noppes,
Ik heb al enkele jaren ervaring in de sector en heb ondertussen een beetje vanalles gedaan (helpdesk, installaties, maintenance, design) zowel op digitale als IP platformen. Zelf ben ik van opleiding analyst programmeur gespecialiseerd in netwerken etc.
De laatste jaren hou ik mij nog enkel bezig met IP (en het gemiddelde profiel van klant is niet de bakker om de hoek

) en ik kan je zeggen dat VOIP (ip telephony/ip trunking) best wel een uitdaging is. Je komt niet alleen in contact met de telecom technologien en terminologien maar ook met switching/routing/wireless/authenticatie/encryptie/quality of service etc. De mensen die in dit landje al die technieken beheersen om een perfecte implentatie uit te voeren zijn eerder zeldzaam kan ik je verzekeren.
Maw. als je echt een wil in contact komen met een brede waaier van technologien is dit een gedroomde job maar het vereist gigantisch veel zelfstudie. Het gaat net ietsje verder dan skype & Co...
Ik hoop dat dit een beetje je vraag beantwoord ?
pm me eens de firma en product dat je op het oog hebt misschien ken ik ze wel
