Netwerk en internetdeling

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Airwolfke

Beste,

Al enige tijd heb ik bij mij thuis ADSL liggen. Ik werk hier met 2 computers op het internet, (pc1 - AMD 1400 - win xp pro) - (pc2 - Laptop - win me)

Door de slechte staat van het belgacomnet in de straat heb ik mijn usb modem moeten vervangen door een netwerkmodem (speed touch home)
Ik heb dan ook in mijn eerste pc 2 netwerkkaartjes steken.
Nu is het zo dat sinds ik die nieuwe modem heb, mijn inetnetsharing nogal raar doet.

Mijn netwerk op zich werkt goed
MSN werkt op beide toestellen
Mail werkt op beide toestellen
maar het internet zelf (websites) werken niet ALLEMAAL. Sommige websites kan ik binnenhalen met de laptop, anderen niet...

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn enhoe ik het kan oplossen

IK dacht zelf al aan het feit da op pc1 2 gateways zijn ingesteld: 1 van de modem: 10.0.0.138 en een van het netwerk zelf (doet win xp automatisch) 192.168.0.1


graag reactie
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Afbeelding
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Werkt het internet niet op beide toestellen of enkel op een van de toestellen? Wat is de gateway op het tweede toestel? Dit moet normaal dan het IP van de 'server" zijn (iets in de zin van 192.16.0.x). Zijn de DNSsen goed ingesteld? Op beide computers. Deze zijn 195.238.2.21 en 195.238.2.22.

Waar ik nu juist aan denk, Windows XP heeft een ingebouwde firewall. Zet deze eens af (bij de instellingen van je verbindingen staat deze). Dit zijn echt symptomen veroorzaakt door die firewall (sommige sites niet en sommige sites wel). Zet alle firewalls af en probeer nog eens.

Cheers
Afbeelding
fd2k
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jul 2003, 18:26
Locatie: BE

Ik heb dat ook ooit eens voorgehad en lang achter de oplossing moeten zoeken .... het lijkt dat jij net hetzelfde probleem hebt als ik toen had indertijd .... Dus ik zal je het werk besparen.... ;)

Het probleem ligt in de mtu setting van je pc (mtu = maximum transfer unit) .... standaard staat de windows mtu setting op 1500 terwijl pppoe slechts een mtu setting van 1492 of 1452 ondersteund .

Genoeg gezeverd, de oplossing:
In de onderstelling dat de windows ME de client computer is (diegene die NIET rechtsreeks met de modem verbonden is):

Start de registry editor door in het startmenu "run" te kiezen (of "uitvoeren" in een nederlandstalige versie) en type regedit.exe.
De registry editor verschijnt nu (OPGELET: doe geen domme dingen hier want dan kan je je systeem naar de kl*** helpen - als je het niet zeker weet, vraag dan hulp aan iemand die dit al wel eens gedaan heeft). OK, navigeer hier nu naar: HKEY_LOCAL_MACHINE\ System\ CurrentControlSet\ Services\ Class\ Nettrans\
Zoek onder deze tak de tcp/ip settings van je netwerkkaart (vaak vind je hieronder ergens een waarde die overeenkomt met het netwerkadres van je pc .... ik weet echter niet of dit ook zo is bij windows ME)
Open dit en druk vervolgens de rechtermuisknop en kies "String Value" en geef "MaxMtu" als naam in. Als deze "StringValue" is aangemaakt, dubbelklik je de String, nu kan je de MTU waarde ingeven (stel bv een waarde in van 1430). Verlaat nu het register en start je pc opnieuw op.
Probeer nu de websites eens te openen.

Ik weet dat het ambetant gepruts is maar dit werkt normaalgezien wel.

Als je meer info wenst zou ik onder google eens een search doen naar de volgende keywords:

internet connection sharing problem change mtu

of naar de keywords

changing mtu windows me

Hier zijn nog een aantal rechtstreekse links omtrend je probleem:
http://old.gallantry.com/support/techno ... 321_pppoe/
http://www.duxcw.com/dcforum/DCForumID2/1847.html (post nr 6)

Veel geluk ermee, greetz fd2k.
Linux .... because I reboot less than windows users install ;)
airwolfke

Mercikes, nu werkt alles terug
:-)

me happy
Gebruikersavatar
Gcool
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 apr 2003, 14:36

Een beetje extra info:

Het aanpassen v/d MTU waardes kan je trouwens ook doen met het programma DRTCP.

Je kan het hier downloaden.
God is unavailable right now. Can I help you?
fd2k
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jul 2003, 18:26
Locatie: BE

Fijn dat het werkt ... ben altijd blij iemand geholpen te kunnen hebben. ;) Greetz, fd2k.
Linux .... because I reboot less than windows users install ;)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”