Nieuwe SpeedTouch firmware R6.1.7.2!

Plaats reactie
deepBlue
Member
Member

Er is nieuwe firmware beschikbaar voor de SpeedTouch 716. Deze kan gatis gedownload worden van deze site!

De GUI is niet veranderd, niet echt merkbare verschillen maar waarschijnlijk toch wel enkele bugs minder (vind nergens een changelog). Heb deze inmiddels getest en werkt goed.

Greetz 8)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Diezelfde update is ook beschikbaar voor speedtouch 516 en 546. Ook geen merkbare verschillen wat toch raar is voor een hogere versie nummer (van 5.x naar 6.x).
poekie68
Pro Member
Pro Member

De jos toch!

Ik stel onderstaande vraag aan de Klantendienst:

k heb vernomen dat Tele2 bezig zou zijn om de reeds geplaatste Speedtouch 716 modems van nieuwe firmware te voorzien. Worden wij als klant daarvan op de hoogte gesteld? Wat biedt de nieuwe firmware? Zal ik eindelijk het recht hebben om die modem naar behoren te kunnen configureren?

En zegt de Jos daarop (hou u vast):

Geachte heer,

Wij danken u voor uw email die wij goed hebben ontvangen.

Hier het antwoord op uw mail.
Deze upgrade kan u al downloaden op de website Thomson.
http://www.speedtouch.nl/drivers.html#716g

SpeedTouch 716g R1.1 (DSLGP643AA)
Laatste Firmware versie van de VoIP Gateway software.

Hebt u nog een vraag ,aarzel niet om contact op te nemen met onze technische dienst op het nummer 02/6080600 van Maandag tot Zaterdag van 08.00 tot 22.00 uur en op Zondag van 10.00 tot 18.30 uur.

TELE2 dankt u voor het vertrouwen.
Jos

Klantendienst
België

Afin, de klantendienst weet nog niet eens welke dozen ze installeren...ZUCHT
Het gaat om de 716v5WL en de huidige firmware is R5.3 EN NIET DE 716G EN FIRMWARE R1.1. ONOZELAARS! :evil:

Sorry, ik liet me effe gaan :cry:

Maar laten we vooral optimistisch blijven: ik versta uit dit antwoord dat ik zelf mijn modem mag downgraden. :lol:
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Kijk, met alle respect voor "Jos", maar van dit soort antwoorden wordt ik dus zonder meer droevig. Iedereen kan fouten maken, maar zoiets mag gewoon niet.

Thomson beveiligt gelukkig zijn flashsysteem vrij goed, maar een tech die je een verwijzing geeft naar een foutieve firmware ..... da's erg. Stel dat Thomson zijn werk niet gedaan zou hebben en jij flasht je modem met foutieve firmware .... dada.

Effe in een hoekje gaan zitten huilen .... blauwe lucht .... groene weide ..... :twisted:

Ik krijg opeens een flashback van een oude Nederlandse reklame :
"GELUKKIG HEEFT IE MEER VERSTAND VAN VERZEKEREN". :twisted: :twisted: :twisted:
Laatst gewijzigd door kaween 16 mei 2006, 17:27, in totaal 3 gewijzigd.
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

kaween schreef:Kijk, met alle respect voor "Jos", maar van dit soort antwoorden wordt ik dus zonder meer droevig. Iedereen kan fouten maken, maar zoiets mag gewoon niet.

Totaal offtopic maar van zo'n grammatica kanjers word ik droevig.
deepBlue
Member
Member

Deej_1977 schreef:Totaal offtopic maar...

Inderdaad, totaal off topic :!:
poekie68
Pro Member
Pro Member

Op het antwoord van de Jos, schreef ik dit terug:

Ik stel een eenvoudige vraag en krijg een belachelijk antwoord. Weten jullie eigenlijk wel waar jullie mee bezig zijn???

De Tele2-box die jullie installeren is een speedtouch 716v5WL en geen 716g.
En de huidige firmware is R5.3 en geen R1.1!

Als ik het antwoord van Jos zou volgen zou ik een verkeerde firmware op een verkeerd toestel installeren? Kan een helpdesk nog incompetenter zijn?

Lees mijn vraag aub nog eens (helemaal onderaan) en geef mij een deftig antwoord.

En dit kreeg ik als antwoord. Het heeft effe geduurd, want de Jos heeft effe moeten nadenken over het antwoord:

Om de laatste firmware te downloaden volstaat het een reset te doen van uw modem om automatisch de laatste firmware te downloaden.Of u gaat naar www.speedtouch.nl

ZUCHT :cry:
tafa
Starter
Starter

wou vandaag mijn modem speedtouch 716 voorzien van de nieuwe firmware maar tijdens de upgrade moest ik de gebruikersnaam en paswoord invoeren van de modem voor de erste keer had ik in gevoerd administrator paswoord Sudnilet! toen begon de installatie maar na 5 min moest ik opnieuw gebruikersnaam en paswoord invoeren dat bleek de nieuwe gegevens te zijn en die ken ik niet wie heeft dit ook al aan de hand gehad alvast bedankt en groetjes
deepBlue
Member
Member

tafa schreef:wou vandaag mijn modem speedtouch 716 voorzien van de nieuwe firmware maar tijdens de upgrade moest ik de gebruikersnaam en paswoord invoeren van de modem voor de erste keer had ik in gevoerd administrator paswoord Sudnilet! toen begon de installatie maar na 5 min moest ik opnieuw gebruikersnaam en paswoord invoeren dat bleek de nieuwe gegevens te zijn en die ken ik niet wie heeft dit ook al aan de hand gehad alvast bedankt en groetjes

Daar moet je normaal gezien gewoon je nieuw paswoord invoeren. Je kan natuurlijk ook het oude 'Sudnilet!' gebruiken.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

.... vandaag eens geprobeerd. Hmmm. lukt niet echt. Iemand een idee ?

Situatie :

1) user.ini weggesaved (je weet maar nooit, (5335 stand))
2) 6 series geflashed
3) core modus gestart (oranje led)
4) data ingegeven (ken ik natuurlijk wel van buiten)

---> resultaat : modem ok, VOIP maar in 1 richting INDIEN de call start vanuit de Thomson. Of duidelijker : ik bel met mijn GSM naar thuis : geen probleem, werkt perfect.

MAAR : ik bel vanuit thuis naar mijn GSM : de GSM gaat af, ik hoor op mijn vaste lijn wel het gesprek binnenkomen (dus, wat ik op de gsm inspreek hoor je in de hoorn van de vaste telefoon), maar mijn spraak op de vaste lijn komt niet door tot de GSM (klinkt ruisloos, echt dood).

Ik doe punten 1 tot 4 opnieuw met de 5335 firmware, no poblem, werkt perfect. (ik gebruik de backup.ini niet : ik weet dus heel zeker dat de data die ik geef in orde is)

Ideetjes ?
Koyan
Member
Member

Wij hebben net hetzelfde probleem, Kaween. Volgens mij ligt het gewoon aan de firmware. Het is hier opgelost door terug te keren naar de 5.4.0.14. Qua features lijkt die toch identiek aan de 6.1.7.2.
deepBlue
Member
Member

Koyan schreef:Wij hebben net hetzelfde probleem, Kaween. Volgens mij ligt het gewoon aan de firmware. Het is hier opgelost door terug te keren naar de 5.4.0.14. Qua features lijkt die toch identiek aan de 6.1.7.2.

Hier thuis ook al gemerkt, dan maar toch inderdaad terug naar 5.4.0.14. Ben eerst via telnet nog naar de voice-seetings gaan kijken, maar daar staan de gebruikelijke codecs op 'enabled'.

Dan maar wachten op de update van de update!! :-D
Rusty Nail
Starter
Starter

Probeer dit eens om in te loggen na de upgrade:
Login: Administrator
Password: (nikske dus)
deepBlue
Member
Member

Rusty Nail schreef:Probeer dit eens om in te loggen na de upgrade:
Login: Administrator
Password: (nikske dus)

Je zou inderdaad ook gewoon niets invoeren. Dan is je modem wel onbeveiligd maar je kan dan gewoon op 192.168.1.254 inloggen [user: Administrator; Password: (niks)] en een nieuw passwoord instellen.

Wat ik wel niet begrijp is wat je dan doet als het niet lukt? De modem is bij het bereiken van deze stap al geüpdatet, je kan niet zomaar terug naar de vorige situatie gaan.

Gr.
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Mijn router hebben ze ook geupgrade: al mijn instellingen voor fixed ip, wireless netwerkbeveiliging (stond nu gewoon OPEN !!!), portforwarding etc etc zijn gewoon eruit gekegeld :evil:

Kan trouwens ook enkel inloggen met L/P: tele2/tele2 maar dit is een restricted account denk ik ? Kan de waarden voor de dsl lijn en usermanagement niet meer terugvinden?! 'k Heb Administrator/ (niks) geprobeerd om in te loggen , maar zonder resultaat....
kaween
Elite Poster
Elite Poster

spacekiek schreef:Mijn router hebben ze ook geupgrade: al mijn instellingen voor fixed ip, wireless netwerkbeveiliging (stond nu gewoon OPEN !!!), portforwarding etc etc zijn gewoon eruit gekegeld :evil:

Kan trouwens ook enkel inloggen met L/P: tele2/tele2 maar dit is een restricted account denk ik ? Kan de waarden voor de dsl lijn en usermanagement niet meer terugvinden?! 'k Heb Administrator/ (niks) geprobeerd om in te loggen , maar zonder resultaat....

Yup. Da's het effect van een restricted user account : dit is de toestand waarin nieuwe users hun router zullen terugvinden, of bestaande users die volledig bereikbaar zijn.

Dat ze de VOIP settings afschermen, alle begrip daarvoor. Maar het ontoegankelijk maken van de linespecs is een kwestie van de klant monddood maken in geval van problemen, en dat is gewoon -geen stijl-.
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster

En als ik er nu eens de oude firmware (of dezelfde van de speedtouch website?) opzet, zou ik dan aan alle settings kunnen ?

Wat zijn nu de voordelen van die nieuwe firmware, heb er nog niet veel van gemerkt ... enkel meer restricties.
poekie68
Pro Member
Pro Member

Mijn router is ook geupgradet. En inderdaad: alle setting weer op onveilig: firewall uit, WLAN geen beveiliging.
Ik bel nog speciaal donderdag naar de helpdesk van Tele12 (nr van Versatel) omdat we een slechte telefoonlijn hebben. Ze vertellen mij dat we worden overgezet naar een nieuw netwerk. Dat is op 23 mei begonnen en zal on totaal 2 weken duren. Daardoor zijn er wat problemen.
Ik vraag naar de upgrade van de routers en de man aan de telefoon bevestigt mij dat dat binnenkort zal gebeuren (samen met het overzetten naar het nieuwe netwerk), én dat ik verwittigd zal worden én dat ik een brief krijg met het nieuwe login en paswoord.
NIKS dus. Zaterdag constateer ik dat ik met de gebruikelijke paswoord/login combinatie niet meer op de router kan. Dus probeer ik tele2/tele2, en ja hoor: router geupgradet.

Web Browsing Interception staat weer aan (automatic)
Firewall staat weer uit.
Beveiliging van WLAN staat ook weer uit.
En inderdaad, de lijnspecs zijn niet meer te vinden. Ook kan je de config niet meer opslaan. Wanneer je dus om één of andere reden de router moet resetten, dan mag je je configuratie helemaal opnieuw beginnen...
kaween
Elite Poster
Elite Poster

spacekiek schreef:En als ik er nu eens de oude firmware (of dezelfde van de speedtouch website?) opzet, zou ik dan aan alle settings kunnen ?

Wat zijn nu de voordelen van die nieuwe firmware, heb er nog niet veel van gemerkt ... enkel meer restricties.

Principieel wel. Of je springt terug naar je orginele firmware. MAAR hier zit mogelijk een probleem : gewoon flashen is waarschijnlijk niet mogelijk wegens "beveiligd door restricted account". Een flash vanuit core mode (oranje led) zou principieel wel moeten kunnen, maar ik kan je daar geen zekerheid over geven, aangezien ik geen ervaring heb met deze nieuwe specifieke Tele2 versie.

Dezelfde versie van de speedtouch website ..... da's EEN idee, maar ook hier : waarschijnlijk niet mogelijk om dit te doen zonder core-modus, en als je een standaard 6.X.X.X flasht krijg je ook te maken met hetzelfde probleem als wij (geen uitgaande gesprekken indien gesprek start vanuit je eigen vaste lijn), zodat terugflashen naar 5.4.x.X de enige uitweg blijft.

Proceed with caution ! Enkel overwegen als je weet wat je doet.

Ik zie trouwens dat mijn firewall al enkele weken heel regelmatig zwaar onder vuur komt te liggen.... hmmmmm .....
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Poeki : wie zijn "we" ? Jij als gebruiker ? Tele2 gebruikers in het algemeen ?
(je post over "we" worden op een nieuw netwerk omgezet)
poekie68
Pro Member
Pro Member

Kaween: ik weet niet of het een algemene overzet is naar een nieuw netwerk (ik heb hierover niet doorgevraagd). Ik vermoed van wel: heb ergens in de pers gelezen dat het gaat om een vernieuwd versatel-netwerk...
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster

poekie68 schreef:Mijn router is ook geupgradet. En inderdaad: alle setting weer op onveilig: firewall uit, WLAN geen beveiliging.
Ik bel nog speciaal donderdag naar de helpdesk van Tele12 (nr van Versatel) omdat we een slechte telefoonlijn hebben. Ze vertellen mij dat we worden overgezet naar een nieuw netwerk. Dat is op 23 mei begonnen en zal on totaal 2 weken duren. Daardoor zijn er wat problemen.

Ja van dat nieuw netwerk heb ik ook 2 voice mails ontvangen (was op reis). Ze zeiden me dat ik de modem moest resetten om op het nieuw netwerk te kunnen, ik heb dit meteen gedaan als ik thuis kwam, maar heb nog geen verbetering kunnen merken. Zelfs nu om 1u 's nachts is het max. tussen 108kb/s en 180kb/s.

'k Vind het wel schandalig dat ze zomaar alle settings eruit zwieren en dat mijn wireless gewoon onbeveiligd open stond terwijl ik op verlof was ... en aangezien ik in Gent woon is dat écht geen lachertje.

Trouwens wat bedoelt men met die nieuwe login/pass ? Is dit voor op de router te kunnen inloggen of voor het adsl netwerk?

Oja, last but not least heb ik ook (eindelijk) een reactie gekregen van Tele2 via de ombudsdienst. Reden van de slechte downloadsnelheid was het hoge verbruik! :???: (ter info: maart 31GB / april 19GB / Mei 11,5GB) Moet je weten dat ik daar ook een technische fiche heb bijgestoken van de installateur die zélf ook zei dat de snelheden niet waren wat ze moesten zijn ... tsjonge ze lachen er gewoon mee :evil:
poekie68
Pro Member
Pro Member

Trouwens wat bedoelt men met die nieuwe login/pass ? Is dit voor op de router te kunnen inloggen of voor het adsl netwerk?

Het is het login/paswoord van het account om op de router te kunnen inloggen. Het is een restricted account: je kan niet meer aan de settings van de VoIP.
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster

Er is vandaag blijkbaar toch nog het één en ander veranderd. Ook al had ik reeds firmware 6.1.7.2 opgeladen gekregen , waren vandaag weer mijn LAN setting verwijderd uit de modem en stond wireless weer volledig open & onbeveiligd!

Toch een zéér positieve noot ... maar ik blijf voorlopig nog voorzichtig ... mijn snelheid is superstabiel op 475KB/s !!!!!! :eek: 'k Viel bijna van mijne stoel :P (Btw, op Userbase gaf de speedtest 'slechts' 32kb/s aan, dus daar scheelt toch iets mee ... speedtest.nl gaf dan wel de max. snelheid) Nu zien hoelang dit zal duren!! Maar het is toch indrukwekkend voor de moment : in de piek, 475KB/s op een 4Mbit profiel ...

/EDIT: Daarnet de helpdesk aan de lijn gehad, blijkbaar ligt de helft van België op zijn gat ... zou wel eens kunnen verklaren waarom ik zo goeie speeds heb!!! Als DAT nu eens niet hét bewijs is van een overbelast netwerk !!! En zij maar de voorbije weken beweren dat dit probleem bij mij lag !??? halllooo?
Bijlagen
TELE2.jpg
tele2
(12.86 KiB) 718 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”