ipv6 en speedtouch 510

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Hallo,

Ik ben zo ongeveer ten einde raad ... ik probeer al een aantal dagen om IPV6 aan de praat te krijgen op mijn Alcatel Speedtouch 510v4, maar zonder resultaat.

Hier zijn de stappen die ik ondernomen heb :

1. Ik heb bij SixXS een gebruiker aangevraagd en gekregen
2. Ik heb telnet naar mijn modem (speedtouch 510v4, software version 4.2.7.16) gedaan en het commando (op de telnet) nat unbind application=IP6TO4 port=1 Volgens mij is dit gelukt want wanneer ik het commando nogmaals ingeeft, krijg ik als melding 'failed to delete NAT binding on port 1 : the binding does not exist
3. Ik heb bij SixXS een tunnel aangevraagd (dynamisch, heartbeat mechanisme) en gekregen
4. Ik heb AICCU gedownload en opgestart met mijn gebruiker en paswoord. Ik heb 'behind NAT' aangevinkt. Dit lijkt te werken alhoewel ik hiervan weinig tot geen 'visueel' bewijs heb.

Op het web vind ik verder nog de volgende zaken terug, maar ik weet absoluut niet wat ik hiermee moet aanvangen :
1. Moet ik de software van mijn modem upgraden naar versie 4.3.2 ? Ik doe dit liever niet omdat ik van het principe ben 'if it ain't broken, don't fix it'.
2 Je moet je 'router' protocol 41 (proto 41 = ipv6 in plaats van ipv4) forwarden .... is dit nodig op mijn speedtouch 510 (slechts 1 aansluiting mogelijk). Zo ja, hoe doe ik dit via de grafische interface (via http://10.0.0.138) ? Is dit dan tcp of udp ? Welke waardes moet ik invullen en waar ?
2. Verder heb ik nog een hele hoop netsh commando's gezien die ik eventueel zou moeten uitvoeren, maar daar gaan mijn oren helemaal van tuten. Die hebben iets te maken met mijn local address (het addres van mijn PC 10.0.0.40 neem ik aan) en het outside address wat het address van mijn ipv6 tunnel zou moeten zijn. Ik zie hier ook soms .bat filetjes rondgaan op het net. Moet ik hier soms zoiets voor mijn configuratie definiëren ?

Mijn bedoeling is om de Newszilla6 nieuwsserver te benaderen. Volgens http://ipv6-test.singnet.com.sg/cgi-bin/IPv6-Test ben ik echter nog steeds 'ipv4 enabled', geen ipv6 dus ...

Is er iemand die mij verder kan helpen ? Ik heb me al suf gezocht en ge-googled, maar zonder esultaat.

Alvast bedankt !

Uzzi
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Uzzi schreef:2 Je moet je 'router' protocol 41 (proto 41 = ipv6 in plaats van ipv4) forwarden .... is dit nodig op mijn speedtouch 510 (slechts 1 aansluiting mogelijk). Zo ja, hoe doe ik dit via de grafische interface (via http://10.0.0.138) ? Is dit dan tcp of udp ? Welke waardes moet ik invullen en waar ?


Meeste huis-tuin-en-keuken routertjes laten niet toe van forwards op niveau van het protocol te definieren.

Probeer anders eens je 510 in bridge of DHCP spoofing mode te plaatsen.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

'k Dacht dat een forum juist de bedoeling was om hulp te bieden waar het zulke zaken mogelijk maakt wat heb je der aan dat je handen vol geld uit gaat geven aan hardware terwijl het misschien anders kan, blijven proberen zou ik zeggen!

In principe zeg je gewoon koop cisco dat werkt gegarandeerd
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik denk dat de grafische interface alleen gebouwd is op ipv4. Portmappings voor ipv6 zal je dus commandline moeten doen denk ik.
Afbeelding
CronoS
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 jul 2005, 10:53
Bedankt: 1 keer

De router ondersteunt het wel... Ik gebruik al een tijdje een ipv6 tunnel, maar via Dolphins i.p.v. SixXS

Werkt als een tierelier..
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

CronoS schreef:De router ondersteunt het wel... Ik gebruik al een tijdje een ipv6 tunnel, maar via Dolphins i.p.v. SixXS

Werkt als een tierelier..


Ik heb nu ook een tunnel genomen via Dolphins.

Ik heb 2 vraagjes voor je :

1. Je moet je eigen ipv4 tunnel endpoint ingeven. Is dat mijn ipv4 adres (213.219.x.x) of 10.0.0.40 (intern ip adres) ?
2. Welke instellingen heb jij op je speedtouch 510 gedaan ?

Alvast bedankt !

Uzzi
CronoS
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 jul 2005, 10:53
Bedankt: 1 keer

Uzzi schreef:
CronoS schreef:De router ondersteunt het wel... Ik gebruik al een tijdje een ipv6 tunnel, maar via Dolphins i.p.v. SixXS

Werkt als een tierelier..


Ik heb nu ook een tunnel genomen via Dolphins.

Ik heb 2 vraagjes voor je :

1. Je moet je eigen ipv4 tunnel endpoint ingeven. Is dat mijn ipv4 adres (213.219.x.x) of 10.0.0.40 (intern ip adres) ?
2. Welke instellingen heb jij op je speedtouch 510 gedaan ?

Alvast bedankt !

Uzzi


Helemaal niets, alleen die ene commandline uitgevoerd anders gaat het niet werken (die Nat unbind regel)

Vervolgens IPv6 protocol installeren en het bat filetje runnen (Neem aan dat het voor een newsserver is dat je het gaat gebruiken, de netsh regel hoef je maar 1 keer uit te voeren, de andere regels elke keer als je je pc opstart)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Uiteindelijk moet je ook niets veranderen aan je router, het is geen native ipv6 maar een tunnel. Dus gewoon ipv4 poort voor AICCU forwarden. Verder kan je ook eens testen met

ping6 sixxs.net of een andere host die ipv6 ondersteund
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Chello geeft trouwens wel native ipv6 :D
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

realdsl geeft dat ook maar ik heb geen gedacht hoe je dit moet gaan gebruiken ! op bsd enz..

'k denk met rtadvd maar welke ips geef je in ..
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”