Gebruikers in een domein...

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
noppes
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Ik had enkele vraagjes over gebruikers in een domein.
In AD maak ik dus een nieuwe afdeling (OU) aan, met daarin nieuwe
groepen en nieuwe gebruikers.
Wanneer ik dus mijn client lid maak van dit domein en ik start deze op, dan
kan ik lokaal inloggen (met de gebruikersnaam die ik vroeger gebruikte toen ik nog met werkgroepen werkte). Als ik dit doe verloopt alles normaal zoals voorheen (voordat ik het domein installeerde). Enkel kan ik natuurlijk niet aan de mappen op de server.
Als ik echter inlog (op het domein zelf dan) met mijn nieuwe gebruikersnaam en paswoord, vraagt hij telkens wanneer ik een toepassing wil starten, de originele cd-rom, bijv. van MS Office. Hoe komt dit eigenlijk?
Ook ben ik bijv. alle bureaublad instellingen kwijt, kan ik dit omzeilen?
Ook in outlook express ben ik alles kwijt en moet ik alles terug herinstellen.
Wanneer ik bijv. ingelogd ben als een domeingebruiker, maar niet als beheerder, dan kan ik bijv. ook norton antivirus niet updaten omdat ik geen beheerdersrechten heb etc...
Nog een vraagje: waarvoor wordt die lokale account (dus met oude gebruikersnaam) dan nog gebruikt of hoe verwijdert men deze dan?
Ik werk bijv. met een facturatieprogje die werkt met een database.
Als ik deze start als ik ingelogd ben met mijn domeingebruikersnaam, dan zijn ook alle instellingen en gegevens weg. Ook zegt hij dat hij niet kan runnen omdat de database wss nog in gebruik is door iemand anders, wat dan waarschijnlijk mijn lokale gebruiker zal zijn?
U hoort het al, het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe alles nu precies werkt! Misschien kunnen jullie mij ietwat helpen?
Thanks! :wink:
Take me for my mind, not for my body, but play with my body and not with my mind...
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Logisch. Als je overgaat op een domein zijn alle domain-users NIEUWE gebruikers. Je logt dus als het ware voor het eerst in op die pc. Bijgevolg zijn persoonlijke instellingen allemaal 'verloren'. Die lokale users zou je in principe moeten verwijderen (of tenminste locken), want het heeft geen zin een domein te gebruiken als je toch altijd maar lokaal aanmeldt.

Wij hadden dat opgelost met een eigen programma, liefdevol 'Profile-extractor' genoemd, toen we van NT4 naar W2K3 zijn overgeschakeld.

Updaten van Norton Antivirus > daar dienen corporate edititions voor, die houden rekening met de limited users. Je kan dat wel omzeilen door op de juiste mappen de rechten te verhogen (waarschijnlijk de Norton-map de users schrijfrechten geven).

En ja, je kan best nog een lokaal administrator-account bewaren om administratieve taken te doen (installaties enz), want je moet er niet van uitgaan dat je domein altijd beschikbaar is.

//Edit: Ah ja, in de reskit van w2k3 zit een userstate migration tool, waarschijnlijk ga je daar veel aan hebben om je lokale users naar domain users te migreren.
//Edit2: Het feit dat je nu dit soort vragen stelt betekent dat je niet aan migratieplanning hebt gedaan ... In tegenstelling tot wat sommige mensen wel denken ga je niet op een weekendje over naar een w2k3-domein zonder weken (maanden?) planning ...
noppes
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Thanks meon, beetje bij beetje kom ik er wel... :-)
Take me for my mind, not for my body, but play with my body and not with my mind...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”