Ondervindingen bij de nieuwe Speedtouch 706 (en unlocked) :)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KaiZas
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 23 maa 2004, 10:17
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Bon,

Sinds een paar weken kon ik dus niet meer in m'n 706 geraken met de door Tele2 voorziene gegevens "tele2/tele2". Dit was niet zo'n groot probleem, aangezien ik de voice en de wireless toch niet nodig had en ik dus evengoed gewoon verder kon gaan met mijn oude vertrouwde eminent modem.

Maar... Binnenkort een Nintendo DS, dus de Wireless functionaliteit sprak me toch wel weer aan. Kon echter niet in het toestel geraken om dit te configureren.

Na wat zoeken vond ik op de poolse speedtouch site een andere firmware voor het toestel:

http://www.alcatel.pl/cmsimages/pl/ST70 ... 271635.zip

Netwerkkaart vast IP adres geven en de gateway van de router vastleggen. (IP: 192.168.1.nogwat / Gateway: 192.168.1.254)
Toestel in bootloader gezet (resetknop en knop vooraan ingedrukt houden, toestel aanzetten en wachten tot het powerlampje onranje geeft).
Daarna de update functie van de cd geplukt (mapje UpgradeWizard even op je vaste schijf zetten en het bestande qt-mt332.dll uit de map Sysfiles erbij gezet. Anders wil het programmatje niet werken).
Programmatje starten en de net gedownloade firmware installeren.

Na flashen kon ik meteen in het toestel met alle functionaliteit beschikbaar. Maar... Nadat ik een wachtwoord voor de gebruiker op de router had ingesteld kon ik er weer niet meer in. Toen viel menne frank. Ik draai hier op alle toestellen Internet Explorer 7 béta 2. Wat blijkt? Om één of andere reden kun je met IE7 niet door de wachtwoord verificatie van de Speedtouch geraken. Met FireFox ging dit wel. Rap even de vorige firmware teruggezet (te vinden op de cd onder de map "builds") en wat bleek? tele2/tele2 ging ook weer, maar enkel via FireFox (en IE6 uiteraard)

Oudere firmware nogmaals teruggezet en het toestel ingesteld voor internet access. Ganse ding werkte daarna als een zonnetje. De configuratie voor de voice is me nog niet gelukt, aangezien ik die instellingen niet ken, maar dat zoek ik nog wel uit.

Dus... Voor hij/zij die graag volledige controle heeft over het ding, een oude firmware kan je salvation zijn.

Persoonlijk was het mij enkel te doen om terug in de router te geraken, maar nu weet ik dat ik het ding dus voortaan gewoon moet aanspreken via FireFox of de oude vertrouwde IE6.

En oh ja. Uw settings (gebruikersnaam, wachtwoord, voice instellingen) worden dus wel degelijk in die firmware gebakken door Tele2. Moet ook wel een hele klus zijn, voor iedereen een CD bakken. Dit lijkt me trouwens niet echt haalbaar, dus ik denk dat er in de firmware een algemeen account (of op z'n minst een limited account) zit gebakken en dat daarmee via het internet op basis van het serienummer van het toestel de echte gebruikersnaam en wachtwoord worden opgevist. Maar dit is puur speculatie. Het kan ook een individuele cd per klant zijn, joost mag het weten.

Voila.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Tip :

* De VOIP code's zijn bij mij identiek aan mijn normale adsl login code/wachtwoord. Ik neem aan dat dit nog steeds zo is. Probeer dat dus maar eens.

* Hmmm... dat beta effect is uitermate interessant. Goed weetje.

* ik heb nog nooit een recovery cd van Versatel/tele2 gezien. Indien het Silvers zijn, is het uitermate onwaarschijnlijk dat ze per gebruiker getattoo'ed zijn met de inidividuele gegevens. Als het CDR's zijn kan het eigenlijk wel, maar logistiek is dat een echte nachtmerrie.
Gebruikersavatar
antem
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 aug 2004, 00:24
Locatie: Lochristi

kaween schreef:Tip :

* De VOIP code's zijn bij mij identiek aan mijn normale adsl login code/wachtwoord. Ik neem aan dat dit nog steeds zo is. Probeer dat dus maar eens.

* Hmmm... dat beta effect is uitermate interessant. Goed weetje.

* ik heb nog nooit een recovery cd van Versatel/tele2 gezien. Indien het Silvers zijn, is het uitermate onwaarschijnlijk dat ze per gebruiker getattoo'ed zijn met de inidividuele gegevens. Als het CDR's zijn kan het eigenlijk wel, maar logistiek is dat een echte nachtmerrie.


Ik heb inmiddels al zo'n drie recovery cd's. Ik had eerst een franstalig pakket waar eentje bij zat. Heb daarna tweemaal naar de helpdesk gebeld omdat het nogal lang duurde voor een nederlandstalig pakket. Vandaag zaten er twee in de bus mét recovery disk. Deze cd's zijn dus zeker niet met individuele gegevens.
Gebruikersavatar
KaiZas
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 23 maa 2004, 10:17
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Het zijn inderdaad gewone silvers. Lijkt me ook onwaarschijnlijk dat ze per user een cd aanmaken, maar toch zijn de gebruikersgegevens beschikbaar na deze te hebben weggeflashed met een oude firmware.

Na het flashen met de oudere firmware kent het toestel geen gegevens meer. Zet ik de firmware van de recovery cd terug, kan ik meteen op internet en werkt VOIP ook.

Het enige dat ik me kan voorstellen is dat de nieuwe firmware een stukje van eprom aanspreekt waar de oude geen gebruik van maakt. Of het toestel krijgt een beperkte verbinding naar Tele2 en ze halen daar uw gegevens op gebaseerd op het serienummer.

Ach, als we ooit het master pass achterhalen komen we het wel te weten :)
fuutje
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jul 2006, 14:17
Locatie: Bree - Limburg

Mijn 706 werkt met de pc via kabel en ook draadloos. alleen heb ik nog steeds geen internet en telefoon (nu al 9 dagen). Technieker is vorige week langs geweest en alles was bij mij perfect geplaatst. Krijg ik vandaag telefoon (gsm) van Tele2 met de vraag om mijn gebruikersnaam en paswoord eens in te even in de router! Ik zei dat ik niet wist hoe. Vertelde dat ik wel op internet kon met E-tech modem en dat deze op PPOA staat en de Tele2 box staat op PPOE. Dan moest ik dit maar aanpassen vertelde ze mij. Weet iemand HOE ik dit kan aanpassen? Ik geraak niet in de configuratie van mijn box. (wel in de settings 192.168.1.254; firewall ed. met gebruikersnaam en paswoord tele2). In ieder geval gaat Tele2 mijn probleem deze week proberen op te lossen via een derde lijn. (wat is dat voor iets?)
fuutje
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jul 2006, 14:17
Locatie: Bree - Limburg

Dankzij de berichten op dit forum heb ik de boel aan het draaien. En ADSL EN Telefoon. Zit ik daar op Tele2 te wachten, te bellen, te faxen, te schrijven. Gewoon nieuwe (oudere) software in de modem (speedtouch 706 WL) laden, gegevens invullen voor ADSL (PPOA): gebruikersnaam en wachtwoord, voor VOIP, is de gebruikersnaam je telnr zonder 0, wachtwoord idem dit van ADSL en de boel werkt perfect. Je kan tevens alles aanpassen in je modem, zelfs de optie "remote assistance" kan je aan- of uitzetten. Let wel: ik was met ADSL bij Versatel, vroeg Tele2 All-Inn aan, kreeg na afkoppeling door Belgacom enkel de bezettoon als ik de hoorn van de haak nam. Toch bedankt voor de info!
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”