Nieuwe concurent voor Tomtom : I-Go
-
- Elite Poster
- Berichten: 2044
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
- Locatie: Genk
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
Wel, knap, hoewel nog maar pas uit (en waarschijnlijk wel nog met wat "probleempjes")
* snel
* kaarten op allernieuwste stand (maart 2006)
* absurd compact (je krijgt compleet Europa van deur tot deur op 1 SD kaartje van 1 gig !!!!)
* absoluut trans-land. Dus geen aparte kaarten op te laden, geen geklooi me pluskaarten of meer van dat soort dingen
* volwaardige ondersteuning voor VGA-res PDA's
* kaartjes zien er mooier uit als TT (ik geef toe, da's subjectief)
* GOEDE ondersteuning voor Oost-Europese landen
* POI en flitspalen compliant
Kijk zelf maar eens op http://www.i-go.com/en/products/iGO_2006_SD/
Dit programma is inmiddels "daarbuiten", en aardig wat mensen reageren met een "TT buiten, dit is ze new ztuff". Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik ben ook wel benieuwd om hier eens mee te spelen.
* snel
* kaarten op allernieuwste stand (maart 2006)
* absurd compact (je krijgt compleet Europa van deur tot deur op 1 SD kaartje van 1 gig !!!!)
* absoluut trans-land. Dus geen aparte kaarten op te laden, geen geklooi me pluskaarten of meer van dat soort dingen
* volwaardige ondersteuning voor VGA-res PDA's
* kaartjes zien er mooier uit als TT (ik geef toe, da's subjectief)
* GOEDE ondersteuning voor Oost-Europese landen
* POI en flitspalen compliant
Kijk zelf maar eens op http://www.i-go.com/en/products/iGO_2006_SD/
Dit programma is inmiddels "daarbuiten", en aardig wat mensen reageren met een "TT buiten, dit is ze new ztuff". Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik ben ook wel benieuwd om hier eens mee te spelen.
-
- Administrator
- Berichten: 4143
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
- Locatie: Belgium, Haacht
- Contacteer:
Het ziet er zeer nice uit, vooral dat nachtweergave scherm, maar de vraag is bij mij vooral of het even makkelijk en handig is als TomTom. Ik heb al vrij veel navigatie pakketten getest, maar TomTom blijf ik het handigste vinden.
Maar ja, het zou tof zijn moest er een volwaardige concurrent zijn.
Zeker voor heel Europa op 1 GB SD.
Maar ja, het zou tof zijn moest er een volwaardige concurrent zijn.
Zeker voor heel Europa op 1 GB SD.
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Zo nieuw is IGO toch niet.
Maar het lijkt wel veelbelovend.
Vraagje: zit er bij Europa ook Tsjechïe bij? (ga op vakantie naar daar deze zomer)
greetz,
Nob
Maar het lijkt wel veelbelovend.
Vraagje: zit er bij Europa ook Tsjechïe bij? (ga op vakantie naar daar deze zomer)
greetz,
Nob
- Phuncz
- Elite Poster
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 24 keer
Ik kan moeilijk geloven dat dit merk erin geslaagd is de Europese kaarten op hetzelfde detail als andere merken tot 3x kleiner maken. Als TomTom, Garmin, Mio en nog anderen gemiddeld 2,5GB nodig hebben voor volledig Europa, hoe kunnen zij het dan flikken ? Misschien on-the-fly compressie maar dan kan ik niet geloven dat het snel werkt. Eveneens vind ik dit misleidende reclame: je hebt een PDA en een GPS antenne nodig. Dan heb je ook nog niet eens een volwaardige GPS-toestel maar een oplossing op basis van een PDA, wat behoorlijk wat nadelen heeft.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
@ 10MB/sec Unlimited
-
- Administrator
- Berichten: 4143
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
- Locatie: Belgium, Haacht
- Contacteer:
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Dat de speaker misschien niet zo goed is als die in een dedicated GPS bakje... en dat zal ver alles zijn (op enkele kleinere dingen na, zoals snelheid en gebruiksgemak misschien).SeNsEi Ze0n schreef:Hmm, wat zijn eigenlijk de nadelen aan een PDA met gps receiver t.o.v. een 'gsp-toestel'?
Volgens wat ik weet is het gps gedeelte toch zo goed als identiek?
Ik heb mij een jaar geleden een tomtom go 500 gekocht (omdat ik dacht dat ik hem nodig zou hebben). Ondertussen ligt het ding hier al een jaar te nietsen (misschien nog maar 3 keer echt nuttig gebruikt). Soms heb ik spijt dat ik mij geen pda met gps heb gekocht, dan had ik er tenminste nog wat meer aan
Eigenlijk zou die GPS best permanent in de wagen zitten en altijd aanstaan (niet echt nuttig 95% van de tijd), maar je zou hem wel altijd meehebben en dat kan soms nuttig zijn (grote wegomleidingen enzo). Nu pak ik hem enkel mee als ik ergens naar toe ga waar de wegen mij onvertrouwd zijn. Maar, hem erin laten zitten doe ik niet, met al die diefstallen tegenwoordig en andere zaken doe ik dat dus liever niet.
Moest ik elke dag de baan op moeten, dan zou ik misschien zo'n verkeersinfo abonnement overwegen en de gps dus wel elke dag meehebben (dan wordt het nuttig). Nu ik dagelijks met de fiets/trein naar het werk ga en slechts uitzonderlijk ergens anders naartoe moet is het eigenlijk voor mij een verkeerde aankoop geweest.
NuKeM
- Phuncz
- Elite Poster
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 24 keer
Verschillen ?
1. het geluidsniveau verschilt een heel pak. Vergeet het maar met een ietwat luidruchtige auto of met open zonnedak je "PDA-GPS" te gebruiken.
2. losse antenne nodig die ofwel via seriele kabel werkt (lekker weer een kabel) ofwel via een Bluetooth ontvanger die ook opgeladen moet worden. 1 toestel is dus vaak onmogelijk.
3. een PDA is niet bedoeld om als GPS te fungeren, dus het is er niet op voorzien. Een voorbeeld van één van de gevolgen is software die niet altijd even stabiel is. Veel oplossingen zijn crashgevoelig (uitzonderingen daargelaten)...
4. ...maar ook heb je een PC nodig om de software te installeren. Plug&Play ? Bij sommige merken is het Plug&Pray !
5. je bent gelimiteerd tot de capaciteit van je PDA en dus ook de geheugenkaarten die het slikt. Een SD geheugenkaart van 2GB kost makkelijk 80-100€, dat nog eens bovenop de kaarten van Europa, de ontvanger, de software en de PDA zelf komt. Oh ja, vergeet de carkit niet. Voor 500€ heb je al heel aardige standalone GPS met Europa die wél zijn werk naar behoren doet.
6. mogelijk extra problemen door issues tussen PDA en ontvanger (bij ALLE merken en types), als je batterij van de PDA plat is, verschillende toestellen ipv. 1 compact toestel
Voor mensen die het puur als GPS gaan gebruiken: standalone !! Voor mensen die een PDA hebben: best een standalone. Voor mensen die graag prullen, problemen oplossen en liever veel moeite willen doen: PDA met GPS-spul.
1. het geluidsniveau verschilt een heel pak. Vergeet het maar met een ietwat luidruchtige auto of met open zonnedak je "PDA-GPS" te gebruiken.
2. losse antenne nodig die ofwel via seriele kabel werkt (lekker weer een kabel) ofwel via een Bluetooth ontvanger die ook opgeladen moet worden. 1 toestel is dus vaak onmogelijk.
3. een PDA is niet bedoeld om als GPS te fungeren, dus het is er niet op voorzien. Een voorbeeld van één van de gevolgen is software die niet altijd even stabiel is. Veel oplossingen zijn crashgevoelig (uitzonderingen daargelaten)...
4. ...maar ook heb je een PC nodig om de software te installeren. Plug&Play ? Bij sommige merken is het Plug&Pray !
5. je bent gelimiteerd tot de capaciteit van je PDA en dus ook de geheugenkaarten die het slikt. Een SD geheugenkaart van 2GB kost makkelijk 80-100€, dat nog eens bovenop de kaarten van Europa, de ontvanger, de software en de PDA zelf komt. Oh ja, vergeet de carkit niet. Voor 500€ heb je al heel aardige standalone GPS met Europa die wél zijn werk naar behoren doet.
6. mogelijk extra problemen door issues tussen PDA en ontvanger (bij ALLE merken en types), als je batterij van de PDA plat is, verschillende toestellen ipv. 1 compact toestel
Voor mensen die het puur als GPS gaan gebruiken: standalone !! Voor mensen die een PDA hebben: best een standalone. Voor mensen die graag prullen, problemen oplossen en liever veel moeite willen doen: PDA met GPS-spul.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
@ 10MB/sec Unlimited
-
- Administrator
- Berichten: 4143
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
- Locatie: Belgium, Haacht
- Contacteer:
Hier moet ik toch ff op reageren
PDA + GPS in een gebeurt meer en meer, toch als je het hiervoor koopt.
Een carkit zit hier dan ook regelmatig bij.
Luidruchtige auto, ok, maar voor mij persoonlijk geen echt probleem, ik zet die stemmen toch als eerste af, er is niets vervelender.
Losse antenne niet nodig met een op gps voorziene PDA
nog bijna geen crashes meegemaakt met de gps software die ik getest heb, enkel als ik de PDA af zet zonder de gps software af te sluiten en dan weer opstart waren er som problemen.
PC nodig is niet waar, bij TomTom koop je een geheugenkaart die de software dan installeert, enkel voor extra kaarten is het daarbij nodig.
En dit werkt goed met de actrivesynch software, je kan trouwens ook nog altijd je geheugenkaart rechtstreeks in de PC steken en zo de dingen installeren.
Ik zie dus geen echte voordelen van een (bvb) TomTom Go, t.o.v. een PDA met Tomtom op.
PDA + GPS in een gebeurt meer en meer, toch als je het hiervoor koopt.
Een carkit zit hier dan ook regelmatig bij.
Luidruchtige auto, ok, maar voor mij persoonlijk geen echt probleem, ik zet die stemmen toch als eerste af, er is niets vervelender.
Losse antenne niet nodig met een op gps voorziene PDA
nog bijna geen crashes meegemaakt met de gps software die ik getest heb, enkel als ik de PDA af zet zonder de gps software af te sluiten en dan weer opstart waren er som problemen.
PC nodig is niet waar, bij TomTom koop je een geheugenkaart die de software dan installeert, enkel voor extra kaarten is het daarbij nodig.
En dit werkt goed met de actrivesynch software, je kan trouwens ook nog altijd je geheugenkaart rechtstreeks in de PC steken en zo de dingen installeren.
Ik zie dus geen echte voordelen van een (bvb) TomTom Go, t.o.v. een PDA met Tomtom op.
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Ik heb ook een pda met de GPS receiver eraan. En dit werkt zeer goed.
Mio
Asus heeft ook zo'n pda's.
Je mag is naast mij komen zitten in de auto met ramen open. De stem zal je zeker nog horen. (ook al zet ik dat direct af, ik vind die stem niet nodig)
Een 1 GB kaartje is meer dan genoeg. (of rijd je heel Europa door op 1 enkele trip?) -> trouwens je kan ook altijd de hoofdwegen van Europa nemen, dan kom je tot op +- 500 meter van je bestemming)
Ik zie het alleen maar voordelen hebben.
greetz,
Nob
Mio
Asus heeft ook zo'n pda's.
Je mag is naast mij komen zitten in de auto met ramen open. De stem zal je zeker nog horen. (ook al zet ik dat direct af, ik vind die stem niet nodig)
Een 1 GB kaartje is meer dan genoeg. (of rijd je heel Europa door op 1 enkele trip?) -> trouwens je kan ook altijd de hoofdwegen van Europa nemen, dan kom je tot op +- 500 meter van je bestemming)
Ik zie het alleen maar voordelen hebben.
greetz,
Nob
- Phuncz
- Elite Poster
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 24 keer
Tuurlijk zit het bij een kit, dat ontken ik ook niet. Echter de mensen die al een PDA hebben en er een GPS pack voor kopen zullen eerst een carkit moeten scoren, die veelal universeel zal zijn.SeNsEi Ze0n schreef:Hier moet ik toch ff op reageren
PDA + GPS in een gebeurt meer en meer, toch als je het hiervoor koopt.
Een carkit zit hier dan ook regelmatig bij.
Dat is nochtans één van de meestgebruikte functies van een GPS. Zo kan je zonder naar het scherm te kijken weten waar je moet rijden en afslaan. De bedoeling is niet dat je bij elk kruispunt kijkt op je scherm, maar op de weg.Luidruchtige auto, ok, maar voor mij persoonlijk geen echt probleem, ik zet die stemmen toch als eerste af, er is niets vervelender.
Nee inderdaad niet, zelf heb ik ook een Garmin iQue 3600 die dat heeft. Maar niet alle GPS oplossingen zijn zo. Dat zijn meer toestellen die tussen PDA met GPS kit en een standalone staan. Echter bezitten deze nog veelal een deel problemen.Losse antenne niet nodig met een op gps voorziene PDA
Dat is anders wel een probleem. Een standalone pak je uit zijn cradle en klaar. Jij moet dus eerst je soft afsluiten en de uitknop duwen. Mensen met een BT GPS antenne moeten ook nog eens de antenne opbergen en uitschakelen.nog bijna geen crashes meegemaakt met de gps software die ik getest heb, enkel als ik de PDA af zet zonder de gps software af te sluiten en dan weer opstart waren er som problemen.
Ik ga ook uit van een Europees systeem omdat we in de winkel merken dat tegenwoordig weinig mensen nog maar een Benelux systeem willen. En daar zit bijna altijd een 512MB of 1GB kaartje bij waar nooit alle kaarten op kunnen. En dus heb je een PC nodig. Veel mensen willen niet knutselen. Ik zei dan ook:PC nodig is niet waar, bij TomTom koop je een geheugenkaart die de software dan installeert, enkel voor extra kaarten is het daarbij nodig.
En dit werkt goed met de actrivesynch software, je kan trouwens ook nog altijd je geheugenkaart rechtstreeks in de PC steken en zo de dingen installeren.
Phuncz schreef:Voor mensen die het puur als GPS gaan gebruiken: standalone !! Voor mensen die een PDA hebben: best een standalone. Voor mensen die graag prullen, problemen oplossen en liever veel moeite willen doen: PDA met GPS-spul.
Alle punten die ik aangehaald heb...Ik zie dus geen echte voordelen van een (bvb) TomTom Go, t.o.v. een PDA met Tomtom op.
Gemak ? Het feit dat ALS je naar een land gaat, je niet met je GPS moet gaan prullen. Want meestal juist dan gaat het fout.Nob schreef:Een 1 GB kaartje is meer dan genoeg. (of rijd je heel Europa door op 1 enkele trip?) -> trouwens je kan ook altijd de hoofdwegen van Europa nemen, dan kom je tot op +- 500 meter van je bestemming)
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
@ 10MB/sec Unlimited
Het instapgemak van een TomTom is dé troef. Er is geen een (maar dan ook echt geen een) pakket dat even gebruiksvriendelijk is als je niets van PC's en dergelijke afweet. Zelfs mijn moeder kan met TomTom werken en dat wil al iets zeggen . Paar keer op het scherm tikken en je bent terwijl met een PDA moet je eerst installeren, configuren, zoeken naar bluetooth antenne etc... Dat is allemaal veel te moeilijk voor de normale gebruiker en dat is hét voordeel van een dedicated gps
dit kan je op je autoradio aansluiten via de hoofdtelefoon uitgang, werkt perfect.Phuncz schreef:Verschillen ?
1. het geluidsniveau verschilt een heel pak. Vergeet het maar met een ietwat luidruchtige auto of met open zonnedak je "PDA-GPS" te gebruiken.
Ik heb een mio a201 met ingebouwde antenne en die werkt perfect + mogelijkheid tot het aansluiten van een TMC ontvanger2. losse antenne nodig die ofwel via seriele kabel werkt (lekker weer een kabel) ofwel via een Bluetooth ontvanger die ook opgeladen moet worden. 1 toestel is dus vaak onmogelijk.
zelden problemen mee (niet met tomtomo en ook niet met navigon)3. een PDA is niet bedoeld om als GPS te fungeren, dus het is er niet op voorzien. Een voorbeeld van één van de gevolgen is software die niet altijd even stabiel is. Veel oplossingen zijn crashgevoelig (uitzonderingen daargelaten)...
Klopt niet, de meeste kunnen ook via SD kaart geïnstaleerd worden zonder pc mits een kleine omweg4. ...maar ook heb je een PC nodig om de software te installeren. Plug&Play ? Bij sommige merken is het Plug&Pray !
Carkit zit ook standaard bij de meeste PDA's, de SD kaarten zijn ook een voordeel je kan ze namelijk steeds vervangen als je zelf wil.5. je bent gelimiteerd tot de capaciteit van je PDA en dus ook de geheugenkaarten die het slikt. Een SD geheugenkaart van 2GB kost makkelijk 80-100€, dat nog eens bovenop de kaarten van Europa, de ontvanger, de software en de PDA zelf komt. Oh ja, vergeet de carkit niet. Voor 500€ heb je al heel aardige standalone GPS met Europa die wél zijn werk naar behoren doet.
geen probleem mij bij een alles in 1 PDA, al vaak hard reset gedaan en nooit problemen gehad.6. mogelijk extra problemen door issues tussen PDA en ontvanger (bij ALLE merken en types), als je batterij van de PDA plat is, verschillende toestellen ipv. 1 compact toestel
Het allergrootste voordeel van PDA is dat je zelf kan kiezen welke gps software je draait en zelfs meerdere tegelijk. (tomtom, navigon, igo,...)
al bij al blijft het een persoonlijke keuze...
Heeft jou autoradio dan een ingang-poort? Ik heb al bij enkele ernaar gekeken, maar geen ene tegengekomen die dit had.frisco schreef:dit kan je op je autoradio aansluiten via de hoofdtelefoon uitgang, werkt perfect.
Je kan er wel losse boxe op aansluiten, of zelf iets fabriceren dat dit kan, maar echt gebruiksvriendelijk wordt het dan ook niet he
- Phuncz
- Elite Poster
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 24 keer
Dat hebben gelukkig alle radio's. Nee toch niet.frisco schreef:dit kan je op je autoradio aansluiten via de hoofdtelefoon uitgang, werkt perfect.
Sprak ik dat tegen ? Nee:Ik heb een mio a201 met ingebouwde antenne en die werkt perfect + mogelijkheid tot het aansluiten van een TMC ontvanger
Phuncz schreef:Nee inderdaad niet, zelf heb ik ook een Garmin iQue 3600 die dat heeft. Maar niet alle GPS oplossingen zijn zo. Dat zijn meer toestellen die tussen PDA met GPS kit en een standalone staan. Echter bezitten deze nog veelal een deel problemen.
Je quote het me zelfs:zelden problemen mee (niet met tomtomo en ook niet met navigon)
Ik werk in een winkel waar we alle systemen hebben, verkopen en service voor bieden. Ik weet wel waar ik over praat en waar de problemen zijn.Phuncz schreef:(uitzonderingen daargelaten)
Ik moet echt constant mezelf quoten:Klopt niet, de meeste kunnen ook via SD kaart geïnstaleerd worden zonder pc mits een kleine omweg
Dat omwegje mag wel leuk zijn, de doelgroep is niet de avontuurlijke PC enthousiast of IT specialist, maar iemand die een GPS wil met zakcomputerfuncties.Phuncz schreef:maar ook heb je een PC nodig om de software te installeren. Plug&Play ? Bij sommige merken is het Plug&Pray !
Wederom, lezen is een kunst:Carkit zit ook standaard bij de meeste PDA's, de SD kaarten zijn ook een voordeel je kan ze namelijk steeds vervangen als je zelf wil.
En bij WEINIG PDA's zit een carkit erin standaard. Wat is het nut van een zakcomputer aan je ruit ? Een carkit bij de GPS-kit is wat anders. Maar die zit er ook zelden bij en dan is het een goedkope universele oplossing.Phuncz schreef:Tuurlijk zit het bij een kit, dat ontken ik ook niet. Echter de mensen die al een PDA hebben en er een GPS pack voor kopen zullen eerst een carkit moeten scoren, die veelal universeel zal zijn.
En dat is een goed punt ?geen probleem mij bij een alles in 1 PDA, al vaak hard reset gedaan en nooit problemen gehad.
Dat is inderdaad het voordeel van een PDA oplossing.Het allergrootste voordeel van PDA is dat je zelf kan kiezen welke gps software je draait en zelfs meerdere tegelijk. (tomtom, navigon, igo,...)
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
@ 10MB/sec Unlimited
dit kan je kopen kost +/- 7€ en prik je achteraan in de autoradio in blaupunkt heeft dit zeker bij zijn accesoires, waarschijnlijk nog andere merken ook.wem schreef:Heeft jou autoradio dan een ingang-poort? Ik heb al bij enkele ernaar gekeken, maar geen ene tegengekomen die dit had.frisco schreef:dit kan je op je autoradio aansluiten via de hoofdtelefoon uitgang, werkt perfect.
Je kan er wel losse boxe op aansluiten, of zelf iets fabriceren dat dit kan, maar echt gebruiksvriendelijk wordt het dan ook niet he
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Juist iGO getest en het is _veel_ beter dan TomTom.
Heel Europa op een 1 GB kaartje. Het start snel op (en is snel).
Het vindt bijna direct zijn sattelieten (bij tomtom moet je soms wel wachten).
Kwa instellingen vindt hij zelf je GPS ontvanger (bij tomtom moet je dat zelf instellen)
En het ziet er ook mooier uit dan Tomtom.
De POI's zijn nog niet zo uitgebreid als bij Tomtom (nog geen flitspalen denk ik, zit trouwens ook niet standaard bij tomtom), maar bvb de arts en de tandarts hier op de hoek staan er wel in, zelfs met hun telefoonnummer erbij.
Kortom: echte aanrader. tomtom vliegt er af bij mij.
greetz,
Nob
Heel Europa op een 1 GB kaartje. Het start snel op (en is snel).
Het vindt bijna direct zijn sattelieten (bij tomtom moet je soms wel wachten).
Kwa instellingen vindt hij zelf je GPS ontvanger (bij tomtom moet je dat zelf instellen)
En het ziet er ook mooier uit dan Tomtom.
De POI's zijn nog niet zo uitgebreid als bij Tomtom (nog geen flitspalen denk ik, zit trouwens ook niet standaard bij tomtom), maar bvb de arts en de tandarts hier op de hoek staan er wel in, zelfs met hun telefoonnummer erbij.
Kortom: echte aanrader. tomtom vliegt er af bij mij.
greetz,
Nob
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Ik heb een euhm "alternatieve" versie
Wat ik met plezier zal rechtzetten als ik het ergens vind. Zojuist nog naar de makro geweest en daar verkochten ze het (nog?) niet.
greetz,
Nob
Wat ik met plezier zal rechtzetten als ik het ergens vind. Zojuist nog naar de makro geweest en daar verkochten ze het (nog?) niet.
greetz,
Nob
- alfadude
- Elite Poster
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 7 keer
Zelf heb ik IGO ook getest en ik ben er zeer over te spreken.
Zonder problemen grenzeloos navigeren en grafisch heel mooi.
Wat ik momenteel nog wel een nadeel vind is zijn liefde voor kleine wegen.
Als ik bv langs Geel moet gaat hij midden door de stad ipv langs de ringweg.
's nachts is dat misschien sneller maar niet in de spits.
Maar het is een gloednieuw programma en er zal nog een beetje aan geoptimaliseerd worden.
Als je IGO gewend bent is TomTom precies getekend door een kleuter.
Ik vermoed wel dat TomTom bij een volgende versie de dingen terug een beetje recht gaat zetten. Anders zouden ze misschien toch wel klappen kunnen krijgen.
Zonder problemen grenzeloos navigeren en grafisch heel mooi.
Wat ik momenteel nog wel een nadeel vind is zijn liefde voor kleine wegen.
Als ik bv langs Geel moet gaat hij midden door de stad ipv langs de ringweg.
's nachts is dat misschien sneller maar niet in de spits.
Maar het is een gloednieuw programma en er zal nog een beetje aan geoptimaliseerd worden.
Als je IGO gewend bent is TomTom precies getekend door een kleuter.
Ik vermoed wel dat TomTom bij een volgende versie de dingen terug een beetje recht gaat zetten. Anders zouden ze misschien toch wel klappen kunnen krijgen.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
-
- Elite Poster
- Berichten: 2044
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
- Locatie: Genk
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
Heb er nu ook een dag mee gespeeld (kuch).
1 woord : WOW.
Ik sluit me helemaal bij je aan.
Het verschil in de kwaliteit van grafische weergave van de kaarten is ongeveer hetzelfde als het verschil tussen Win3.11 en Aero. En ja, het werk prettiger, en ik gebruik TT sinds mijn legaal gekochte 2.04, dus ik ben toch wel heel TT-minded. Maar I-Go ziet en voelt er uit zoals wij DACHTEN dat TT5 zou uitzien toen we nog TT2 gebruikten.
Maar iets neutraler :
1) kaartweergave : VEEL duidelijker. Vooral de functie om straatnamen in de 3D of 2D weergave te hebben is beter : de letters zijn altijd perfect leesbaar. Haarscherp. Er wordt heel duidelijk gebruik gemaakt van een soort "Crystal type" technologie die altijd leesbare tekst aangeeft.
2) snelheid : TT5 is een slak in vergelijk met I-Go. Zowel in kaartweergave, 3D weergave, snelheid van route-berekening, ..... het gaat allemaal zoveel sneller op I-Go en toch ziet het er onvergelijkbaar stuk beter uit. Ook de updatesnelheid van het scherm in 3D mode (en 2D ook) is zoveel vlotter : op een nederige Yakumo 168 300Mhz scroll je zo soft over het landschap, is bij TT5 enkel mogelijk met de krachtigste PDA's op de markt.
3) nieuwere kaarten. Kaartenstand Teleatlas 2006. Nog niet helemaal op punt, maar vandaag toch een paar verbeteringen gezien tov TT5.
4) zoeken op straat/adres .... gedaan met de langzame TT routines. Een hele snelle zoekroutine die op een slimme manier omgaat met "tik in tot ik iets zinnigs ervan kan filteren" en je aan de rechterzijde altijd al op de hoogte houdt van het aantal hits van je huidige criterium. En indien je een fout schrijft (verkeerde stuk van de straat, achternaam), ... zal ook automatisch dit als mogelijkheid aangegeven worden.
5) Ingebouwde snelheidscontrole. Geen flitspalen (POI wel mogelijk) maar je wordt dus dynamisch en per weg op de hoogte gebracht dat je te snel rijdt op een weg. Maar POI's kan dus naar het schijnt ook.
6) makkelijker en overzichtelijker om multiple-stop trips te maken
7) totaal border-less. Griezelig eigenlijk. Stel : je wil naar Eurodisney. Neem "Poi --> amusementspark -->" en dan begint je PDA razendsnel kandidaten te vinden voor dit rondom je huidige positie (dit is veranderbaar), maar indien je SNEL wil zijn druk je daar gewoon op "filter", kiest "disney" en binnen de seconde staat het Disney Parc in Parijs als bestemming, inclusief volledig adres en contacttelefoon.
"Pluskaarten" zijn op slag een totaal verouderde pleister op een houten been.
Crashfree. Dit programma is ongelooflijk stabiel. Een collega van mij heeft een HP 61xx : TT5.21 hangt daar regelmatig op. Hiermee : niks crash. Op een paar Nederlandse sites zijn er mensen die berichten dat hun oude Acer N10's (en die zijn wel berucht voor crashes in TT, evenals de F/J 600 en 610BT) gewoon niet te crashen valt met I-Go. Voorwaarde : Pocket PC 2003 of hoger, anders nada.
9) enorm veel meer informatie in het GPS scherm. Hoogte, precisie, maximale afwijking. En _hoewel dit eigenlijk niet echt zou mogen kunnen_, sneller fixes. VEEL sneller zelfs : met SirfII heeft heel sterk de neiging om in TT enkel sat fixes te gebruiken met signaalsterkte van 70% of hoger bij een initele fix. I-go durft heel makkelijk een fix te forceren met 3 sats op 30% sterkte indien niets beter te vinden is.
10) belachelijk snel te installeren : je hele 1 gig kaart in je PDA stoppen, ding start en configureert zich eigenlijk volledig zelf. Up and running in 10 seconden, en dan staat heel Europa ter beschikking.
En dan heb ik het nog niet gehad over de toch wel redelijke mate van gebruiker-specifieke wensen (waarschuw na x meter om om te keren, doe dit niet, stel je zoom zo en zo in onder die omstandigheden, verander je voorkeuren in de gewenste routingkeuze, gebruik veldwegen of niet (moet je eens doen als een TT gebruiker : "kortste route" in the middle of nowhere. Jongens, dan zie je stukken van België waar Jezuke nog niet is langsgeweest hoor ! En dan maar bidden dat hij niet crasht !)
In het kort : 3 woorden die dit programma omschrijven :
Mooi, snel, crashfree. Waar ik niet mee wil zeggen dat er geen ruimte voor verbetering is, maar TT ziet en voelt meer als DD na vandaag.
Alfadude, inderdaad, TT mag zich zeker zorgen maken. Zeker omdat I-Go voor rond de 250€ zou verkocht gaan worden : de Duitser noemen zoiets "Ein KampfPreiss", en dat is het inderdaad. Enige tekortkoming : TMC ?
1 woord : WOW.
Ik sluit me helemaal bij je aan.
Het verschil in de kwaliteit van grafische weergave van de kaarten is ongeveer hetzelfde als het verschil tussen Win3.11 en Aero. En ja, het werk prettiger, en ik gebruik TT sinds mijn legaal gekochte 2.04, dus ik ben toch wel heel TT-minded. Maar I-Go ziet en voelt er uit zoals wij DACHTEN dat TT5 zou uitzien toen we nog TT2 gebruikten.
Maar iets neutraler :
1) kaartweergave : VEEL duidelijker. Vooral de functie om straatnamen in de 3D of 2D weergave te hebben is beter : de letters zijn altijd perfect leesbaar. Haarscherp. Er wordt heel duidelijk gebruik gemaakt van een soort "Crystal type" technologie die altijd leesbare tekst aangeeft.
2) snelheid : TT5 is een slak in vergelijk met I-Go. Zowel in kaartweergave, 3D weergave, snelheid van route-berekening, ..... het gaat allemaal zoveel sneller op I-Go en toch ziet het er onvergelijkbaar stuk beter uit. Ook de updatesnelheid van het scherm in 3D mode (en 2D ook) is zoveel vlotter : op een nederige Yakumo 168 300Mhz scroll je zo soft over het landschap, is bij TT5 enkel mogelijk met de krachtigste PDA's op de markt.
3) nieuwere kaarten. Kaartenstand Teleatlas 2006. Nog niet helemaal op punt, maar vandaag toch een paar verbeteringen gezien tov TT5.
4) zoeken op straat/adres .... gedaan met de langzame TT routines. Een hele snelle zoekroutine die op een slimme manier omgaat met "tik in tot ik iets zinnigs ervan kan filteren" en je aan de rechterzijde altijd al op de hoogte houdt van het aantal hits van je huidige criterium. En indien je een fout schrijft (verkeerde stuk van de straat, achternaam), ... zal ook automatisch dit als mogelijkheid aangegeven worden.
5) Ingebouwde snelheidscontrole. Geen flitspalen (POI wel mogelijk) maar je wordt dus dynamisch en per weg op de hoogte gebracht dat je te snel rijdt op een weg. Maar POI's kan dus naar het schijnt ook.
6) makkelijker en overzichtelijker om multiple-stop trips te maken
7) totaal border-less. Griezelig eigenlijk. Stel : je wil naar Eurodisney. Neem "Poi --> amusementspark -->" en dan begint je PDA razendsnel kandidaten te vinden voor dit rondom je huidige positie (dit is veranderbaar), maar indien je SNEL wil zijn druk je daar gewoon op "filter", kiest "disney" en binnen de seconde staat het Disney Parc in Parijs als bestemming, inclusief volledig adres en contacttelefoon.
"Pluskaarten" zijn op slag een totaal verouderde pleister op een houten been.
Crashfree. Dit programma is ongelooflijk stabiel. Een collega van mij heeft een HP 61xx : TT5.21 hangt daar regelmatig op. Hiermee : niks crash. Op een paar Nederlandse sites zijn er mensen die berichten dat hun oude Acer N10's (en die zijn wel berucht voor crashes in TT, evenals de F/J 600 en 610BT) gewoon niet te crashen valt met I-Go. Voorwaarde : Pocket PC 2003 of hoger, anders nada.
9) enorm veel meer informatie in het GPS scherm. Hoogte, precisie, maximale afwijking. En _hoewel dit eigenlijk niet echt zou mogen kunnen_, sneller fixes. VEEL sneller zelfs : met SirfII heeft heel sterk de neiging om in TT enkel sat fixes te gebruiken met signaalsterkte van 70% of hoger bij een initele fix. I-go durft heel makkelijk een fix te forceren met 3 sats op 30% sterkte indien niets beter te vinden is.
10) belachelijk snel te installeren : je hele 1 gig kaart in je PDA stoppen, ding start en configureert zich eigenlijk volledig zelf. Up and running in 10 seconden, en dan staat heel Europa ter beschikking.
En dan heb ik het nog niet gehad over de toch wel redelijke mate van gebruiker-specifieke wensen (waarschuw na x meter om om te keren, doe dit niet, stel je zoom zo en zo in onder die omstandigheden, verander je voorkeuren in de gewenste routingkeuze, gebruik veldwegen of niet (moet je eens doen als een TT gebruiker : "kortste route" in the middle of nowhere. Jongens, dan zie je stukken van België waar Jezuke nog niet is langsgeweest hoor ! En dan maar bidden dat hij niet crasht !)
In het kort : 3 woorden die dit programma omschrijven :
Mooi, snel, crashfree. Waar ik niet mee wil zeggen dat er geen ruimte voor verbetering is, maar TT ziet en voelt meer als DD na vandaag.
Alfadude, inderdaad, TT mag zich zeker zorgen maken. Zeker omdat I-Go voor rond de 250€ zou verkocht gaan worden : de Duitser noemen zoiets "Ein KampfPreiss", en dat is het inderdaad. Enige tekortkoming : TMC ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2044
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
- Locatie: Genk
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
Wat de discussie PDA/TT-Go aangaat, moet ik toch ook iets over zeggen.
Wij verdelen TT-Go. Zijn toch wel wat problemen mee hoor. "'t is Linux-based en daarom crasht het niet ?" My ass !
1) Gebeurd heel vaak : TT-go's die NIET STARTEN, meestal bij warmer weer. Je drukt op de power knop, maar er gebeurd NIKS. Enige oplossing : Go uit de craddle prullen (makkelijker gezegd als gedaan als je er niet goed aankan), RESETTEN (verrek, geen pen, geen naald of geen paperclip bij, shit), opnieuw in die kl*te-craddle duwen, en opnieuw proberen. Lukt meestal vanaf de 2e keer. Tof.
2) defecte ontvangers : werken soms wel soms niet. als ze niet werken : volledige ontvangst, geen fix. Al aardig wat TT-go's terug naar Nederland weten vertrekken in RMA.
3) Het geluid is BETER op de Go als op de MEESTE PDA's, maar SLECHTER (zeker de eerste generatie Go's) als bij PDA's die echt voor GPS werden ontwikkeld (de Yakumo's in Alpha, Delta en "X" uitvoering, de Mio's).
En het feit dat verschillende type's GO verschillende carholders gebruiken met in-compatiebele aansluitingen is ronduit DOM. We hebben een paar zakelijke klanten die verschillende GO's hebben gekocht over de jaren. Het is dus niet mogelijk om een oude GO in een nieuwe houder te duwen : dus als 1 van je dienstwagens een defecte GO heeft, kan je als beheerder niet zomaar zeggen "neem die maar uit die andere auto".
Het hoofdprobleem rond de GO's is echter bewaarheid door de komst van I-go : een goedkoper, en in (bijna) alle opzichten beter programma dat NIET werkt op een dedicated hardware als en GO.
Een meer principieel nadeel van een GO : in mijn ervaring zijn de meeste GO houders VAST gemonteerd in auto's, zeker als het dienstwagens zijn. Een GO is een tamelijk dik stuk hardware, en ik heb nog niet veel mensen geweten die hun GO uit de auto meenemen tegen diefstal. (en diefstal van GPS'en is wel degelijk een lelijk probleem tegenwoordig, we komen het bij ons op het werk wekelijks tegen). Maar die goedkope zuignap en die dedicated PDA met ingebouwde GPS ontvanger laat geen kabels achter, en is in 1-2-3 volledig uit het zicht van de eventuele minder eerlijke medemens verdwenen.
Het grootste voordeel van de GO was "easy" : geen pc nodig, steek die stick erin en klaar. Is mogelijk met TT (je kan TT op CD en op memory SD krijgen voor PDA's), en al helemaal met I-Go. Ook qua gebruiksgemak scoort de PDA dan beter : ok, je bent aangekomen op je punt van bestemming, of toch niet helemaal want je hebt 4 bloks moeten omrijden vanwege geen parking. Dus pak je de PDA MEE, al was het maar zodat de verstrooide medemens straks zijn auto OOK nog kan vinden middels zijn PDA. Of je bent te voet onderweg en je denkt "ah, maar daarvoor moet ik hier ook zijn, waar was dat hier ook weer". PDA to the resque. Ik heb tot nu toe nog niemand met zo'n dikke Go door de stad zien sjokken hoor.
Of appels met appel vergelijken : de "grote Tomtom Go's met compleet Europa in de machine". Met een (nog immer) mechanische en inherent foutgevoeiligere, meer verbruikende technologie aan boor als de PDA met zijn "ik verbruik niks, en ben misschien niet onverwoestbaar maar toch nog steeds een stuk sterk als een HD" SD kaartje.
Het enige echte voordeel op dit moment (vind ik) is het feit dat de meeste pda's (zeg maar allemaal) HEEL fragiele aansluitingssystemen hebben voor de autolader, en als je soms ziet hoe bij ons verkrachte PDA's binnenkomen (de plug hangt soms zelfs nog gewoon aan de stekker, gewoon compleet uit de PDA GERUKT), en de GO toch wel wat sterker gemaakt is op dat gebied.
Wij verdelen TT-Go. Zijn toch wel wat problemen mee hoor. "'t is Linux-based en daarom crasht het niet ?" My ass !
1) Gebeurd heel vaak : TT-go's die NIET STARTEN, meestal bij warmer weer. Je drukt op de power knop, maar er gebeurd NIKS. Enige oplossing : Go uit de craddle prullen (makkelijker gezegd als gedaan als je er niet goed aankan), RESETTEN (verrek, geen pen, geen naald of geen paperclip bij, shit), opnieuw in die kl*te-craddle duwen, en opnieuw proberen. Lukt meestal vanaf de 2e keer. Tof.
2) defecte ontvangers : werken soms wel soms niet. als ze niet werken : volledige ontvangst, geen fix. Al aardig wat TT-go's terug naar Nederland weten vertrekken in RMA.
3) Het geluid is BETER op de Go als op de MEESTE PDA's, maar SLECHTER (zeker de eerste generatie Go's) als bij PDA's die echt voor GPS werden ontwikkeld (de Yakumo's in Alpha, Delta en "X" uitvoering, de Mio's).
En het feit dat verschillende type's GO verschillende carholders gebruiken met in-compatiebele aansluitingen is ronduit DOM. We hebben een paar zakelijke klanten die verschillende GO's hebben gekocht over de jaren. Het is dus niet mogelijk om een oude GO in een nieuwe houder te duwen : dus als 1 van je dienstwagens een defecte GO heeft, kan je als beheerder niet zomaar zeggen "neem die maar uit die andere auto".
Het hoofdprobleem rond de GO's is echter bewaarheid door de komst van I-go : een goedkoper, en in (bijna) alle opzichten beter programma dat NIET werkt op een dedicated hardware als en GO.
Een meer principieel nadeel van een GO : in mijn ervaring zijn de meeste GO houders VAST gemonteerd in auto's, zeker als het dienstwagens zijn. Een GO is een tamelijk dik stuk hardware, en ik heb nog niet veel mensen geweten die hun GO uit de auto meenemen tegen diefstal. (en diefstal van GPS'en is wel degelijk een lelijk probleem tegenwoordig, we komen het bij ons op het werk wekelijks tegen). Maar die goedkope zuignap en die dedicated PDA met ingebouwde GPS ontvanger laat geen kabels achter, en is in 1-2-3 volledig uit het zicht van de eventuele minder eerlijke medemens verdwenen.
Het grootste voordeel van de GO was "easy" : geen pc nodig, steek die stick erin en klaar. Is mogelijk met TT (je kan TT op CD en op memory SD krijgen voor PDA's), en al helemaal met I-Go. Ook qua gebruiksgemak scoort de PDA dan beter : ok, je bent aangekomen op je punt van bestemming, of toch niet helemaal want je hebt 4 bloks moeten omrijden vanwege geen parking. Dus pak je de PDA MEE, al was het maar zodat de verstrooide medemens straks zijn auto OOK nog kan vinden middels zijn PDA. Of je bent te voet onderweg en je denkt "ah, maar daarvoor moet ik hier ook zijn, waar was dat hier ook weer". PDA to the resque. Ik heb tot nu toe nog niemand met zo'n dikke Go door de stad zien sjokken hoor.
Of appels met appel vergelijken : de "grote Tomtom Go's met compleet Europa in de machine". Met een (nog immer) mechanische en inherent foutgevoeiligere, meer verbruikende technologie aan boor als de PDA met zijn "ik verbruik niks, en ben misschien niet onverwoestbaar maar toch nog steeds een stuk sterk als een HD" SD kaartje.
Het enige echte voordeel op dit moment (vind ik) is het feit dat de meeste pda's (zeg maar allemaal) HEEL fragiele aansluitingssystemen hebben voor de autolader, en als je soms ziet hoe bij ons verkrachte PDA's binnenkomen (de plug hangt soms zelfs nog gewoon aan de stekker, gewoon compleet uit de PDA GERUKT), en de GO toch wel wat sterker gemaakt is op dat gebied.
Laatst gewijzigd door kaween 21 jun 2006, 23:40, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2044
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
- Locatie: Genk
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
Nope. RDS/TMC gebeurd via Radio en is deel van het RDS systeem wat de meeste autoradio's enkel gebruiken om tegenwoordig reklame te spuien of het nummer van de song+uitvoerder te laten zien. Beetje sarcastisch natuurlijk. Maar RDS/TMC is radio, geen sat, daarom heb je een aparte ontvanger nodig. Da's dus gratis ter beschikking.Nob schreef:Wat is TMC eigenlijk? Traffic update files via satteliet?
greetz,
Nob
TT echter heeft een BETALENDE dienst in het leven geroepen, dewelke via GPRS telefoon of UMTS (money money) die dan nog BT moet heben de gebuiker informeert over de anders gratise TMC info. MAW : TOMTOM Traffic is BlingBling voor TomTom. Ah ja, en je abo verloopt jaarlijks.
Ik vind alles wat hier staat zeer interessant. Zelf heb ik nog geen GPS systeem, maar ik ben wel aan het denken er een aan te schaffen. Het probleem is dat ik er helemaal niets van ken, dus ik hoop dat er hier iemand op de volgende simpele vraagjes kan antwoorden.
Voor zover heb ik begrepen dat Tomtom software is, en Tomtom Go een stukkie hardware. Tomtom kan je bijvoorbeeld op een PDA zetten. Wat is dan Navman, is dat hardware die Tomtom software draait, of is dat iets volledig anders.
Wanneer ik bijvoorbeeld een Tomtom Go apparaat zou aanschaffen, kan ik dan de software die daarop geïnstaleerd staat updaten, of misschien vervangen door I-Go software?
Ik prul nogal graag met van die dingen eenmaal ik ze heb, kan ik dan beter een goedkope PDA aanschaffen, of ga ik dan meteen een pak meer betalen voor hetzelfde. Of is er met die 'dedicated' hardware ook vanalles mogelijk zoals toevoegen van POIs in de software...
Voor zover heb ik begrepen dat Tomtom software is, en Tomtom Go een stukkie hardware. Tomtom kan je bijvoorbeeld op een PDA zetten. Wat is dan Navman, is dat hardware die Tomtom software draait, of is dat iets volledig anders.
Wanneer ik bijvoorbeeld een Tomtom Go apparaat zou aanschaffen, kan ik dan de software die daarop geïnstaleerd staat updaten, of misschien vervangen door I-Go software?
Ik prul nogal graag met van die dingen eenmaal ik ze heb, kan ik dan beter een goedkope PDA aanschaffen, of ga ik dan meteen een pak meer betalen voor hetzelfde. Of is er met die 'dedicated' hardware ook vanalles mogelijk zoals toevoegen van POIs in de software...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2044
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
- Locatie: Genk
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
Stino schreef:Ik vind alles wat hier staat zeer interessant. Zelf heb ik nog geen GPS systeem, maar ik ben wel aan het denken er een aan te schaffen. Het probleem is dat ik er helemaal niets van ken, dus ik hoop dat er hier iemand op de volgende simpele vraagjes kan antwoorden.
Voor zover heb ik begrepen dat Tomtom software is, en Tomtom Go een stukkie hardware. Tomtom kan je bijvoorbeeld op een PDA zetten. Wat is dan Navman, is dat hardware die Tomtom software draait, of is dat iets volledig anders.
Wanneer ik bijvoorbeeld een Tomtom Go apparaat zou aanschaffen, kan ik dan de software die daarop geïnstaleerd staat updaten, of misschien vervangen door I-Go software?
Ik prul nogal graag met van die dingen eenmaal ik ze heb, kan ik dan beter een goedkope PDA aanschaffen, of ga ik dan meteen een pak meer betalen voor hetzelfde. Of is er met die 'dedicated' hardware ook vanalles mogelijk zoals toevoegen van POIs in de software...
Erm...
1) Tomtom zelf is software. Werkt op de meeste PDA's met een PPC omgeving (alle "Windows" Pocket PC's) en ook op vele PALM's.
2) de firma Tomtom heeft ook een eigen hardware oplossing, waar de Tomtom software draait op een speciaal door hun ontwikkelde hadware (die op een Linux core werkt).
3) Navman is een andere firma, die soms zijn eigen hardware heeft, en soms hardware inkoopt en laat modifieren naar hun eigen eisen. Op die Navmans draait dan hun specifieke Navman software.
Als je een TT-Go of een Navman koopt, veroordeel je je hiermee tot "eeuwige trouw" aan dat merk. Je kan NIET zomaar een ander stuk software aanschaffen omdat het beter/goedkoper/meer naar je nieuwe eisen toe werkt. Dat voordeel blijft gereserveerd voor de "echte" PDA, en dat blijft ook zo.
Met "dedicated hardware" heb je ook een redelijke vrijheid wat POI's en dergelijke betreft, maar vergeet niet dat die dedicated hardware ook als dongle dient : ze doet de deur op slot naar andere, meestal goedkopere oplossingen. Het "Traffic" systeem van Tomtom is een voorbeeld van hoe klanten eigenlijk worden gegijzeld door de fabrikant éénmaal ze vast zitten aan die dedicated hardware.
PDA's zijn (puur machine) meestal een stuk goedkoper, en altijd veel flexibeler in mogelijke toepassingen en keuze's. Daarom zijn ze net _niet_ dedicated, nietwaar. Het voordeel van de dedicated machines was vooral gebruiksgemak (geen pc nodig), maar dat argument is waardeloos sinds TT5 of I-Go.
Indien je echt interesse hebt kan ik je wel een paar dingen aanraden, maar dat zou deze topic doen verwateren in een verkoopspraatje. Stuuf me maar een berichtje indien je meer wil weten.
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Toch paar negatieve dingen voor iGO:
In Brussel, gaat hij niet verder als je de tunnels inrijdt (tomtom doet dit wel) dit zou welhandig kunnen zijn om te zien welke afslag/splitsing je moet nemen in de tunnel. (hij fixed wel zeer snel eens je uit de tunnels bent)
De snelheden (bvb 50 op deze weg) zijn redelijk goed, maar van zone 30 heeft hij nog nooit gehoord denk ik. (Toch hier in Gent niet)
greetz,
Nob
In Brussel, gaat hij niet verder als je de tunnels inrijdt (tomtom doet dit wel) dit zou welhandig kunnen zijn om te zien welke afslag/splitsing je moet nemen in de tunnel. (hij fixed wel zeer snel eens je uit de tunnels bent)
De snelheden (bvb 50 op deze weg) zijn redelijk goed, maar van zone 30 heeft hij nog nooit gehoord denk ik. (Toch hier in Gent niet)
greetz,
Nob
- Styno
- Elite Poster
- Berichten: 1440
- Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
- Locatie: Somewhere over the rainbow....
Tomtom doet dit wel is toch wel een overstatement. In het begin van de tunnel doet hij het een beetje, maar in een iets langere tunnel is hij het noorden volledig kwijt en een afslag nemen zit er dan helemaal al niet meer inNob schreef:In Brussel, gaat hij niet verder als je de tunnels inrijdt (tomtom doet dit wel) dit zou welhandig kunnen zijn om te zien welke afslag/splitsing je moet nemen in de tunnel. (hij fixed wel zeer snel eens je uit de tunnels bent)
Die fix bij het uitrijden is wel interessant, is die echt zo snel?
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Binnen de paar seconden heb ik meestal terug een fix. (bij tomtom kon dit soms wel eens lang duren)
Ook tussen hoge gebouwen fixed iGO veel sneller dan tomtom (tomtom deed soms zelfs helemaal niks tussen hoge gebouwen)
greetz,
Nob
Ook tussen hoge gebouwen fixed iGO veel sneller dan tomtom (tomtom deed soms zelfs helemaal niks tussen hoge gebouwen)
greetz,
Nob
- Block
- Erelid
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Ik ga hem toch eens proberen, alhoewel ik niet te klagen heb over mijn TT-versie. Maar durft wel eens te crashen, blijkt een typisch probleem te zijn met een te lichte rz1710. Maar deze staat toch in het lijstje van i-go. Ik rij maar weinig naar het buitenland, dat is voor niet zo echt een voordeel. De eye candy en poi is ook niet echt van belang...
Maar concurrentie kan voor TT zeker geen kwaad, want de medion-navigator, en andere zijn ondermaats om nog maar in de buurt te komen.
kaween:
....
gebruik veldwegen of niet (moet je eens doen als een TT gebruiker : "kortste route" in the middle of nowhere. Jongens, dan zie je stukken van België waar Jezuke nog niet is langsgeweest hoor !....
Dat is interessant, je moet eens met een vrachtwagen om TT rekenen, die stuurt je over wegentjes waar het echt niet meer fijn is om over te rijden met 30 ton en rekening houdend met een draaicirkel van minstens 12 meter...
Maar concurrentie kan voor TT zeker geen kwaad, want de medion-navigator, en andere zijn ondermaats om nog maar in de buurt te komen.
kaween:
....
gebruik veldwegen of niet (moet je eens doen als een TT gebruiker : "kortste route" in the middle of nowhere. Jongens, dan zie je stukken van België waar Jezuke nog niet is langsgeweest hoor !....
Dat is interessant, je moet eens met een vrachtwagen om TT rekenen, die stuurt je over wegentjes waar het echt niet meer fijn is om over te rijden met 30 ton en rekening houdend met een draaicirkel van minstens 12 meter...
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
- Block
- Erelid
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Vandaag geinstalleerd op de aldi gps/ppc. Eerste indrukken zijn zéér goed! Een aanrader.
Weet er iemand hoe ik tom tom 5.21 op die aldi(medion) krijg? Wil maar niet lukken, al op zoveel pda's gezet, de eerste keer dat het niet lukt.
Weet er iemand hoe ik tom tom 5.21 op die aldi(medion) krijg? Wil maar niet lukken, al op zoveel pda's gezet, de eerste keer dat het niet lukt.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
- Block
- Erelid
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Ik werk er nu ongeveer een 5tal dagen mee. Tot nu toe nog geen grote blunder begaan...indrukwekkend.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Elite Poster
- Berichten: 2044
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
- Locatie: Genk
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
En waarschijnlijk nog steeds geen crash ook niet ?
Troost je, TT5 crasht op aardig wat verschillende PDA's op regelmatige basis, en dat zijn heus niet enkel de zwakkere PDA's hoor. Veel nieuwere, vooral de VGA-res ondersteunende PDA's hebben hetzelfde probleem.
Mijn nicht heeft een oudere Acer N10. Crasht quasi iedere dag met Tomtom in 3D weergave. In 2D gaat het wat langer goed, maar na een tijd crasht die daar ook. Hetzelfde probleem op F/S Loox series 600, 610BT, en op aardig wat zware HP's. De enige PDA waarvan ik echt 100% zeker weet dat hij NIET (=nooit) crasht in TT5 zijn de MIO/Yakumo/Acer series (van de oude 168 tot de allernieuwste Delta-X BT).
Maar in zulke gevallen, I-go erop : geen probleem met crashes meer.
2 punten van kritiek bij I-go :
1) die gruwelijk grote status bar in de "cockpit view" die je blijkbaar niet kan uitschakelen ?
2) het ontbreken van de "sla HIER af". Je krijgt net zoals bij TT eerst 1 of 2 waarschuwingen VOOR het maneuver, maar niet zoals bij TT TIJDENS de actie. Is effe wennen.
Troost je, TT5 crasht op aardig wat verschillende PDA's op regelmatige basis, en dat zijn heus niet enkel de zwakkere PDA's hoor. Veel nieuwere, vooral de VGA-res ondersteunende PDA's hebben hetzelfde probleem.
Mijn nicht heeft een oudere Acer N10. Crasht quasi iedere dag met Tomtom in 3D weergave. In 2D gaat het wat langer goed, maar na een tijd crasht die daar ook. Hetzelfde probleem op F/S Loox series 600, 610BT, en op aardig wat zware HP's. De enige PDA waarvan ik echt 100% zeker weet dat hij NIET (=nooit) crasht in TT5 zijn de MIO/Yakumo/Acer series (van de oude 168 tot de allernieuwste Delta-X BT).
Maar in zulke gevallen, I-go erop : geen probleem met crashes meer.
2 punten van kritiek bij I-go :
1) die gruwelijk grote status bar in de "cockpit view" die je blijkbaar niet kan uitschakelen ?
2) het ontbreken van de "sla HIER af". Je krijgt net zoals bij TT eerst 1 of 2 waarschuwingen VOOR het maneuver, maar niet zoals bij TT TIJDENS de actie. Is effe wennen.
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Bij mij wilde dat op m'n HP iPAQ h4150 ook niet lukken; de reden was een resident programma (PocketPlus). Dat even uitgezet (is o.a. een today-plugin) en de installatie wilde wél lukken.Block schreef:Weet er iemand hoe ik tom tom 5.21 op die aldi(medion) krijg? Wil maar niet lukken, al op zoveel pda's gezet, de eerste keer dat het niet lukt.
Ik heb vandaag telefonisch m'n ma 34 minuten moeten uitleggen hoe ze m'n ipaq moest aansluiten en tomtom gebruiken ... Toch maar eens gaan kijken naar die iGO, als er toch zo lyrisch over wordt gedaan. Zijn er al verdelers? En de prijs?
En weet iemand een GOEIE windscreen-mount voor een HP iPAQ h4150? Die universele rommel die ik nu heb is niet voorzien voor kleine PDA's en regelmatig tuimelt m'n PDA dus de grond op
//Edit: iGO europe kost dus € 244,95, wat toch duurder is dan de € 178,95 van tomtom 5 west-europa + cz + pl ...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2044
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
- Locatie: Genk
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
.... nou, ik kan je toch wel verzekeren dat die kaarten die van van Tomtom krijgt van oost-Europa absoluut niet te vergelijken zijn met die van I-go. Is bij Tomtom meer zoiets van "10 hoofdwegen en de hoofdsteden" level, een soort major routes eigenlijk. Collega van mij is net uit Polen terug : hij reed verleden jaar met "Autostrada" (speciaal Pools programma), en zei me dat I-Go effectief een heel stuk kaler was als Autostrada, maar veel uitgebreider als Tomtom. Bovendien krijg je bij I-Go nog wel wat landen mee die je zelfs als "vakantie ganger vlaming" nog handig kunnen uitkomen (Turkije).
Een ander verschil is dat I-go voor de gelicentieerde gebruikers effectief map-updates gratis ter beschikking stelt. Ook al niet het geval bij Tomtom.
Het enige probleem is het ontbreken van TMC, maar inmiddels hebben verschillende PDA firma's een samenwerking lopen met I-go, en TMC zit er dus op korte termijn ook aan te komen, getuige het feit dat die firma's al screenshots hebben van een i-Go met TMC.
Maar je hebt gelijk : TT5 is sinds kort een heel stuk goedkoper geworden : een paar maand geleden kostte een TT5 pakket ZONDER software (enkel de kaarten) een dikke 200€. Tomtom moet wel : de marktwaarde van TT aandelen is op heel korte termijn met iets van een 15% gezakt, en er komen natuurlijk als maar meer kapers op de kust.
Maar het grootste voordeel van I-Go blijft voor mij het gebruiksgemak voor mensen die regelmatig de grens over moeten, de efficientie van het programma, de stabiliteit en snelheid. Ik bedoel maar, ik heb net een PDA van een complete TT5 met volledig Europa voorzien : duurde ruwweg een uur om die geinstalleerd te krijgen (ALLE pluskaarten op een 2gig hoge-snelheid SD kaartje met een enorme overhead tot gevolg). Ook het gebruiksgemak als het -toch- foutloopt is groter bij I-Go : I-Go zoekt zelf je GPS antenne wel op : het grote probleem bij mensen die geen backup hebben gemaakt, niks weten van hun PDA en die je dan telefonisch moet proberen helpen om hun GPS ingesteld te krijgen. Geen probleem als je het toestel kent, maar in het andere geval ....
Maar om bij het punt te blijven : een complete copy van Europa op een 1gig kaarje, inclusief volledig geconfigureerde PDA : 9 minuten, waarvan 8 minuten nodig waren om de 1 Gig vol te zetten.
Een ander verschil is dat I-go voor de gelicentieerde gebruikers effectief map-updates gratis ter beschikking stelt. Ook al niet het geval bij Tomtom.
Het enige probleem is het ontbreken van TMC, maar inmiddels hebben verschillende PDA firma's een samenwerking lopen met I-go, en TMC zit er dus op korte termijn ook aan te komen, getuige het feit dat die firma's al screenshots hebben van een i-Go met TMC.
Maar je hebt gelijk : TT5 is sinds kort een heel stuk goedkoper geworden : een paar maand geleden kostte een TT5 pakket ZONDER software (enkel de kaarten) een dikke 200€. Tomtom moet wel : de marktwaarde van TT aandelen is op heel korte termijn met iets van een 15% gezakt, en er komen natuurlijk als maar meer kapers op de kust.
Maar het grootste voordeel van I-Go blijft voor mij het gebruiksgemak voor mensen die regelmatig de grens over moeten, de efficientie van het programma, de stabiliteit en snelheid. Ik bedoel maar, ik heb net een PDA van een complete TT5 met volledig Europa voorzien : duurde ruwweg een uur om die geinstalleerd te krijgen (ALLE pluskaarten op een 2gig hoge-snelheid SD kaartje met een enorme overhead tot gevolg). Ook het gebruiksgemak als het -toch- foutloopt is groter bij I-Go : I-Go zoekt zelf je GPS antenne wel op : het grote probleem bij mensen die geen backup hebben gemaakt, niks weten van hun PDA en die je dan telefonisch moet proberen helpen om hun GPS ingesteld te krijgen. Geen probleem als je het toestel kent, maar in het andere geval ....
Maar om bij het punt te blijven : een complete copy van Europa op een 1gig kaarje, inclusief volledig geconfigureerde PDA : 9 minuten, waarvan 8 minuten nodig waren om de 1 Gig vol te zetten.
-
- Administrator
- Berichten: 4143
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
- Locatie: Belgium, Haacht
- Contacteer:
Voor TomTom5 moet je nog steeds eerst de Benelux versie hebben, voordat je de West-Europese kaarten er kan op zetten, dus de totaalprijs van TomTom5 Benelux is toch rond de 350 EUR de laatste keer dat ik gecheckt heb (ca 1 maand geleden), dus 100 verschil is vrij veel.
Nu iGo is heel traag de eerste keer bij het opstarten, hierna start hij veel sneller op tot je reset uiteraard.
Bij mij duurt het vinden van het GPS signaal merkbaar langer dan bij TomTom, ook de selectie van steden vind ik vervelend, even schetsen:
Als je een adres wil intikken moet je een straatnaam ingeven in de stad waar je de vorige keer naartoe genavigeerd hebt, hier kan je dan 'verander stad' kiezen, hier heb je dan een lijst met recente steden, en dan moet je nog eens 'andere stad' kiezen om je stad te kunnen ingeven.
Al bij al vind ik TomTom nog altijd beter werken, vooral sneller in bediening, maar dit kan gewoonte zijn.
Nu iGo is heel traag de eerste keer bij het opstarten, hierna start hij veel sneller op tot je reset uiteraard.
Bij mij duurt het vinden van het GPS signaal merkbaar langer dan bij TomTom, ook de selectie van steden vind ik vervelend, even schetsen:
Als je een adres wil intikken moet je een straatnaam ingeven in de stad waar je de vorige keer naartoe genavigeerd hebt, hier kan je dan 'verander stad' kiezen, hier heb je dan een lijst met recente steden, en dan moet je nog eens 'andere stad' kiezen om je stad te kunnen ingeven.
Al bij al vind ik TomTom nog altijd beter werken, vooral sneller in bediening, maar dit kan gewoonte zijn.
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Gisteren iGO op m'n HP iPAQ h4150 geïnstalleerd, enkel Benelux (ik zie niet in waarom een heel kaartje zou willen opofferen aan landen waar ik toch niet in korte tijd heen ga te moeten meedragen). Ook talen en voices weggegooid die ik niet nodig heb.SeNsEi Ze0n schreef:Al bij al vind ik TomTom nog altijd beter werken, vooral sneller in bediening, maar dit kan gewoonte zijn.
Base install: TomTom 5.21 + benelux en enkel vlaamsche taal: 62 MB
iGO 2006 + benelux: 62 MB. Ik spreek me niet uit over andere landen, maar in dit geval zijn ze net even groot.
Opstartsnelheid: TT5: 7 sec; iGO 20 sec (beiden na een reset).
Menustructuur: TT5: Sober, duidelijk, eenvoudig, groot, volgende pagina's zitten achter een knop; iGO: Vreselijk rommelig, vol taalfouten ( een dt-fout in een niet-werkwoord?? "uitgebreidt"), schuifbalken, extreem veel sliders, knoppen zijn niet groot genoeg voor bediening met de vinger (vaak de stylus nodig), de Windows-start-balk overruled af en toe nog zodat je je startmenu te zien krijgt ipv 'route'.
Kaarten: TT5: in 3D-view: lekker hoge framerate (zo te zien minstens 25 fps), inzoomen kan enkel met een schuifbalk waarmee je ofwel niet ziet hoever je uitzoomt ofwel enorm blokkerig hebt omdat ie pixels inzoomt. iGO: antialiasing op de kaarten is wel fijn. Kaart kan je zelf tilten, zoomen en pannen kan tegelijk, er vallen geen wegen weg bij het zoomen, enfin: super. Bij het bewegen in 3D is de framerate gelijk bij TomTom3, minstens de helft van TT5.
GPS-ontvangst: is natuurlijk afhankelijk van de ontvanger: in mijn geval een losse Emtac Bluetooth GPS-ontvanger. iGO slaagt er niet om automatisch een connectie te maken: ik moet eerst via de Bluetooth-manager de ontvanger koppelen. TT5 start zelf de manager zodat ik enkel nog het juiste apparaat moet aanduiden. iGO heeft wel een heel stuk sneller een fix (3 sec tov 1 minuut in TT5), al is dit denk ik niet representatief.
Over de kwaliteit van het gebruik in de wagen kan ik nog niks zeggen, maar momenteel prefereer ik nog steeds TomTom 5: het ingeven van een eindpunt is vééél eenvoudiger, interface is véééél cleaner en duidelijker (en da's een understatement tov iGO) en aan geantialiaste wegen heb ik niks als ik aan het rijden ben. Ik heb nog niet met de TomTom Plus-kaarten gewerkt, dus ik kan daar niet mee vergelijken ...
Ik weet niet welke wegen op de kaarten ontbreken van TT5 en of iGO die wél heeft.
-
- Administrator
- Berichten: 4143
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
- Locatie: Belgium, Haacht
- Contacteer: