emails 2005 in Outlook Express plots verdwenen !

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
ChD
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 maa 2004, 22:26
Locatie: Noord-Antwerpen
Contacteer:

HAllo,

Op vraag van een buur stel ik hier zijn probleem even voor.

Hij meldde me onlangs dat al zijn emails van 2005 plots verdwenen waren. Hij heeft XP en Outlook Express op zijn PC.

Ik zelf heb Outlook 2003 en deze vraagt af en toe of ik emails wil archiveren. Ik kies dan gewoonlijk 'Neen'. Naar het schijnt worden dan (als ik JA zou klikken) een groot aantal emails van een bepaalde periode gecomprimeerd in een archief gestoken zodat deze tesamen minder geheugen op de harde schijf inneemt.

Bij mijn buur is dit bij Outlook Express niet het geval.

Bij mijn Outlook zie ik ook een Archief-map staan, bij hem niet.

Ik heb wel bij de instellingen ergens een optie gevonden waar je kan zien (maar ook wijzigen) waar het archief op de C-schijf wordt bijgehouden.

Ik heb deze locatie dan vervolgens via de normale mappenstructuur gaan opzoeken en daar vond ik allerlei dbx-bestanden.
Als ik daarop klik krijgt de PC ze niet open omdat hij het programma voor deze dbx-bestanden niet kan vinden.

Weet iemand hoe mijn buur zijn 'verloren' emails terug kan opvissen en welk programma hij daar dan voor nodig heeft (voor die dbx-bestanden) ?
En hoe kan hij dit mogelijks in de toekomst vermijden door toekomstige emails NOOIT naar het Archief te laten verplaatsen ?
Waar ergens bij de instellingen van Outlook Express kan men dit verhinderen ?

Alvast bedankt voor alle mogelijke tips

mvg
ChD
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Voor zover ik weet heeft Outlook express helemaal geen archiverings-functie!

Bestaat de kans dat hij ze gewoon gewist heeft (al dan niet per ongeluk) en dat niet durft zeggen en hoopt dat jij die nog kan recoveren? :)
Gebruikersavatar
elrocco
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 mei 2003, 10:35
Locatie: Dendermonde

Outlook Express(OE) heeft niet zoals grote broer Outlook (MS-Office) een archieffunctie. In OE kun je wél mappen met bestanden comprimeren, waardoor ze minder ruimte op je harde schijf innemen. Daarnaast kun je een back-up van de folders maken.

Standaard kent Outlook Express een aantal mappen: Postvak In, Verzonden Items enzovoort. Al deze mappen hebben een eigen bestand met de dbx-extensie. Naarmate je meer berichten ontvangt en verstuurt, zullen indien je geen extra mappen aanmaakt en je berichten filtert met name Postvak In en Verzonden Items een flinke omvang krijgen. Het gevaar van grote dbx-bestanden is dat ze beschadigd raken en dat je dus berichten kwijt kunt raken.

Om dit te voorkomen stelt OE de vraag mappen te comprimeren. Het ligt niet voor de hand dat de berichten uit Postvak In echt verdwenen zijn.

Als je je PosvakIN.dbx-bestanden (het zouden er meer kunnen zijn ) hebt gelokaliseerd, pak dan het bestand met de grootste omvang. Dit zal ongetwijfeld het bestand zijn met de verlorengewaande berichten. Dit grote bestand kopieer je naar de map waarin de huidige dbx-bestanden van OE staan, en je vervangt de oude (kleine) PostvakIN.dbx door de nieuwe (de grote). Sluit OE wel eerst even af, voordat je gaat kopiëren.

Let op: als in je huidige PostvakIn ook weer nieuwe berichten hebt staan, kopieer die dan in Outlook Express eerst naar een ander folder, anders raak je deze berichten kwijt.

Mocht deze oplossing niet werken, dan zouden je dbx.bestanden beschadigd/corrupt kunnen zijn.

Je kan dan nog altijd proberen alle mails uit de dbx-bestanden te halen met
dit programmatje(64kB). Deze komen dan elk apart in een map te staan in de windows verkenner.

Hopelijk ben je hiermee een stukje wijzer geworden.
Succes!

Elrocco 8)
ChD
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 maa 2004, 22:26
Locatie: Noord-Antwerpen
Contacteer:

Hallo Meon en Elrocco,

Bedankt voor jullie hulp.

Ik kan jullie verzekeren dat de buurman zijn mails zeker niet zelf verwijderd heeft, zelfs niet per ongeluk. Ik heb trouwens voor de 'verdwijning' zelf nog voor zijn PC de emails 2005 zien staan in zijn OE.

Ik wist niet dat OE geen archiveringsfunctie had. Ik ging er verkeerdelijk dus van uit omdat ik dacht dat de 2 Outlooks redelijk veel gemeen hadden.

Ik zal zeker het bedoelde dbx-programma eens een keer uitproberen bij de buur en zal zeker eerst zijn recentste mails in een aparte map zetten.
Ik hou jullie op de hoogte of het daarmee in orde is gekomen.

Nogmaals bedankt voor de hulp en tips!
ChD
Budtske
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 nov 2004, 10:44

*EDIT* onderstaande locatie zit in verborgen systeembestanden , zeker zijn dat je die kunt zien door in "Extra -> mapopties -> weergave" de juiste vinkjes af/aan te zetten, dit zijn er iig 3 op een SP2 systeem.

Mails zet OE altijd op een vaste locatie in "Documents and settings\ $USERNAME$ \Local Settings\Application Data\Identities\{ $ HEEL VEEL NUMMERKES :P$} \Microsoft\Outlook Express

Zover ik weet overschrijft hij deze niet als het bestand al bestaat , ik weet niet of dat programma alleen op vaste bestenden zoekt of alle bestanden weergeeft.

Als je buurman aanpassingen heeft gemaakt aan zijn windows account kan je best even alle account afgaan om te kijken of je mails niet ergens achtergebleven zijn.

Mvg
Kevin
killer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2006, 12:30

veel voorkomende fout als je enorm veel email opslaat in outlook.

eenvoudig op te lossen:
1. exporteer al uw mails
2. importeer al uw mails

done
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”