ADSL aansluitbaarheid & afstanden

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
LaundroMat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 feb 2005, 11:10

Wij verhuizen binnenkort, en dat zou het geschikte moment zijn om nog eens de markt af te schuimen.

Bestaat er een manier (ie website) waar je kan zien of een bepaalde straat/huis aansluitbaar is voor ADSL? Naar het schijnt ligt het huis waar we naartoe gaan nogal ver van een centrale, en er wordt gezegd dat dat
je verbinding daardoor een stuk slechter kan worden dan theoretisch het geval zou moeten zijn.

Is hier iets van aan? En waar of hoe zou ik kunnen weten hoever ik van een centrale verwijderd ben?
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1250
Lid geworden op: 26 nov 2003, 20:33
Locatie: BE

't Is te zien welke provider je hebt.
versatel => http://www.versatel.be/home/connectable.php
skynet => Ik denk wel dat skynet adsl geeft over heel vlaanderen.

Hier nog een tutorial voor als je verhuist.
http://selfcare.belgacom.net/index.html ... oving:move
Gebruikersavatar
Krekkie
Premium Member
Premium Member
Berichten: 645
Lid geworden op: 03 apr 2004, 14:27

De afstand tot de centrale heeft zeker zijn effect. Als je te ver zit, ben je gewoonweg niet aansluitbaar. Als je op het randje zit, kan dit zijn weerslag op de snelheid, stabiliteit, enz. hebben.
De enige die je de exacte afstand kan geven is volgens mij Belgacom, maar je moet serieus zagen om die info los te krijgen. Die ervaring heb ik vroeger toch gehad en dan spraken ze hun eigen ook nog tegen :roll:
Gebruikersavatar
Raindog
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2003, 00:34
Locatie: Belgium, Ghent

@krekkie: als je belt naar de storingen van bgc kunnen zij aan de hand van een lijnmeting u perfect vertellen hoe ver u van de centrale verwijderd bent. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat ze daar moeilijk over gaan doen.... :roll:

mvg
"To err is human..to really screw up you need a computer."
Gebruikersavatar
Krekkie
Premium Member
Premium Member
Berichten: 645
Lid geworden op: 03 apr 2004, 14:27

Tja, toch was het bij mij zo. Dat was wel nog in de tijd dat Belgacom moeilijk deed als je bij de concurrentie een aansluiting wou nemen. Dan zat je voor die concurrent te ver van de centrale maar als je informeerde naar Skynet dan ging het ineens wel. Belgacom heeft een smerig spelletje gespeeld in de begindagen van ADSL, veel en veel erger dan ze nu nog durven doen...
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Krekkie schreef:Tja, toch was het bij mij zo. Dat was wel nog in de tijd dat Belgacom moeilijk deed als je bij de concurrentie een aansluiting wou nemen. Dan zat je voor die concurrent te ver van de centrale maar als je informeerde naar Skynet dan ging het ineens wel. Belgacom heeft een smerig spelletje gespeeld in de begindagen van ADSL, veel en veel erger dan ze nu nog durven doen...
Hier gebeurde precies hetzelfde.
Ik bestelde bij Easynet een aansluiting en kreeg toen te horen dat de afstand te groot was. Ging ik naar de Belgacomshop dan werd gezegd dat de afstand geschikt was en een aansluiting op Skynet kon krijgen. Zette ik dat door dan kreeg ik uit Brussel te horen dat het niet mogelijk was. Ik was er dan ook vast van overtuigd dat het sabotage door Belgacom was tov Easynet.
Het probleem kwam ter sprake met een bevriende Belgacommer. Die vond het een vreemd verhaal en belde een collega. Binnen 10 minuten stond er een meetwagen van Belgacom voor de deur.
De oorzaak van de verwarring was dat er twee meetmethoden werden gebruikt: door de Belgacomshop een lengtebepaling door impedantiemeting vanuit de centrale en door BGC Brussel een exacte lengtebepaling uitgaande van de het toaal van de kabellengtes zoals ze op de kaart staan. Dat laatste gaf altijd de doorslag.
Ook, zoals in mijn geval, waar een dikkere draaddikte van de kabel werd gebruikt (0.6mm ipv 0.5mm, zgn voedingskabel) en met de impedantiebepaling een afstand van 4 km werd berekend. De kaartmethode gaf aan dat de afstand 5.5 km was.
Dus: afgewezen.
Eerst later zijn de normen verruimd en heb ik nu een aansluiting waarop ik op een afstand van 5.5 km aan 4000/512(a2f), (nu 4000/256 xs4all met 16db s/n) uitstekend synchoniseer dank zij mijn dikkere kabel.
Conclusie: geen sabotage maar verwarring.Vanwege lange afstanden zijn in de landelijke gebieden vaak dikkere kabeladers gebruikt.
Inmiddels zijn de meetmethoden verbeterd.
LaundroMat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 feb 2005, 11:10

Hmm...

Ik ben er nu nog niet uit. De mensen die in het huis wonen waar ik heen ga, hebben geen vaste telefoon. Geen enkele ADSL aanbieder kan me dus iets vertellen over connectiviteit; ze vragen allemaal het telefoonnummer.

Ik heb nu Telenet, maar de variatie in het ADSL aanbod staat me veel meer aan (liever een iets hogere DL limiet en een iets lagere snelheid voor een lagere prijs dan hetgeen ik nu heb bij TN). Ik wil dus echt wel overschakelen van provider, maar ik wil niet weken/maanden zonder of met een slechte connectie zitten.

Eigenlijk... Zou Europa Telenet niet kunnen verplichten het kabelnetwerk vrij te geven en er concurrentie op toe te laten?
Gebruikersavatar
poohbeer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Zelfde verhaal hier, ook die te strakke traffieklimieten beu van telenet, maar geen tel in huis dus zou ook graag weten hoe ver'k van die cenrale vandaan zit.
LaundroMat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 feb 2005, 11:10

Als het kan helpen poohbeer, bel eens naar EDPNet. Die kunnen je de afstand geven adhv je adres ipv het telefoonnummer.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

LaundroMat schreef:Als het kan helpen poohbeer, bel eens naar EDPNet. Die kunnen je de afstand geven adhv je adres ipv het telefoonnummer.

Heel eenvoudig: mailen naar [email protected]
met vermelding van je telefoon nr en zij zullen je weten te vertellen hoever je van een centrale zit :-)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Probeer gewoon het telefoonnummer van je toekomstige buurman vast te krijgen en vraag daarvan de afstand tot de centrale.
franskuh
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 feb 2006, 21:59

waarom moeten we eigenlijk rekening houden met die afstanden , ik vind dat een provider er moet voor zorgen dat hoe verder van de centrale er beter kabels komen te liggen. Ik ben die onstabiliteit en trage verbinding van mij meer als moe ! , en er zijn een pak mensen die dit ook ondervinden .
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Belgacom is dat aan't oplossen via VDSL hé, dan woont iedereen dichter bij zijn centrale. Overal dikkere kabel leggen is gewoon niet haalbaar.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

franskuh schreef:waarom moeten we eigenlijk rekening houden met die afstanden , ik vind dat een provider er moet voor zorgen dat hoe verder van de centrale er beter kabels komen te liggen. Ik ben die onstabiliteit en trage verbinding van mij meer als moe ! , en er zijn een pak mensen die dit ook ondervinden .

Betere kabels heeft geen zin, want de bereikbaarheid van Adsl gaat tot een 5 Km.
maw hoe verder je van een centrale zit, hoe slechter uw verbinding .. :|
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 apr 2005, 12:33
Locatie: St.-Niklaas, .be, .eu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Je bent niet verplicht een telefoonnummer op te geven in de configurator van EDPnet ALS je kiest voor 'geen actief Belgacom abonnement'. In dat geval wordt naast het Max6 abonnement een 'raw copper' optie toegevoegd (dat spijtig genoeg duurder is dan een Discovery abonnement van Belgacom...).
internet, fiber & telephony
laonightwolf
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 jul 2006, 14:31

Ook ik zou graag overstappen naar een andere provider. Echter kreeg ik bij Belgacom de melding dat ik te ver zat maar toch aansluitbaar, maar aangezien ik een kritisch beroep heb en 24h over internet moet kunnen beschikken moet ik een stabiele verbinding hebben, welke ik eigenlijk wel heb met Telenet.
Toen ik EDPNET opbelde vertelde mij dat ik op 6,092km van de centrale zat en dat zei maar afstanden deden tot 6km en trouwens slechts op 1Mbit.

Ik had mij graag geabonneerd bij EDPNET maar als ze mij geen stabiele connectie kunnen garanderen zal ik ten nauwernood bij Telenet moeten blijven..
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Op die afstand zal je inderdaad niet meer dan 1 Mb/s halen.

Maar zou het kunnen dat er soms een ldc met dslam dichterbij staat waar een broba-operator dan mogelijk geen eigen kaarten heeft?
In dat geval zou je via skynet of een wholesale-operator wel dichterbij wonen en dus sneller op internet kunnen.
Laatst gewijzigd door Vieten 07 jul 2006, 15:57, in totaal 1 gewijzigd.
laonightwolf
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 jul 2006, 14:31

Feit is wel dat ik voor mezelf beslist heb dat ik alleen maar bij Dommel of EDPNET wil aangesloten worden, of Yuba als het niet anders kan.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Dommel gebruikt hetzelfde kabel netwerk als Belgacom, dus bel even naar Belgacom of Dommel voor de afstand tot één van hun centrales.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

ZMD schreef:Dommel gebruikt hetzelfde kabel netwerk als Belgacom, dus bel even naar Belgacom of Dommel voor de afstand tot één van hun centrales.

Dat zal precies hetzelfde zijn als bij EDpnet .... de test die ze doen is naar een BC centrale (en die is altijd het dichtste)
Laatst gewijzigd door Patje 07 jul 2006, 16:43, in totaal 1 gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

patje schreef:
ZMD schreef:Dommel gebruikt hetzelfde kabel netwerk als Belgacom, dus bel even naar Belgacom of Dommel voor de afstand tot één van hun centrales.

Dat zal precies hetzelfde zijn als bij EDpnet ....

Dat dacht ik ook, maar Vieten beweerde van niet.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

ZMD schreef:
patje schreef:
ZMD schreef:Dommel gebruikt hetzelfde kabel netwerk als Belgacom, dus bel even naar Belgacom of Dommel voor de afstand tot één van hun centrales.

Dat zal precies hetzelfde zijn als bij EDpnet ....

Dat dacht ik ook, maar Vieten beweerde van niet.


Dat heb ik niet beweerd... zit zo in elkaar:
Oorspronkelijk waren er enkel 'grote' centrales, maar sinds een jaar of 10 zijn er dichter bij afgelegen dorpen zogenaamde LDC's bijgekomen. De hoofdkabel (tussen de hoofdcentrale en de verderafgelegen dorpskern) werd dan daar binnengebracht en zo weer verder maar in die LDC werd een kleine centrale gezet en later mogelijk ook een dslam.
Nu vroeg ik me af of het zou kunnen dat een broba-operator daar geen kaarten heeft (wegens te duur voor klein dorpje of zo) en Belgacom wel.
Dus als je dan via een broba adsl wil moet je die via de hoofdcentrale nemen en anders kan dat via die ldc.
Schussboelie
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 aug 2006, 20:27
Locatie: Eksel

En wie is er allemaal Broba?

Skynet en DOmmel willen me wel aansluiten op mijn nieuw adres, zonder beperking (dus geen 1Mbit).

Scarlet en EDPnet kunnen het naar eigen zeggen niet.

Volgens EDPnet zit ik op 7100m van de centrale...
All People Smile In The Same Language!
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”