Draadloos netwerk - Krijg geen IP adres

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Bart80
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 okt 2005, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Goeie te warme middag iedereen,

Ik maak hier gebruik van een draadloos netwerk, dmv een router (D-LINK DI614+) en twee desktop pc's die elk voorzien zijn van een D-LINK wireless access card. Als beveiliging is er WPA-PSK en MAC filtering. Op zich werkt dat vrij goed (regelmatig moet ik eens "herstellen" klikken - maar da's wellicht op de meeste draadloze netwerken zo...)
Maar... ik heb nu gisteren een laptop gekocht (Acer Aspire / Centrino / Intel pro wireless 3945 ABG) en je raadt het al, hier komen de problemen. Als ik alles instel zoals het moet (toevoegen mac adres, instellen van de juiste WPA passphrase) raak ik technisch gesproken wel verbonden, maar het loopt mis bij het toekennen van een IP adres. Het kadertje met "Bezig met het vernieuwen van het IP adres" blijft maar staan, en na een tijdje komt er op dat de verbinding "beperkte of geen toegang" heeft.
De in de router ingebouwde DHCP server is ingeschakeld en wordt gebruikt voor het toewijzen van de IP adressen.
Als ik ga kijken naar de toegewezen IP adressen (in het configuratieprogramma van de router) krijg ik te zien dat het MAC adres van de laptop een IP adres toegewezen heeft gekregen, wat me de indruk geeft dat het probleem zich in de laptop bevindt en niet in de router.

Wat heb ik intussen geprobeerd:
- Uitschakelen van de DHCP server + vaste IP adressen in de workstations ingesteld -> raak wel verbonden op het netwerk (op alle systemen) maar raak vanaf daar niet op het internet (vergeet ik hier iets in te stellen?)
- Uitschakelen van WPA: Raak verbonden + toegang met internet, alleen heb ik natuurlijk geen zin om de hele buurt van gratis internet te voorzien.
- Driver update wireless card en firmware update router (van beide waren nieuwe versies beschikbaar) -> zonder resultaat
- De laptop via een bedrade aansluiting naar de router aansluiten -> werkt zoals het hoort, alleen is het niet de bedoeling dat de desktops draadloos gaan en de laptop bedraad :)

Wie mij hier de oplossing voor bezorgd ben ik wel een pint schuldig :)
Gebruikersavatar
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 589
Lid geworden op: 30 maa 2004, 20:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Bart80 schreef:- Uitschakelen van de DHCP server + vaste IP adressen in de workstations ingesteld -> raak wel verbonden op het netwerk (op alle systemen) maar raak vanaf daar niet op het internet (vergeet ik hier iets in te stellen?)


heb je de gateway en dns servers ook ingesteld of heb je enkel ip adressen toegekend aan je NICs?
Bart80
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 okt 2005, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

PowerSoft schreef:heb je de gateway en dns servers ook ingesteld of heb je enkel ip adressen toegekend aan je NICs?

Wel... ik had enkel de dns servers ingesteld :smash2: ik heb als gateway dan het interne adres van de router genomen en nu werkt alles naar behoren (zij het via statische ip addressering... daar zit ik nu niet echt mee in aangezien de laptop maar mobiel moet zijn in de mate dat hij hier binnen het bereik van het draadloos netwerk blijft).

Dus Powersoft: bedankt !

BTW ik wil jullie dit niet onthouden: ik had ook al eens een request gestuurd naar Acer support... hun antwoord: "Mogelijk wordt die versie van WPA niet ondersteund door de wireless card van Intel". Eerlijk: ik had héél veel zin om de laptop terug in z'n doos te stoppen en ermee terug te gaan naar de winkel!

Maar goed, 't is nu dus opgelost!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”