DAT (Digital Audio Tape) omzetten naar Mp3: Hoe?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
spidertje69
Starter
Starter

Hallo allemaal,

Weet er per toeval iemand hoe je DAT tapes kan overzetten naar Mp3.

Ik weet niet zeker welke kabels en aansluitingen je nodig hebt om je DAT-recorder op je Pc aan te sluiten en ook niet welke software je hier best voor gebruikt.

Heeft iemand hier ervaring mee en zou mij kunnen helpen?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Als je DAT-recorder een optische of coax S/P-DIF-aansluiting heeft en je PC ook, dan kan je die gebuiken om digitaal 'over te tappen'. Opnemen kan je in principe met elke audio-editor, zelfs met Windows zijn Sound Recorder. Persoonlijk ben ik wel fan van SoundForge (is van Sony nu).
En als je die aansluitingen niet hebt: analoog via line-in op pc en een line-out op de recorder ...
Wel in alle gevallen niet vergeten S/P-DIF resp. Line-In als opnamebron aan te duiden in je sound mixer!
wem
Premium Member
Premium Member

meon schreef:Persoonlijk ben ik wel fan van SoundForge (is van Sony nu).
Een goed pakket, maar betalend als ik me niet vergis. Dan ben ik eerder voor Audacity te vinden, wat gratis verkrijgbaar is.
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

nl.wikipedia.org : Digital Audio Tape schreef:De Digital Audio Tape of DAT-tape is een soort hoger kwaliteit cassettebandje waarop tweekanaals geluid digitaal wordt opgeslagen, met als hoogste resolutie 16 bit, 48 kHz en een apart tijdcodesignaal. Er bestaan ook apparaten die op een DAT vier kanalen geluid kunnen zetten of de resolutie verhogen naar 24 bit, 88,2 en 96 kHz.

Het werd geïntroduceerd door Sony in 1987. De DAT-tape is kleiner dan het gewone cassettebandje. Er werd gebruik gemaakt van roterende koppen, net zoals bij een analoge videorecorder. Daarnaast heeft Philips een tegenhanger van de DAT-tape op de markt gebracht, onder de naam DCC of Digital Compact Cassette.

De digital audio tape is in studio's en bij radiostations wel gebruikt, maar is nauwelijks tot de huiskamer doorgedrongen. Toen de Minidisc uitkwam, is de consument voor een deel overgeschakeld naar de goedkopere, maar kwalitatief minder goede, Minidisc.

Eind 2005 maakte Sony bekend de laatste DAT-apparatuur uitgeleverd te hebben.

DAT tapes zijn nog wel relatief populair als back-upmedium voor computersystemen, de hiervoor gebruikte tapes wordt DDS genoemd.
Om te beginne, moet je eerst is zoeken op Google en op SourceForge.
Dan kom je wel rap iets tegen. BVB dit en dit.

Is het voor een windows OS ?
( post het volgende keer a.u.b. bij Software )

Rosoft Audio Record
e-sonoclaste

edit : damn, iets te lang in mijn opbouw bezig geweest precies
Sound Forge

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
spidertje69
Starter
Starter

@ Robbe
Het is voor op een windows pc-systeem. Ik wou het niet onder software zetten omdat de vraag niet enkel over de software maar ook de hardware ging.

Alvast bedankt voor de reacties. Ik zal eens kijken of ik één van deze progjes vind en dan zal ik eens zien welke kabel ik kan aansluiten.

Ps.: Weet er iemand of hier kwaliteitsverlies mee gaat gepaard gaan?
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Simpel:
digitaal: neen
Analoog: ja, al is de hoeveelheid ervan sterk afhankelijk van de gebruikte kabels, aansluitingen (verguld of niet) en de gebruikte geluidskaart.
spidertje69
Starter
Starter

't Is weeral een tijdje sinds mijn vorige post hier maar ik heb toch nog een vraagje over dit onderwerp.

Mijn dat-recorder heeft een digitale uitgang maar mijn pc heeft standaard geen digitale ingang. Ik veronderstel dat creative in zijn gamma wel een soundblaster heeft staan die een digitale ingang heeft zodat ik digitaal mijn dat-tapes op mp3 kan zetten, alleen ik weet niet welk model.

Kan iemand mij helpen?
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Met digitaal bedoel je s/p-dif optisch en/of coax?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”