Speedtouch 716 en Linksys SPA3000 met Voipbuster

Plaats reactie
poekie68
Pro Member
Pro Member
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 feb 2006, 08:14

Ik heb een ATA (Analogue Telephone Adapter) aan mijn Speedtouch gekoppeld om met VoipBuster te kunnen bellen. Uitgaand bel ik met Voipbuster, inkomende gesprekken gaan via Tele2. Op al mijn gewone PSTN telefoons kan ik zowel uitgaande als inkomende gesprekken voeren.

Na wat rondvragen welk toestel ik daarvoor nodig had, ben ik uitgekomen bij de Linksys SPA3000. Dat toestel was een Sipura SPA3000, maar Cisco heeft Sipura opgekocht en de Voipgateways van Sipura dragen nu de merknaam Linksys (merk van Cisco voor de thuisgebruiker)

De SPA3000 heb ik met de Ethernet poort aangesloten op een LAN poort van de Speedtouch. Standaard gebruikt de SPA3000 DHCP voor zijn IP adres.
De Line (FXO) poort heb ik aangesloten op de Phone (FXS) poort van de Speedtouch. Op de Phone (FXS) poort van de SPA3000 heb ik dan alle telefoons aangesloten.

Vervolgens kan je via een webinterface naar de SPA3000 om hem te configureren. Je moet enkel de Voipbuster SIP gegevens invullen en het dialplan aanpassen. De juiste manier van configureren vind je op de URLs hieronder.

Ik heb volgend dialplan gebruikt:

(1919<:@gw0>|1[01]xS0<:@gw0>|1[2]xx<:@gw0>|07[08]xx.<:@gw0>|077xx.!|09[0-5]xx.!|0800xx.<:@gw0>|<0:0032>[1-9]xxxx.|00376xx.|0061xx.|0043xx.|001xx.|0056xx.|00357xx.|0045xx.|00372xx.|00358xx.|0033xx.|0030xx.|00852xx.|00354xx.|00353xx.|0039xx.|0081xx.|00423xx.|00352xx.|0060xx.|00377xx.|0031xx.|0064xx.|0047xx.|00507xx.|00351xx.|001787xx.|0065xx.|0082xx.|0034xx.|0041xx.|00886xx.|00xx.!)

1919, 100, 101, 102, 105, 110, 112, 070.., 078.., 0800.. gaan via de Phone poort van de SPA3000 naar de Phone poort van de Speedtouch en worden dus via Tele2 afgehandeld.
077.. en 0903.. worden geblokkeerd
Alle gratis Voipbusterbestemmingen gaan via Voipbuster.
Alle andere buitenlandse bestemmingen worden geblokkeerd. Hiervoor gebruik ik Skypeout op de PC.

Alles werkt perfect: uitbellen en opgebeld worden.

Alle info omtrent de SPA3000 vind je op deze URL:
http://www.tijdhof.com/product_info.php ... cts_id=288
Info ivm configuratie en dialplans vind je hier:
http://www.tijdhof.com/technotes.php#voip

De Linksys SPA3000 wordt door de Belgische invoerder nog niet verdeeld. Toch ben ik er via Digame-Digitaal in Leuven snel aan geraakt: http://www.digame-digitaal.be (108 EURO)

Waarschijnlijk binnenkort ook te verkrijgen via VoIP Solutions. Daar vind je toch nog de (oudere) Sipura SPA3000.
http://www.voipsolutions.be

Het toestel kost zo'n 95 EURO + verzendkosten
Gebruikersavatar
sventunus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2006, 17:05
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 1 keer

Hey poekie,

Bedankt voor je bijdrage!
Ik heb echter de indruk dat je die SPA-3000 overbodig gebruikt, of zie ik iets niet?

Als jouw Speedtouch een FXS-poort heeft, dan kan je daar toch gewoon je analoge telefoons inpluggen om via VoIP te bellen? Waarom zet je er een extra toestel tussen dat een FXO-ingang heeft (zoals je Speedtouch ook, hier gaat toch gewoon de telefoonkabel in?), en aan de andere kant een FXS-uitgang biedt, net zoals je Speedtouch al heeft?

Ben nog maar sinds vandaag over VoIP aan het lezen, dus schiet me niet dood als ik hier stomme opmerkingen maak, ik probeer gewoon logisch te redeneren.

Verder begrijp ik ook niet hoe je "al je telefoons" kan aansluiten op 1 FXS-poort. Doe je dat dan via een soort RJ-11-hubje ofzo? Je kan vb. niet 5 telefoons in verschillende kamers gewoon in de telefoonstekker steken in huis en dan alles via de ene FXS-poort van je VoIP-box laten gaan neem ik aan?

Alvast bedankt voor je info!

Groetjes,
Sven
uf
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 nov 2005, 15:55

@ sventunus

Ik veronderstel dat het voip gedeelte van de speedtouch reeds gebruikt wordt voor Tele2 en dat de voip modem niet geschikt is voor twee verschillende providers.

Meerder telefoontoestellen mag je gewoon (maar niet onbeperkt) parallel schakelen op 1 poort.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Ik doe dit ook ongeveer op poekie68's manier.

Met het verschil dat ik een andere ATA heb:Grandstream Handytone 386, VoIPStunt. Een dialplan moet ik nog eens bekijken en instellen...

Alleen heb ik een probleem; ik zou graag op de 2de poort van de handytone, tele2 instellen, (enkel en alleen omdat de speedtouch modem crappy QoS heeft en het geluid van een inkomend telefoongesprek hakkelt als ik aan het uploaden ben tegen 40KB. De handytone heeft ingebouwde Layer 2/3 QoS en dat werkt goed) maar als ik dat doe kan de ATA niet verbinden naar tele2 SIP.

Is dit een soort blokkering zodat ik alleen mijn tele2 voip account via de (mijn) speedtouch modem (MAC adres?) kan gebruiken? dat vraag ik mij wel af...
sChutt
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 mei 2006, 13:49
Locatie: There's no place like 127.0.0.1

W/ all due respect maar:
In mijn geval: wat heeft een single, no-children, renting koppel aan voordelen aub? Atm hebben we een normaal BC contract met een (Discovery is te weinig en met normaal abbo hebben we een normaal met) een na-17u free thingy abbo.

Beide werkende 9-5 mensen, maar: ik heb op het werk al de voordelen van VoIP geproefd, 500 nummers over 2MBit PABX lijn tegen voorwaarden die niet te counteren zijn, _maar_: hoe vervalt al het vorige tov een VoIP thuislijn aub?

- sChutt
poekie68
Pro Member
Pro Member
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 feb 2006, 08:14

Ik heb echter de indruk dat je die SPA-3000 overbodig gebruikt, of zie ik iets niet?


Het VoIP gedeelte van de Tele2 Box (Speedtouch 716) zit dichtgetimmerd. Die kan ik dus alleen gebruiken voor Tele2.
Daarom een 2e toestelletje dat ik kan gebruiken voor andere VoIP diensten :wink:
poekie68
Pro Member
Pro Member
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 feb 2006, 08:14

maar als ik dat doe kan de ATA niet verbinden naar tele2 SIP


Dat komt om dat de server van Tele2 maar 1 registratie toelaat. Ik heb het ook eens getest met een extra IP telefoon, maar die wil niet registreren.
Vermits je niet aan de VoIP settings kan op de Speedtouch, kan je geen ander toestel gebruiken voor Tele2. :cry:
poekie68
Pro Member
Pro Member
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 feb 2006, 08:14

Verder begrijp ik ook niet hoe je "al je telefoons" kan aansluiten op 1 FXS-poort. Doe je dat dan via een soort RJ-11-hubje ofzo?


Net zoals je meerdere telefoons kan gebruiken bij een gewone PSTN lijn: of met zo'n speciaal doosje van Belgacom waar de telefoonlijn binnenkomt en maar je er verschillende kan aftakken, of door gewoon verschillende van die 5-polige stekkers op elkaar te steken (je weet wel, aan de ene kant 5 pinnen, aan de andere kant 5 gaatjes).
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

poekie68, ik heb wel de volledige macht over mijn st 716. ik heb die geflashed met de nieuwste firmware 6 (en nog altijd niet de VoIP QoS fixed :evil:)

Ik heb een ATA gekocht omdat de Speedtouch namelijk maar 1 VoIP SIP server tegelijk aankan (wel 2 userlogins op die SIP) en ook om de crappy QoS.

Je moet maar eens testen: upload ene file naar ergens, zodat de upload speed het max van uw lijn is (namelijk 40Kbyte/s), dan opgebeld worden (met je GSM ofzo) en kijken of de upspeed naar beneden gaat ofniet, ook dit: spreek iets in de tele2 lijn en hoor op de GSM of dat het geluid stotterend is ofniet, houd desnoods op je vaste telefoon een toets ingeduwd en hoor ofdat de toon (als je telefoontoestel de toon zolang laat horen als je induwt) ook hakkelt ofniet...

Ik heb dus wel degelijk telephony afgezet in de ST. Daarbij heb ik ook de poorten geforward (5004, 5008, 5060, 5062, en omgewisselt) voor FXS PORT1 en FXS PORT2 van de ATA, Voipstunt gaat prima via het kastje, alleen Tele2 niet... :evil:
poekie68
Pro Member
Pro Member
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 feb 2006, 08:14

alleen Tele2 niet...


Ik denk ook dat het MAC adres van de SpeedTouch geregistreerd wordt en dat je dus enkel je Tele2 account vanaf je SpeedTouch kan gebruiken. Dit heeft te maken met de traceerbaarheid van je telefoonnummer, bijv. als je de 100 belt. Als je van overal zou kunnen registreren, dan kan men je niet vinden... Als je de honderd belt moet je telefoonnummer gekend zijn en moet men aan de hand daarvan je fysieke lokatie kunnen bepalen.

Mischien kan je op je ATA het MAC adres van de Speedtouch spoofen (of klonen)? Niet zeker of het dan zou werken...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Zou goed kunnen wat jij zegt. Wel is het zo voor zover ik weet: als de ATA achter de speedtouch staat, die als router dient, zou de ATA als zijnde de ST (z'n MAC) gezien worden...
poekie68
Pro Member
Pro Member
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 feb 2006, 08:14

zou de ATA als zijnde de ST (z'n MAC) gezien worden...


Tenzij in de SIP registratie procedure zelf ergens via een parameter het MAC adres wordt meegegeven. Dan geeft de ATA zijn eigen MAC adres mee. Aangezien jouw SIP userID bij Tele2 gelinkt is aan het MAC adres van de ST zal het niet werken, tenzij de ATA het MAC adres van de ST kan klonen.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

sChutt schreef:W/ all due respect maar:
In mijn geval: wat heeft een single, no-children, renting koppel aan voordelen aub? Atm hebben we een normaal BC contract met een (Discovery is te weinig en met normaal abbo hebben we een normaal met) een na-17u free thingy abbo.

- sChutt


wel ik heb dus de discovery dienst van belgacom:
6,5euro/maand (toch nodig voor adsl) (+ callerid) -> reeds besparing!
en die sipura 3000...

langs belgacom kant belt iedereen mij nog steeds op... in theorie kan ik die calls zelfs nog naar voicemail -> email sturen ... of fax -> email... of naar m'n gsm/werk/softphone laten forwarden (gratis of tegen goedkopere tarieven)...

calls van een VOIP provider -> PSTN zijn stukkkken goedkoper dan belgacom... carrier preselect werkt niet via discovery...

eg geen abonnementskost, geen piek/dal, geen connectiekost.
Voipbuster vraagt 11,60 euro per 120dagen en laat 5h/week (20h/maand) gratis calls toe naar stuk of 40 vaste lijnen in heel pak landen... misschien bel je niet zo vaak naar buitenland... maar zowiezo werkt het naar Belgacom/Telenetters/Versatellers/scarletters...
Zo nog naar het hotel van familieleden gebeld en doorverbonden naar hun hotelkamer ergens in italie... gratis gebeld voor enkele uren...

je kunt er ook goedkoop mee sms'en (website) 5 cent/keer
je kunt zelfs opgebeld worden... een "callme" button op je eigen website... zodat zelfs je familie je aan 3cent per connectie kan opbellen...(rest van gesprek valt in die 5h/week)... na die 5h is het aan 1cent/minuut... wat nog steeds zeer goedkoop is?
ik moet serieus moeite doen om die 10euro op te doen elke 120dagen...
meestal gaat het naar de volgende maand...

je kunt zelfs een connectie opstarten als je in't buitenland zit... eg zat ik in chicago in de buurt van zo'n payphone... even surfen naar de site op een gratis internet terminal... en die payphone nummer ingetikt en telefoon in belgie van ouders... kostprijs ...3cent voor dik half uur bellen...
terwijl als je een "calling card" koopt ... er al 1,5$ wordt afgehouden door het hotel of door de payphone omdat je een 1-800 nr belt... tss

voor gsm's werk ik via www.barablu.com ...deze vraagt 11cent naar belgische gsm's (dus naar base,proximus,mobistar)
je koopt er gewoon prepaid krediet... geen extra kosten!
geen tijdslimiet precies op dat prepaid krediet...


dus zelfs voor een klein huisgezin kan het goedkoop worden...
eg je kunt zonder problemen naar Discovery verhuizen (reeds besparing van 10 euro/maand)... en voor 3 euro/maand heb je die Voipbuster account waardoor je zeker ruimschoots "gratis" kunt bellen... niet alleen naar alle belgische vaste lijnen... maar nog een heel pak buurlanden... tot zelfs amerika aan toe...

dus als je eens met de "support" moet bellen van een of ander amerikaans toestel... kun je nu gratis naar hun wachtmuziekje luisteren :-)))) (oja die 1-800 nr's zijn dan ook bereikbaar ook al zit je niet in amerika :)

en idd QOS is leuk als je P2P applicaties gebruikt of foto's aan't uploaden bent... maar je moet eens tussen 2 interne pc's zo'n Grandstream ata plaatsen... de WAN kant is zowiezo al 10mbit maar de snelheid is nog trager dan 1mbit!!! en laat nu het merendeel van de adsl toch al stilletjes aan > 512kbyte zijn...
poekie68
Pro Member
Pro Member
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 feb 2006, 08:14

09[0-5]xx.!


Foutje in mijn dialplan. Bepaalde vrienden in het gentse waren niet bereikbaar :oops:

09[0-5]xx.! betekent dat alle nummers beginnen met de eerste 2 cijfers 09 en het derde cijfer 0 tot en met 5, geblokkeerd worden (!).

De bedoeling was om 0900, 0903, etc, te blokkeren.

De juiste notering wordt dus: 090[0-5]xx.!
Er moest nog een 0 tussen de 9 en [.
poekie68
Pro Member
Pro Member
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 feb 2006, 08:14

voor gsm's werk ik via www.barablu.com .


Hoe werkt dat? Ook met SIP of rechtsreeks van de GSM? Ik vind hun website heel onduidelijk.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

gewoon goedkoop bellen "naar" een gsm...
aangezien tegenwoordig iedereen oftewel overschakelt naar telenet of hun vaste lijn opzegt (en dus alleen bereikbaar is op gsm).

zit je dus met een factuur waar je vaste telefonie naar "belgacom" nog redelijk goedkoop is...maar die calls naar Telenetters redelijk duur (interconnectiekosten liggen hoger)...en gsm is helemaal...


Als je een moderne gsm met "wifi" koopt (nokia E50/E60?) zou je idd via een wifi basis station in huis...of wifi hotspot kunnen bellen aan diezelfde voorwaarden (en gratis naar je vrienden als je hun "sip" adres in je contactlijst hebt staan)

Sony heeft er zopas hun Mylo gelanceerd waar je ook kunt mee skypen, googletalken, ...
poekie68
Pro Member
Pro Member
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 feb 2006, 08:14

voor gsm's werk ik via www.barablu.com ...deze vraagt 11cent naar belgische gsm's (dus naar base,proximus,mobistar)


Na veel zoeken heb ik eindelijk de rates gevonden: http://www.barablu.com/bwrates_euro.htm
Naar belgische GSMs is het geen 11 maar 15,95 eurocent (incl. btw). Wel nog altijd de goedkoopste.
Sinvraal
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 feb 2006, 12:55
Locatie: Grimbergen

ik moet serieus moeite doen om die 10euro op te doen elke 120dagen... meestal gaat het naar de volgende maand...

Hehe, ik zit met hetzelfde "probleem". Krijg die 11€ oon niet op in 120 dagen. De enige oplossing is afentoe naar een GSM bellen aan 20€c/minuut om het krediet op te maken.
Let wel, Voipbuster hun facturatie is per minuut, dus hoe langer je belt, hoe voordeliger het is;
of ge moet al een timer-limiet zetten. Gaat dat eigenlijk?
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

poekie68 schreef:
Naar belgische GSMs is het geen 11 maar 15,95 eurocent (incl. btw). Wel nog altijd de goedkoopste.


Dat is wat er idd staat... maar volgens mij zit er een bug in hun rekenmachine :-)

eg bij voipbuster koop je 10 euro...waar ze 16% salestax (duitsland?) aan voegen... dus je betaald 11,60 euro; en je kunt 10 euro opbellen.

Bij barablu zou er zogezegd 17% afgaan... (salestax Engeland)... maar daar heb ik niets van gemerkt... ik heb 15 euro betaald...en 15 euro belkrediet gekregen...
ze trekken hier nu die 11cent af (wederom geen salestax...)

heb dat nog eens tegengekomen van een CD winkel die vanuit Engeland opereerde...dat ging ook goed...tot ze een brief kregen van de btw inspectie :-)
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

Heb je al eens geprobeerd om de FXO te configureren?
eg als er iemand je opbelt via je "telefoonlijn" dat deze niet alleen de FXS laat rinkelen...maar ook naar een SIPserver gaat waar er bijv "fax detectie" gebeurd... en indien >30s rinkelt -> voicemail -> mp3/wave -> email gebeurd...
(fax -> tif -> email)

Het is mij nog niet gelukt :(
eventuele servers om FXO mee te testen:
www.pbxes.org -> gratis voor extensies/trunks... 9,95euro/maand voor fax...voicemail is alvast gratis...
www.ehds.be -> 5 euro(ook belkrediet) voor een sip account & Fax Servers...
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”