PC Organiseren

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
mercurius
Starter
Starter

PC Organiseren

Ik heb net de installatie van WinXP Pro met SP2 achter de rug op een zelfgebouwde configuratie. Ik heb reeds mij HD ingedeeld in een Primaire partitie(C:\) en een uitgebreide partitie die ik nog zal indelen in logische stations volgens de noodzakelijk behoefte. Hoe kan ik nu best mijn HD organiseren om mijn Progs te installeren? Ik beschik reeds over volgende voorstellen :

Voorstel 1 :
C:\WinXP
D:\Progs
E:\Restore of Backup
F:\Data
G:\Games

Voorstel 2 :
C:\WinXP + Security Progs
D:\Progs
E:\Restore of Backup
F:\Data
G:\Games

Volgens info dien ik op bovenstaande wijze bij problemen slechts C en/of D te restoren en behoud ik alle andere data. Ik zal werken met GHOST om te restoren via een image!
Graag jullie advies en voorstellen om tot een optimale werkwijze te komen en vooral te streven naar een snelle restore bij een probleem. Feel free met jullie voorstellen!

Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Best niet teveel partities maken omdat het lezen/schrijven van partitie naar partitie nogal redelijk traag gaat omdat de disk dan moet lezen en schrijven tegelijk.

ik maak er meestal maar 2 aan : OS en data
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Je kan idd best niet teveel partities maken.
De programma's en het OS kan best op dezelfde partitie houden, maar je data/downloads zet je op een andere partitie omdat deze inhoud vaak wijzigt waardoor deze snel gefragmenteerd geraakt.
Als je een voor je backup een programma gebruikt dat een backup-bestand maakt van de schijf, dan kan je die evenzeer in je data partitie zetten. Wil je echter een een backup waarnaar je onmiddelijk kunt overschakelen bij het laten afweten van de andere, dan heb je daar nog een extra partitie voor nodig.
Meer dan 3 verschillende partities is niet aan te raden denk ik.
Al kan je eigenlijk nog beter voor je data een apparte HD gebruiken
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Een partitie zet je ook nooit effectief vol (een beetje werkruimte is altijd nodig), dus hoe meer partities, hoe meer ongebruikte ruimte je verspilt.
GHX73
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

C:\ en D:\ (progs) kan je beter één partitie voor nemen.

De image kan je best op een aparte (ev. externe) schijf zetten, anders valt er helemaal niks meer te restoren in geval van een HD-crash.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

behoudt 1 partitie, installeer alles en maak dan een image voor snelle recovery. Hierna regelmatig alles wat je aanmaakt op een rewritable schijfje zetten. Meerdere partities heeft bij windows niet veel zin. Als je windows opnieuw moet installeren dan moeten alle programma's ook opnieuw geinstalleerd worden. Je kan eventueel wel een apparte partitie aanmaken voor al je persoonlijke data en downloads.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Niet vergeten de "Mijn Documenten" naar een map op je Data-schijf te veranderen.
Lukse
Premium Member
Premium Member

meon schreef:Niet vergeten de "Mijn Documenten" naar een map op je Data-schijf te veranderen.
Net zoals bv de data map van Outlook, zodat je al je mails nog hebt na een restore.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”