel van...
Met vlc onder linux heb je reeds een binnenshuis stream toestel.
hauppage ivtv card voor live streams.
Freevo voor recording en de opgenomen programma's kan je eveneens streamen. Dit alles draait op een clarkconnect server (zonder X-windows)
Toegegeven, het is geen settopbox, eerder kelderbox. (staat bij mij in de kelder)
De streams zijn van goede kwaliteit, zelfs onder wireless 54G.
Die settopboxen, worden die verkocht of verhuurd aan de klant?
Indien ze verkocht worden moet er heel zeker sourcecode bij, op eenvoudig verzoek van de klant.
Indien BGC die niet kan leveren, zijn zij verplicht van hun leverancier hier over aan te spreken.
Bedenk wel dat niet alle source in de settopbox opensource kan zijn.
Laatst gewijzigd door gedeco 18 aug 2006, 11:53, in totaal 1 gewijzigd.
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
approximated.
Dat is mijn zaak niet, dan moeten ze die boxen maar niet onder de prijs verkopen, wanneer zij met een opensource GPL protected programma werken is dat hun keuze. Ze kunnen ook gewoon (misschien duurdere) apparaten kopen met closed source software.Zij verkopen die boxen onder de prijs, ze dienen dus hun hardware terug te verdienen op abbonementen en add-ons
Indien in die firmware te pakken krijg maak ik er een mooi binnenhuis stream toestel van...
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Kleine note: Belgacom verkoopt de decoders onder de prijs (zijnde 99 euro) maar wel enkel aan mensen die een jaarabonnement bij Belgacom TV afsluiten.prodata schreef:Ja idd,Ofloo schreef:Zoals bij warez is zowel de koper als verkoper verantwoordelijk.. ge gaat me toch niet wijsmaken dat belgacom geen gpl kent..
Maar je mag het standpunt van belgacom ook niet verliezen.
Zij verkopen die boxen onder de prijs, ze dienen dus hun hardware terug te verdienen op abbonementen en add-ons
Das net het probleem op die manier verdient belgacom hun decoder niet meer terug
- Ofloo
- Elite Poster
Nu nog straffer , ahja nu mag ik kopieën van xp verkopen.. want ik verkoop die onder de prijs en anders kan ik dat niet doen..prodata schreef:Zij verkopen die boxen onder de prijs, ze dienen dus hun hardware terug te verdienen op abbonementen en add-ons
Indien in die firmware te pakken krijg maak ik er een mooi binnenhuis stream toestel van..
-
- Premium Member
Toch niet: je kan die gewoon los kopen in Mediamarkt (nog altijd trouwens) aan 99€ zonder enige vorm van abonnement.Anthony schreef: Kleine note: Belgacom verkoopt de decoders onder de prijs (zijnde 99 euro) maar wel enkel aan mensen die een jaarabonnement bij Belgacom TV afsluiten.
Serieus? Met Belgacom-logo en al, of is dat gewoon een stok van Mediamarkt zelf?Siglo schreef:Toch niet: je kan die gewoon los kopen in Mediamarkt (nog altijd trouwens) aan 99€ zonder enige vorm van abonnement.Anthony schreef: Kleine note: Belgacom verkoopt de decoders onder de prijs (zijnde 99 euro) maar wel enkel aan mensen die een jaarabonnement bij Belgacom TV afsluiten.
Iig vreemd, want in de Belgacom-folders staat er dus die abonnementverplichting bij.
- netdata
- Elite Poster
- Contacteer:
Neen uiteraard mag dat niet !Ofloo schreef:Nu nog straffer , ahja nu mag ik kopieën van xp verkopen.. want ik verkoop die onder de prijs en anders kan ik dat niet doen..prodata schreef:Zij verkopen die boxen onder de prijs, ze dienen dus hun hardware terug te verdienen op abbonementen en add-ons
Indien in die firmware te pakken krijg maak ik er een mooi binnenhuis stream toestel van..
GPL is GPL uiteraard.
maar ik versta belgacom wel dat ze de source niet willen vrijgeven.
Al zou de leverancier dit wel moeten doen !
-
- Premium Member
Ik heb eindelijk antwoord gekregen van Tilgin:
Dear ,
Sorry for the late replay but I needed to check why we had not published
the Mood sw.
The sw should have been published by now but unintentionally the work
had halted. However the work has now been re-initated and we it will be
published as soon as the review is finalized.
Unfortuntly I cannot promise you a date. The Mood sw consists of a sw
from numerous sources with different terms attached to it and we need to
review and secure that we are not violating any of the terms before
things are published. However you can be certain that it will be
published, and it should not be that far away.
Regards,
Dear ,
the Mood sw.
Regards,
- netdata
- Elite Poster
- Contacteer:
Zeer goed nieuws !Siglo schreef:Ik heb eindelijk antwoord gekregen van Tilgin:
Dear ,
the Mood sw.
Regards,
- Ofloo
- Elite Poster
Prachtig dat ze het uiteindelijk gaan doen, maar eigenlijk hadden ze dit direct moeten doen, vanaf de moment het product op de markt kwam ! Tenslote veel beloven weinig geven doen de zotten in vreugde leven ..
- netdata
- Elite Poster
- Contacteer:
Zover ik weet draait daar de digbox niet op *nixfuttta schreef:hoe zit dat eigenlijk met telenet? gebruiken de digibox of digicorder linux of ander open source os als basis? en zijn de sources daarvan ergens downloadbaar?
In plaats daarvan gebruiken zij een JAVA platform.
Als ik me niet vergis is dat MHP (Media Home Platform) http://www.mhp.org/
En als ik me nog niet vergis is MHP een open standaard middelware (let op: wilt NIET GPL licentie noch opensource zeggen !)
Trouwens indien je daar vragen over hebt http://www.osmosys.tv/ is de MHP integrator van de digiboxen.
Maar aangezien MHP een middelware is (middenste gedeelte van de applicatie) heb je dus ook een laag die eronder draait.
Ik betwijfel of die software opensource gaat zijn....
beetje rondgeneusd. de digibox en digicorder van TN worden gemaakt door Avanced Digital Broadcast (http://www.adbglobal.com/). de middleware (mhp-stack; mhp is een min of meer open standaard) is idd van osmosys (http://www.osmosys.tv/). osmosys en adb maken beiden deel uit van de zwitserse adb-groep (http://www.adbholdings.com/).
het is bijzonder onduidelijk of het OS op de telenet-digiboxen ook deel uitmaakt van die middleware. op de productpagina van osmosys worden 3 versies van Osmosys MHP4 vermeld; Osmosys MHP, Osmosys MHP4Linux en Osmosys MHP4Win. het lijkt er dus op dat de middleware OS-onafhankelijk is. het aanbod van osmosys lijkt overigens sterk op dat van opentv (http://www.opentv.com/), hun middleware werkt alleszins bovenop verschillende realtime-OS'en als psos, vxware, linux, ..
ik heb me tenslotte laten vertellen dat nmap geen uitsluitsel kan geven over het os. ik citeer;
het is bijzonder onduidelijk of het OS op de telenet-digiboxen ook deel uitmaakt van die middleware. op de productpagina van osmosys worden 3 versies van Osmosys MHP4 vermeld; Osmosys MHP, Osmosys MHP4Linux en Osmosys MHP4Win. het lijkt er dus op dat de middleware OS-onafhankelijk is. het aanbod van osmosys lijkt overigens sterk op dat van opentv (http://www.opentv.com/), hun middleware werkt alleszins bovenop verschillende realtime-OS'en als psos, vxware, linux, ..
ik heb me tenslotte laten vertellen dat nmap geen uitsluitsel kan geven over het os. ik citeer;
zal adb en osmosys eens een mailtje doen ..Device type: VoIP phone|broadband router|general purpose|specialized
Running: Clipcomm embedded, D-Link embedded, DEC TOPS-20, Liebert embedded, SMC embedded
OS details: Clipcomm CP-100 VoIP phone, D-Link DI-604 Broadband router, D-Link DI-604 Ethernet Broadband Router, D-Link VPN Router DI-714P+/DI-804HV, DEC TOPS-20 Monitor 7(102540)-1,TD-1, Liebert Intellislot SNMP/Web Card (power devices, air conditioning, etc.), SMC Barricade SMC7004VR2.0EU DSL router
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Voor zover ik weet... de MHP stack van de Digibox zit bovenop VxWare.
MHP is een open standaard... maar closed source !
Van ADB ga je weinig info krijgen...
MHP is een open standaard... maar closed source !
Van ADB ga je weinig info krijgen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
Sommige bedrijven hebben idd wat push nodig.
antwoorden van adb (hardware) en osmosys (middleware) zijn niet sluitend; beiden bevestigen dat hun systeem met verschillende os'en kan werken. aangezien nmap de digibox niet herkent (maar er zijn geen open poorten, maakt detectie veeeel moeilijker) is de kans groot dat het geen linux-gebaseerde oplossing is. vxworks is dan idd een goeie kanshebber.
-
- Premium Member
En na heel wat heen en weer gemail heb ik ze eindelijk zover gekregen om al een ander van de sources te releasen:
ftp://ftp.opensource.tilgin.com/MOOD
Laat het hacken beginnen
ftp://ftp.opensource.tilgin.com/MOOD
Laat het hacken beginnen
De mood 300 kan eenvoudig op Ebay gekocht worden. Via de reset knop op de achterkant ben ik erin geslaagd om de bestaande software te wissen (knop inhouden, stroom uittrekken, stroom aansluiten, 5 seconden wachten, knop loslaten). Nu is het scherm grijs tijdens het opstarten. Via documentatie op het Internet ben ik te weten gekomen dat de mood tijdens het opstarten via DHCP een boot server address meekrijgt. Daar wordt een linux rom opgehaald die daarna geïnstalleerd wordt. De mood kan AES encriptie gebruiken voor de rom transfer. Alhoewel de mood ook zonder encriptie of zelfs zonder netwerk booting geconfigureerd kan worden. Linux lijkt de Trolltech QT/Embedded te zijn. Maar deze informatie is louter op een persbericht gebaseerd. Is er iemand die erin slaagt om een rom te laten die het mogelijk maakt om web paginas te laden? ik zou de mood graag gebruiken om binnenshuis video te streamen naar meerdere televisies.
-
- Premium Member
Als ik even wat meer tijd had...
Ik ben nog steeds bezig met een cross compiler. Ik kan wel al uitvoeren wat ik wil via de startup scripts, maar ben aan het sukkelen met een telnet deamon.
zie http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=13104
Ik ben nog steeds bezig met een cross compiler. Ik kan wel al uitvoeren wat ik wil via de startup scripts, maar ben aan het sukkelen met een telnet deamon.
zie http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=13104
-
- Premium Member
Je kan commando's uitvoeren via de startup scripts die op de hdd staan en de output wegschrijven naar die harde schijf.mectors schreef:Als je geen Telnet kan doen en er is geen serial bus, hoe geraak je op de STB?