Belgacom investeert EUR 522 miljoen in superinternet

Nieuws omtrent telecom
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Belgacom wil tot 2013 522 miljoen euro stoppen in het uitrollen van VDSL. Dat schrijft De Financieel-Economische Tijd. VDSL is een krachtige opvolger van ADSL. Het zwaartepunt van de investeringen valt de komende jaren. Het is een van de duurste telecomprojecten die ons land al zag.

[Bron: Tijdnet]
Laatst gewijzigd door NuKeM 21 jun 2003, 00:38, in totaal 1 gewijzigd.
NuKeM
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

2013 522 miljoen ? Waar gaan ze da halen? Das 1/5 van de staatsschuld...
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Ik zal even de rest van het artikel hier ook zetten ;)

Met het project, dat Broadway gedoopt werd, wil Belgacom voortborduren op het succes van ADSL. Dat is een technologie voor snelle internetverbindingen via de gewone telefoonlijn. VDSL, wat staat voor Very high speed Digital Subscriber Line, maakt nog sneller internetverkeer mogelijk. Bovendien is VDSL uitermate geschikt voor nieuwe diensten zoals interactieve, digitale televisie en het uitwisselen van zware bestanden. Het is ook een middel om de concurrentie met Telenet aan te scherpen.

Belgacom gelooft sterk in de vraag naar die nieuwigheden en naar supersnel internet. Daarom werkte het bedrijf een fors investeringsprogramma uit van 522 miljoen euro tot 2013. De redactie van de Financieel-Economische Tijd vernam dat de raad van bestuur van Belgacom gisteren het licht op groen zette voor het grootste stuk van die massale investering. Het gaat om 274 miljoen euro. Dat laatste bedrag komt bovenop de 55 miljoen die de raad al in februari vrijmaakte voor dit jaar. Dat de beslissingen kort op elkaar volgen, komt doordat Belgacom besloot zijn VDSL-uitgaven te versnellen.

De 329 van de 522 miljoen euro dekt de investeringen in VDSL tot eind 2006. Tegen dan moet 46 procent van de bevolking kunnen worden aangesloten op de nieuwe technologie. De steden krijgen voorrang. Voor ADSL ligt die ratio nu op 98 procent. VDSL kost Belgacom meer dan ADSL. Dat komt onder meer omdat de telecomoperator voor VDSL zijn glasvezelnet fijnmaziger moet maken. Dat betekent dat de komende jaren veel Belgische stoepen worden opengebroken.

09:25 - 20/06/2003
Copyright © Tijdnet
NuKeM
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

hopelijk wordt het betaalbaar

en bij deze meld ik mij als beta tester :))))))
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Mmm, hoeveel minuten zou het pakken met zo'n lijntje voor je over je limiet zit?
NuKeM
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

lol vdsl met een 10 gig limiet, elk uur een nieuw volume pack kope

nu weet ik waar bgc het geld vandaan zal halen :)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

int beste geval, als ge op 300 meter van de central woont, op 28 minuten 10 gigabyte en op 1:52 uur als ge op 1500 meter woont.

De vraag is nu wel: kunnen de webservers dat volgen, waarbij ik meen dat die daar te traag voor zijn (6 megabyte per seconde per persoon doorsturen is veel)
BrainRavage
Starter
Starter
Contacteer:

en SDSL?
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

das 1 mbit/sec, zoals ADSL voorheen.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

tussen haakjes, de staatsschuld is +- 10.000 miljard bef, dus 1/5 zou ik het niet noemen :)

't zal dus nog een paar jaar duren eer het er komt... in tussentijd adsl2fit nemen denk ik ;)

greetz,

Nob
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik denk dat dit een zéér positief signaal. Er is een duidelijke dodelijke prik onderweg naar Telenet. ;-)

Als BGC dit deftig, snel en tegen betaalbare prijzen kan mee buiten komen, wel dan zal Telenet moeten hopen dat zijn fundamenten van goeien beton zijn.

Btw: ik moet alle dagen aan St. Pieters centrale in Gent passeren (nr school) enne die mannen van bgc zijn daar al hele tijd glasvezel aant blazen.. ze maken er dus wel degelijk werk van.
I love it when a plan comes together!
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Nob schreef:tussen haakjes, de staatsschuld is +- 10.000 miljard bef, dus 1/5 zou ik het niet noemen :)

Pi R² (uit dat vorige verkeerde berichtje) schreef:2013 522 miljoen

20132 522 miljoen = 20 132 522 000 000 : 2 keer de staatsschuld

Tja, ge hebt gelijk nob, ik had in de rapte een rangske te weinig getelt :wink:

Grtzz, el kwadratos dos strolos de los curculos multipliostos para pios.
Joly
Member
Member

522 miljoen is bij mijn weten slechts 20 miljard frank en geen 10000 miljard. 1/500ste dus :)
Afbeelding
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ik hield die staatsschuld erbij omdat ik in het begin het jaartal als bedrag aanzien had in het eerste berichten van deze topic, en dan is dat direct een paar miljard meer :wink:

Laat anders maar zitten...
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

zie ook hier:

http://www.tweakers.net/nieuws/27576

Blijkbaar investeert BGC in een techniek die ondertussen al achterhaald is (zoals sommige bronnen op tweakers beweren)

(in Nederland zijn ze namelijk bezig met glasvezel gewoon tot aan de huizen te leggen.)

En goedkoop zal het wel niet worden, je moet je 20 miljard ergens terugverdienen. Pak nu dat er 1.000.000 miljoen mensen vdsl gaan nemen (wat al erg veel is), dan heb je nog altijd 20.000 bef per hoofd nodig gewoon al om je investering terug te verdienen, dan nog niet gesproken over de kosten van de data, de installatie, .... geloof maar niet dat het goedkoop zal worden dan ;)

greetz,

Nob
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Anderzijds is investeren in glasvezel nooit slecht... misschien kunnen ze een groot deel van hun kosten terugwinnen door dankzij die extra glasvezel ook nieuwe/andere en voor een groter gebied professionele diensten aan te bieden. Hierop verdienen ze veel meer dan aan particulieren.
NuKeM
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ja heb dat inderdaad al gehoord dat ze in bepaalde gemeenten in NL glasvezel tot aan het huis leggen, maare ikheb daar al veel negatieve comments ook over gehoord: zoals incompatibiliteit van providers, hoge kost, firma's die overkop gaan....

Nuja, ik denk niet dat BGC slecht is. Eerst VDSL en nadien maybe uitbreiden tot glasvezel tot op de deur :)
Er moet immers voldoende geld zijn en direct tot het uiterste gaan lijkt me geen goeie marktstrategie.
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Nob schreef:zie ook hier:

[url]
En goedkoop zal het wel niet worden, je moet je 20 miljard ergens terugverdienen. Pak nu dat er 1.000.000 miljoen mensen vdsl gaan nemen (wat al erg veel is), dan heb je nog altijd 20.000 bef per hoofd nodig gewoon al om je investering terug te verdienen

20 000 BEF / 12 maanden = 1666 BEF /maand

Komt dat niet ongeveer overeen met de huidige adsl-prijs?
Ge moet rekenen, van de 500 000 mensen die bij telenet zitten, zullen er ook wel 1/4 terugkomen. De beste strategie volgens mij is dat skynet heel concurrentiele prijzen gebruikt, veel volk trekt, en dan is die investering op maximum 2 jaar terugverdient. ADSL kunnen ze dan als gratis abonnement geven, zoals ze nu belgacom.net hebben.

Ik schat dat er zo een 700 000 klanten zullen zijn bij belgacom, als ze tegen de huidige ADSL-prijs hun VDSL verkopen, dan is dat op 19 maanden terugverdient.
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

PI, euhm, da's niet zuivere winst he wat ze daar per maand vragen...

Neem dat hun zuivere winst 1/5 van de verkoopprijs is en neem dat ze vdsl voor 2000 bef gaan aanbieden. Da's dus 400 bef winst daarop.
Dus dan is het maar op 50 maand (dus op 4 jaar) terugbetaald en dan pas kunnen ze echte winst erop gaan maken.

En euhm, eer wij glasvezel tot aan de woning gaan kunnen hebben, dat zal nog wel nen tijd duren, (>10 jaar) BGC zal eerst wel hun vdsl techniek gaan uitmelken.

greetz,

Nob
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Vandaag doe ik de krant open en zie ik een wit blad met wat op (duidelijk reclame).
Bovenaan staat in uitscheurstijl de kop en wat tekst uit dat artikel van de Tijd. Hierin zijn een paar dingen onderlijnd (tegen 2006 enzo).
Dan lees ik wat er in het midden staat, iets in de aard van "Indien u niet wil wachten tot 2006 voor een supersnelle internet verbinding, dan kan u nu al bij Telenet terecht"... daaronder klein grafiekje van een benchmark waarin Telenet wint van Adsl en dan het Telenet logo :p
Vond ik best grappig, zo snel inspelen op de zaken :-D
(Had dit eigenlijk ook in het Telenet Leurders topic kunnen zetten ;) )
NuKeM
Joly
Member
Member

Hang de strop al maar op, en zet de guillotine al maar klaar :lol:
Afbeelding
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Telenet kan nog steeds met EuroDocsis 2.0 afkomen... niet dat dat echt opkan tegen VDSL, maar het is toch iets (en in de toekomst komen er misschien nog nieuwere dingen).

Wat info over Eurodocis 2.0
NuKeM
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

Ze zijn al aan technieken bezig waarbij de kabel vele malen sneller wordt als vdsl... ask airzimmy, die weet daar meer over.

greetz,

Nob
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Ja, naart het schijnt (geruchten hier en daar) komt Telenet volgende week met een antwoord... ik ben eens benieuwd.
NuKeM
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Allemaal goed en wel, toch vind ik dat BGC het beter eens mag laten zoals het nu draait, de mogelijkheden zoals deze nu bestaan reiken voor privé gebruik volkomen, de technische vooruitgang kan en wil men niet tegenhouden, maar wie kan dit blijven betalen?
Zoals het nu momenteel goed functioneerd, kan men er beter eens afblijven en de gebruikers eens laten genieten van een draaiend systeem.
Niet telkens weer alles ombouwen, zodat de wij (users) zich telkens opnieuw moeten orienteren en tijdens die ombouw periode een beetje in de wind gezet worden, terwijl wij toch verder de volle pot betalen :wink:
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 27 jun 2003, 08:42, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Blue-Sky, Ik zou zo zeggen: we kunnen nog minstens 3 jaar van ons adsl genieten, want ze werken naar 2006-2013 dus ja. Als ze in 2006 pas beginnen met uitgeven, is het er pas in 2010 he, en dan is ADSL al achterhaald. Waarschijnlijk zal dat geld wel ergens in hun bugget passen, want anders doen ze zo iets niet :wink:
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

PiR², tuurlijk past dat geld in hun budget. Als je al je winst terug investeert in het bedrijf, dan is dit geen winst meer he. De winst is wat je op het einde van het jaar over hebt. Dus minder winst, minder belastingen te betalen. Dat zijn geen ezels zenne die mannen op de boekhouding. Er zullen allerlei ingewikkelde boekhoudkundige constructies rond gemaakt worden om toch zo weinig mogelijk te moeten afstaan aan vadertje staat.

Cheers
Afbeelding
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Zo kennen we de overheidsbedrijven weer eh zerootje :wink:
Blue-Sky
Erelid
Erelid

De concurentie schijnt ook niet te slapen :???:

Zie Nieuws van 24 juni 2003 om 15:18
Het Mechelse telecombedrijf Telenet start met draadloos internet. In een proefproject zullen 50 publieke locaties ('hotspots') beschikbaar zijn, vanaf begin juli aan de kust en later in het binnenland. Het bedrijf kondigde ook haar nieuwe generatie breedbanddiensten aan, waardoor sneller zal kunnen worden gesurft en met meer toepassingen.Telenet komt vanaf 4 juli naar zee met 12 'WiFi hotspots'. WiFi staat voor breedband en draadloos internet. Hotspots zijn publieke plaatsen waar een internetverbinding kan worden gemaakt. Later in juli volgen nog enkele hotspots aan de kust, in september is ook het binnenland aan de beurt. Uiteindelijk moeten in het pilootproject -dat loopt tot december- 50 dergelijke locaties komen, aldus Duco Sickinghe, gedelegeerd bestuurder van Telenet. Voor Telenet-klanten zijn de hotspots gratis. Ze kunnen surfen en e-mails lezen. Niet-klanten kunnen hun elektronische post lezen en enkele websites bezoeken. Telenet biedt draadloos internet vanaf augustus ook aan voor particulieren thuis. Sickinghe kondigde dinsdag ook de nieuwe generatie breedband-diensten aan van Telenet, dat de naam 'ExpressNet' meekreeg. Surfen op het internet gaat hierdoor een stuk sneller. ExpressNet maakt ook een aantal nieuwe toepassingen mogelijk, zoals interactieve digitale televisie, video op aanvraag of videoconferencing. Dat zal zowel op computer, televisie als telefoon mogelijk zijn. De uitbouw begint eind dit jaar. Tegen 2005 moeten de verhoogde snelheid in Vlaanderen voor 99 pct beschikbaar zijn. (LVR)

Wie weet komt het de klanten ten goede, een gezonde concurentie doet de zaken draaien :twisted:
Afbeelding
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Meer info : http://www.telenet.be/bedrijfsinfo/persberichten/ ;)

Die hotspots vind ik een verspilling van tijd en geld... tis gewoon een nutteloze hype.

24/06/03 Project Telenet ExpressNet, de nieuwe generatie Telenet Internet succesvol getest

Enkele maanden geleden startte Telenet het project 'ExpressNet', de volgende generatie Internet. Tijdens de eerste fase van dit project voerde Telenet succesvol testen uit, met de netwerkstandaard 'EuroDOCSIS 2.0'. Met deze nieuwe standaard en de voorziene netwerkinvestering ten belope van €50 miljoen, zijn snelheden van maximum 30 Megabit en de downstreamsnelheid naar maximum 51 Megabit per seconde per gebruiker mogelijk. Hierdoor zijn in de toekomst nieuwe diensten zoals videoconferencing, videostreaming, verzenden van grote bestanden, video op aanvraag, andere zware bedrijfstoepassingen en interactieve digitale televisie mogelijk. Telenet volgt daarmee zijn visie die onlangs in het jaarverslag werd gepresenteerd: het kruispunt zijn van Internet, telefonie en televisie.

Eind 2003 start invoering van het Telenet ExpressNet

De nieuwe standaard EuroDOCSIS 2.0 wordt ingevoerd vanaf eind 2003. Daarmee worden symmetrische diensten en gegarandeerde bandbreedte mogelijk.
Tegelijkertijd blijft Telenet werken aan de opwaardering van zijn breedband-netwerk. Om voor eind 2005 tot 81 Mbps per gebruiker te kunnen aanbieden, is een totale investering van €50 miljoen in het netwerk voorzien. De investeringen zijn relatief beperkt omdat Telenet vandaag al beschikt over een fijnmazig glasvezelnetwerk. Gemiddeld bevindt een klant zich maar op 1,5 km van het Telenet-glasvezelnetwerk.

Eind 2005 dekking van 99% in Vlaanderen

Vóór eind 2005 heeft Telenet in Vlaanderen tot 81 Mbps per gebruiker voor de klant beschikbaar. Telenet zal dan een nóg hogere upstream- en downstreamsnelheid kunnen aanbieden : de upstreamsnelheid voor Telenet-klanten kan dan verhoogd worden naar maximum 30 Megabit en de downstreamsnelheid naar maximum 51 Megabit per seconde. Eind 2005 zal deze verhoogde snelheid in Vlaanderen voor 99% beschikbaar zijn.

De klant centraal

Het project Telenet ExpressNet is ook een flexibel platform; elke toepassing, op elk platform wordt mogelijk: berichten op televisie, beeld op telefoon, film en TV op computer, enz… Elke Telenet-klant kan genieten van het 'triple play' aanbod en krijgt bij Telenet alle belangrijke communicatie en entertainmentdiensten in één: televisie, telefonie en Internet.

Succesvolle testen

Videobewaking met hoge beeldkwaliteit, zakelijke toepassingen zoals transfers van zware bestanden en videoconferencing en thuiswerken aan hoge snelheid werden reeds met succes getest bij de stad Hasselt , Concentra en Interelectra.

Dit daarentegen is geen verspilling van tijd en geld... integendeel ;)
NuKeM
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

hotspots is inderdaad zinloos. Kunt ge evengoed een internetcafe ofzo instappen, daar zijn er meer dan 50 van.

Die eurodocsis (doet mij aan een medicament denken) lijkt wel iets beter. Maar ik denk toch dat BGC beter bezig is, ik denk dat die op termijn meer potentieel hebben om ne glasvezelkabel in mijne vloer te laten uitkomen. Telenet stond trouwens al op het randje van failliet, BGC zit er steviger in denk ik.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hmm PiR²,

Hotspots zijn volgens mij niet volkomen zinloos. Laptops worden immers de laatste tijd goedkoper en goedkoper en ik denk dat er wel een markt zit in het "rijden naar zee en eventueel ff je email checken in het strand, via laptop en wireless access". Dit is nu maar een dom voorbeeld, maar er zijn genoeg iets realistischere voorbeelden te beschouwen.

Nuja, het is goed dat Telenet ook met iets gelijkaardigs afkomt als BGC. (vdsl:52Mbps, eurodocsis:51Mbps :D) Gelijkaardig dus.
Dit verzekert de prijzenslagen en concurrentie is altijd goed voor de klant eh ;-)

Moest BGC alleen zo'n upgrade van systeem doorvoeren, mja dan zouden we weer in monopolistische sferen komen. Dus het is zeker positief dat er reactie is van Telenet :). Nuja, PiR² heeft daar een goed punt: Telenet staat er financieel een pak minder voor dan BGC, volgens de media ons willen laten geloven. (>ga het voorzichtig uitdrukken :))
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Hot spots zijn volgens mij alleen maar zinvol op plaatsen waar ook regelmatig (veel) mensen rondlopen met laptops + waar ge kunt zitten enzo...
Bvb, een paar blokken industrieterrein, een unief/hogeschool etc...
Een strand is niet echt een plaats waar mensen met hun notebook/PDA bezich zijn (enkel in films zitten ze op het strand met notebooks ;)).
Ik denk dat voor zo'n plaatsten UTMS een betere oplossing is (Wifi is nogal beperkt qua reikwijdte).
NuKeM
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ziet dat da zand tussen uwen cd-drive komt ofzoiets, of tussen u muis, of er komt ineens een vloedgolf af, ik zeg zo maar iets, dan zult ge spijt hebben dat er zo een hotspot staat :wink:
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Hebt ge dat trouwens al es geprobeerd? Buiten ziet ge dus geen steek op een laptopscherm. Maar op werkplekken waar ge bvb geen vaste plek hebt, of maar af en toe moet komen (vertegenwoordigers en zo) lijkt me die hotspots wél geschikt. Als iedereen nu maar eens koos voor IEEE 802.11g en niet de b, dan kon men fijntjes tegen 54 mbit netwerken.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

PiR²,

zoals ik zei: er zijn realistischere voorbeelden dan het mijne. Vb op onze campus zou dat wel héél interessant zijn. Kunt ge lekker vanuit de sandwishbar aan de overkant van de straat werken aan oefeningen ofzo.. network access :p

Mja buiten in de zon is dat idd niet te doen. Maar ik denk toch dat er toekomst in zit. Zelfs voor technici die permanent rondrijden en met een laptop in hun wagen liggen voor on-site reparaties.. dat kan interessant zijn..:)
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

The Oddity schreef:Maar ik denk toch dat er toekomst in zit. Zelfs voor technici die permanent rondrijden en met een laptop in hun wagen liggen voor on-site reparaties.. dat kan interessant zijn..:)

Da zijn dan geen hotspots niemeer he, als ik mij niet vergis, zijn hotspots plaatsen waar ge uwe laptop kunt aansluiten op een vast punt dat er ergens staat. Dan is het beter van den eerste keer draadloos internet te hebben ofzo. Bestaat dat al niet via ne gsm ofzo?
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

PiR²,

ff iets rechtzetten: hot-spots zijn zones: zoals hasselt waarin op verschillende plaaten wireless apparatuur geplaatst is, zodat je vanop de grote markt wireless breedband access hebt tot het internet ;-)

Maw geen vast punt :)
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ha, zo hotspots. Dus eigenlijk met ne soort zendmast enzo. Ik had ooit ergens gelezen dat een hotspot een punt is waar ge ne stekker in uwe laptop kunt steken en zo verbinding met het net kunt maken (kpeis zelfs in computer magezine)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Moet UMTS dat ook niet gaan opvangen? Zo een soort roaming tussen UMTS en WiFi? Dus lokkaal op WiFi en dan "open" overgaan op UMTS?
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”