utp binnenbekabeling juiste kleurcode ed.?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Els75
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2006, 13:24
Locatie: Mechelen

Hallo,

Tijdens onze verbouwing hebben we een aantal netwerkwandcontactdozen in een aantal ruimtes laten zetten. Al die kabels komen nu toe in ons 'electriciteitshokje' maar hieraan waren geen fiches voorzien. Nu heb ik daar zelf rj45 fiches opgezet op basis van T568 B kleurcode (eerst orange-wit, oranje,groen-wit, blauw, blauw-wit, groen, bruin-wit, bruin).

Deze steek ik rechtstreeks in m'n Phillips wifi modem-router.
In m'n bureau steek ik een straight utp-kabel (zelfde kleurcodes aan beide uiteindes) van m'n computer naar de wandcontactdoos.
Noppes, niets werkt.

Nu heb ik wel wat te veel afgestript aan de fiches; ongeveer 2 centimeter, dus de blote kabeltjes komen nog uit de fiches. Misschien is het dat?

Maar voor ik ze terug afknip, wil ik eerst zeker zijn van mijn kleurcode. Is deze wel juist?

Dankjewel,

Els :?
verdickt
Premium Member
Premium Member
Berichten: 647
Lid geworden op: 12 maa 2004, 22:24

die kleurcode is correct

Maar zijn de kabels in de wandcontact doos wel goed aangesloten. Misschien geeft een van deze kabels een slecht contact ???

Heb je dit getest ??
Els75
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2006, 13:24
Locatie: Mechelen

Die binnenbekabeling is toen gedaan door onze electricien; dus de volledige bekabeling en de contactdozen. Dus ik veronderstel dat dat toch juist gedaan is...
Maar hij heeft dit nogal slordig achtergelaten; gewoon alle kabels in het hok afgeknipt en dat is het. Dus ik weet zelfs niet welke kabel bij welke contactdoos hoort. :-(
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

De kleurcodering zoals je die hebt opgegeven klopt. Maar in sommige aansluitingen/stekkers is de verbinding niet altijd één op één. Ik probeer dit te verduidelijken met de bijgesloten foto.
Dit is een foto van een stekker die de T568 standaard respecteert maar toch is de volgorde van aansluiten anders. Dus als je een gelijkaardige stekker hebt dan is het uiteraard belangrijk om de juiste volgorde van aansluiten te kennen.

Afgestripte draden van 2 centimeter lijkt me wel erg veel. Wij hanteren een maximum van 5 mm.

Astralon
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Els75
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2006, 13:24
Locatie: Mechelen

Dankjewel,

Wat de stekkers betreft; Ik heb zo een pakje van 10 rj45 stekkers gekocht in de Brico... Dus ik veronderstel dat deze standaard stekkers zijn?
Wat er in de wandcontactdoos qua aansluiting gebeurd is, daar heb ik het raden naar; hopelijk ook op basis van de gewoon standaardkleurcode.

Ik denk dat ik maar eens begin met de bestekkering opnieuw te doen en nu op 5 mm?

Groet,

Els
CronoS
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 jul 2005, 10:53
Bedankt: 1 keer

Els75 schreef:Dankjewel,

Wat de stekkers betreft; Ik heb zo een pakje van 10 rj45 stekkers gekocht in de Brico... Dus ik veronderstel dat deze standaard stekkers zijn?
Wat er in de wandcontactdoos qua aansluiting gebeurd is, daar heb ik het raden naar; hopelijk ook op basis van de gewoon standaardkleurcode.

Ik denk dat ik maar eens begin met de bestekkering opnieuw te doen en nu op 5 mm?

Groet,

Els


Goede pluggen in elk geval.. heb je toevallig geen LAN tester... Dan zijn misschien de kleuren omgewisseld... maar dan kan je wel zoeken naar de oorzaak...

Zoals ik het nu zie...kan je het snelste met een simpele lan tester alles testen.. Ik heb gisteren bij een vriend ook in een nieuw huis, 6 wandcontactdozen met elkaar verbonden. Daar ook wat problemen gezien met de binnenbekabeling... maar het werkte nu in elk geval..

Pin 1,2,3 en 6 is voor data (dus deze moeten werken als er computersignalen over heen gaan) en pin 4,5,7 en 8 voor ISDN.. Dus als Pin8 niet werkt, dan hoeft dit geen probleem te zijn als je er een computer op aansluit.

P.S. ik heb bij mijn nieuw huis schakelmateriaal van Berker gebruikt... Ik had 6 UTP Cat6 dozen gekocht met dubbele aansluiting. Ik heb dus 4 dozen terug kunnen brengen omdat ze verrot waren.. (pinnen verbogen)
Els75
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2006, 13:24
Locatie: Mechelen

Nee, zelf heb ik geen LAN tester. Lijkt mij ook duur om te kopen. Zeker voor deze éénmalige handeling...

Ik dacht dat ik dit eventjes ging klaren door die kabeltjes eens vlug van fiches te voorzien... :(

Had ik het even mis.... Dju toch.

Ik heb ondertussen alle kabels te goei gedaan, mooi 5mm... Maar nog steeds geen resultaat.

Of ik zou ze drastisch moeten omwisselen van kleurcode. Maar m'n draden worden alsmaar korter...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Een LAN tester is niet echt nodig. Maar een universeel-meter of een ohm-meter zou wel helpen. Als je zo'n ding hebt, of je kan er één lenen, laat dan iets weten want dan kunnen we wel helpen denk ik.

Astralon
Els75
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2006, 13:24
Locatie: Mechelen

Nee, ook dat heb ik niet. Hoe werkt dat precies?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Een universeel meter is, zoals het woord laat vermoeden, een universele meter. M.a.w. je kan daar verschillende dingen mee meten: spanning, stroom, weerstand (uitgedrukt in ohm), enz...

Het is vooral in dat laatste, het meten van de weerstand, waar we geinteresseerd in zijn. Je gaat dan als volgt te werk: je verbindt aan de ene kant van de kabel 2 draden met elkaar: bvb oranje met oranje-wit.

Aan de andere kant van de kabel kan je met zo'n weerstands-meter (ohm-meter) gaan meten op welke 2 punten de oranje en oranje-wit kabels zijn aangesloten. Voor de combinatie oranje / oranje-wit zal de ohm-meter een kleine waarde aangeven en voor alle andere combinaties de waarde oneindig. We weten dan nog niet welke draad nu oranje is en de welke oranje-wit maar we hebben dan wel het "oranje paar" geidentificeerd. Dit kan je doen voor alle paren. Eens je dat gedaan hebt kan je de test herhalen voor de andere combinaties: bvb. groen met oranje en op dat moment weet je waar oranje en groen zijn aangesloten en automatisch dus groen-wit en oranje-wit.

Een lang verhaal maar voor iemand met een beetje ervaring met elektriciteit / electronica heel simpel :wink:

Astralon
Els75
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2006, 13:24
Locatie: Mechelen

Jongens toch,

Nu heb ik m'n Philips adsl modem rechtstreeks aan m'n computer gehangen via netwerkkabel. En dit werkt ook niet! :oops:
Dus dan ligt het aan de modem.

Wat nu? Dit heeft vroeger wel gewerkt.
Het enige probleem is dat ik de laatste tijd niet meer op z'n besturingssysteem geraak via m'n browser, via z'n IP-adres...
Kan ik hem niet terug rebooten op z'n originele settings?

Of iemand ideetjes,

Dankjewel,

Els
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Voor alle duidelijkheid: hoe kom je nu op het internet?

Astralon
verdickt
Premium Member
Premium Member
Berichten: 647
Lid geworden op: 12 maa 2004, 22:24

Els75 schreef:Jongens toch,

Nu heb ik m'n Philips adsl modem rechtstreeks aan m'n computer gehangen via netwerkkabel. En dit werkt ook niet! :oops:
Dus dan ligt het aan de modem.

Wat nu? Dit heeft vroeger wel gewerkt.
Het enige probleem is dat ik de laatste tijd niet meer op z'n besturingssysteem geraak via m'n browser, via z'n IP-adres...
Kan ik hem niet terug rebooten op z'n originele settings?

Of iemand ideetjes,

Dankjewel,

Els


Ik veronderstel dat er wel ergens een reset knopje op die modem staat. Meestal moet je die knop enkele seconden ingedrukt houden ( met behulp van een bic of iets lang smal )

Na enkele seconden lichten de lampjes op en zou hij gereset moeten zijn.

Bij nog andere toestellen moet je de stroomkabel uittrekken en dan bij het opnieuw insteken de reset knop enkele seconden indrukken.

Maar meestal is het het eerste geval.

Wat betreft die kabels: of deze nu 2 cm of 0.5 cm ziin maakt niet echt uit, indien ze goed zitten moet dit werken. Het is wel aangeraden om deze korter te houden. Een deel van de kabel kan toch best in de fiche zitten.

Indien het probleem toch niet aan de modem zou liggen zou ik gewoon die contactdozen eens open maken en kijken of die kabels wel vast genoeg zijn en op de juiste plaats steken ( dus overeenkomen met de kleurcodes zoal op de foto in bijlage ). Dit doe je door lichtjes te trekken aan de kabeltjes ( wel een voor een ).

Hou ons op de hoogte
Gebruikersavatar
ikkejonge
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 maa 2004, 20:11
Locatie: Zulte
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Els75 schreef:J
Kan ik hem niet terug rebooten op z'n originele settings?

Els


Resetten kan door met een stylo, 10 seconden op de resetknop te duwen achteraan de modem.

Greets
Els75
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2006, 13:24
Locatie: Mechelen

Ik heb ondertussen de modem gereset (achteraan knopje) en ja, nu brandt het netwerk L1 lampje terug op de modem... hehe. En nu surf ik via het netwerk rechtstreeks wel met de modem die naast de computer staat.

Hiervoor surften we gewoon wireless. Dat ging, gaat prima.

Alleen kan ik nog niet op het besturingsprogramma vd modem...
Els75
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2006, 13:24
Locatie: Mechelen

Terug modem verzet naar kabelhok. Terug getest. Noppes.
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

Als je kabels korter worden zou ik ervan af blijven voor nu.
'T is denk ik tijd om eens aan de kant van de stekkerdozen te gaan kijken. Kan je die niet openhalen om te checken dat de verbindingen daar goed liggen?
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Els75
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2006, 13:24
Locatie: Mechelen

Ik heb net de wanddoos opengevezen... Maar zie daar enkel kabeltjes ingaan in dat vierkant. Op dat vierkant staan wel de kleurcodes op van A en B maar voor de rest, niks... Ik zou moeten dieper kunnen kijken, maar weet niet hoe ik dat vierkant openkrijg. Het merk is Niko.
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Els75
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2006, 13:24
Locatie: Mechelen

Ja, de bovenste, met 2 waar er maar een is aangesloten.
verdickt
Premium Member
Premium Member
Berichten: 647
Lid geworden op: 12 maa 2004, 22:24

Ja, die ken ik. wel al een tijdje geleden. Een of 2 maakt niet uit.

Je hebt maar 1 nodig dus dit volstaat.

De netwerkkabel loopt waarschijnlijk in een zwart blokje met een gat in.

Als ik het me nog goed herinner kan je dit zwart stukje gewoon openmaken. Steek er even een schroevendraaier tussen. ( wel niks forceren ).

Dit zwart stukje (of wit) bestaat uit 2 delen. Eerst sluit je de kabels aan en daarna druk je het tweede deel ( met het gat ) in het eerste stuk.

En deze zijn tevens voorzien van kleurcodes ( nico is degelijke kwaliteit trouwens)
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Als je elektricien die utp-contactdozen heeft aangesloten dan zal het wel goed zijn, met een LAN-tester had je het probleem al gevonden (je hebt tegenwoordig ook al goedkopere), het kan ook zijn dat je tang niet goed is, bij goedkopere tangen kan het zijn dat ze niet goed doordrukken op het koper van de stekker en af en toe kan het ook zijn dat ze in kortsluiting liggen, maar als je dan een LAN tester hebt kan je dat allemaal zien.

En om de kabels te zoeken bestaat er ook een toestel (kan niet op de naam komen) dan steek je bijvoorbeeld één deel van je toestel in je contactdoos en met de pen van dat toestel ga je zoeken in je bundel kabels als je dan kortbij je kabel komt dan begint het te harder te piepen. Zo zoeken wij kabels op het werk, zoals in patchpanelen voor computerlijnen etc..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Els75 schreef:Die binnenbekabeling is toen gedaan door onze electricien; dus de volledige bekabeling en de contactdozen. Dus ik veronderstel dat dat toch juist gedaan is...


Tenzij die dacht dat hij T568 A moest gebruiken ?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”