harde schijf

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
jan28
Premium Member
Premium Member
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
Twitter: xtrshop
Locatie: Antwerpen - Wilrijk
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

Hallo,
Zitten er met dit warme weer nog mensen voor hun PC?
dit is wel helemaal geen ADSL probleem maar hier zitten vele knappe koppen die misschien wel een oplossing weten voor mijn probleem.
Gisteren een nieuwe harde schijf bijgestoken, mijn oude van 6 Gb als masteren de nieuwe van 40 Gb als slave, tijdens het opstarten komt de pc zeggen Disk 1 : CDrom Disk 2 6 Gb en Disk 3 40 Gb dus blijkbaar herkent mijn pc dit schijfje wel. Als ik ga kijken in aparaatbeheer zie ik dat er twee harde schijven geïnstalleerd zijn maar al sik in verkenner ga zoeken vind ik alleen mijn oude schijf terug. Wat doe ik fout?

Ik werk met Win XP Pro op een Compaq Presario.

alvast bedankt.
Jan
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

je hebt waarschijnlijk geen partitie aangemaakt op je harde schijf, zo kan windows die schijf niet aanspreken, in win XP zit een diskmanager in, deze bereik je door rechts te klikken op my computer en dan manage te klikken (beheer), dan storage, disk managment, en daar kan je partities aanmaken, dan moet je alleen nog maar rebooten en het werkt :)

ps, ja ik zit nu voor mijn pc :)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Kweet niet of die Partition maker in winxp ook direct nen format doet? Indien niet dan gaat ge die schijf nog een een filesystem moeten formateren (ntfs/fat) anders zal windows er niet willen mee werken.

Indien je nog met win9x en fat systeem zit, kan je best FDISK ofzo gebruiken om partitie bij te maken of met partition magic.
I love it when a plan comes together!
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Die diskmanager in XP is dezelfde die ook al in Win NT 4 en Win 2k zat. Dus dat formateren doet hij niet automatisch.
De enige wijzigingen zijn die dynamische schijven die met NTFS 5 (dacht ik toch) geïntroduceerd zijn.

Persoonlijk zou ik die schijf in meerdere partities indelen, maar je doet natuurlijk wat je zelf wil. Met die diskmanager is dat geen probleem. Je maakt een primaire partitie en een uitgebreide partitie aan. En in die uitgebreide partitie kan je dan logische stations aanmaken. Daarna kan je die die primaire partitie en de logische stations formateren. Eigenlijk volg je dezelfde procedure als vroeger met fdisk, maar nu wat meer grafisch. Als je enkel XP gebruikt is het trouwens best om FAT32 links te laten liggen en NTFS te gebruiken.
Met vriendelijke groeten,

Polleke
jan28
Premium Member
Premium Member
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
Twitter: xtrshop
Locatie: Antwerpen - Wilrijk
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

Het werkt zoals Sensei het zei, je kan daar ook de schijf formateren maar dat duuuuurt! Na een 45 minuten is het al aan 50%.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Quick format aanvinken ;) dan gaat het sneller :)
NuKeM
jan28
Premium Member
Premium Member
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
Twitter: xtrshop
Locatie: Antwerpen - Wilrijk
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

Had blijkbaar niet moeten formateren, na lang wachten eeen sgaan kijken met partitie expert van easy computing en die kwam telkens zeggen dat er geen plaats meer vrij was op de schijf. Dan terug in beheer de schijf verwijderd en terug ingesteld als STANDAARD en niets toegewezen. daarna in partitie experst de partities aangemaakt en alles was klaar.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Normaal gezien dien je de schijf eerst te formateren alvorens Windows of een ander os de schijf kan gebruiken.

Die partition maker zegt dat natuurlijk omdat er idd geen "unallocated space meer is" Alle beschikbare ruimte is toegewezen aan partities (primaire of uitgebreide)

Uitgebreid format durrt idd wel een tijdje zeker als de schijf redelijk groot is en je pc niet zó recent.

Het kan wel zijn dat die partitie expert van easy computing de partitie maakt en ook direct formateert... maybe eens zien of je dat niet aangevinkt hebt ;-)

Normaal moetz e geformateerd worden of windows wil er niet met werken :)
I love it when a plan comes together!
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”