36u disconnect?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
janvkn
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mei 2006, 23:27

Ik ben een ex-easynet klant die momenteel op zoek is naar een andere provider. Aangezien ik me niet echt kan vinden in het aanbod van Skynet, ben ik o.a. EDPnet aan 't overwegen (ADSL Max Dyn).

Wat ik me daar o.a. bij afvraag is: is er bij EDPnet ook sprake van een gedwongen disconnect elke 36u? Dat is namelijk een van de dingen die me altijd mateloos geërgerd heeft bij Easynet, want die disconnect komt vaak heel ongelegen. bv. als je net met iemand aan 't chatten bent, of een grote download is bijna binnen.
darkie
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 mei 2006, 09:59

Ik dacht het wel.
De enige isp die ik ken die het niet doet, is realdsl (meby adsl2fit ook?)

Wat ik doe:
op mijn home server laat ik elke dag mijn verbinding verbreken om 4u snachts en opnieuw inbellen.

Om 4u ben ik zeker dat ik niet op inet zit :)
en downlaods die bezig zijn resumen toch autom, zodoende wordt je niet lastig gevallen door zo een disconnect terwijl je zelf op inet bezig bent. Dit werkt al 2jaar goed voor mij
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Userbase heeft een fantastische zoekmodule :wink: !

Volgens http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 6&start=20
heeft Edpnet een disconnect elke 36u.
RealDSL heeft dit inderdaad niet, maar 'k weet niet of het zo wijs is om u dit aan te raden momenteel (zie diverse topics hier op Userbase).

Adsl2fit??? Die bestaan niet meer, hun klanten zijn een jaar geleden allemaal overgezet naar EDPnet...
janvkn
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mei 2006, 23:27

Wel vervelend ... 't zou anders wel een manier zijn voor EDPnet om zich te onderscheiden van andere providers *hint*

Zelf een disconnect forceren is in mijn geval niet echt mogelijk, ik connecteer namelijk via een router en laat 's nachts geen PC's draaien.
Gebruikersavatar
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 apr 2005, 12:33
Locatie: St.-Niklaas, .be, .eu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

EDPnet heeft de nodige voorbereidingen getroffen om de 36 uurs disconnect af te schaffen. Als alles goed verloopt zal vanaf morgen de automatische disconnect van de baan zijn (na een nieuwe authenticatie).
internet, fiber & telephony
darkie
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 mei 2006, 09:59

EDPnet schreef:EDPnet heeft de nodige voorbereidingen getroffen om de 36 uurs disconnect af te schaffen. Als alles goed verloopt zal vanaf morgen de automatische disconnect van de baan zijn (na een nieuwe authenticatie).


Dat is nog eens goed nieuws :)
Begin steeds meer vertrouwen te krijgen in mijn keuze op van skynet(tnx easynet!) naar edpnet over te stappen
xedion
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 feb 2006, 11:34
Locatie: Zichem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

EDPnet schreef:EDPnet heeft de nodige voorbereidingen getroffen om de 36 uurs disconnect af te schaffen. Als alles goed verloopt zal vanaf morgen de automatische disconnect van de baan zijn (na een nieuwe authenticatie).


Ik krijg der tranen van in mijn ogen :wink: , en ff ter inlichtingen hun helpdesk is even snel 8)
Afbeelding
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

janvkn schreef:Zelf een disconnect forceren is in mijn geval niet echt mogelijk, ik connecteer namelijk via een router en laat 's nachts geen PC's draaien.


Dus 's nachts zet je wel je PC's af, maar je router niet? Indien je dat wel deed, zou je buiten een lager elektriciteitsverbruik ook geen last hebben van de disconnects :)
janvkn
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mei 2006, 23:27

Edward Valckx schreef:
janvkn schreef:Zelf een disconnect forceren is in mijn geval niet echt mogelijk, ik connecteer namelijk via een router en laat 's nachts geen PC's draaien.


Dus 's nachts zet je wel je PC's af, maar je router niet? Indien je dat wel deed, zou je buiten een lager elektriciteitsverbruik ook geen last hebben van de disconnects :)


Is wel zo, maar dat ding staat nogal op een onhandige plaats en daarnaast ben ik ook niet de enige in huis die er gebruik van maakt ;)

Maar zoals ik hierboven lees is men van plan de 36u disconnect af te schaffen, dus probleem (hopelijk) van de baan :)
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

darkie schreef:Ik dacht het wel.
De enige isp die ik ken die het niet doet, is realdsl (meby adsl2fit ook?)

Wat ik doe:
op mijn home server laat ik elke dag mijn verbinding verbreken om 4u snachts en opnieuw inbellen.

Om 4u ben ik zeker dat ik niet op inet zit :)
en downlaods die bezig zijn resumen toch autom, zodoende wordt je niet lastig gevallen door zo een disconnect terwijl je zelf op inet bezig bent. Dit werkt al 2jaar goed voor mij


evonet :p doet het maandelijks dacht ik en a2f er ni meer en die 36 h disconects vind ik ook enorm vervelend en dat is erg zacht uitgedrukt. 'k snap niet waarom men het een permanente connectie noemt..
Siglo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 579
Lid geworden op: 06 sep 2004, 14:56
Locatie: /var/www
Bedankt: 1 keer

EDPnet schreef:EDPnet heeft de nodige voorbereidingen getroffen om de 36 uurs disconnect af te schaffen. Als alles goed verloopt zal vanaf morgen de automatische disconnect van de baan zijn (na een nieuwe authenticatie).


mama mia. Ik kan niet wachten tot mijn jaartje Skynet om is (ben eens vdsl aan het testen, maar ben niet echt onder de indruk). En op het werk ga ik eens beginnen kijken om mijn remote users ook naar EDPnet over te zetten (Die zitten nu bij Scarlet omdat zij Tiscali hebben overgenomen, maar Scarlet=zwarte pest).
Ik ben keer op keer onder de indruk van de klantvriendelijkheid van EDPnet...
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Leuk :-) Niet dat ik er me echt aan stoorde, maar toch fijn dat get ook zonder disconnect kan.
Laatst gewijzigd door Avenger 2.0 09 mei 2006, 18:08, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Oké, wéér een reden voor mij extra om Skynet vaarwel te zeggen ... (het wordt tijd da'k er ook effectief werk van maak :))
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Edward Valckx schreef:Dus 's nachts zet je wel je PC's af, maar je router niet? Indien je dat wel deed, zou je buiten een lager elektriciteitsverbruik ook geen last hebben van de disconnects :)


Wie zet er nu zijn HW router uit 's nachts ? :eek:
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Zalig dat er geen disconnects meer zullen zijn :) Goed nieuws EDPnet !

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

devastator schreef:
Edward Valckx schreef:Dus 's nachts zet je wel je PC's af, maar je router niet? Indien je dat wel deed, zou je buiten een lager elektriciteitsverbruik ook geen last hebben van de disconnects :)


Wie zet er nu zijn HW router uit 's nachts ? :eek:


De meeste routers verbruiken maar een paar Watt. Als je dat vergelijkt met andere apparatuur (computer, gloeilamp, microgolf, etc...) is dit zowat niks.
Gebruikersavatar
jonas_dg
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 okt 2003, 16:32
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

is dit de reden wrom de laatste tijd het wat onstabieler leek dan anders (soms wel connected, maar geen toegang tot om het even welke service)? deze overstap naar geen meer 36 d/c?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

jonas_dg schreef:is dit de reden wrom de laatste tijd het wat onstabieler leek dan anders (soms wel connected, maar geen toegang tot om het even welke service)? deze overstap naar geen meer 36 d/c?


Lijkt me sterk. Dat is volgens mij een apart probleem (grote toeloop van klanten).
ruben
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 11 sep 2005, 22:38

dus maw : iedereen heeft nu ook een vast (statisch ) ip adres ? of is dit 'half' statisch zoals bij telenet het geval was (is ?) ? (was toen iets van : modem uitzetten gedurende x tijd en nieuw ip adres)
VTOLfreak
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:26
Bedankt: 1 keer

Zolang je verbonden bent blijft je IP hetzelfde.
Als je om 1 of andere reden gedisconnected word en opnieuw moet inloggen krijg je een nieuw IP.

Als je een stabiele router 24/7 opstaan hebt is het nu in principe mogelijk om een IP voor onbeperke tijd te behouden.
Sommige routers zetten ook vanzelf de verbinding uit indien ze geen verkeer detecteren dus het is best dat je zelf je instellingen eens nakijkt.

In principe is het niet "netjes" om constant een dynamisch IP vast te houden als het niet actief wordt gebruikt maar het is wel handig.
darkie
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 mei 2006, 09:59

Als je niet disconnect ga je het zelfde adres houden maar er is geen zekerheid dat je terug hetzelfde gaat krijgen van de dhcp server als je zelf disconnect en reconnect.

Ivm telenet, je bedoelt waarschijnlijk het mac id dat de cdlp modems registreerde waardoor je de modem 2u moest uittrekken (dit was om een andere pc te kunnen aansluiten). Maar je kreeg ook gewoon een random ip adres als je reconnect.
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

janvkn schreef:
Edward Valckx schreef:Dus 's nachts zet je wel je PC's af, maar je router niet? Indien je dat wel deed, zou je buiten een lager elektriciteitsverbruik ook geen last hebben van de disconnects :)


Is wel zo, maar dat ding staat nogal op een onhandige plaats en daarnaast ben ik ook niet de enige in huis die er gebruik van maakt


Je kan ook gewoon een timer gebruiken voor je router. Op zo'n apparaatje kan je instellen wanneer het stopcontact stroom moet geven en wanneer niet. Hiermee zou je ook je stroomverbruik kunnen optimaliseren. Op die manier kun je ook je reconnects forceren dus, maar dat zal bij EDPnet blijkbaar niet meer nodig zijn...

Persoonlijk zet ik mijn router enkel aan wanneer ik hem nodig heb. Niet alleen omwille van het stroomverbruik, maar enkel op die manier ben je echt zeker dat niemand anders via jouw wireless verbinding het internet op kan. Al is de modem nog zo goed beveiligd... Trouwens, iets laten aanstaan als je het niet nodig hebt is volgens mij pure verspilling... Of het nu gaat om 5 watt of om 60 watt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ruben schreef:dus maw : iedereen heeft nu ook een vast (statisch ) ip adres ? of is dit 'half' statisch zoals bij telenet het geval was (is ?) ? (was toen iets van : modem uitzetten gedurende x tijd en nieuw ip adres)


Ik heb bij TN ondertussen al onderhalf jaar hetzelfde IP-adres, router blijft wel constant opstaan, behalve wanneer ik op verlof ga. En ook dan blijk ik nadien terug hetzelfde adres te krijgen (ben al eens 1, 2 en 3 weken op verlof geweest ondertussen).
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Zolang je connected blijft behouw je hetzelfde IP adres. Na bijvoorbeeld een ongewilde disconnect (router restart, stroomonderbreking) krijg je een ander IP adres. Niet statisch dus (daarvoor moet je een hoger abbo nemen), maar het is wel mogelijk lang hetzelfde IP adres te behouden (tot er iets gerestart wordt).
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

EDPnet schreef:EDPnet heeft de nodige voorbereidingen getroffen om de 36 uurs disconnect af te schaffen. Als alles goed verloopt zal vanaf morgen de automatische disconnect van de baan zijn (na een nieuwe authenticatie).


Een zeer goede vooruitgang :)

Maar ik had nog een kleien vraag hieromtrend; vermits er nu toch geen reconnects meer geforceerd worden ...
Is het niet mogelijk; of kan het bekeken worden om evt op vraag van de klant een mac-ip link te adden in de config van de dhcp servers ? zodat men (op request en evt tegen bijbetaling van klein bedragje per maand) na een disconnect toch zelfde ip terugkrijgt ?
ruben
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 11 sep 2005, 22:38

bedankt voor de antwoorden :) heb normaal een vrij stabiele modem dus normaal gezien zou ik vrij lang hetzelfde ip moeten kunnen behouden :)


Een zeer goede vooruitgang :)

Maar ik had nog een kleien vraag hieromtrend; vermits er nu toch geen reconnects meer geforceerd worden ...
Is het niet mogelijk; of kan het bekeken worden om evt op vraag van de klant een mac-ip link te adden in de config van de dhcp servers ? zodat men (op request en evt tegen bijbetaling van klein bedragje per maand) na een disconnect toch zelfde ip terugkrijgt ?


komt dit niet op hetzelfde neer als een statisch ip adres ? ik had een tijdje terug (toen er nog disconnects waren) gevraagd of het mogelijk was bij het flexi abonnement een statisch ip adres tegen meerprijs te bekomen , maar dit was niet mogelijk volgens de helpdesk , tenzij met overstap naar het fix abonnement.

zou ook wel zeer geinteresseerd zijn moest je telkens hetzelfde ip adres bekomen. Een mac-ip link , is dit hetzelfde als een macadres ? dat je dus op basis van je mac adres hetzelfde ip krijgt ? (excuses voor de misschien domme vraag maar had hier nog nooit van gehoord)
VTOLfreak
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:26
Bedankt: 1 keer

Dit is inderdaad gelijkwaardig aan een statisch IP dan.
Reden dat ze hier een apart abbo voor hebben is omdat dit duur is:

Als een IP aan jouw MAC-adres wordt gelink kan men dit IP niet uitgeven aan een ander systeem terwijl jouw systeem ofline is.
Via een MAC-IP link is dat adres dan gereserveerd voor jouw systeem.

Dus kunnen ze niet overboeken aan IP's als iedereen dit zou doen.
Een ISP heeft gewoonlijk minder IP's beschikbaar dan hij klanten heeft.
Ze raken hiermee weg omdat niet iedereen tegelijk online is.
rds
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 dec 2005, 01:02
Locatie: Brecht

darkie schreef:Ivm telenet, je bedoelt waarschijnlijk het mac id dat de cdlp modems registreerde waardoor je de modem 2u moest uittrekken (dit was om een andere pc te kunnen aansluiten). Maar je kreeg ook gewoon een random ip adres als je reconnect.
Ik herinner mij precies dat je gewoon ipconfig /release kon doen en dan kon ik direct een andere PC aansluiten. Afin, nooit last van gehad. Ik werkte toch altijd met een router.
darkie
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 mei 2006, 09:59

rds schreef:
darkie schreef:Ivm telenet, je bedoelt waarschijnlijk het mac id dat de cdlp modems registreerde waardoor je de modem 2u moest uittrekken (dit was om een andere pc te kunnen aansluiten). Maar je kreeg ook gewoon een random ip adres als je reconnect.
Ik herinner mij precies dat je gewoon ipconfig /release kon doen en dan kon ik direct een andere PC aansluiten. Afin, nooit last van gehad. Ik werkte toch altijd met een router.


Ik zei dan ook: met de CDLP modems
Dat was de eerste generatie modem die telenet gaf aan haar klanten, modem was niet in staat zelf het mac id te memoriseren dus de telenet server deed dit, daarom dat er 2u (later 1u) de modem gedisconnect moest worden opdat dan pas de server het mac id zou releasen.

Met de later gekomen eurodocsis modems werd dit mac id in de modem zelf geregistreert dat dmv release/renew vernieuwd kon worden. Het is zelfs zo dat je daar 10jaar kon wachten met de modem uitgetrokken en dan zou hij het mac id nog niet weghalen :)
ruben
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 11 sep 2005, 22:38

Uptime: 2 days, 8:54:46

Hier is het dus al in werking blijkbaar :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

VTOLfreak schreef:Dus kunnen ze niet overboeken aan IP's als iedereen dit zou doen. Een ISP heeft gewoonlijk minder IP's beschikbaar dan hij klanten heeft.


Da's relatief... hoeveel percent van de gebruikers heeft vandaag de dag al geen router, of ethernet modem die de connectie doet... in die gevallen is het IP-adres toch constant in gebruik omdat de meeste mensen hun router/modem zelden afzetten.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Een echt vast ip met reverse dns zou wel leuk zijn, maar 60€ per maand meer vind ik toch iets te duur :P
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Het zou idd leuk zijn moest je voor klein bedrag een fixed ip kunnen krijgen. Ik heb hiervoor bij dommel geinformeerd en zij kunnen dit doen vanaf eind juli.

Het is natuurlijk aan EDPnet om nog straffer te doen en bv te zeggen dat elke klant voor bv 5€ een fixed ip krijgt. Of nog beter, hiervoor gewoon een mailtje zou moeten doen naar de helpdesk... Als ze dit zouden doen is er eindelijk ECHTE concurentie waardoor praktisch alle power-users interessen zouden krijgen om de overstap te wagen.

Ik ben nog aan het wachten op een mail terug van EDPnet, ik had namelijk gevraagt of dit als optie beschikbaar was. Nu ben ik wel zeer benieuwd naar hun antwoord. Misschien is het wel zo dat indien je dit aanvraagd ze er hellemaal niet zo moeilijk over doen.

Greetz Wouter
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

ANARCHY92 schreef:Het zou idd leuk zijn moest je voor klein bedrag een fixed ip kunnen krijgen. Ik heb hiervoor bij dommel geinformeerd en zij kunnen dit doen vanaf eind juli.


Damn. Als ik dat eerder wist was ik zeker naar dommel gegaan...
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Wel 1 handigheidje dat niet meer gaat kunnen denk ik nu de disconnects er niet meer zijn: zolang je geen disconnect hebt gehad raak je niet op smallband.

Ik neem aan dat als er geen disconnects meer zijn, de smallband ingaat zodra je over je limiet gaat ... anders kan je blijven downloaden zolang je modem/pc of router z'n connectie op houdt.

Bijgevoegd een screenshot van m'n ISP monitor. Zoals je kan zien 16GB over de limiet en toch geen smallband. Het gaat hier over de periode NET voor m'n maandelijkse facturatiedag, maw net voordat m'n meter reset.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het enkel die ene keer geprobeerd heb, en eigenlijk meer als proof of concept dan om de limiet te omzeilen. Bovendien zal ik meer dan waarschijnlijk ook wel gewoon gefactureerd worden voor die trafiek, maar ik kon het niet laten :) Ik MOEST en zou weten of het bleef duren .... en dat deed het dus :D
Bijlagen
Over.the.limit.5.JPG
(46.56 KiB) 95 keer gedownload
Gebruikersavatar
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 apr 2005, 12:33
Locatie: St.-Niklaas, .be, .eu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

ANARCHY92 schreef:Ik ben nog aan het wachten op een mail terug van EDPnet, ik had namelijk gevraagt of dit als optie beschikbaar was. Nu ben ik wel zeer benieuwd naar hun antwoord.

http://www.edpnet.be/default.aspx?LC=nl&S=ADSLMax6fix
internet, fiber & telephony
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”