Is digitale tv in Belgie pure oplichting?

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
grox
Plus Member
Plus Member
Provider

las op een ander forum dat alle digi tv in belgie aangesloten wordt via scart (analoog), dus heb je geen echt digitaal beeld, het is zelfs niet eens HD

jullie meningen?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:
Provider

grox schreef:las op een ander forum dat alle digi tv in belgie aangesloten wordt via scart (analoog), dus heb je geen echt digitaal beeld, het is zelfs niet eens HD

jullie meningen?
Er wordt nergens verkondigd dat het HD is, en of dat ooit ondersteund zal worden. Ik heb in elk geval nooit het idee gehad dat men hier over HDTV sprak.
Afbeelding
Ik zie geen HDCP-aansluiting, dus ja, het is gewoon Scart.
grox
Plus Member
Plus Member
Provider

dien koen wouters krijgt dus een vork in z'n oog als ik 'm zie :evil:
Laatst gewijzigd door grox 22 jun 2006, 20:22, in totaal 1 gewijzigd.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:
Provider

Voor hdtv is de snelheid (nog) niet hoog genoeg.
Over de scart is het idd analoog, maar ergens moet toch de digitaal-analoog conversie gebeuren.
grox
Plus Member
Plus Member
Provider

zelfs de huidige tv's zijn ontoereikend voor digitaal las ik erop :???:
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Provider

tja. Dan kan je dit van digitale tV via sat ook zeggen. Veel HDTV uitzendingen vind je voor vlaander er ook niet op. Ik denk niet dat de oplichterij hierin schuilt maar wel in de kostprijs en het uitbuiten van onwetende belgen die er met open ogen intuimelen. Het feit dat den koen zich voor deze toestanden laat omkopen is idd fars maar ja, zo gaat dat in de politiek ook.
killer
Pro Member
Pro Member
Provider

straks gade nog beweren da ge geen verschil in kwaliteit zie tussen nen DVD en de kabel ?
owja, waar zoude in godsnaam nen tv op willen aansluiten voor digitaal buiten SCART? Da gij nen tv hebt die nog wa ander aansluitingen heeft dan SCART en TUNER wil nie zeggen dat iedereen dat heeft natuurlijk he.

Overigens, oplichting, ik vind het vreemd dat ge "oplichting" staat te verkondigen terwijl da ge voor digitale TV niet meer betaald dan voor gewone analoge televisie.
Als ge voor een klein brood en een groot brood even veel zou betalen, zoude dan ook klagen omdat het groot brood slechts een paar sneetjes meer is dan een klein brood?
En begin nu niet da ge meer zou betalen voor digitale TV dan analoge TV, als da zo zou zijn dan is da omdat ge extra opties gebruikt die ge op gewone analoge TV ook niet hebt ...
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

killer schreef:straks gade nog beweren da ge geen verschil in kwaliteit zie tussen nen DVD en de kabel ?
owja, waar zoude in godsnaam nen tv op willen aansluiten voor digitaal buiten SCART? Da gij nen tv hebt die nog wa ander aansluitingen heeft dan SCART en TUNER wil nie zeggen dat iedereen dat heeft natuurlijk he.

Overigens, oplichting, ik vind het vreemd dat ge "oplichting" staat te verkondigen terwijl da ge voor digitale TV niet meer betaald dan voor gewone analoge televisie.
Als ge voor een klein brood en een groot brood even veel zou betalen, zoude dan ook klagen omdat het groot brood slechts een paar sneetjes meer is dan een klein brood?
En begin nu niet da ge meer zou betalen voor digitale TV dan analoge TV, als da zo zou zijn dan is da omdat ge extra opties gebruikt die ge op gewone analoge TV ook niet hebt ...
als je het met brood wil vergelijken is uw vorbeeld incorrect.
correcte voorbeeld zou zijn
er was maar 1 "type" broode (analoog)
dan ineens ontstonden er 2 types
1. klein: voor zelfde geld maar nu minder sneetjes (wegvallen van kanalen)
2. groot: maar nu moet je 300 euro voor een zakske betalen.
gij koopt grote omdat het.. groter is. en wnr je thuis uw zakske open doet zie je dat het eigenlijk even groot is als hetgeen je kocht voor deze 2 types bestonden (analoog)
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer
Provider

killer schreef:straks gade nog beweren da ge geen verschil in kwaliteit zie tussen nen DVD en de kabel ?
Het is perfect mogelijk om op een decoder/settop box een HDMI (of DVI), VGA, SCART, Composiet, Component en S-Video tegelijk te steken. HDMI en SCART (en eventueel Component) zou natuurlijk al voldoende zijn.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

LoSeR schreef:

gij koopt grote omdat het.. groter is. en wnr je thuis uw zakske open doet zie je dat het eigenlijk even groot is als hetgeen je kocht voor deze 2 types bestonden (analoog)
Sorry, maar het is duidelijk dat je GEEN digitale TV hebt en er ook niet veel van weet!
1) Uw digitaal abonnement is zelfs goedkoper dan uw analoog (heeft te maken met de BTW). Zie ook: http://www.telenet.be/nl/klantendienst/ ... /tarieven/
2) Als je het hebt over 300 EUR dan wijs je richting digicorder en dan is mijn groot brood wel degelijk groter dan mijn brood van vroeger:
- veel betere kwaliteit (ook zichtbaar op een klassiek toestel)
- meer kanalen
- mogelijkheid tot opnemen
- het gemak van programmeren: ik ben zelf niet bepaald een leek als het programmeren van de video betreft maar de TV gids overtreft alles. Ik heb ook een DVD-recorder maar er gaats niets boven de digicorder!

Astralon
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Provider

Astralon schreef: Sorry, maar het is duidelijk dat je GEEN digitale TV hebt en er ook niet veel van weet!
1) Uw digitaal abonnement is zelfs goedkoper dan uw analoog (heeft te maken met de BTW). Zie ook: http://www.telenet.be/nl/klantendienst/ ... /tarieven/
2) Als je het hebt over 300 EUR dan wijs je richting digicorder en dan is mijn groot brood wel degelijk groter dan mijn brood van vroeger:
- meer kanalen
- het gemak van programmeren: ik ben zelf niet bepaald een leek als het programmeren van de video betreft maar de TV gids overtreft alles. Ik heb ook een DVD-recorder maar er gaats niets boven de digicorder!

Astralon
Sorry Astralon maar je moet het ook een beetje technologisch zien. De functies die je aanhaalt, moet je er bij telenet wel bij betalen en als je zo alles wilt gebruiken kost je digitale abo je minstens 60 € per maand. Komt er dan ook bij dat je enkel de telenet hardware kan gebruiken, hetgeen eigenlijk een beetje ruikt naar koppelverkoop. Bij andere digitale aanbieders ben je hier niet voor afhankelijk en kan je je eigen ontvanger kopen. Hierdoor creëer je dus de mogelijkheid dat je de functies zoals de flex view en opname zoals je ze beschrijft in je ontvanger kan hebben, zonder dat je er extra moet voor betalen zoals bij telenet. Doorgans zijn ontvangers van andere merken misschien een stuk goedkoper als je goed uitkijkt ten minste. Je hebt volkomen gelijk wat de qualiteit betreft en dat je die ook kan zien op een gewone TV. Vandaar mijn opmerking dat het HDTV gedoe hier eigenlijk niks mee te maken heeft. Ik wil dit even zeggen zonder beledigend te klinken maar toch even verdere horizonten bekijken. Er zijn voor Telenet veel goedkopere alternatieven (op termijn dan) die de zelfde mogelijkheden bieden.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@andy-dsl

Ik wou alleen maar de stelling van LoSeR en de titel van dit topic, Is "digitale tv in Belgie pure oplichting" ontkrachten. Ik heb me niet uitgesproken over de alternatieven. Als het gaat om breedbeeld TV, digitale TV, HDTV, etc... dan behoort Belgie bij de top 3 van de wereld. Wie gaat er in 2008 de opnames en uitzending verzorgen van de Olypische Spelen? Juist, wij kleine Belgen. De Nederlanders kijken nog altijd naar 4:3, zelfs naar het WK dat niet alleen in 16:9 wordt uitgezonden maar ook nog eens HD gemasterd wordt.
als je zo alles wilt gebruiken kost je digitale abo je minstens 60 € per maand
Ik heb geen enkele optie opgenoemd die extra kost. Ik heb FlexView, Prime, etc... niet vermeld.

Astralon
andy-dsl
Pro Member
Pro Member
Provider

Astralon schreef:@andy-dsl

Ik wou alleen maar de stelling van LoSeR en de titel van dit topic, Is "digitale tv in Belgie pure oplichting" ontkrachten. Ik heb me niet uitgesproken over de alternatieven. Als het gaat om breedbeeld TV, digitale TV, HDTV, etc... dan behoort Belgie bij de top 3 van de wereld. Wie gaat er in 2008 de opnames en uitzending verzorgen van de Olypische Spelen? Juist, wij kleine Belgen. De Nederlanders kijken nog altijd naar 4:3, zelfs naar het WK dat niet alleen in 16:9 wordt uitgezonden maar ook nog eens HD gemasterd wordt.
Gelijk heb je als je het op de technische specs wil ontkrachten want dat slaat nergens op. Ik wilde met mijn opmerkingen niet echt iets ontkrachten maar enkel mijn visie geven waar volgens mij de titel van deze thread wel op slaat.

Dit haalde je in je voorbeeld idd ook niet aan. Hoewel. Je hebt voor dat opnemen enzo wel een digicorder nodig. Veel van die functies (waaronder het opnemen via EPG) kunnen niet zonder digicorder. Nu wat met die mensen die zich indertijd een digibox hebben aangeschaft? Kregen zij eigenlijk hun geld terug (kon deze worden omgeruild)? Als dit niet zo was hingen ze er dus aan voor de moeite. OK. Jij had je eigen DVD-recorder en dus had je je indien je het EPG gedeelte niet wilde gebruiken die kost kunnen besparen. Maar stel dat je je digibox niet kon omruilen hing je er dus mooi aan voor de moeite. Ik blijf het Telenet en Belgacom TV gebeuren een beetje uitmelkerij vinden. De titel van deze thread inzaken technische specs slaat nergens op.
hoy69
Pro Member
Pro Member
Provider

digitale tv is niet hetzelfde als HDTV
digitale tv stopt op je receiver (in het hudige aanbod) als dat dan rgb scart is dat je op je tv aansluit, so be it.
als je echt digitaal wilt zijn , moet je DVI of HDMI hebben
(vga poort is nogaltijd analoog in een zin)

btw, voor bleuray gaan ze de hdcp ondersteuning NIET gebruiken tot minstens ergens 2011 of zo hebk gelezen dus als je een flat tv hebt zonder hdmi gade nogaltijd over dvi of vga of component in high definition kunnen kijken.
of dit idem is voor sateliet zendingen en settopboxen van BGC en telenet dat is een andere vraag (waneer ze met hdtv materiaal over de brug komen)
grox
Plus Member
Plus Member
Provider

tis toch pure oplichting om geld te vragen voor timeshifting :roll:
FezzFest
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 16 keer
Provider

grox schreef:tis toch pure oplichting om geld te vragen voor timeshifting :roll:
Zeker en vast als je weet dat veel dvd/hardschijfrecorders dit snufje gratis ondersteunen :lol:
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

Astralon schreef:
LoSeR schreef:

Sorry, maar het is duidelijk dat je GEEN digitale TV hebt en er ook niet veel van weet!
- meer kanalen

Astralon
met 1 bedoelde ik dan nu krijg je op analoog ineens minder voor evenveel of je moet bijbetalen
met 2 moet je niet gaan overdrijven er is een verbetering in kwaliteit maar zeker niet "veel beter" en zeker geen 300 euro waard.
als je het bekijkt van voor dig.tv dan ofwel krijg je minder voo zelfde bedrag of evenveel maar je moet nog bijbetalen (ofwel die analoge decoder ofwel als je overstapt naar digitaal)
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

LoSeR schreef: met 2 moet je niet gaan overdrijven er is een verbetering in kwaliteit maar zeker niet "veel beter" en zeker geen 300 euro waard.
Ik weet niet hoe je die beperkte verschillen vaststelt maar iemand die een beetje objectief is en een goede TV heeft ziet duidelijk een verschil.
Of dat verschil 300 EUR waard is zou ik het liefst zelf bepalen.

Astralon
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1 keer
Provider

Ik heb sinds kort een set top box van in-di en ik moet zeggen ... het beeld dat uit de settop komt is beter dan hetgene dat gewoon uit de 'muurdoos' komt ...

Even ter verduidelijking: ik kijk via de scart 'digitaal' maar heb ook de doorlus coax aansluiting in m'n tv gestoken ... zo kan ik perfect vergelijken wat de kwaliteit is door gewoon ff te zappen naar external1

Voorbeeld is de match tussen mexico en argentinië ... met de gewone analoge coax had ik moeite om de 2 ploegen te onderscheiden ... via de external (digitaal) waren de kleuren veel mooier en was het verschil duidelijk.

Opvallend is echter wel dat VEEL afhangt van hoe goed het digitale signaal gevormd wordt ...

Het meest flagrante voorbeeld is het verschil tussen de WK beelden van VT4 en anderzijds die van Ka2 ... Bij VT4 zijn de zijlijnen en baklijnen enorm gekarteld (beetje vergelijkbaar als je met een goedkope/oude digitale camera met weinig MP een rechte lijn in de lengte trekt ... naar de horizon begint die te kartelen omdat het detail niet zo goed meer is). Bij Ka2 zijn die lijnen een pak scherper ... nog altijd meer gekarteld dan bij het analoge signaal, maar dat lijkt denk ik alleen maar zo omdat dat beeld sowieso waziger is.

Bottom line voor mij is dat het beeld in de meeste gevallen beter is ... maar zeker niet zo fantastisch als ze je willen laten geloven in de reclame voor digitale tv ...
Soms kies ik toch nog voor het gewone analoge beeld ... bvb zoals in het geval hierboven beschreven.
killer
Pro Member
Pro Member
Provider

De kwaliteit van het analoge signaal verschilt ook op veel plaatsen natuurlijk.

Wat ik vaak tegenkom is dat wanneer de decoder is geinstalleerd, ik zelf vind dat het signaal niet is zoals het moet zijn. Dan gewoonweg een andere scart-aansluiting nemen en das meestal de oplossing. Op veel tv's zit namelijk 1 brakke scart aansluiting en 1 goede (kostenbesparend voor de fabrikant).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

grox schreef:las op een ander forum dat alle digi tv in belgie aangesloten wordt via scart (analoog), dus heb je geen echt digitaal beeld
En hoe sluit jij je DVD-speler aan ?

Juist ja, via SCART dus is dit ook niet digitaal ! (ik ga hier niet spreken over die 0.05 % die een DVD speler heeft met HDMI uitgang en hem ook zo nog heeft aangesloten ook).

En ook al is de essentie enigsinds correct, wat je gelezen hebt is sensatie pers van iemand die denkt interessant te zijn. Wil je echt 100% digitaal, en niet 98%... wacht dan nog minstens een jaartje.
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer
Provider

r2504 schreef:En ook al is de essentie enigsinds correct, wat je gelezen hebt is sensatie pers van iemand die denkt interessant te zijn. Wil je echt 100% digitaal, en niet 98%... wacht dan nog minstens een jaartje.
Vind ik er ook van... Alles digitaal is nog niet voor nu. Ik zou pas digitaal gaan als:
1) De meeste uitzendingen in HD zijn
2) De digituners goedkoper worden
3) Er geen scart meer gebruikt wordt
4) Er een systeem komt om goedkoop digitaal te kijken met meerdere tv's in huis. Dus iedere TV digitaal.

En al duurt dat nog 3-4 jaar, het huidige aanbod kan me absoluut niet bekoren...
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”