wettelijke domeinnaam

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
onbekende
Starter
Starter

is het wettelijk ok om een domeinnaam te registreren als http://telenet-foutjes.be (om maar een voorbeeld te geven)

Kan je daar mee in de problemen komen?

Ik dank je hoogachtend,

onbekende
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Je mag in principe dacht ik geen bedrijfsnaam (= geregistreerde merknaam) gebruiken. Er zijn wel een aantal uitzonderingen, maar welke dit zijn weet ik niet expliciet. Ik dacht dat bvb parodieën en discussies wél konden.
onbekende
Starter
Starter

als ik die zou registreren, en daarin de 'foutjes' van telenet zou gaan zetten, dan maak ik kans op bezoek van onze vriend -de politie ?
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Je mag wel telenet-foutjes.be registreren ;-)

Daar kan niemand bezwaar over hebben. Verder is het WEL toegelaten als consument om ervaringen met een bedrijf online te zetten. Anders hadden ze dit forum al lang uit de lucht proberen te halen :-P

Greetz Wouter
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer

ANARCHY92 schreef:Je mag wel telenet-foutjes.be registreren ;-)

Daar kan niemand bezwaar over hebben. Verder is het WEL toegelaten als consument om ervaringen met een bedrijf online te zetten. Anders hadden ze dit forum al lang uit de lucht proberen te halen :-P

Greetz Wouter
Persoonlijk raad ik je aan om op de site van DNS.be even alle wettelijkheden na te lezen "bezint eer ge begint"-principe hé
Afbeelding
onbekende
Starter
Starter

The_One schreef:
Persoonlijk raad ik je aan om op de site van DNS.be even alle wettelijkheden na te lezen "bezint eer ge begint"-principe hé
ik ben daar gaan lezen .. en lezen, maar niks dat mij een goed antwoord brengt.

Wat ik lees :
Algemene info

Positie van DNS inzake geschillen omtrent .be domeinnamen

Algemeen principe

De basisopdracht van DNS is ervoor te zorgen dat de adressering via domeinnamen binnen het .be domein correct verloopt en continu beschikbaar is. Daarnaast voorziet zij in de registratie van deze domeinnamen via een netwerk van agenten. DNS stelt hierbij de infrastructuur ter beschikking voor het registreren en onderhouden van de domeinnamen. Het is de verantwoordelijkheid van de agent ten opzichte van zijn klant de nodige voorzorgen te nemen zodat de registratie correct verloopt, rekening houdend met de wettelijke context en de reglementering van DNS.

De registratie van een domeinnaam houdt geen enkel oordeel in over de rechten die de aanvrager al dan niet heeft op een dergelijke naam, noch over de geschiktheid van dergelijke naam voor het beoogde doel. Het is de licentiehouder die de volledige verantwoordelijkheid draagt over het gebruik van de domeinnaam en de inhoud van de aan de domeinnaam gerelateerde website.

De inhoudelijke toetsing van concrete geschillen voortvloeiend uit de registratie of het gebruik van een domeinnaam moeten door de hiervoor bevoegde instanties beoordeeld worden. Juist daarom stellen de algemene voorwaarden die gelden voor alle houders van .be domeinen ook dat "alle geschillen in verband met een domeinnaamregistratie die tussen de licentienemer en een andere partij dan DNS BE ontstaan, moeten opgelost worden door rechtsgedingen, arbitrage of andere beschikbare procedures".

Wat doen ingeval van een geschil ?

In principe kunnen twee categorieën van geschillen onderscheiden worden :

* geschillen omtrent een .be domeinnaam tussen de houder van deze domeinnaam en een derde;
* geschillen omtrent een .be domeinnaam tussen de houder van deze domeinnaam of diegene die om de registratie er van verzoekt en de agent die deze heeft geregistreerd of gevraagd wordt om deze te registreren.

Voor wat de eerste categorie van geschillen betreft, heeft DNS BE niet de bevoegdheid om tussen te komen. Het betreft hier in hoofdzaak geschillen waar een inhoudelijke beoordeling aan bepaalde rechten van de partijen gegeven moet worden (bv. heeft de eiser intellectuele rechten op een bepaalde domeinnaam, is er misbruik van de handelsnaam of persoonsnaam van de eiser enz.). De beoordeling van deze rechten of een mogelijke inbreuk er op behoort tot de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken of de bestaande alternatieve juridische procedures. Het is DNS BE niet toegestaan om hierin een positie te kiezen daar ze zich dan in de plaats van de rechtbank of de voor het geschil aangestelde scheidsrechter zou stellen.

Bovenvermeld type van geschillen kan op twee manieren beslecht worden. Ofwel kan de eisende partij beroep doen op de 'klassieke' juridische procedures dat wil zeggen het geschil voor de bevoegde rechtbank brengen, ofwel kan deze partij opteren voor de 'alternatieve' procedure via Cepina.

Indien een geschil voor de rechtbank of via Cepina aanhangig wordt gemaakt, zal DNS de domeinnaam 'on hold' zetten.

Voor wat de tweede categorie van geschillen betreft, verwijst DNS in allereerste instantie naar het bestaan van de gedragscode voor agenten. Deze code legt een aantal principes vast ten behoeve van de eindgebruiker. De agenten die deze code onderschreven hebben, moeten deze principes naleven. Voor inbreuken op deze code bestaat een specifieke klachtenprocedure.

Indien het geschil geen uitstaans heeft met de bepalingen van de gedragscode , kan DNS BE slechts tussenkomen in een beperkt aantal gevallen. Indien het geschil niet raakt aan het contract dat tussen DNS en de agent bestaat dan moet deze eerste zich onbevoegd verklaren. DNS BE kan enkel optreden tegen een agent indien deze zich niet houdt aan de bepalingen van het contract dat tussen DNS en hemzelf is afgesloten. In dit geval kan DNS bijvoorbeeld beslissen om het contract stop te zetten. Indien het geschil tussen een partij en haar agent geen uitstaans heeft met dit contract (bv. een geschil omtrent facturatie) dan mag DNS niet zomaar actie ondernemen tegen die agent gezien er geen sprake is van schending van het contract tussen die agent en DNS. Indien DNS dit wel zou doen dan riskeert zij op haar beurt voor de rechter te worden gedaagd.

Bovenvermeld type van geschillen waarbij geen band bestaat met het contract tussen DNS en de agent, kan enkel door de bevoegde rechtbank worden beoordeeld. Betreft het een geschil waarbij ook het contract tussen DNS en de agent zou geschonden zijn, dan moet de eisende partij uiteraard ook voldoende bewijs kunnen leveren van deze schending. Uiteraard zal DNS steeds weigeren om actie te ondernemen indien de feiten niet bewezen kunnen worden.
mag het nu? Of moet ik maar afwachten of (en tot) ze een geding aangaan?
onbekende
Starter
Starter

voor alle zekerheid maar even naar dns.be gebeld. En daar wisten ze het ook niet juist.
Ik moet me informeren bij me jurrist... :|
Nuja, dat informeren, zal me of kan me ook al ineens een 100€ kosten.

Als ze het al niet weten op dns.be ... Hoe kunnen wij het dan weten :(
Kemblin
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

registreer hem gewoon, als telenet hem toch wil hebben geef je hem gewoon, ze zullen niet meteen met onbetaalbare geldboetes beginnen zwaaien hoor, in het begin zijn ze altijd vriendelijk ;)
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

En als tele2 de domeinnaam byebyebelgacom.be mag registreren zonder dat daar acties van BGC op volgen, denk ik wel dat het mag...
Blue-Sky
Erelid
Erelid

onbekende schreef:voor alle zekerheid maar even naar dns.be gebeld. En daar wisten ze het ook niet juist.
Ik moet me informeren bij me jurrist... :|
Nuja, dat informeren, zal me of kan me ook al ineens een 100€ kosten.

Als ze het al niet weten op dns.be ... Hoe kunnen wij het dan weten :(
Persoonlijk vind ik zo'n aanvraag toch maar raar, je moet zelf oordelen of het dat risico waard is.
De inhoudelijke toetsing van concrete geschillen voortvloeiend uit de registratie of het gebruik van een domeinnaam moeten door de hiervoor bevoegde instanties beoordeeld worden. Juist daarom stellen de algemene voorwaarden die gelden voor alle houders van .be domeinen ook dat "alle geschillen in verband met een domeinnaamregistratie die tussen de licentienemer en een andere partij dan DNS BE ontstaan, moeten opgelost worden door rechtsgedingen, arbitrage of andere beschikbare procedures".
meon schreef:Ik dacht dat bvb parodieën en discussies wél konden.
Om alle mogelijke gevolgen daarvan (o/a een rechtszaak) uit de weg te gaan zou ik toch opletten. 'n Rechtszaak kan het meervoudige van 100 € kosten, Topadvocaten kosten heel veel geld. :eek:
onbekende
Starter
Starter

nog moeilijker misschien

ik registreer fouten.be
en maak een subdomain aan 'telenet'

dan krijg ik http://telenet.fouten.be (is maar een voorbeeldje)

mag dit dan wel, want in de domeinnaam zelf komt geen telenet voor?
wem
Premium Member
Premium Member

Naar mijn aanvoelen moet zo'n website wel kunnen, vermits de gebruiker niet misleid wordt, en de naam waarschijnlijk ook de lading zal dekken.

Het verschil tussen telenetfouten.be en telenet.fouten.be lijkt me in de gevolgen van een rechtzaak. In het geval van telenet.fouten.be is de mogelijke reactie dat je die subdomeinnaam niet meer mag gebruiken (en dan verander jij het naar telecom.fouten.be ofzo en is alles terug in orde ;-) ), in het andere geval ben je je volledige domeinnaam kwijt indien Telenet zou willen (of jij vroeger toegeeft).

Verder is het ook zo dat je geen dure advocaat MOET nemen in geval van een rechtzaak, je mag altijd jezelf verdedigen dacht ik. Je kans op winnen zal wel serieus wat verkleinen, maar zolang er dan enkel het afstaan van de domeinnaam van afhangt ...

Misschien wel een belangrijk punt: laat je website niet sponseren door een andere ISP, want dan zal je vlugger Telenet's warme adem in je nek voelen denk ik!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”