Weg bij TeleNet en dan?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Dutchy
Starter
Starter

Ok, zoals de meesten die vetrekken bij TN heb ik een hekel aan de datalimiet.
De variabele meter kon ik enigszins nog mee leven, alhoewel ik de scheiding van up and down limiet niet echt in verhouding vind staan. Nu is de meting per periode, dus als ik midden in over de upload limiet heen vlieg, en nog minstens 60% van mijn down limiet heb, zit ik toch aan smalband, tenzij ik blokken koop via de wazige TN constructie.

Genoeg gezeur over TN. Ik wil dus naar een ADSL provider en vraag mij het volgende af:

Zijn er providers zoals RealDSL die tegen een redelijk tarief een vast IP en alle poorten open hebben? Eventueel kan ik ook leven met een Dyn.IP. zolang ik mijn eigen machine maar kan bereiken ook op poort 80, 443 en andere. :-D

Is RealDSL overal slecht of is dat afhankelijk van de locatie? (Ik proef dat tenminste in het forum)

Hoe is de kwaliteit van Dommel en EDPnet? (Ik kon op de site van EDPnet niets vinden over geblokkeerde poorten)

Zijn de datalimieten van de ADSL providers onafhankelijk van up of down? Dus 20GB kan 19GB down en 1GB up zijn of vice versa?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

EDPnet en Dommel leveren een goede service (hoewel dit afgelopen maand een beetje minder was, door de toeloop van nieuwe klanten; is zoe goed al opgelost nu, aan de reactie van gebruiker te zien) met een aanvaarbare limiet (ongeacht je die gebruikt voor up- of download) voor een normale prijs (vaste ip's zijn wel duur).
Naar het schijnt past Evonet zijn limiet al een ruime tijd niet toe (en zal dit naar het schijnt ook niet doen in de nabije toekomst) en kan je dus ook ongelimieteerd downloaden.
Elk heeft zo zijn voordelen. Zo hebben EDPnet en Dommel een zeer aantrekkelijke prijs en is Evonet op dit moment "ongelimiteerd". EDPnet heeft dan ook weer een hogere snelheid (6Mbps), maar de smallband van Dommel is dan ook weer interessant (1Mbps).

Ik raad je dus één van deze providers aan (die GEEN poorten blokkeren) en ik denk dat als je een van deze drie neemt je geen kat in een zak koopt, maar een tijger die een al wat ruimere kooi heeft :wink:
vanidian
Member
Member

IIndien je kunt, verhuis naar het buitenland en neem daar een internet aansluiting.
Voordelen:
1/ Goedkoper...
2/ Soms zelfs geen datalimieten en snelheidsbeperkingen...
3/ Hier in België betaal je idioten om én de snelheid te beperken én je datalimiet in het oog te houden... met scripts die aan elk bericht en download je IP-nummer "plakken" zodat men kan zien wat je doet op het internet....
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

vanidian schreef: 2/ Soms zelfs geen datalimieten en snelheidsbeperkingen...
Ooit gecontrolleerd wat de echte snelheid is? Hoeveel ervaring heb je in het buitenland?
vanidian schreef: 3/ Hier in België betaal je idioten om én de snelheid te beperken én je datalimiet in het oog te houden... met scripts die aan elk bericht en download je IP-nummer "plakken" zodat men kan zien wat je doet op het internet....
Ik heb de vraag al een paar keer gesteld maar nog nooit antwoord gekregen dus probeer ik het nog eens:
  • 1) Belgacom heeft 1 miljoen klanten en die hebben gemiddeld een verbinding van 4 Mbit/sec. Hoeveel bandbreedte heb je dan nodig om iedereen met een abonnement bij Belgacom onbeperkte bandbreedte te geven?

2) Hoeveel kost dat aan Belgacom? Gelieve in je berekening geen beperkingen op te nemen. Dus ga ervan uit dat iedereen op hetzelfde moment trans-atlantisch wil?
Het bewaren van een aantal gegevens over je verbindingen is beslist op Europeese niveau dus die maatregel (wet) geldt ook in het buitenland.

Astralon
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

vanidian schreef:met scripts die aan elk bericht en download je IP-nummer "plakken" zodat men kan zien wat je doet op het internet....
Da's waarschijnlijk omdat een Europese directieve dat elke ISP in Europa verplicht... Dus in het buitenland zit je d'er ook mee.
My_download
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 22 keer

Astralon schreef:
vanidian schreef: 2/ Soms zelfs geen datalimieten en snelheidsbeperkingen...
Ooit gecontrolleerd wat de echte snelheid is? Hoeveel ervaring heb je in het buitenland?
vanidian schreef: 3/ Hier in België betaal je idioten om én de snelheid te beperken én je datalimiet in het oog te houden... met scripts die aan elk bericht en download je IP-nummer "plakken" zodat men kan zien wat je doet op het internet....
Ik heb de vraag al een paar keer gesteld maar nog nooit antwoord gekregen dus probeer ik het nog eens:
  • 1) Belgacom heeft 1 miljoen klanten en die hebben gemiddeld een verbinding van 4 Mbit/sec. Hoeveel bandbreedte heb je dan nodig om iedereen met een abonnement bij Belgacom onbeperkte bandbreedte te geven?

2) Hoeveel kost dat aan Belgacom? Gelieve in je berekening geen beperkingen op te nemen. Dus ga ervan uit dat iedereen op hetzelfde moment trans-atlantisch wil?
Het bewaren van een aantal gegevens over je verbindingen is beslist op Europeese niveau dus die maatregel (wet) geldt ook in het buitenland.

Astralon
Enig idee waar je uit komt met je formuletje in Nederland ? En toch is daar elke provider "FUP" en krijg je zelden of nooit klachten zolang je onder de 100Gb per maand blijft.

Ons bedrijf heeft een kleine buitenlokatie net over de Nederlandse grens en omdat daar gewoonlijk minder dan 10 mensen werken, zitten we niet op het bedrijfsnetwerk maar delen we een ADSL internet verbinding waarover we via software VPN koppelen aan het bedrijfsnetwerk.

Onze huidige lijn is "standaard" ADSL en we betalen 89€ per maand voor een fixed IP, géén port blocks en 8Mb down / 1Mb up. Een pc'tje met een Astraweb account haalt bijna altijd snelheden tussen de 700 en 760 Kbps dus zo'n goeie 6Mbit. Tel daar nog wat overhead bij en je komt héél dicht bij die 8Mbit waarde... (en een DVD heb je op een paar uur binnen) en mijn Studio Brussel live stream hapert géén seconde tijdens zo'n download.

In de loop van de volgende maand wordt een 2e ADSL lijn geïnstalleerd vanwege de redundantie en dat wordt een KPN ADSL2+ lijntje waar we wel de fixed ip opgeven maar in ruil 20Mb down en 1Mb up zonder datalimiet krijgen voor exact diezelfde 89€ per maand.

Het grootste probleem is nu om een dual-wan router te vinden die dat soorsnelheden doorheen zijn firewall aankan. Zelfs met een Cisco 1812 zitten we dan al vlak onder zijn limiet...

Eén van de Nederlandse collega's op dat kantoor heeft in zijn dorp "fibre to the home" en betaald 45€ per maand voor een 100Mb verbinding. Die haalt vlotjes boven de 3000KBps, maar dan moet hij wel met een paar pc's van een aantal verschillende Usenet servers leechen om dat anders de bottleneck aan de andere kant zit. En ja, die merkt ook wel dat een potje gamen met zijn buurman héél wat dichter bij de 100Mb doorvoer geraakt dan hetzelfde met een amerikaanse gameserver.

Dus... hoe nutteloos die "verhuis naar NL" discussie ook is, het Nederlandse internet landschap toont wél aan dat het perfekt mogelijk is om tegen lagere prijzen dan in België véél hogere snelheden aan te bieden én zonder datalimieten te werken... (en niet failliet te gaan)
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

En toch is daar elke provider "FUP" en krijg je zelden of nooit klachten zolang je onder de 100Gb per maand blijft.

... dat het perfekt mogelijk is om tegen lagere prijzen dan in België véél hogere snelheden aan te bieden én zonder datalimieten te werken... (en niet failliet te gaan)
:???:
voor een 100Mb verbinding. Die haalt vlotjes boven de 3000KBps
:???:
Enig idee waar je uit komt met je formuletje in Nederland ?
86400 sec/dag x 30 dagen x 8 Mbit/sec = 20.736.000 Mbit = 2.592.000MB = ongeveer 2500 GB <> 100GB
vanidian
Member
Member

Het maakt me misselijk als idioten na het lekken van bankgeheimen op het Belgische internet verklaren dat het internet opnieuw veilig was (of iets in die aard). Het Belgische internet zal nooit veilig zijn of worden. Bij een normale toestand (d.i. zonder scripts, omleiding dataverkeer door een server in NL,...) wordt uw snelheid bepaald door de afstand tot aan de centrale én de toestand van de lijnen... Hier in België moet je betalen om jouw ADSL-internet te aktiveren. Met zijn allen hebben we het BC net reeds 4,5... keer afbetaald. Een telefoonlijn erbij nemen waaraan je niets hebt. Ik heb in de loop van de laatste jaren ettelijke programma's getest om de veiligheid van mijn PC te optimaliseren. Hier heerst een ziekelijke neiging om alle datadebieten en alle snelheden te meten. Anoniem op het internet is een illusie in België. Zelfs het gebruik van gewone proxies is problematisch. Anoniem surfen wordt verhinderd, anders is het namelik heel moeilijk om uw datadebieten te bepalen. Programma's als proxyswitcher, ccproxy,.... werken slechts gedeeltelijk. En als ze werken... dan wordt uw IP aangepast... Hide IP,... werken helemaal niet...

Nota: Die Europese directive is larie en apekool. Bij mijn weten was dit al het geval voor 2000...
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat Astralon een BGC medewerker is
:lol:
Ik ken heel veel vrienden in .NL , er is geen enkele die een datalimiet heeft en er is geen enkele die surft onder de 8mbit. Meestal nog goedkoper dan hier ook.
Hier heb je een duopolie daar heb je ECHTE concurrentie van een 10 tal bedrijven!
telenet is het eerste jaar al dood en BGC het 5de misschien :p
Die datalimiten zijn er voor telenet omdat zij een superzwak netwerk hebben en BGC heeft limieten om extra cash te pakken.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

brooklyn schreef:Ik denk dat Astralon een BGC medewerker is
Hm, ik heb mijn eigen IT bedrijven waarvan één hoofdzakelijk actief in Nederland. Afgelopen maandag nog Belgacom gecontacteerd (via accountmanager) om te vragen hoe ze de uploadsnelheid zien evolueren want als het verschil met de concurrentie te groot wordt ik wel eens zou kunnen overstappen. Anderzijds blijf ik erbij dat naar betrouwbaarheid toe ik niets op te merken heb op noch mijn SDSL, ADSL of VDSL verbindingen.
brooklyn schreef: Ik ken heel veel vrienden in .NL , er is geen enkele die een datalimiet heeft en er is geen enkele die surft onder de 8mbit. Meestal nog goedkoper dan hier ook.
Alé eentje net over de grens: http://www.zeelandnet.nl/internet/index.php en in tegenstelling tot de vele voorbeelden die vaak worden aangehaald is dit GEEN proefproject maar een provider waar een groot deel van de bewoners van de provincie Zeeland is aangesloten. Ik zie hier nog veel abonnementen met een download lager dan 8 Mbit. En de FUP op sommige abonnementen zorgt ervoor dat ze na 18:00 gemiddeld veel trager surfen/downloaden dan dat ik dat doe (VDSL).
Praetorian
Premium Member
Premium Member

Astralon schreef:
brooklyn schreef:Ik denk dat Astralon een BGC medewerker is
Hm, ik heb mijn eigen IT bedrijven waarvan één hoofdzakelijk actief in Nederland. Afgelopen maandag nog Belgacom gecontacteerd (via accountmanager) om te vragen hoe ze de uploadsnelheid zien evolueren want als het verschil met de concurrentie te groot wordt ik wel eens zou kunnen overstappen. Anderzijds blijf ik erbij dat naar betrouwbaarheid toe ik niets op te merken heb op noch mijn SDSL, ADSL of VDSL verbindingen.
brooklyn schreef: Ik ken heel veel vrienden in .NL , er is geen enkele die een datalimiet heeft en er is geen enkele die surft onder de 8mbit. Meestal nog goedkoper dan hier ook.
Alé eentje net over de grens: http://www.zeelandnet.nl/internet/index.php en in tegenstelling tot de vele voorbeelden die vaak worden aangehaald is dit GEEN proefproject maar een provider waar een groot deel van de bewoners van de provincie Zeeland is aangesloten. Ik zie hier nog veel abonnementen met een download lager dan 8 Mbit. En de FUP op sommige abonnementen zorgt ervoor dat ze na 18:00 gemiddeld veel trager surfen/downloaden dan dat ik dat doe (VDSL).
dat klopt heel zeker
de meesten overraten het internet in Nederland
al moet je ook niet zo ongenuanceerd kijken als astralon: ik ken er ook die 100 mbit fd thuis liggen hebben, ook zonder limiet
Het hangt af van de plaats waar je woont... maar boven Zeeland is het wel vrij algemeen een snelle verbinding te hebben. Dit omdat zowel de provincie Zeeland en Limburg niet interessant zijn voor de ISP's om te investeren (daarvan trouwens zeelandnet)
ook de Nederlandse kabelsurfers zijn niet zo goed qua snelheid als telenet, maar hebben wel al jaren geen limiet. Die zijn iets trager (geen 20 mbit van telenet) maar ja wie heeft 20 mbit nodig met zo'n limiet, behalve dan om te stoefen? Het internet dat ik daar al bekeken en gebruikt heb was tijdens de piekuren ook snel genoeg en zeker niet vergelijkbaar met iets als smallband hier

dus: zowel de nl boys als astralon: nuanceren!
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Praetorian schreef:maar ja wie heeft 20 mbit nodig met zo'n limiet, behalve dan om te stoefen?
Ik heb 20 mbit en geen limiet ... in *.be ! :P :P
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

Praetorian schreef:dus: zowel de nl boys als astralon: nuanceren!
Dit is wat ik net probeer te doen. Kijk maar naar al mijn posts met betrekking tot limieten en uploadsnelheden. Ik ben zelf een voorstander van het optrekken van de limieten (voor iedereen!) want ik weet ook dat 10GB te weinig is als je een beetje actief bent op het internet. Maar dat mag nooit ten koste gaan van de kwaliteit. Dus hogere limiet of FUP is haalbaar maar "onbeperkte download" kan gewoon (nog) niet. Want vaak wordt hier FUP voorgesteld als onbeperkte download. Ik wil nog wel eens zien als je in Nederland 2500 GB/maand downloadt wat er gebeurt. :wink:

Ik heb een VDSL verbinding waar je theoretisch snelheden van 52/16 Mbit mee kan halen en wat krijgen we: 17/0.4 Mbit. Dus ook die uploadsnelheid wil ik omhoog en de beste manier is de verantwoordelijken van je provider (in mijn geval dus Belgacom) hier op aanspreken. En geloof me, als er een provider is die een abonnement aanbiedt dat kwalitatief even goed is als wat ik nu heb en met een uploadsnelheid die veel hoger (1024 Kbit?) is dan wat ik nu heb, dan ben ik weg bij Belgacom.

Ik heb onlangs op dit forum nog aangegeven dat ik Dommel en EDPnet aanbeveel aan heel wat gebruikers (Chello is er ook nog voor de happy few :lol: ). In tegenstelling tot Belgacom die steeds meer met content (iTunes, foto's afdrukken, enz...) bezig is, concentreren deze spelers zich op hun primaire taak als ISP.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

ditCh schreef:
Praetorian schreef:maar ja wie heeft 20 mbit nodig met zo'n limiet, behalve dan om te stoefen?
Ik heb 20 mbit en geen limiet ... in *.be ! :P :P
Showoff. :p
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

Zeeland en Limburg

zijn idd de gebieden in .NL die achterkomen
Belgacom die steeds meer met content (iTunes, foto's afdrukken, enz...) bezig is, concentreren deze spelers zich op hun primaire taak als ISP.
Ik heb niks nodig van al die zever enkel een degelijke verbinding met FUP, ik wil er extra voor betalen hoor maar ja.......... hier heb je geen optie.
7 providers hebben dezelfde specs. 4mbit/met limiet. Telenet kan helemaal de boom in met hun up/down quota (een brandslang met 10 liter water :) )
Ik wacht enkel nog op adsl2/vdsl dan ga ik mijn keus maken
edpnet ziet er goed uit.......
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Praetorian
Premium Member
Premium Member

Astralon schreef:
Praetorian schreef:dus: zowel de nl boys als astralon: nuanceren!
Dit is wat ik net probeer te doen. Kijk maar naar al mijn posts met betrekking tot limieten en uploadsnelheden. Ik ben zelf een voorstander van het optrekken van de limieten (voor iedereen!) want ik weet ook dat 10GB te weinig is als je een beetje actief bent op het internet. Maar dat mag nooit ten koste gaan van de kwaliteit. Dus hogere limiet of FUP is haalbaar maar "onbeperkte download" kan gewoon (nog) niet. Want vaak wordt hier FUP voorgesteld als onbeperkte download. Ik wil nog wel eens zien als je in Nederland 2500 GB/maand downloadt wat er gebeurt. :wink:

Ik heb een VDSL verbinding waar je theoretisch snelheden van 52/16 Mbit mee kan halen en wat krijgen we: 17/0.4 Mbit. Dus ook die uploadsnelheid wil ik omhoog en de beste manier is de verantwoordelijken van je provider (in mijn geval dus Belgacom) hier op aanspreken. En geloof me, als er een provider is die een abonnement aanbiedt dat kwalitatief even goed is als wat ik nu heb en met een uploadsnelheid die veel hoger (1024 Kbit?) is dan wat ik nu heb, dan ben ik weg bij Belgacom.

Ik heb onlangs op dit forum nog aangegeven dat ik Dommel en EDPnet aanbeveel aan heel wat gebruikers (Chello is er ook nog voor de happy few :lol: ). In tegenstelling tot Belgacom die steeds meer met content (iTunes, foto's afdrukken, enz...) bezig is, concentreren deze spelers zich op hun primaire taak als ISP.
tbh vind ik dat je toch niet zo genuanceerd uit de hoek komt in vorige posts

@ ditch: jij bent 1 vd weinigen die het kunnen. helaas niet zo voor de rest van Vlaanderen. Heb jij btw goeie pings in de piekuren of niet?
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik geloof dat ditCh 2 verbindingen heeft: 1 limietloos en 1 aan 20 mbit ;).
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Debruineo schreef:Ik geloof dat ditCh 2 verbindingen heeft: 1 limietloos en 1 aan 20 mbit ;).
Neenee tis 1 verbinding :)

Hiervoor had ik een Telenet Expressnet, men pings zijn ietsje omhoog gegaan op wat buitenlandse gameservers ( lees max 5 ms ). Bij het gamen merk ik het niet eens, ook niet tijdens piekuren ... ben er erg tevreden van ...
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ditCh schreef:
Debruineo schreef:Ik geloof dat ditCh 2 verbindingen heeft: 1 limietloos en 1 aan 20 mbit ;).

Hiervoor had ik een Telenet Expressnet, men pings zijn ietsje omhoog gegaan op wat buitenlandse gameservers ( lees max 5 ms ). Bij het gamen merk ik het niet eens, ook niet tijdens piekuren ... ben er erg tevreden van ...
Ah juist.. nu herinner ik me uw opmerkingen in andere topics weer ;).
Praetorian
Premium Member
Premium Member

ditCh schreef:

blijkbara kan het dan toch in Belgie: deftig internet en zonder limieten, op kleine schaal dan wel. Ik was eigl benieuwd: chello had vroeger een slechte naam qua snelheid en pings
vanidian
Member
Member

In België betaal je (ADSL)
1) om je internet te activeren.
2) om je internet-snelheid te beperken.
3) om je internet-debiet te beperken.
Dat het goedkoper zou zijn als die activatie niet bestond, en dat die internet snelheid niet zou gecapt worden en dat die debieten niet zouden beperkt worden, zijn de meeste internetproviders al lang vergeten. Daar valt niets mee te verdienen. Nu moeten ze handen vol geld uitgeven aan "experten" om uw snelheid en debiet te beperken. Of dat het werk van deze experten nu volledig legaal is laat ik in het midden... De internetproviders zijn meestal zwijgzaam als je hen hierover aanspreekt... Ik vrees dat deze politiek gedoemd is te verdwijnen in een steeds sneller gaand internet... Nachtsurfen is nog zo'n idiotie van het grootste gehalte. Het is bovendien slecht voor de gezondheid van diegenen die het letterlijk opnemen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”