EDPnet Max6 Dyn & Fix - Deel 4

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Spink
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 jan 2006, 23:07

Dus als ik het goed begrijp moet de noise margin zo hoog mogelijk zijn. En die verzwakking van het signaal (line attenuation) moet die zo laag mogelijk zijn?

Bestaan er richtwaarden van deze parameters?

Ik heb hier:
Attenuation (dB) up/down = 14 / 21
Noise Margin (dB) up/down = 19 / 20

Dus de noise margin is dan wel in orde neem ik aan en die attenuation is die te hoog of te laag?
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Spink schreef:Dus als ik het goed begrijp moet de noise margin zo hoog mogelijk zijn. En die verzwakking van het signaal (line attenuation) moet die zo laag mogelijk zijn?

Bestaan er richtwaarden van deze parameters?

Ik heb hier:
Attenuation (dB) up/down = 14 / 21
Noise Margin (dB) up/down = 19 / 20

Dus de noise margin is dan wel in orde neem ik aan en die attenuation is die te hoog of te laag?


Geeuw... Kan een moderator dit misschien eens vermelden in een "sticky" onderwerp? Deze vraag komt namelijk elke week wel eens terug, en niemand blijkt nog te zoeken in de archieven alvorens een vraag te stellen :-(

Hier dus nog maar eens... Voor een stabiel signaal:

- signaal/ruis verhouding: minstens 6 dB (hoe meer, hoe beter)
- verzwakking: maximaal 60 dB (hoe minder, hoe beter)

Dit zijn uiterste richtwaarden, en bieden geen garantie.
Laatst gewijzigd door Edward Valckx 25 apr 2006, 19:56, in totaal 1 gewijzigd.
Spink
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 jan 2006, 23:07

Het mag dan al wel 100 keer voorgekomen zijn, maar ik lees altijd maar tegenstredigheden.

In jouw post lees ik: signaal/ruis verhouding: maximaal 60 dB (hoe minder, hoe beter)
In de post erboven lees ik: Je noise margin boven de 6 db zitten (liefst boven de 10 als het even kan) en Maximum verzwakking mag maximaal 60db...

Dat is toch allemaal tegenstrijdig?
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Spink schreef:Het mag dan al wel 100 keer voorgekomen zijn, maar ik lees altijd maar tegenstredigheden.

In jouw post lees ik: signaal/ruis verhouding: maximaal 60 dB (hoe minder, hoe beter)
In de post erboven lees ik: Je noise margin boven de 6 db zitten (liefst boven de 10 als het even kan) en Maximum verzwakking mag maximaal 60db...

Dat is toch allemaal tegenstrijdig?


Sorry, uit pure frustratie had ik ze zelf per ongeluk gewisseld :-) Is nu gecorrigeerd.
KK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 02 okt 2004, 04:38

Is het normaal dat tijdens de piekmomenten de snelheid zakt tot onder de 300 KB/sec? En dat terwijl ik tijdens de kalmere momenten zonder problemen 600 KB/sec haal.
Dat het een beetje zakt tijdens de drukke periodes van de dag kan ik begrijpen, maar tot onder de helft van de normale snelheid?
Spink
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 jan 2006, 23:07

Bij mij gaat het ook met horten en stoten... deze middag ruim 600Kb/sec en nu een pak minder. Maar het meest opvallende vind ik dat het soms erg lang duurt vooraleer een site begint te laden. Dus de respons is niet zo schitterend. Soms laadt het snel en de volgende moment blijft hij weer effe hangen enz.
Ik heb ook wat pings gedaan en merk dat er geregeld wat packet loss is.

Ik heb nog maar pas EDPnet en maak me eerlijk gezegd wat zorgen over de lijn. Geeft een lager profiel misschien stabielere resultaten?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Ik heb meestal rond de 100kb/s, soms wat trager, soms wat sneller. Ze waren alvast heel vriendelijk aan de telefoon en gingen het probleem laten onderzoeken (wss overvolle of defecte dslam). Anyway, voor de rest geen klachten over de verbinding (buiten dat wat trager gaat). Hoop dat ze de toestroom van klanten goed gaan aankunnen.
Laatst gewijzigd door Avenger 2.0 01 mei 2006, 19:36, in totaal 1 gewijzigd.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

bij mij is het plots ook een pak minder: amper 300 KB/s

edit: nu weer normaal? :?
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Hallo,

ik ben pas overgeschakeld op EDPnet. Ik heb mijn SCARLET afgezegd en zal nog tot 31/05 actief blijven bij SCARLET. Sinds 28/04 zit ik bij EDPNET.
Heb geen moment zonder internet gezeten aangezien ik nog zowel via scarlet als EDPNET op internet kan surfen.
Ik had wel enkele bedenkingen.
Als ik mijns snelheid test via de inlog van SCARLET heb ik
download +- 3000 Kb/s

via EDPnet +- 1000 Kb/s

Ik heb ook de indruk dat EDPnet trager is. Dit lijkt me sterk aangezien ik bij SCARLET (voorheen TISCALI en WANADOO) nooit ben uitgevallen wegens afstandsproblemen.
Ik zit nu ook aan 4,0 ipv 4,6 Mb/s als ik rechts onderaan het icoon van de 2 computers klik
Bij SCARLET had ik 4,6 en bij EDPnet 6,0

Steven
Gebruikersavatar
Jos77
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 jan 2006, 01:39
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Steven7 schreef:Bij SCARLET had ik 4,6 en bij EDPnet 6,0

Ik dacht het niet: bij Scarlet is het 3.3 down, 4.6 lijkt me iets van Skynet ofzo.
Dit zijn trouwens waardes van uw lijnsyc.... dit wil niet zeggen dat je die snelheden ook effectief (altijd) haalt.

Vandaag zijn er hier en daar (op dit forum) snelheidsproblemen gemeld, dus het zou kunnen dat jij er ook last van hebt.
Je kan ook misschien eens testen via een andere server? http://www.speedtest.be of http://www.userbase.be/forum/portal.php?show=speed of ISPMonitor installeren?
::: Gigabyte GA-P55A-UD3 :: Core i7 860 :: 4x Corsair 2048MB :: Ati HD5850 :: WD500GB :: Antec P150 :: EDPNet VDSL2 20/2 :::
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Ondertussen zit ik aan een 3200 kbtis/s met EDPNET. Dus dat lijkt me in orde.
Wat ik wel spijtig vind is dat ik geen 6 Mbit, maar 4,0 Mbit krijg aangezien ik op 2 kilometer van de centrale woon en een ruis heb van 16 DB.
Weet er iemand op welke afstand ik van de centrale zou moeten zitten en of ik die ruis zelf kan verminderen zonder te verhuizen?

Mvg,

Steven
killer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2006, 12:30

op 2 meter van de centrale kan je makkelijk 6mbit halen, op 3 km van de centrale zelfs nog wel.
(in normale omstandigheden iig)
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Inderdaad, ik zit op 2,9km van de centrale en synced probleemloos op 6Mbit. Snelheden van 600KB/sec zijn haalbaar, enkel niet overdag :) Dan is het meestal 500-550KB/sec.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Zou het dan met die 16 Db ruis te maken kunnen hebben?
killer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2006, 12:30

zoals ik in een ander topic al aanhaalde, lijkt het mij dat EDPnet medewerkers zich blind staren op Noise margin terwijl attentuation veel belangrijker is.
je noise margin moet gewoon boven de 7 zitten.
Als de synchro hoger gaat zakt je noise margin.
Maar je DSLAM kan ook meer vermogen geven waardoor je noise margin weer stijgt.
Djorre
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 16 feb 2004, 08:06
Locatie: Ronse

Waarschijnlijk off topic ... maar ... de mensen die overkwamen van ADSL2FIT naar edpnet ... hadden we nu 40 Gb bij ADSL MAX6 DYN
of toch maar 20?
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Als je overgeschakeld bent naar de Max6Dyn, dan heb je 20 GB inbegrepen volume, heb je je contract niet veranderd (dus zit je nog op 4 mbit), dan heb je volgens mijn weten nog altijd 40 GB.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Je hebt inderdaad maar 20GB, maar als je nog 20GB extra neemt is de totaalprijs hetzelfde of de ex-A2F abbo's (en de snelheid is hoger).
Pruik
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2006, 20:02

Hallo,

Ik heb ook een vraagje over efpnet:

Ik ga binnenkort verhuizen en ik ben nog aan het twijfelen welke provider, de voorwaarden van efpnet staan me echter zeker aan.

Nu, ik heb even die calculator gebruikt, en de afstand tot de centrale is 4534 meter.
Helaas kan ik nog niks zeggen over Margin & Attenuation, er is nu nog geen router aanwezig ofzo. (enkel belgacom telefoonlijn)

De snelheid maakt me niet zoveel uit, 2 mbit is al genoeg, maar ik maak me vooral zorgen over de stabiliteit door deze afstand.
Is efpnet eerder af te raden dan, of zou het normaal niet zoveel uitmaken?

thx :)
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 28 keer

Het is EDPnet, niet efpnet. :P

Welke snelheid geeft de configurator aan van EDPnet dat je wss kan halen?
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb sinds enkele dagen EDPnet, en ben zeer tevreden:

-over de limiet
-over het nachtsurfen
-over de helpdesk
-over de prijs
-over de stabilitei
- ...

Kortom: een ware droom voor mij :D
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Pruik
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2006, 20:02

DaNi0 schreef:Het is EDPnet, niet efpnet. :P

Welke snelheid geeft de configurator aan van EDPnet dat je wss kan halen?


oops :p

2048/512

stabiliteit is me vooral belangrijk, als ik deze snelheid kan halen, ben ik wel tevreden, maar maak me wat zorgen over het signaal, 4534 meter..
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Pruik, als je niet veel data nodig hebt (minder dan 30GB/maand) raad ik zeker EDPnet aan (anders Dommel).
Van de snelheid die je zal halen kunnen we nog niet veel zeggen (ik toch niet) aangezien dit ook van de kwaliteit van de lijnen tussen de centrale en jouw huis de de kabels binnen daar een grote rol in speelt.
De haalbare snelheden die de EDPnet-site weergeeft zijn meestal haalbaar (soms hoger, maar bij u waarschijnlijk niet hoger gezien de afstand).
Gebruikersavatar
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 apr 2005, 12:33
Locatie: St.-Niklaas, .be, .eu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Pruik schreef:Nu, ik heb even die calculator gebruikt, en de afstand tot de centrale is 4534 meter.
Helaas kan ik nog niks zeggen over Margin & Attenuation, er is nu nog geen router aanwezig ofzo. (enkel belgacom telefoonlijn)

De snelheid maakt me niet zoveel uit, 2 mbit is al genoeg, maar ik maak me vooral zorgen over de stabiliteit door deze afstand.
Is efpnet eerder af te raden dan, of zou het normaal niet zoveel uitmaken?
De reden waarom EDPnet, in tegenstelling tot sommige van onze concurrenten, u op een dergelijke afstand slechts 2 Mbit geeft, is net omdat dat de hoogst haalbare, nog steeds stabiele, lijnsnelheid is.
internet, fiber & telephony
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 maa 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

bke schreef:Ik heb sinds enkele dagen EDPnet, en ben zeer tevreden:

-over de limiet
-over het nachtsurfen
-over de helpdesk
-over de prijs
-over de stabilitei
- ...

Kortom: een ware droom voor mij :D


Volledig mee eens, je zal niet snel beter vinden dan Edpnet, en zeker niet voor die prijs.
Voor de prijs van anderen hun internetabonnement haal je bij Edpnet zo'n 60GB binnen, als je het nachtsurfen optimaal zou gebruiken, dan zelfs 120GB en de lijn is idd heel stabiel (al zal dat ook wel afhankelijk zijn van de afstand en kwaliteit van de bekabeling enzo).
En de mensen van Edpnet zijn in vergelijking met andere providers inderdaad ook heel vriendelijk.
Iedereen zou bij Edpnet moeten gaan :-D
Alhoewel, dan gaat het iets te druk worden op de lijnen denk ik :wink:
Salomon13
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:41

bke schreef:Ik heb sinds enkele dagen EDPnet, en ben zeer tevreden:

-over de limiet
-over het nachtsurfen
-over de helpdesk
-over de prijs
-over de stabilitei
- ...

Kortom: een ware droom voor mij :D


Inderdaad. Ik haal op 2494 meter van de centrale een perfect sync op 6144/640. Ik heb de waarden niet onmiddelijk bij mij, maar de lijn is stabiel en er zijn zeer weinig fouten op.

De helpdesk heb ik nog niet nodig gehad (yipie), maar toen ik info wenst alvorens mijn aansluiting aan te vragen, was iedereen behulpzaam en kreeg ik zeer snel antwoord via mail.

Wat ik graag nog zou zien is dat de status van de facturen (betaald/niet-betaald) in My EDPnet te zien is.

grtz
Pruik
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2006, 20:02

EDPnet schreef:
Pruik schreef:Nu, ik heb even die calculator gebruikt, en de afstand tot de centrale is 4534 meter.
Helaas kan ik nog niks zeggen over Margin & Attenuation, er is nu nog geen router aanwezig ofzo. (enkel belgacom telefoonlijn)

De snelheid maakt me niet zoveel uit, 2 mbit is al genoeg, maar ik maak me vooral zorgen over de stabiliteit door deze afstand.
Is efpnet eerder af te raden dan, of zou het normaal niet zoveel uitmaken?
De reden waarom EDPnet, in tegenstelling tot sommige van onze concurrenten, u op een dergelijke afstand slechts 2 Mbit geeft, is net omdat dat de hoogst haalbare, nog steeds stabiele, lijnsnelheid is.


Bedankt, dit was het antwoord dat ik zocht.

Ik zit gewoon veel op het internet, surf wel veel, en download wel eens iets, maar het gaat me vooral voor de stabiliteit :)
Zonder dat ben je met de grootste snelheden toch niets :)
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Salomon13 schreef:Wat ik graag nog zou zien is dat de status van de facturen (betaald/niet-betaald) in My EDPnet te zien is.


Daar zit ik eigenlijk ook een beetje op te wachten.
Radix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 jan 2006, 14:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

ZMD schreef:
Salomon13 schreef:Wat ik graag nog zou zien is dat de status van de facturen (betaald/niet-betaald) in My EDPnet te zien is.


Daar zit ik eigenlijk ook een beetje op te wachten.


ik ook.... kan iem van EDPnet hierop antwoorden...
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

nu niet voor het een oft ander he ... maar jullie electriciteits en waterfacturen kan je dat ook niet van zien online ? ...

Als je zelf een beetje een degelijke boekhouding doet; heb je perfect een overzicht wat betaald is en wat niet toch ?

Ik zeg niet dat het geen leuk gadget zou zijn, maar levensnoodzakelijk is het ook niet he :) Toch niet in die mate dat dat op 132 gerealiseerd moet worden .
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

FlashBlue schreef:nu niet voor het een oft ander he ... maar jullie electriciteits en waterfacturen kan je dat ook niet van zien online ? ...


Dat is waar, maar je krijgt ze wel nog in de bus en bij EDPnet niet en als je ze zelf niet afprint kan je wel eens voorhebben dat je er een overslaat (hoewel ik het nog niet voorgehad heb, of mss lang geleden eens).
Dus voor mij is er geen haast bij, maar moest het er ooit komen zou dit wel handig zijn.
Gebruikersavatar
Mette
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 feb 2006, 04:36
Locatie: Heverlee (Leuven)
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

als je een domiciliering gebruikt sla je ze ook ni over natuurlijk (al is da mss niet zonder risico, voor zover ik weet zijn er hier nog nooit geen problemen mee geweest (ook ni bij scarlet bv)
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Mette schreef:als je een domiciliering gebruikt sla je ze ook ni over natuurlijk (al is da mss niet zonder risico, voor zover ik weet zijn er hier nog nooit geen problemen mee geweest (ook ni bij scarlet bv)


't Is niet dat ik EDPnet niet vertrouw, maar ik heb wel al problemen gehad met domiciliëring (Scarlet :x ).
Pruik
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2006, 20:02

Kan iemand me zijn ervaringen meegeven ivm online gamen via edpnet? Is de ping goed genoeg?
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Bij mij is ie doorgaans heel goed.
ruben
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 11 sep 2005, 22:38

Pruik schreef:Kan iemand me zijn ervaringen meegeven ivm online gamen via edpnet? Is de ping goed genoeg?


int begin ff problemen gehad (search) maar nu alles cava.. wel rekening houden dat het na 12'en 's nachts erg tot ondraagelijk kan worden...
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

hier alles perfect (kom van telenet)
lage en stabiele pings in cs/wc3
ps: zone 015
soul
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 23 mei 2005, 23:07

na 12h snacht's is de ping om te huilen als je gamed :cry:
Gebruikersavatar
Mette
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 feb 2006, 04:36
Locatie: Heverlee (Leuven)
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

soul schreef:na 12h snacht's is de ping om te huilen als je gamed :cry:

idd, ik heb het hier soms ook met sommige servers
probleem (als ik goe zie bij een trace) ligt tusse brussel en adam01.edpnet.net (ofzoiets als k me nog goe herinner), daar gaat de ping altijd naar +100ms terwijl dat overdag 20 a 30 ms is
Gebruikersavatar
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 apr 2005, 12:33
Locatie: St.-Niklaas, .be, .eu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

http://www.edpnet.be/cms.aspx?S=Helpcen ... tus_Issues

maandag 17 juli 2006
Deze problemen zijn van de baan.

Bedankt voor uw geduld en onze excuses voor het ongemak.


dinsdag 6 juni 2006
's Avonds kan u bij EDPnet sporadisch vertragingen ondervinden naar
enkele internationale websites. Dit door verbindingsproblemen naar één van
onze internationale partners. Hierdoor zijn we genoodzaakt om tijdelijk een
deel van de bandbreedte ongebruikt te laten.

Sommige belgische websites kunnen hier ook onder leiden omdat deze content
gebruiken van internationale sites.

Deze problemen zullen ten laatste binnen een maand opgelost zijn.

We verontschuldigen ons voor het ongemak.
internet, fiber & telephony
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”