nog steeds slechte telefoonverbinding

Plaats reactie
tafa
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2006, 11:09

hoi wie kan me helpen heb nog steeds een slechte of soms geen telefoon verbinding heb tele2 al gecontacteerd maar hun beweren dat het komt omdat ik te veel af haal maar dat wat i kafhaal met newsleecher kom ik niet over de 30 kb met de newsserver van tele2
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Zelfs al zou je veel afhalen vind ik dat dat nog geen argument mag zijn voor slechte telefonie.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

God, weer een "f*** off" antwoord blijkbaar vanwege Tele2.

Test eens eerst wat je snelheden zijn via Userbase's speedtest. Indien de download gemiddeld onder de 100K zit, en de upload niet hoger als 15K raakt, zit DAAR je probleem, en moet Tele2 er maar voor zorgen dat je betere snelheden krijgt. Als dat niet het geval is :

Vieten heeft natuurlijk gelijk : je download HOEVEELHEID staat quasi los van je telefoonkwaliteit (je verbruiksmeter), maar je aanwezige DEBIET (bandbreed-grote) is dan NIET.

In het Nederlands : je mag voor mijn part je blauw en paars downloaden en uploaden, maar je hebt "maar" een beperkte hoeveelheid data PER TIJDSEENHEID ter beschikking om dit alles te doen. Als je een effectieve overdrachtssnelheid van 200K/sec haalt voor je download en 40 K/sec voor je upload, mag je deze ten volle benutten.

Als je je telefoongesprek start/ontvangt, zal de hoeveelheid data voor dat telefoongesprek van je bandbreedte afgaan (logisch). En DAAR zit het probleem : stel dat je een slechte snelheid hebt (50K down, 15 K up gemiddeld, en daar zitten dan nog pieken en dalen in), dan ga je in de "dalen" (waar je snelheid dus zelfs onder deze waardes valt) te weinig snelheid van data door je ADSL gepushed krijgen om je telefoongesprek tot een redelijk goede kwaliteit te laten gebeuren.

VOIP heeft helemaal niet ZOVEEL nodig (voor up zou een constante 16K tot 20/sec up en een soortgelijke hoeveelheid "down" moeten volstaan met de beperkte codec kwaliteit die Tele2 aan het hanteren is), en als je telefoongesprek dat niet krijgt, heb je een slechte kwaliteit van lijn, of zeer grote snelheidsschommelingen op je systeem.

Hoeveel je al hebt gedownload staat daar los van.


MAAR.

Ik merk zelf dagelijks dat de QOS van de 716 maar zo-en-zo is (en die van de 706 is geen bal beter). Dom gezegd : je modem wordt geacht om "slim" te zijn, en "snelheid te pikken van je datasnelheid in functie van de data die hij nodig heeft voor zijn gesprek". Nou, dat werkt niet echt naar behoren. Als ik een UPLOAD aan het doen ben van pakweg een Suse-Iso of zo, en ik beperk de snelheid van mijn upload niet via de scheduler van mijn torrent software, mag ik ook een goed gesprek op mijn buik schrijven. Dus, beperk ik de UPLOAD snelheid van mijn datastream tot maximaal 20K in de "mensuren", en eenmaal na 23:00 en voor 07:00 gaat die terug naar maximale snelheid.

Hoe je zoiets doet hangt volledig af van je gebruikte software. En yep, normaal zou de gebruiker zich daar niks van mogen aantrekken en doet de modem dat zelf, maar dat werkt toch niet echt ZO goed.

Er zitten best nog wat meer aspecten aan dit verhaal, maar de MEESTE problemen met Tele2-VOIP ga je toch wel in deze hoek moeten zoeken.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Dat bedoel ik, bij belgacom TV werkt dat ook zo, als je tv kijkt vermindert je internet-snelheid, die voip moet dat ook doen.
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

tafa schreef:hoi wie kan me helpen heb nog steeds een slechte of soms geen telefoon verbinding heb tele2 al gecontacteerd maar hun beweren dat het komt omdat ik te veel af haal maar dat wat i kafhaal met newsleecher kom ik niet over de 30 kb met de newsserver van tele2


Hatelijk argument, dit hebben ze mij ook als reactie gegeven op mijn klacht bij de ombudsdienst. Maw, omdat ik veel download (lees veel is 1 keer 30GB geweest, voor de rest steeds onder de 20GB) is mijn downloadsnelheid slecht. Maw als ik bv 1 GB download is mijn snelheid 400KB/s ... als ik 10GB download is het 200KB/s en als het meer is dit rond de 100KB/s ??? :roll:

Vraag me nu echt af wat ze bedoelen ... denken ze nu echt dat ik vollen bak lig te leechen en terwijl speedtests ga doen?
Of zeggen ze eerder, ge download genoeg, stoof uw probleem op van uw slechte snelheid, gij ambetante leecher? :P

PS Kaween, touché :
kaween schreef:Vieten heeft natuurlijk gelijk : je download HOEVEELHEID staat quasi los van je telefoonkwaliteit (je verbruiksmeter), maar je aanwezige DEBIET (bandbreed-grote) is dan NIET.
tafa
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2006, 11:09

nou mensen allemaal bedankt voor jullie uitleg maar ben het toch een beetje kots beu met dat telefoon gedoe van tele2 ze mogen de pot op met hun voip iedere keer maar als uitleg dat ik te veel afhaal nou de laatste week heb ik bijna niks afgehaald en raad eens nog steeds kl-te telefoonverbinding hier we hebben toch maar besloten om een lijn aante vragen bij telenet dat alleen maar speciaal voor de telefoon internet blijf ik behouden bij tele2 all in
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Buiten gehakkel van uitgaande signaal heb ik ook reeds dit:
Als ik met mijn telefoon ergens naartoe bel hoor ik hun maar zij mij niet, als ik wordt opgebeld is er wel een 2-wegs signaal.

Strax eens goed mijn beklag doen bij die 3derangs voip-operator!
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

SplinterByte schreef:Buiten gehakkel van uitgaande signaal heb ik ook reeds dit:
Als ik met mijn telefoon ergens naartoe bel hoor ik hun maar zij mij niet, als ik wordt opgebeld is er wel een 2-wegs signaal.

Strax eens goed mijn beklag doen bij die 3derangs voip-operator!



... feitelijk is dat typisch voor een half-gelukte firmware update naar 6.1.7.2 . Heb je zelf firmware proberen up te daten ?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Ja, wat is er dan fout gegaan denk je ?
Je hebt dit zelf ook voorgehad mischien?
Ik heb ook een paar keer gehad dat de telefoon gewoon geen kiestoon gaf, moest ik reconnecten.
Wel heb ik een nieuwe config gemaakt...

Ik heb nog andere problemen gehad met deze modem (die op geen ballen trekt) ook. Ook de interface is maar pover. Ik ben echter van plan het op een andere manier te doen: simpele adslmodem (USB ofzo), gekoppelt aan een linux firewall, daar dan een ATA achter.

Voorlopig moet ik het nog ff met deze doen... die ik dan later aan iemand geef die niet met voip werkt
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Yep. Iedereen (voor zover ik weet) die een handmatige update (dus niet vanuit Tele2) gedaan heeft naar 6.1.7.2 heeft dit probleem.

En, als ik wist wat er mis was, had je het hier wel gelezen. :-D

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer als 5 minuten geexperimenteerd heb hiermee (ik had op dat moment eigenlijk wel een werkende telefoon nodig). Ik heb de .ini eens gedumpt, en toch snel gezien dat de profiles en declaraties series is veranderd tussen 5.3 en 6.x . Zonder twijfel zit daar iets niet helemaal juist. Dus maar terug naar 5.3.3.5 gegaan (of voor mijn part 5.4) om de telefoon terug full-duplex te maken.

Maar ik heb nog niet de tijd gezien om dit echt uit te pluizen. Daar komt nog bij dat de meeste mensen op 6.1.xx nauwelijks van een verbeterde prestatie van de modem gewag maken.

Zo veel te doen, zo weinig tijd. *zucht*
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Kan mischien iemand met die nieuwe firmware vanuit tele2 of eentje dat werkt op vlak van VoIP z'n ini file dumpen hier (zonder login/pass uiteraard) dan kan ik eens vergelijken en testen...
poekie68
Pro Member
Pro Member
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 feb 2006, 08:14

Kan mischien iemand met die nieuwe firmware vanuit tele2 of eentje dat werkt op vlak van VoIP z'n ini file dumpen hier (zonder login/pass uiteraard) dan kan ik eens vergelijken en testen...


Dat zal spijtig genoeg niet gaan. Waneer Tele2 de modem upgrade, smijten ze er een restricted account op voor de klant. Hiermee kan je de meeste settings wijzigigen, behalve de VoIP en connectie-instellingen.
Je kan zelfs geen user.ini opslaan en bewaren... :cry:
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Leuk is anders... Je eigen toestel niet ten volle kunnen gebruiken...
Ze hebben dus een nieuw admin password dan ? (nietmeer Sudnilet!)
poekie68
Pro Member
Pro Member
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 feb 2006, 08:14

Ze hebben dus een nieuw admin password dan ?

Inderdaad. Administrator/Sudnilet! en Telindus/Sudnilet! werken niet meer...
Geen idee wat het nieuwe Admin paswoord is
:cry:
janneman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 feb 2006, 15:34

Zone 03 nog steeds hetzelfde paswoord...in kan nog steeds inloggen in mijn modem.
Heb wel de laatste 2 a 3 dagen enorm veel last van een slechte telefoonverbinding ?? Heb zelf niets veranderd en toch problemen...net nu ik gelezen had dat tele2 aan zijn servers aan het werken was !?
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”