- woensdag 19 april 2006 - Televisie kijken gaat gepaard met veel onderbrekingen door reclameblokken. Nu worden deze goed benut voor een toiletbezoek, het inschenken van een drankje of een rondje zappen langs andere kanalen op zoek naar een leuker programma. Als het aan Philips ligt kunnen tv-kijkers in de toekomst tijdens reclameblokken niet meer naar een andere zender zappen. Het bedrijf heeft hiervoor een patent aangevraagd, schrijft New Scientist.
De uitvinding van het onderzoekslaboratorium in Eindhoven voorkomt niet alleen dat gebruikers tijdens commercials niet kunnen weg zappen, ook kunnen reclameblokken in opgenomen programma's niet worden doorgespoeld. De techniek maakt gebruik van Multimedia Home Platform, wereldwijd gebruikt als basis voor interactieve televisie en tegenwoordig ingebouwd in digitale decoders en recorders.
MHP zoekt in de programma's naar zogenaamde 'vlaggetjes', die aangeven dat er extra informatie beschikbaar is. Bij zo'n vlaggetje kan de gebruiker bijvoorbeeld extra informatie oproepen over het programma of speciale filmpjes bekijken.
Philips wil een vlaggetje toevoegen dat ervoor zorgt dat de kijker bij een reclameblok niet kan switchen naar een ander kanaal. Een digitale videorecorder zou op eenzelfde manier de vlaggetjes herkennen. Philips realiseert zich dat de consument niet blij zal zijn met deze ontwikkeling. Gelukkig is er ook een potentiële manier om de opgelegde reclames te ontduiken: ervoor betalen.
Natuurlijk kan reclame vermijden ook op een ouderwetse en goedkopere manier: een extra lang toiletbezoek.
Bron: HCCmagazine
Voor mij dus geen Philips
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)