Signaalsterkte

Plaats reactie
DeSwa
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2006, 21:57

Kan ik de signaalsterkte verbeteren om met mijn laptop verder in afstand te kunnen gaan van de modem ?
Ik zou graag in mijn tuin onder de pergola zitten met de laptop,maar het signaal is te zwak en de verbinding valt weg of kan niet gemaakt worden.
Ik dacht aan een extra antenne of iets dergelijk.
Groetjes
DeSwa
killer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2006, 12:30

signaalversterker rammen tussen de plaats waar je gaat zitten en waar je modem staat.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

1) Al eens een ander kanaal geprobeerd?

2) Kan je eens de situatie een beetje schetsen. Wat je vaak ziet is dat mensen de router/modem/access point beneden plaatsen en dan op de bovenverdieping problemen hebben. Het omgekeerde is beter: vaak is de beste opstelling ergens in de nok van het dak of op zolder zodat je een soort paraplu effect krijgt. Een bijkomend voordeel is dat je reflecties krijgt waardoor het signaal nog beter verspreid wordt. Ik haal met zo'n opstelling 36 Mbps in een straal van 40 meter rond het huis.

3) Je kan inderdaad ook een extra antenne overwegen, zie ook: US Robotics. Er zijn uiteraard ook andere merken...

Astralon
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

killer schreef:signaalversterker rammen tussen de plaats waar je gaat zitten en waar je modem staat.

US Robotics
Echt geen voorkeur voor US Robotics maar deze links heb ik binnen hand (muis) bereik.

Astralon
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Een 2e router tussenin plaatsen die dan wds ondersteunt.
Zoiets moet bestaan maar 'k zou niet weten hoe.
DeSwa
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2006, 21:57

Astralon schreef:1) Al eens een ander kanaal geprobeerd?

2) Kan je eens de situatie een beetje schetsen. Wat je vaak ziet is dat mensen de router/modem/access point beneden plaatsen en dan op de bovenverdieping problemen hebben. Het omgekeerde is beter: vaak is de beste opstelling ergens in de nok van het dak of op zolder zodat je een soort paraplu effect krijgt. Een bijkomend voordeel is dat je reflecties krijgt waardoor het signaal nog beter verspreid wordt. Ik haal met zo'n opstelling 36 Mbps in een straal van 40 meter rond het huis.

3) Je kan inderdaad ook een extra antenne overwegen, zie ook: US Robotics. Er zijn uiteraard ook andere merken...

Astralon

Ik woon gelijkvloers in een appartement, boven wonen de buren,dus geen zolder.
Groetjes
DeSwa
DeSwa
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2006, 21:57

Astralon schreef:1) Al eens een ander kanaal geprobeerd?

2) Kan je eens de situatie een beetje schetsen. Wat je vaak ziet is dat mensen de router/modem/access point beneden plaatsen en dan op de bovenverdieping problemen hebben. Het omgekeerde is beter: vaak is de beste opstelling ergens in de nok van het dak of op zolder zodat je een soort paraplu effect krijgt. Een bijkomend voordeel is dat je reflecties krijgt waardoor het signaal nog beter verspreid wordt. Ik haal met zo'n opstelling 36 Mbps in een straal van 40 meter rond het huis.

3) Je kan inderdaad ook een extra antenne overwegen, zie ook: US Robotics. Er zijn uiteraard ook
andere merken...

Astralon


Hoe ga ik naar een ander kanaal , en waar zie ik in welk kanaal ik ben ??
Groetjes
DeSwa
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Je moet eens kijken in de webinterface van je router. Daar kan je meestal kiezen tussen 11 kanalen (telkens een andere frequentieband). Die even verzetten. Aan de PC-kant moet je meestal niets doen.
Afbeelding
DeSwa
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2006, 21:57

Sub Zero schreef:Je moet eens kijken in de webinterface van je router. Daar kan je meestal kiezen tussen 11 kanalen (telkens een andere frequentieband). Die even verzetten. Aan de PC-kant moet je meestal niets doen.


Ik kan nergens iet vinden dat naar kanalen verwijst, mijn modem is een speedtouch 716 v5
Groetjes
DeSwa
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

'k weet het niet uit mijn hoofd maar iets als:

1) Ga naar de home page
2) Selecteer "Home network"
3) Wireless of devices...
4) Details
5) Channel

Astralon
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

De werking hiervan is vrij goed gedocumenteerd in de 716 handleiding, hoofdstuk 2.5 "Extending Wireless Range". De 716 is WDS compliant, dus hou daar rekening mee bij het uitkiezen van je extra hardware. Het configureren wordt stap per stap uitgelegd, moeilijk te missen.
DeSwa
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2006, 21:57

Ik heb het gevonden , en enkele ander kanalen geprobeerd , maar dat blijft hetzelfde , het signaal is uitstekend vlak bij de modem , na 10 meter is het al laag tot zeer laag.
Groetjes
DeSwa
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

10 meter is wel erg weinig (zonder muur ertussen).
Dan denk ik toch dat ofwel je modem ofwel je wlan-kaart defect is.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Zoals Vieten schreef, is 10 meter veel te weinig. :cry:

1) Probeer eens de situatie te beschrijven. Als je spreekt over 10 meter: hoeveel muren zitten er dan tussen? Waar staat je modem: op de grond, op 1 meter hoogte?

2) Als je met je portable bij de modem staat welke snelheid haal je dan?
Loop gewoon met je portable weg en volg de snelheid op je portable en geef eens een indicatie waar en hoe die afneemt. Op die manier moet je toch een idee hebben waar het kritische punt ligt?

3) Welke standaard gebruik je: 802.11g of 802.11b?

Astralon
DeSwa
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2006, 21:57

Astralon schreef:Zoals Vieten schreef, is 10 meter veel te weinig. :cry:

1) Probeer eens de situatie te beschrijven. Als je spreekt over 10 meter: hoeveel muren zitten er dan tussen? Waar staat je modem: op de grond, op 1 meter hoogte?

2) Als je met je portable bij de modem staat welke snelheid haal je dan?
Loop gewoon met je portable weg en volg de snelheid op je portable en geef eens een indicatie waar en hoe die afneemt. Op die manier moet je toch een idee hebben waar het kritische punt ligt?

3) Welke standaard gebruik je: 802.11g of 802.11b?

Astralon


Hoogte = 2 meter - snelheid blijft altijd 11,0 zo wel bij laag als zeer goede verbinding.
interface type 802.11 b/g
aantal muren 3 maar met deurgaten in.
Groetjes
DeSwa
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

11 Mb/s is dan de b-standaard.
In je laptop zit allicht een pcmcia-kaart, je zou eens een usb-antenne kunnen proberen met een kabeltje van enkele meters.
Soms kan het al een verschil geven als je de antenne 10 cm verplaatst maar als die vast in je laptop steekt is dat natuurlijk niet zo simpel.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Die 11Mbit/s duidt er op dat je waarschijnlijk een 802.11 b verbinding hebt. Je Speedtouch modem kan beide standaards (802.11 b/g) aan maar kan je netwerkkaartje dat ook?
Als je een 802.11 g verbinding hebt en je staat naast de modem dan moet je naar 48 Mbit/s of 54 Mbit/s gaan.

1) Dus kaartje controleren of het weldegelijk de standaard 802.11 g aankan.

2) Als je kaartje dat moet aankunnen dan kijken bij de driver of er daar geen instellingen zijn die de 802.11 b standaard hebben geselecteerd i.p.v. 802.11 g.

3) Zorg er ook voor dat op je modem wel degelijk 802.11 g actief is.

Astralon
DeSwa
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2006, 21:57

Astralon schreef:Die 11Mbit/s duidt er op dat je waarschijnlijk een 802.11 b verbinding hebt. Je Speedtouch modem kan beide standaards (802.11 b/g) aan maar kan je netwerkkaartje dat ook?
Als je een 802.11 g verbinding hebt en je staat naast de modem dan moet je naar 48 Mbit/s of 54 Mbit/s gaan.

1) Dus kaartje controleren of het weldegelijk de standaard 802.11 g aankan.

2) Als je kaartje dat moet aankunnen dan kijken bij de driver of er daar geen instellingen zijn die de 802.11 b standaard hebben geselecteerd i.p.v. 802.11 g.

3) Zorg er ook voor dat op je modem wel degelijk 802.11 g actief is.



Astralon


Ik ben nu echt geen computer analfabeet , maar dit word mij wel een beetje moeilijk , toch bedankt voor uw hulp.
Groetjes
DeSwa
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Wat mij betreft hoef je het niet op te geven...

Zit er in je laptop een los kaartje of is de wireless functionaliteit "ingebakken". Als het een los kaartje is geef dan eens merk en model door. Als het "ingebakken" is in de laptop dan even merk en type portable doorgeven.

Astralon
DeSwa
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2006, 21:57

Astralon schreef:Wat mij betreft hoef je het niet op te geven...

Zit er in je laptop een los kaartje of is de wireless functionaliteit "ingebakken". Als het een los kaartje is geef dan eens merk en model door. Als het "ingebakken" is in de laptop dan even merk en type portable doorgeven.

Astralon


De laptop zal wel een ingebakken kaartje hebben, het is een HP Compaq presario 2500.
Groetjes
DeSwa
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Klopt, functionaliteit is ingebakken en ondersteunt de 802.11 g standaard. Dus theoretisch moet je een snelheid kunnen halen die 5 x hoger is dan je huidige snelheid. Of de maximale afstand dan ook vergroot moeten we afwachten.

Op je modem, op dezelfde pagina als die waar je het kanaal hebt aangepast staat normaal ook een optie: "Interface Type" of iets dergelijks waar je kan kiezen tussen:

802.11b
802.11b(legacy)/g
802.11b/g
802.11g

Zorg ervoor dat die optie op 802.11b/g staat.

Astralon
DeSwa
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2006, 21:57

Astralon schreef:Klopt, functionaliteit is ingebakken en ondersteunt de 802.11 g standaard. Dus theoretisch moet je een snelheid kunnen halen die 5 x hoger is dan je huidige snelheid. Of de maximale afstand dan ook vergroot moeten we afwachten.

Op je modem, op dezelfde pagina als die waar je het kanaal hebt aangepast staat normaal ook een optie: "Interface Type" of iets dergelijks waar je kan kiezen tussen:

802.11b
802.11b(legacy)/g
802.11b/g
802.11g

Zorg ervoor dat die optie op 802.11b/g staat.

Astralon


Ik heb keuze tussen hierbovengenoemde type's , dat klopt.
Hij staat op 802.11b/g ( had ik voordien al bevestigd ) , maar de snelheid hangt die niet af van tele2 ?
Groetjes
DeSwa
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

De snelheid van je internetverbinding tot op de modem wordt door tele2 bepaald maar de snelheid van je modem tot aan je laptop zordt bepaald door de instellingen van je modem en je laptop zelf.

Aangezien je modem 54 Mbit/s aankan en ook zo is ingesteld en je laptop ook 54 Mbit/s aankan blijven er volgens mij maar een paar mogelijkheden over:
1) Een instelling van je laptop laat niet toe om de 802.11g standaard (54 Mbit/s) te gebruiken
2) Of je modem of je draadloze verbinding van je laptop is defect.

Ik zou mijn laptop eens meenemen naar een computerzaak en eens vragen of ze dit kunnen/willen testen. Als daar blijkt dat het kaartje werkt op 54 Mbit/s dan kan je denk ik Tele2 erop aanspreken en je modem laten vervangen.

Astralon
DeSwa
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2006, 21:57

Astralon schreef:De snelheid van je internetverbinding tot op de modem wordt door tele2 bepaald maar de snelheid van je modem tot aan je laptop zordt bepaald door de instellingen van je modem en je laptop zelf.

Aangezien je modem 54 Mbit/s aankan en ook zo is ingesteld en je laptop ook 54 Mbit/s aankan blijven er volgens mij maar een paar mogelijkheden over:
1) Een instelling van je laptop laat niet toe om de 802.11g standaard (54 Mbit/s) te gebruiken
2) Of je modem of je draadloze verbinding van je laptop is defect.

Ik zou mijn laptop eens meenemen naar een computerzaak en eens vragen of ze dit kunnen/willen testen. Als daar blijkt dat het kaartje werkt op 54 Mbit/s dan kan je denk ik Tele2 erop aanspreken en je modem laten vervangen.

Astralon


Bedankt voor de technische uitleg , ik zal eerst nog eens testen met de laptop van mijn dochter , maar die is nu op reis , nog een week wachten dus.
Groetjes
DeSwa
DeSwa
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2006, 21:57

Nu sinds vandaag komt mijn verbinding helemaal niet meer voor in de lijst met verbindingen , die van mijn buren wel , nu denk ik toch dat er iets mis is met mijn modem , heb de hulpdesk van tele2 al gebeld , hij kon er ook niks aan doen , ze zullen mij later terug bellen.
Groetjes
DeSwa
DeSwa
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2006, 21:57

Astralon schreef:Klopt, functionaliteit is ingebakken en ondersteunt de 802.11 g standaard. Dus theoretisch moet je een snelheid kunnen halen die 5 x hoger is dan je huidige snelheid. Of de maximale afstand dan ook vergroot moeten we afwachten.

Op je modem, op dezelfde pagina als die waar je het kanaal hebt aangepast staat normaal ook een optie: "Interface Type" of iets dergelijks waar je kan kiezen tussen:

802.11b
802.11b(legacy)/g
802.11b/g
802.11g

Zorg ervoor dat die optie op 802.11b/g staat.

Astralon


Even naar de technische gegevens van de pc gaan kijken , de netwerkkart is een "LAN Express 802.11 PCI adapter , pakketplanner - minipoort" , en er staat NIETS bij over "G" of "B" of "A" , dan zal het wel geen "G" zijn zeker ??
DeSwa
Groetjes
DeSwa
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Volgens de product specificaties van HP is biedt die weldegelijk 802.11g ondersteuning.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/manu ... g=en&cc=be

Astralon
DeSwa
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2006, 21:57

Astralon schreef:Volgens de product specificaties van HP is biedt die weldegelijk 802.11g ondersteuning.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/manu ... g=en&cc=be

Astralon

Ben eens op de achterkant gaan zien , daar staat 2546EA (zal het type 2500 zijn zeker ) , en ben dan ook eens het kaartje gaan bekijken , hierbij een foto , er staat 11b of dat nu iets wil zeggen ???

http://users.skynet.be/fa418983/kaartje.jpg
Groetjes
DeSwa
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Aha, is dus inderdaad een 802.11b en dus beperkt tot 11Mbit/s.

Misschien je modem toch eens op 802.11b zetten en kijken of dat effect heeft. Als dat niet werkt wordt het moeilijk om op afstand advies te geven:
- een 802.11g kaartje is sneller maar wordt dan het afstandsprobleem opgelost? moeilijk in te schatten...
- hetzelfde geldt voor een extra antenne en/of versterker (Range Extender)

Astralon
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”