Overstap => Welke combinatie?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
dahousecatfelix
Starter
Starter

Hallo,

Aangezien ik mijn ouders hier aan het overtuigen ben om over te stappen van internet en telefonie kom ik hier raad vragen. Wink
Telenet internet kost €41,95 per maand en we betalen gemiddeld €60 per maand aan telenet telefonie.
€100 per maand is naar mijn gevoel niet zo denderend goedkoop nee?

Ik heb al wat opzoekwerk verricht en tele2 (telefonie) en dommel (internet) leken mij wel interessant.
Maar nu weet ik niet zeker hoe dit in elkaar zit.

Dus volgens mij moet je voor tele2 een belgacom discovery line nemen (€6.50 p/m) dit plus de belkosten uiteraard.
Hierbij vraag ik mij ook af of onbeperkt nationaal bellen voordelig zou zijn (€15 p/m).
Bij telenet kwamen de maandelijkse binnenland tarieven nooit boven de €15.

Dan voor dommel zou ik dan netconnect nemen (€32,95).

Dit geeft €6,5 + €15 + €32,95 = €54.45 + de gsm gesprekskosten

Nu,
Dit lijkt mij al veel goedkoper te zijn dan bij telenet?
Is mijn samengestelde combinatie mogelijk? (tele2 & dommel)
Wat zijn de nadelen?

Dank bij voorbaat,
Felix
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Die discovery line zou ik niet gebruiken als je bij telenet al 60€ per maand aan telefoon moet betalen.
Wat bv wel kan is wel een discovery line nemen maar dan voor de gesprekken via dommel gaan.
Dat is ook best wel goedkoop.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
dahousecatfelix
Starter
Starter

alfadude schreef:Die discovery line zou ik niet gebruiken als je bij telenet al 60€ per maand aan telefoon moet betalen.
Wat bv wel kan is wel een discovery line nemen maar dan voor de gesprekken via dommel gaan.
Dat is ook best wel goedkoop.
Die discovery line zou ik alleen nemen omdat je die moet? nemen als je bij een ander bedrijf adsl/telefonie neemt.
De gesprekken zou ik dan dus via tele2 laten lopen.

Iemand vertelde mij dat tele2 het nadeel was, zonder uitleg, wat is hier van aan?
PHO
Pro Member
Pro Member

dahousecatfelix schreef:
Telenet internet kost €41,95 per maand en we betalen gemiddeld €60 per maand aan telenet telefonie.
€100 per maand is naar mijn gevoel niet zo denderend goedkoop nee?

Dus volgens mij moet je voor tele2 een belgacom discovery line nemen (€6.50 p/m) dit plus de belkosten uiteraard.
Hierbij vraag ik mij ook af of onbeperkt nationaal bellen voordelig zou zijn (€15 p/m).
Bij telenet kwamen de maandelijkse binnenland tarieven nooit boven de €15.

Dan voor dommel zou ik dan netconnect nemen (€32,95).

Dit geeft €6,5 + €15 + €32,95 = €54.45 + de gsm gesprekskosten

Dit lijkt mij al veel goedkoper te zijn dan bij telenet?
Je vergelijking is niet helemaal correct. Want de ene keer neem je een volledig betalende formule voor alle gesprekskosten, de tweede keer gebruik je een voordeelformule.

Bij Telenet bestaat er zoiets als freephone24. Je betaalt dus enkel 17,15 euro per maand abonnement. Alle geografische binnenlandse gesprekken zijn gratis, ook de connectiekost.

Dus moet je vergelijken: 41.95 + 17,15 = 59,10 euro + gsm gesprekskosten.

Maar vergeet niet dat als je een discoveryline neemt, de gesprekken veel duurder worden. ( bij elke minuut moet je 0,15 euro toeslag rekenen, bovenop de normale communicatieprijs). En die toeslag moet je ook betalen als je gebruik maakt via CPS /CSC (= je gesprekken via een derde partij laten verlopen, bijv. Tele2, dommel,...)

Dus in jouw voorbeeld zou je dus eigenlijk veel duurder uitkomen als je die toeslag meerekent. (en dat moet ook, want die zul je moeten betalen).
Who the f*** is general failure and why the hell is he reading my disk ?
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Dommel niet normaal. want daar word dacht ik de telefonie via internet gedaan. dus die kost moet ge dan ook al niemeer betalen. Kan zijn dak verkeerd ben mak dacht da het zo was.
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Inderdaad, Dommel is VoIP en valt buiten de categorie van CPS/CSC.
Kijk eh, het beste wat je kan nemen (in mijn ogen), is een Belgacom Happy Time abo (17,5€/m en na 17u gratis bellen vaste lijnen) in combi met een Dommel Netconnect of Netconnect Lite.
Ik ben hier zeer tevreden over en de kosten die lopen hier nooit op tot 100€ :wink:
PHO
Pro Member
Pro Member

metal schreef:Dommel niet normaal. want daar word dacht ik de telefonie via internet gedaan. dus die kost moet ge dan ook al niemeer betalen. Kan zijn dak verkeerd ben mak dacht da het zo was.
Nee, je hebt inderdaad gelijk. Dommel is volledig VoIP.
Who the f*** is general failure and why the hell is he reading my disk ?
dahousecatfelix
Starter
Starter

Als die discovery line + abbo bij een andere maatschappij nogsteeds 0.15cent extra rekent is dat inderdaad héél duur. :eek:
Dus een belgacom classic met happy time, of dommel telefonie zouden het meest interessant zijn.

In deze thread staat dat dommel hogere gsm tarieven aanrekend, maar je hebt wel geen abonnementskosten van €17.5!

Dus lijkt dommel telefonie + internet mij het voordeligste nee?
uf
Member
Member

Bellen met een Discovery lijn is zoals reeds gezegd zeer duur en niet an te raden.
Het grote voordeel van een Discovery lijn is echter dat je steeds telefonisch berijkbaar bent zonder dat je computer of je modem moeten aanstaan en de grote betrouwbaarheid in vergelijking tot sommige voip providers.
Wat voor jou het meest voordelig is hangt uiteraard af van je belgedrag.

Ik heb een Discovery ljin voor ADSL en om berijkbaar te zijn door anderen. (bellen naar een Discovery lijn is uiteraard niet duurder)
Om zelf te bellen gebruik ik Voip via Jajah.com. (2,3 cent/minuut naar vast en 17,3 cent/minuut naar mobiel, niet enkel binnen Belgie, maar ook naar het buitenland, geen connectiekost en geen onderscheid tussen piek- en daluren)
Bovendien moet je bij Jajah niet vooraf betalen, maar pas wanneer je voor 10 € gebeld hebt, en het gesprek gaat niet over de computer maar via het normale telefoontoestel. (Call by call)

Ik begrijp echter niet goed hoe je bij Telenet een rekening van 60 € per maand kunt hebben vermits je voor ongeveer 17 € per maand onbeperkt kan bellen naar alle vaste binnenlandse nummers.
dahousecatfelix
Starter
Starter

Ik begrijp het ook niet goed hoor :/
die jajah, daarvoor moet ge wel via uw pc eerst de opdracht geven om te bellen eh?
Lijkt mij niet zo handig, en m'n ouders zouden zoiets zeker niet zien zitten.
Zou de kwaliteit van dommel voip goed zijn?
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

Je neem best gewoon een Discovery Line (6,5€) + Dommel internet en Telefonie (32,95€).

Als je rekent kost een Classic line + HappyTime (17,15€) 10,65€ meer, maar dan bel je enkel tijdens de daluren gratis (naar vaste lijnen) en tijdens de piekuren aan 0,30€!
Bij Dommel kost een gesprek in de daluren 0,015€, en kan je dus voor die 10,65€ (die je meer zou betalen voor een classic line) 710 minuten (bijna 12u) per maand bellen <strike>en in de piekuren kosten uw gesprekken dan slechts 0,022€ ipv 0,30€</strike>(Zie EDIT voor correctie)!
Ook naar GSM is Dommel net iets goedkoper dan Belgacom (behalve naar mobi* en base in de daluren).

EDIT: Bellen met BGC Happytime of Tele2 Free Time kost dus geen 0,30€ of 028€/min, maar per gesprek. Maar ik denk niet dat je veel gesprekken voort langer dan 13 min, want dat is hoeveel je kan bellen met Dommel voor die prijs.

Als je hier even laat weten hoeveel je belt naar Vaste lijnen, telenet, proximus, base en mobistar, zowel in de dal en piekuren zal ik eens kijken wat het goedkoopste is.

EDIT2: Neem even de laatste factuur bij de hand en vul de gegevens in.

Code: Selecteer alles

Piek				Dal	
			min	aantal	min  aantal
Telenet	 x	x			x	x
Versatel	x	x			x	x
Belgacom	x	x			x	x
Base		 x	x			x	x
Proximus	x	x			x	x
Mobistar	x	x			x	x
Laatst gewijzigd door MRC101 30 jul 2006, 15:49, in totaal 2 gewijzigd.
uf
Member
Member

@ dahousecatfelix
Dat je ouders het inbellen via de computer niet zien zitten kan ik best geloven, zeker wanner zij veel bellen en de computer niet altijd aan staat.
Zoals reeds herhaaldelijk gezegd wordt de meest voordelige combinatie bepaald door je belgedrag.
Indien je ook tijdens de piekuren onbeperkt naar vaste lijnen wilt bellen kan je natuurlijk ook Telenet telefonie combineren met een discovery lijn voor ADSL.
Overigens kan je ook Jajah combineren met elke andere vorm van telefonie, vermits je niet vooraf moet betalen en je beltegoed dus niet vervalt.

@ ZMD
De tarieven die je opgeeft zijn enkel naar vaste lijnen van Belgacom. Naar Telenet / Versatel is 4 maal duurder. Dit is overigens het nadeel van alle binnenlandse voip providers. De buitenlandse voip providers maken geen onderscheid tussen Telenet, Belgacom enz.

De prijs voor gesprekken met Belgacom HappyTime tijdens de piekuren is 0,30 € per gesprek en niet per minuut.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster

uf schreef: @ ZMD
De tarieven die je opgeeft zijn enkel naar vaste lijnen van Belgacom. Naar Telenet / Versatel is 4 maal duurder. Dit is overigens het nadeel van alle binnenlandse voip providers. De buitenlandse voip providers maken geen onderscheid tussen Telenet, Belgacom enz.
De meeste vaste lijne nzijn meestal nog Belgacom. Daarom heb ik ook gevraagd even het aantal gesprekken + totale duur naar alle netwerken hier even mee te delen om zo de beste combinatie aan te raden.
uf schreef: De prijs voor gesprekken met Belgacom HappyTime tijdens de piekuren is 0,30 € per gesprek en niet per minuut.
Dit had ik reeds rechtgezet in mijn EDIT.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster

'k Heb nog even gerekend en de Top3 voor jouw samengesteld (hoe ik dit berekend heb staat onderaan).

1) Dommel internet + Dommel telefonie (+BGC Discovery): ~77€
2a) EDPnet internet (+BGC Discovery) + Telenet FreePhone24 : ~83€
2b) Dommel internet (+BGC Discovery) + Telenet FreePhone24 : ~85€
3) Telenet internet + Telenet FreePhone24: ~88€

Voordelen:
1: Goedkoopste formule en hoog volume (aan te raden indien je tussen 32GB en 80GB/maand download en je de goedkoopste formule wilt)
2a: Goedkoope formule, hoog volume en iets sneller dan optie 1 (aan te raden als je twijfelt over de kwaliteit van Dommel telefonie / als je iets sneller wil surfen en minder dan 32GB of meer dan 80GB/maand download)
2b: Goedkoope formule, hoog volume (aan te raden als je twijfelt over de kwaliteit van Dommel telefonie / indien je tussen 32GB en 80GB/maand download)
3: Hoge snelheid

Nadelen:
1, 2a,b: Trager dan Telenet
3: Laag volume

Berekening:
Omdat je zegt dat je nu 15€ betaald voor binnenlandse gesprekken, ga ik er van uit dat je geen FreePhone hebt maar de gewone formule en dat de overige 25-26€ naar GSM is. Daarna heb een willekeurig aantal minuten naar alle providers (meer naar de providers met de meeste klanten) genomen zodat ik aan 15€ kwam naar vaste lijnen en 25€ naar GSM met uw huidige formule en dan toegepast op andere providers.
Naar vaste lijnen kwam Dommel net iets goedkoper uit dan uw huidige formule, maar wel duurder dan FreePhone24 uiteraard, als je daar dan de abbonements kost bijrekend kwamen Freephone24 en Dommel bijna gelijk (17,15€ vs 21€).
Naar GSM is Dommel 6€ goedkoper dan FreePhone24 en 4€ goedkoper dan uw huidige formule.
Voor internet is Dommel ook al 9€ goedkoper dan Telenet en daar door ontstaat er in totaal een verschil van 23€/maand.
dahousecatfelix
Starter
Starter

Dank voor uw vele reacties ZMD!
Ik heb eens de facturen erbij genomen, en de Binnenlandse (alle andere providers) beluren zijn altijd veel hoger dan telenet-naar-telenet.
Details over de telefoongesprekken (Dal & Piek) zijn niet te vinden bij binnenlandse & buitenlandse, wel bij GSM.

Ik heb eens rekeningen van 10 maanden opgeteld, dit kom ik (ruw genomen) uit:
59,5 uur belgacom
26 uur telenet-naar-telenet

Verder wordt er ongeveer 1 uur (soms minder) per maand naar mobistar gebeld
Base & proximus zijn bijna altijd minder dan 10 minuten.
Base 2 maand wel 1 uur.

Er is hier momenteel idd geen freephone, enkel een basis-lijn.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster

Nog eens nagerekend met deze gegevens en dan komt Dommel internet + Discovery + Telenet FreePhone24 het goedkoopste uit.

Dommel internet + Discovery + Telenet FreePhone24: 79,3€
Telenet Internet + FreePhone24: 81,8€
Dommel internet + Discovery + Dommel Telefonie: 84,42€
De formules die je nu hebt: 110,97€

Je bespaart dus tussen de 26€ en 30€ met een van de bovenstaande combinaties.
Dus als je een ruimere limiet wilt stap je over naar Dommel voor internet, is dit niet nodig verander je enkel de telefoonformule naar Freephone24 (LET WEL OP, als je een andere tariefformule neemt of overstapt dat je dan voor een jar vast zit).
Voor telefonie blijft FreePhone voorjouw de goedkoopste oplossing omdat er vooral naar vaste telefoonsgebeld wordt.
dahousecatfelix
Starter
Starter

ok, nu de papa gaan overtuigen. :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”