Nieuwsserver versneld

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

2 threads; geen speedcap (ik haal toch de max van de lijn met 2 threads) , en bij mijn wete ist idd volledig eweka zonder bijkomende beperkingen qua post age enzo ...
Tracer07
Pro Member
Pro Member

idd.. tegen 580-620kb.. gaat mooi
anakintjc
Starter Plus
Starter Plus

wat is eigenlijke het beste newsserver giganews of eweka ?

Ik twijfel nog tussen EDPnet (tot 6Mbit/20 Gb) en Dommel (4 Mbit/50 Gb)...
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 34 keer

eweka is veel goedkoper
Tracer07
Pro Member
Pro Member

op zich heb je bij edpnet 60gig voor de prijs van een bgc abonement.. vindt ik wel leuk ^^
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Daarnet even gebeld naar edpnet ivm newsserver .... ik ben namelijk sinds december eweka gebruiker en had graag geweten wat de implicaties zijn als ik mijn telenet opzeg (momenteel is de telenetnews.eweka.nl best snel en voorlopig nog gratis als tussenoplossing voor de weigering van eweka tot een paid peering welke telenet eist)

EDP beweert dat ze voor usenet samenwerken met eweka. En er geen snelheidsbeperking is wel een 10GB downloadlimiet met de gratis usenet account die bij een abbo zit. Leuk meegenomen maar ietwat HDTV clip is 12GB en daar kom ik dus niet mee toe.

Als ik een betalande account neem bij eweka (dus niet de gratis beperkte account die standaard bij het abbo zit) maar eentje van 7,5 EUR / maand, kan ik dan

- gebruik maken van de volle limiet

(dus na aanvraag via helpdesk max 100GB ipv 60GB - 's nachts dus 200GB)

Dit brengt al zeker beter op voor edpnet gezien eweka over peering loopt ipv dure transit.

- is er een speedcap zoals op het oude realroot netwerk ?

Ik heb de QoS cisco configs mogen inkijken en tot voor kort had realroot een 1 mbit cap op usenet traffic en een andere 1 mbit klasse voor al wat naar p2p ruikt.

Hoe is de situatie bij edpnet ?
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 153 keer

ub4b schreef:- is er een speedcap zoals op het oude realroot netwerk ?

Ik heb de QoS cisco configs mogen inkijken en tot voor kort had realroot een 1 mbit cap op usenet traffic en een andere 1 mbit klasse voor al wat naar p2p ruikt.

Hoe is de situatie bij edpnet ?
Geen snelheidsbeperking, behalve die van uw internetverbinding zelf, of door de serverbelasting bij Eweka.
internet, fiber & telephony
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

EDPnet schreef:Geen snelheidsbeperking, behalve die van uw internetverbinding zelf, of door de serverbelasting bij Eweka.
Houd er wel rekening mee dat de snelheid van het EDPnet netwerk 's nachts behoorlijk kan zakken (zie andere threads) door hun populariteit bij de grote downloaders. Om 23u55 haal ik nog 600 kB/s, en 10 minuten later is dat gezakt naar zo'n 400 kB/s.
Camino
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 4 keer

@ub4b

Op dit moment is het max. toelaatbare volume van 100GB, een schoentje dat bij EDPnet een beetje begint te wringen...

Onlangs nog een berichtje (ticket) ontvangen van een medewerker van EDPnet met een vriendelijk mededeling, dat ik het wat rustiger aan moest doen wat het D/L betreft.
Het gemiddeld verbruik van de laatste 2 maanden schommelde rond de 100GB (via nachtsurfen 200GB).

Vond men wat te veel van het goede...het zou de prestaties/stabiliteit te erg negatief beinvloeden voor de andere gebruikers.

Spijtige zaak is dit alles, de zekerheid dat je maandelijks max. 100GB kan en/of mag D/L is dus niet echt gegarandeerd.

Camino
Laatst gewijzigd door Camino 17 aug 2006, 14:41, in totaal 1 gewijzigd.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

Tracer07 schreef:op zich heb je bij edpnet 60gig voor de prijs van een bgc abonement.. vindt ik wel leuk ^^
Ja, dat is leuk. En met het overblijvende geld kan je dan wat extra lessen Nederlands volgen :-)
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

Camino schreef:Spijtige zaak is dit alles, de zekerheid dat je maandelijks 100GB (200GB nachttarief) kan en/of mag D/L is dus niet echt gegarandeerd.
Dat hebben ze ook nooit beweerd hé. Je contract is 29,95 euro voor 20 GB. En je kan extra betalen tot 60 GB.

Je kan deze 60 GB laten verhogen tot 100 GB, maar in de kleine lettertjes staat er duidelijk "EDPnet behoudt het recht om de maximum limiet van 100 GB te verlagen indien de performantie van het netwerk niet meer gegarandeerd zou kunnen worden."
EDPnet
ISP Official
ISP Official

Camino schreef:Op dit moment is het max. toelaatbare volume van 100GB, een schoentje dat bij EDPnet een beetje begint te wringen...
Ongenuanceerd verhaal. Adsl was en is een kwestie van gedeelde bandbreedte, van meerdere gebruikers op dezelfde Belgacom-telefooncentrale, en zal dat ook blijven. Vandaar ook de relatief lage maandabonnementsprijzen.
Tot spijt van wie het benijdt, maar wie maand na maand het comfort (downloadsnelheid) van zijn streekgenoten (EDPnet- én niet-EDPnet-klanten op dezelfde centrale) beknot, mag vroeg of laat een berisping verwachten.
Wie toch een 24/7/365 gegarandeerde bandbreedte wenst en meerdere honderden gigabytes/maand aan trafiek wil verzetten, is perfect geholpen met een sdsl- of leased line-abonnement.

Edit: Dit is wellicht beter op zijn plaats in het draadje Wat is jullie gemiddelde verbruik voor de vorige maanden.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

EDPnet schreef:Tot spijt van wie het benijdt, maar wie maand na maand het comfort (downloadsnelheid) van zijn streekgenoten (EDPnet- én niet-EDPnet-klanten op dezelfde centrale) beknot, mag vroeg of laat een berisping verwachten.
U bedoelt dus dat deze "berisping" (wat een woord, trouwens) niet verzonden wordt vanaf een bepaald absoluut verbruik, maar enkel naar gebruikers die hun mede-streekgenoten een snelheidsbeperking bezorgen? Dat kan dus al zijn bij een laag verbruik, indien de Belgacom centrale niet opgewassen is voor de job?
Mette
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer

Edward Valckx schreef:
EDPnet schreef:Tot spijt van wie het benijdt, maar wie maand na maand het comfort (downloadsnelheid) van zijn streekgenoten (EDPnet- én niet-EDPnet-klanten op dezelfde centrale) beknot, mag vroeg of laat een berisping verwachten.
U bedoelt dus dat deze "berisping" (wat een woord, trouwens) niet verzonden wordt vanaf een bepaald absoluut verbruik, maar enkel naar gebruikers die hun mede-streekgenoten een snelheidsbeperking bezorgen? Dat kan dus al zijn bij een laag verbruik, indien de Belgacom centrale niet opgewassen is voor de job?
ik hoop/denk dat dit niet zo is, maar bij chello/UPC heb ik alleszins zoiets voorgehad.
Het was toen een contract met FUP (ik spreek over een jaar of 4 a 5 geleden) en ik heb toen een brief gehad (die t schijnt naar de 20% meest gebruikende users was gestuurd) dat ik te ver was gegaan met downloaden en dit en dat en dat het MIJN schuld was dat er problemen waren met het internet

nu klopt het wel dat cable over een hele straat afhankelijk is van de andere users in u straat, maar ik had 40 a 50 gig verbruik die maand, sorry ze, ma dan moete ze imo geen FUP geven

nu ja, bij EDPnet ligt dat nog wel iets anders want die geven geen FUP

ik denk wel ook niet dat die zo ver zoude gaan, het heeft mij alleszins direct doen beslissen over te stappen van provider toen
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Mette schreef: nu ja, bij EDPnet ligt dat nog wel iets anders want die geven geen FUP

ik denk wel ook niet dat die zo ver zoude gaan, het heeft mij alleszins direct doen beslissen over te stappen van provider toen
Als je de specificaties leest dan komt het erop neer :

20 GB dynamisch uitbreidbaar tot 60 GB (je betaalt voor wat je gebruikt)
dus als je enkel 's nachts leeft 40 GB tot 120 GB

wil je naar 100 GB gaan ('s nachts 200 GB dus) dan kan je dit aanvragen aan de helpdesk maar in geval van een serieuze capaciteitsdaling kunnen ze je terug op 60/120 zetten

lijkt me een fair deal
Mette
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer

ub4b schreef:
Mette schreef: nu ja, bij EDPnet ligt dat nog wel iets anders want die geven geen FUP

Als je de specificaties leest dan komt het erop neer :

20 GB dynamisch uitbreidbaar tot 60 GB (je betaalt voor wat je gebruikt)
dus als je enkel 's nachts leeft 40 GB tot 120 GB

wil je naar 100 GB gaan ('s nachts 200 GB dus) dan kan je dit aanvragen aan de helpdesk maar in geval van een serieuze capaciteitsdaling kunnen ze je terug op 60/120 zetten

lijkt me een fair deal
idd, ik ga ook niet beweren dat het ni zo is
ik heb geen enkel probleem met wat ze bij EDPnet zeggen

20 gig vind k ni veel (al houd ik me er wel aan + ik dld toch vooral snachts), maar met 60 zou ge toch moete toekomen (ik weet dat er meer kan gedld worden, ik heb op scarlet ook ooit aan 111 gig gezeten, maar dat is gewoon overdreve en ik snap perfect dat dit niet haalbaar is voor een ISP)
rds
Plus Member
Plus Member

Edward Valckx schreef:Houd er wel rekening mee dat de snelheid van het EDPnet netwerk 's nachts behoorlijk kan zakken (zie andere threads) door hun populariteit bij de grote downloaders. Om 23u55 haal ik nog 600 kB/s, en 10 minuten later is dat gezakt naar zo'n 400 kB/s.
Hehe, bij mij juist hetzelfde. Voor 24u 600 kb, een minuut na 24u zakt dat terug naar 400kb. Toch perfect? Overdag geniet ik van mijn snelheid, snachts geniet ik van mijn volume.
vanidian
Member
Member

Je bent klant bij Eweka en je betaalt voor hun service, onrechtstreeks betaal je uw internetprovider nog een bijkomend bedrag want hij brengt die download ook in rekening. Normaal moet je voor één prestatie maar éénmaal betalen. Dus zou je internetprovider hetgeen je via Eweka dlt niet in rekening mogen brengen, of zie ik het verkeerd?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

vanidian schreef:Je bent klant bij Eweka en je betaalt voor hun service, onrechtstreeks betaal je uw internetprovider nog een bijkomend bedrag want hij brengt die download ook in rekening. Normaal moet je voor één prestatie maar éénmaal betalen. Dus zou je internetprovider hetgeen je via Eweka dlt niet in rekening mogen brengen, of zie ik het verkeerd?
Het bedrag dat jij aan Eweka betaald is voor inhoud ... die inhoud raakt toch niet bij jou zonder de infrastructuur van je isp ... dus ik vind het normaal dat je ook nog aan je ISP moet betalen.

Tis net zoals je naar de winkel gaan, je betaald in de winkel ... maar moet de winkel dan ook nog je benzine / diesel betalen om de goederen tot bij jou te krijgen ?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

ipv van winkel kan je beter zwarte markt gebruiken :-)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

vanidian schreef:Je bent klant bij Eweka en je betaalt voor hun service, onrechtstreeks betaal je uw internetprovider nog een bijkomend bedrag want hij brengt die download ook in rekening. Normaal moet je voor één prestatie maar éénmaal betalen. Dus zou je internetprovider hetgeen je via Eweka dlt niet in rekening mogen brengen, of zie ik het verkeerd?
Denk je dat het onderhouden van 6 racks vol met nieuwsservers soms gratis is ? De electriciteit, de rekening van het datacenter voor de housing.

De traffiek op zich kost bijna niks gezien eweka enkel over peering de gigantische hoeveelheid data binnentrekt. Vandaar dat het ook niet met telenet werkte omdat telenet geld eist voor hun peerings iets wat bij alle andere providers not done is. Vandaar ook persoonlijke beslissing om een deze dagen mijn contract bij TN op te zeggen en voor edp te gaan.

Weet dat een full newsfeed 600mbits is - 100 keer sneller dan een adsl lijntje.

't is eigenlijk de ISP die goed verdient aan eweka, immers ze kunnen hun volume aan de full price verkopen (0,25 EUR bij edpnet, 1 eur bij TN per GB) terwijl de traffiek over peering verloopt.

Zo ken ik de eigenaar van http://www.freebix.net/ , een gratis exchange die bij interxion gehost is. Lees een soort alternatief voor Belnet. Eweka zit op freebix en ik ken webhosters die ook peeren met freebix. Ook EDP zit bij de freebix.

Traffic met eweka is dus helemaal gratis tussen deze partijen. Nu gratis is natuurlijk niet geheel waar, je moet ook zelf een kabel trekken vanuit je eigen rack tot aan de freebix (interxion vraagt hier schandalige bedragen voor), je moet over een AS nummer beschikken voor je BGP routing wat ook serieus geld kost gezien je ripe member moet zijn. En je moet je eigen infrastructuur en routers hebben om de traffiek te kunnen binnenpakken.

Kortom, tussen ISP's en webhosters is traffiek een totaal andere dimensie dan naar end users. Maar een beetje slimme ISP kan meeverdienen aan eweka iets wat telenet een beetje te letterlijk genomen heeft door ook op peering nog eens dubbel te willen verdienen.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 7 keer

Nice, wie betaalt de kosten van freebix.net? dat kan toch ook niet gratis zijn, of is die kost te verwaarlozen?
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
EDPnet
ISP Official
ISP Official

't is eigenlijk de ISP die goed verdient aan eweka, immers ze kunnen hun volume aan de full price verkopen (0,25 EUR bij edpnet, 1 eur bij TN per GB) terwijl de traffiek over peering verloopt.
Denk je nu werkelijk dat Eweka aan ISPs zijn service gratis gaat aanbieden?

Het is ook niet omdat beide op Freebix aangesloten zijn dat Eweka in staat is om de trafiek gratis vanuit haar datacenter naar Freebix te versturen!
Laatst gewijzigd door EDPnet 04 sep 2006, 14:20, in totaal 1 gewijzigd.
SchizoSirhc
Member
Member

Zeer tevreden over de nieuwe snelheden.
rds
Plus Member
Plus Member

610 kb/s op de newsserver. zeer tevreden van EDPnet!
Laatst gewijzigd door rds 20 sep 2006, 18:57, in totaal 1 gewijzigd.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 7 keer

@ EDPNET

Tuurlijk niet, ik wist alleen niet dat er gratis ISX'en bestonden.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
frado
Elite Poster
Elite Poster

ik kan niet naar de nieuwsserver connecten. De gebruikersnaam, is dit gewoon de logi nvan myedpnet?
Ik kreeg de error dat ik men maandelijks volume voor nieuwsgroepen al verbruikt had, wat onmogelijk is :s
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 459 keer
Bedankt: 28 keer
Te Koop forum

frado schreef:ik kan niet naar de nieuwsserver connecten. De gebruikersnaam, is dit gewoon de logi nvan myedpnet?
Ik kreeg de error dat ik men maandelijks volume voor nieuwsgroepen al verbruikt had, wat onmogelijk is :s
Waarom is dat onmogelijk? Doodnormaal als je quota erdoor is dat je niet meer kunt connecten.
frado
Elite Poster
Elite Poster

DaNi0 schreef:
frado schreef:ik kan niet naar de nieuwsserver connecten. De gebruikersnaam, is dit gewoon de logi nvan myedpnet?
Waarom is dat onmogelijk? Doodnormaal als je quota erdoor is dat je niet meer kunt connecten.
Ik bedoel dat het onwaarschijnlijk is dat ik er al 10 gb doorgejaagd heb, heb nl nog nooit iets afgehaald.
FlashBlue
Erelid
Erelid

hoe moeilijk kan het zijn om de gegevens correct in te vullen ?

xxxxx@EDPNET (zelfde als je adsl username)
paswoord (ook zelfde als je adsl pass)
news.edpnet.be , port 119

en dat werkt dan normaal gezien perfect :)
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Te Koop forum

FlashBlue schreef:hoe moeilijk kan het zijn om de gegevens correct in te vullen ?
Zó moeilijk dat jij het ook niet kan. :P

Je username moet namelijk in kleine lettertjes zijn. :wink:
FlashBlue
Erelid
Erelid

DaNi0 schreef: Zó moeilijk dat jij het ook niet kan. :P

xxxx@EDPNET is iets anders dan XXXX@EDPNET he ,en de "EDPNET" zelf moet dus wel degelijk in grote letters :)

(en dan staat er zelfs nog eens bij dat het hetzelfde moet zijn als je adsl username; dus volgende keer gewoon ff goed lezen wat er staat :) )
Laatst gewijzigd door FlashBlue 24 sep 2006, 00:50, in totaal 3 gewijzigd.
Tracer07
Pro Member
Pro Member

ik krijg die error als ik probeer te connecten vanop een niet edpnet lijn ( skynet ) dus werkt enkel van bij je edpnet .. mss daarmee?
Dave
Pro Member
Pro Member
Twitter: davefrombelgium
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Indien je iets tracht te downloaden wat er niet op staat, kan je ook een fout krijgen ... probeer eens iets anders
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Te Koop forum

FlashBlue schreef:
DaNi0 schreef: Zó moeilijk dat jij het ook niet kan. :P

xxxx@EDPNET is iets anders dan XXXX@EDPNET he ,en de "EDPNET" zelf moet dus wel degelijk in grote letters :)

(en dan staat er zelfs nog eens bij dat het hetzelfde moet zijn als je adsl username; dus volgende keer gewoon ff goed lezen wat er staat :) )
Ik had het eigenlijk op het achtervoegsel.
EDPnet.be schreef:Waar u de @EDPNET of @edpnet.nl vervangt door @edpnet
FlashBlue
Erelid
Erelid

http://powersave.be/edpnetnews1.png
http://powersave.be/edpnetnews2.png

Werken allebei als een klokje, net ook ff eentje geprobeerd met kleine "edpnet" en dat lijkt ook gewoon te werken; dus het maakt blijkbaar niet echt uit wat je als achtervoegsel ingeeft.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”