Windows 2003 Terminal Server + CALs

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Ik had de volgende enigzins complexe vraag op het vlak van licenties:

Ik heb een projectje richting terminal services op een Windows 2003 TS. Uit wat ik kan opmaken uit de MS doolhof heb ik daar voor nodig:

    1/ Windows 2003 Server licentie
    2/ Windows 2003 Terminal Services CAL x aantal users
    3/ Windows 2003 Toegangs CAL (== user CAL ???) x aantal users

Wanneer ik gebruik maak van een Windows OS op de workstations:

    4/ Windows XP licentie x aantal PCs

Wanneer ik geen gebruik maak van een Windows OS, maar bijvoorbeeld van een PXE network boot met linux client OS:

    4/ Geen bijkomende licenties per client workstation

Klopt mijn inschatting?

Waar kan ik terminal services CALs los kopen ZONDER dat ik een Windows 2003 licentie moet aanschaffen (die heb ik namelijk al)? Ik ben vooral geïnteresseerd in concrete prijzen, aangezien prijs een belangrijk gewicht in dit project heeft.

Het zal toegepast worden in een school (mijn stage). Deze beschikt zoals gewoonlijk over amper budget. Enige tips richting - laat ons zeggen - minder conventionele oplossingen mag ook. Ik denk hierbij aan vragen zoals; kan ik terminal server CALs omzeilen. Ik doe dit natuurlijk liever niet, maaar ik hoop dat jullie de situatie van een onder-gebudgetteerde school verstaan.

Alvast bedankt, want ik ben de weg kwijt. :?
          [list=][/list]
          "We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
          Astralon
          Elite Poster
          Elite Poster
          Berichten: 3310
          Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
          Locatie: Lochristi
          Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
          Bedankt: 125 keer

          Klopt mijn inschatting?

          Ik ben geen expert, ik laat dit altijd doen door Microsoft of distributeur maar ik denk dat je goed zit.

          Waar kan ik terminal services CALs los kopen ZONDER dat ik een Windows 2003 licentie moet aanschaffen (die heb ik namelijk al)? Ik ben vooral geïnteresseerd in concrete prijzen, aangezien prijs een belangrijk gewicht in dit project heeft

          Elke distributeur in Belgie heeft dit. Een PC winkel die een beetje moeite doet kan daar makkelijk aangeraken.

          Richtprijs: 210 EUR voor 5 x EDU WINDOWS TERMINAL SVR CAL V2003
          Ik ben zo vrij geweest om zelf een winstmarge voorop te stellen maar het is uiteraard aan de winkel om deze marge te bepalen. Prijs incl. BTW

          Gr, Astralon
          Astralon
          Elite Poster
          Elite Poster
          Berichten: 3310
          Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
          Locatie: Lochristi
          Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
          Bedankt: 125 keer

          Misschien eens contact opnemen met HCW?

          http://www.hcw.be/hcwcs/Licensedesk.asp

          Gr, Astralon
          NickG
          Elite Poster
          Elite Poster
          Berichten: 1599
          Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
          Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
          Bedankt: 51 keer

          Je redenering klopt idd. Ben uiteraard ook geen expert op dat gebied (is iemand dat eigenlijk wel :-)), maar dacht wel dat het juist was wat je zei. Wat het aankopen van die CALs bedreft, die kan je los kopen bij je leverancier van al je andere licenties hoor. Concrete prijs weet ik niet, staat op papier op het werk, geen idee hoeveel dat juist was, maar ik veronderstel dat je leverancier / google je daar wel een redelijk antwoord op kunnen geven!
          Gebruikersavatar
          The_Borg
          Elite Poster
          Elite Poster
          Berichten: 1759
          Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

          Richtprijs: 210 EUR voor 5 x EDU WINDOWS TERMINAL SVR CAL V2003


          Chance,dat valt nog mee, ik had meer verwacht toen ik de Amerikaanse prijzen zag.

          maar ik veronderstel dat je leverancier / google je daar wel een redelijk antwoord op kunnen geven!


          Het zal je misschien verbazen, maar google maar eens, ik heb verdomd weinig Belgische resultaten gevonden. Nu ja, het zou altijd kunnen dat ik verkeerd gezocht heb. Bijna nergens vind je prijzen van CALs. Praktisch overal enkel van 2003 + 5 of 10 CALs. Maar ik zal idd de leverancier eens contacteren. :wink:
          "We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
          verdickt
          Premium Member
          Premium Member
          Berichten: 647
          Lid geworden op: 12 maa 2004, 22:24

          210€ is inderdaad heel weining. Maar ik heb dan ook nog nooit cals voor een school besteld.

          Gewoon oem is dit toch gauw meer dan 500€ als ik het me nog goed herinner, maar is reeds een tijdje geleden.

          In oem konden we deze per 5 bestellen dacht ik ( dat was toch het minimum )

          Anders moet je naar een andere licentie vorm gaan van microsoft.

          En wat betref je redenering, deze lijkt me correct.
          Gebruikersavatar
          X-2datop
          Pro Member
          Pro Member
          Berichten: 449
          Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
          Locatie: Antwerpen
          Contacteer:

          Zeker goed opletten of je "DEVICE" of "USER" cals gaat nemen hé. Redenering is als volgt:

          Je hebt 5 Pc's en er word gewerkt in 3 shiften en ieder heeft een eigen "gebruiker" ==> 15 Gebruikers.
          In deze situatie is een "device" cal beterkoop dan een "user" cal.

          Heb je bvb 5 pc's, 5 gebruikers willen de mensen nog wat van thuis werken ofzo, neem je beter een "user" cal omdat deze het op het "concurrent user" principe werkt. Elk aangelogde gebruiker gebruikt een licentie !
          (Tipje, dit WERKT niet !! Koop 5 user licenties en log aan met 30 en dat werkt nog .... althans toch in W2K3, onder R2 heb ik dat nog niet getest.)

          Qua prijzen:

          R19-01012 (MS Code): EDU WINDOWS TERMINAL SVR CAL V2003 MLP 5 AE USER CAL ==> 170€ excl. BTW

          R19-01010 (MS Code): EDU WINDOWS TERMINAL SVR CAL V2003 MLP 20 AE USER CAL ==> 640€ excl. BTW

          Grtz,
          X
          The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
          Gebruikersavatar
          deej
          Elite Poster
          Elite Poster
          Berichten: 3322
          Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
          Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
          Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
          Bedankt: 4 keer

          verdickt schreef:210€ is inderdaad heel weining. Maar ik heb dan ook nog nooit cals voor een school besteld.

          Gewoon oem is dit toch gauw meer dan 500€ als ik het me nog goed herinner, maar is reeds een tijdje geleden.


          Ja maar EDU prijzen verschillen fors van Enterprise prijzen, da's bij veel leveranciers zo.
          Gebruikersavatar
          bijicool
          Starter
          Starter
          Berichten: 7
          Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:27
          Locatie: Kapellen

          Belangrijk verschil:

          Device CAL's worden uitgedeeld door TS Licensing server aan de devices. Maw, ze worden "geteld"

          User CAL's worden NIET geteld, je wordt alleen verondersteld een papier te hebben met het juiste aantal licenties. Maw, er is GEEN telling
          Plaats reactie

          Terug naar “Software en apps”