Dommel adsl pppoa - pppoe

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
woot
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2006, 19:32

Ik ga men altijd-aan pc van win2k overschakelen naar een linux-smaakje, waarschijnlijk wordt het ubuntu. Nu werk ik met een Speedtouch PC ethernet adsl modem (zon interne). Ik heb al wat rondgezocht en ik ga waarschijnlijk een itex module moeten gebruiken in combinatie met een 2.4.* kernel nu vroeg ik mij af of ik moet zoeken naar pppoe of pppoa oplossingen. Ik meen altijd gedacht te hebben dat het een pppoe manier van werken is maar nu begin ik te twijfelen aangezien ik onder windows in één van de statistics van de adsl verbinding pppoa gezien heb. Iemand die me daar uitsluitsel kan over geven?

Als iemand nog goeie sites weet over het configureren of tips. zeker geven!
Deze heb ik al:
http://www.bartendavid.be/doc/howto/har ... touch.html
http://jp.dhs.org/~itex/
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Voor zover ik weet gebruikt dommel PPPoE.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik denk dat Dommel PPPoE én PPPoA is. En dan is PPPoA eigenlijk te verkiezen, klein beetje minder overhead tov PPPoE...
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Een Internet Speedtouch Ethernet ADSL Modem ??? LOL, dat heb ik nog nooit gezien zene !!

Anyway, die interne modems worden door latere kernels dan 2.4 toch ook wel ondersteund ? Ubuntu is standaard met de 2.6.x kernel, beetje onozel om dan met 2.4 modules te gaan spelen als dat niet nodig is hé.

Itex module/driver voor 2.6 kernel branche:
http://jp.dhs.org/~itex/2.6/

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
woot
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2006, 19:32

Dit komt van die kerel die werkt aan 2.6 itex modules:

Code: Selecteer alles

Ik  zou je aanraden om eerst kernel 2.4.18 te gebruiken. Geen enkele Linux
distributie zou daar moeite mee moeten hebben. Als dat dan werkt zou je
kunnen proberen om 2.6 aan de gang te krijgen. Je moet inderdaad zelf
een kernel bakken (want je hebt de itex patches nodig). Probeer eerst
eens een 'gewone' 2.6 kernel zou ik zeggen.
De 2.6 itex driver is nog buggy, maar daar wordt aan gewerkt.  De 2.6 driver werkt dan alleen met
kernel 2.6.8. Helaas is bij de latere 2.6 kernel gcc 2.* support er uit gegaan
en dat is niet compatible met de itex binary. Dus je kunt (binnenkort)
kiezen: 2.4.* of 2.6.8.


Jan Pieter.


En ik doelde gewoon op een Speedtouch PC, interne PCI modem, vroeger toen ik die kochte werd daar gewoon als zijnde een speciale ethernetkaart gesproken, vandaar men foutieve uitspraak

En zoals Jan Pieter dus vermeld, als kernel 2.6.8 nogal experimenteel is denk ik dat ik toch ga spelen met 2.4 modules, als ik toch al zelf een kernel moet gaan compilen standaard is dapper 2.6.15 zeker kan ik evengoed gaan voor een 2.4 kernel. Maar in zijn readme staat er idd 2.6.15.. Achja het wordt foefelen²
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

X-2datop schreef:Een Internet Speedtouch Ethernet ADSL Modem ??? LOL, dat heb ik nog nooit gezien zene !!


Heb er hier ook nog zo ene liggen, nooit ad praat gekregen onder linux. Heb der wel custom drivers voor liggen van Alcatel, maar die werk(t)en niet !
woot
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2006, 19:32

dat klinkt veel belovend :) nuja het moet goed genoeg kunnen... Maar de informatie erover is redelijk beperkt :)
FUBAR
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 dec 2004, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Met een ethernet ADSL modem werkt het. Ik heb op kot op die manier de Dommel-verbinding door een Linux router verdeeld. En ik heb er zelfs een WiKi over geschreven zodat anderen er ook iets aan zouden hebben! Mijn modem staat wel in bridged mode, daardoor verliest hij wel zijn routing mogelijkheden (wat wordt opgevangen door de Linux router).
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”