hoy69 schreef:wat wil je nu dat effe belgacom alle lijnen gewoon weggeeft en dan nog zelf opdraait voor onderhoud van al die centrales en kabels en ineterconnecties? tis maar normaal ook dat andere isps geld neerdokken voor de huur ervan.
voor niets gaat enkel de zon op.
Dat is nu de eeuwige discussie... hoeveel zou Belgacom mogen vragen om een lijn te laten gebruiken door een andere provider?
De situatie zoals ze nu is, is zeer onrechtvaardig. De operator die het netwerk in handen heeft, heeft eigenlijk ook alle macht. Dat belgacom niet gratis moet werken, is inderdaad logisch. Ze verdienen echer, zoals eerder gezegd, meer dan voldoende geld om het netwerk te onderhouden + een meer dan normale winst te realiseren. Die winst gebruiken ze vervolgens om investeringen in andere producten te financieren.
De concurrentie is dus dubbel benadeeld. Enerzijds moeten ze onredelijke bijdragen betalen om het netwerk mogen te gebruiken. Anderzijds moeten ze zelf vreemd kapitaal zoeken om investeringen te financieren.
Daarnaast klopt het dat Telenet zijn netwerk heeft moeten kopen (ongeveer 1.3 miljard euro dacht ik) en Belgacom heeft het geërfd uit het verleden. De kosten van dat netwerk waren toen al afgeschreven en Belgacom moest enkel nog upgrades en vernieuwingen betalen.
Ik ga echter niet beweren dat het netwerk onderbrengen in een aparte vennootschap alles gaat oplossen. Ook dit zal voor- en nadelen hebben. Bijvoorbeeld: zullen de tarieven dalen? Zal de netwerkbeheerder dure innovaties implementeren, ook al gaat hij ze zelf niet exploiteren? Hoe belangenvermenging voorkomen? Kunnen kortingen voor grote klanten? ...
Op termijn denk ik dat de Europese Commissie zich hier wel zal mee bemoeien, maar die weg is nog lang en moeilijk. Om nog maar te zwijgen over de telecomlobby die zal ontstaan... Enfin het effect van dat laatste zullen we wel merken in de regelgeving voor mobile roaming tarieven die op stapel staat...
grtz