HDTV... iets concreter

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

In Nederland zijn de eerste prijzen bekend voor HDTV... het aanbod is zoals verwacht duur (zelfs voor de basis digitale TV veel duurder dan in Belgie) en beperkt. Meer info op http://tweakers.net/nieuws/41852/UPC-ma ... ekend.html
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Het eerste evenement dat UPC-klanten in HD-kwaliteit kunnen ontvangen, is het WK voetbal in Duitsland. Deze uitzendingen zullen overigens kostenloos te ontvangen zijn.

Dus dat zou ge ook nog eens apart moeten betalen?
Help! :x
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik ben benieuwd hoeveel klanten het lokt. Het gaat blijkbaar maar om 2 zenders...

HDTV geeft volgens mij enkel meerwaarde in sommige programma's/films. Als je de kijkcijfer top20 beziet zijn er toch maar weinig uitzendingen die hdtv nodig hebben, als je begrijpt wat ik bedoel :)

http://www.humo.be/cps/rde/xchg/humo/hs ... jfers.html
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Block schreef:Ik ben benieuwd hoeveel klanten het lokt. Het gaat blijkbaar maar om 2 zenders...

HDTV geeft volgens mij enkel meerwaarde in sommige programma's/films. Als je de kijkcijfer top20 beziet zijn er toch maar weinig uitzendingen die hdtv nodig hebben, als je begrijpt wat ik bedoel :)

http://www.humo.be/cps/rde/xchg/humo/hs ... jfers.html


Heb je ooit al eens HD gezien ? Zelf kijk ik al enkele jaren geen TV meer omdat SD (standard definition) gewoon te laag is kwa resolutie en color space. DVD's kunnen er nog net door - maar ik koop ze nog zelden.

Basically kijk ik enkel nog HDTV in al zijn glorie. Kleuren zoals real life, niet de beperkte color gamut van PAL, geen smearing zoals bij de low bitrate uitzendingen van TN digitale TV en alles perfect scherp en afgelijnd zonder vervelende object randen die ik in zoveel TN digitale TV demo's heb gezien.

Kortom , HD ziet er als real life uit alsof je door een venster naar buiten kijkt, SD zal er altijd ofwel video ofwel als een DVD uitzien.

Maar TN heeft al aangegeven dat ze niet geinteresseerd zijn in HD, laten ze eerst de onbewuste end-user nog maar eens goed uitmelken met interactieve spelletjes en diensten waar flink aan verdiend moet worden.

BTW: er zijn zelfs gratis hdtv zenders op 't net via bittorrent, kijk eens op www.mariposahd.tv , deze gasten uit Argentinië maken een reality show over babes, fashion en nature .... en off course hoe ze uit Amerika verhuisd zijn naar Buenos Aires en daar een nieuw leven gestart zijn.

BTW2: zolang TN en BGC hun digitale TV over Scart aan de man brengen zal dat voor mij nooit acceptabel zijn om 'digitaal' genoemd te worden. Scart/Peritel is verre van videofiel, HDMI zou al een stuk beter zijn maar wellicht dat geen kat erom geeft.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Je haalt me de woorden uit de mond.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Voordat HDTV hier echt doordringt en telenet/belgacom het gaan aanbieden, zijn we toch een dikke 4 jaar verder denk ik...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Avenger 2.0 schreef:Voordat HDTV hier echt doordringt en telenet/belgacom het gaan aanbieden, zijn we toch een dikke 4 jaar verder denk ik...


Leuk om weten :

- alfacam is Belgisch en een van dé HDTV capture huizen wereldwijd, zij doen o.a. de olympische spelen

- dochter HD1/Euro1080 is de eerste HDTV zender in Europa op satteliet, ook een Belgische firma

- HDTV is goed ingeburgerd in de Belgische kinepolis zalen, zo heeft elke vestiging wel een Barco DP100 staan, waar zowel streams van Euro1080 getoond worden (concerten) als films

- EVS is het bedrijf wat de films op de servers van Kinepolis toeleverd

- Grid VFX en Ace zijn 2 post-productie huizen die heel wat in 2K uitrenderen/monteren/color graden, kortom het formaat dat nauw verwant is met de 1920x1080 full HDTV resolutie

Dit is allemaal Belgisch beste mensen. Maar een bedrijf als Telenet dat loopt daarin gigantisch achter, gewoon omdat ze nog niet overtuigd zijn van HD.

Spijtig dat onze mega Belgische kennis maatschappij intern niet gebruikt wordt. Daarin zijn we wellicht een export land.

FOEI
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

ub4b heeft volledig gelijk. Het is eigenlijk een schande.
De groep HD Ready bezitters groeit elke dag en niet alleen zij, maar ook de mensen met bvb een 480p plasma zouden al baat hebben bij een HD signaal (kleurdiepte, scherpte).
Ondertussen boycotten Telenet en Belgacom blijkbaar elke vorm van ECHTE digitale TV. HDTV pakt natuurlijk wat meer bandbreedte in en de standaarden voor HDTV liggen nog niet helemaal vast of zijn vers van de pers (H.264). Toch vind ik dat ze zich wel de moeite hadden kunnen nemen om op zijn minst een 480p (of beter 576p) component uitgang te voorzien op hun boxen..
Ach ja, ooit zal het er wel van komen. Hopelijk komen de HD-disk formaten en spelers er snel. Momenteel moet ik het enkel nog stellen met een Xbox360 en een paar HD demostreams... en die doen zeker hunkeren naar meer!
NuKeM
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Ik heb juist gelezen dat IN.DI tegen de zomer zou beginnen met een HD decoder te verkopen en HD uit te zenden. Toch wel grappig dat zo een klein bedrijf, dat slechts in 1/3 van vlaanderen beschikbaar is dit wel kan, en telenet/belgacom niet. Ze waren trouwens ook al een jaar eerder op de markt met hun digitale tv.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ow, dat zou fijn zijn (ik zit in de IN.DI zone).
NuKeM
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

NuKeM schreef:ub4b heeft volledig gelijk. Het is eigenlijk een schande.
De groep HD Ready bezitters groeit elke dag en niet alleen zij, maar ook de mensen met bvb een 480p plasma zouden al baat hebben bij een HD signaal (kleurdiepte, scherpte).
Ondertussen boycotten Telenet en Belgacom blijkbaar elke vorm van ECHTE digitale TV. HDTV pakt natuurlijk wat meer bandbreedte in en de standaarden voor HDTV liggen nog niet helemaal vast of zijn vers van de pers (H.264). Toch vind ik dat ze zich wel de moeite hadden kunnen nemen om op zijn minst een 480p (of beter 576p) component uitgang te voorzien op hun boxen..
Ach ja, ooit zal het er wel van komen. Hopelijk komen de HD-disk formaten en spelers er snel. Momenteel moet ik het enkel nog stellen met een Xbox360 en een paar HD demostreams... en die doen zeker hunkeren naar meer!


HDTV is makkelijk vindbaar, kijk naar a.b.hdtv en a.b.hdtv.repost

Alleen zijn er niet veel Belgische ISP's die de bandbreedte voor HDTV downloads aankunnen, een full clip is al snel 12GB. Dus als ze slim zijn hebben ze er ALLE belang bij om gewoon zelf HD op de kabel te duwen.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 06 apr 2006, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Het is zo mooi :(, en we gaan er nog jaren op mogen wachten. Ik zou het in de eerste plaats niet op een TV zien, wel op mijn PC tftje. Maar ja, dan moet je het nog kunnen capturen ook, dus dat is dan ook weer een merde.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

The_Borg schreef:Het is zo mooi :(, en we gaan er nog jaren op mogen wachten. Ik zou het in de eerste plaats niet op een TV zien, wel op mijn PC tftje. Maar ja, dan moet je het nog kunnen capturen ook, dus dat is dan ook weer een merde.


Op een PC is het minder indrukwekkend dan op een groot scherm, daar zie je pas hoe crappy analoge PAL of Telenet digitale TV is tov HDTV.

Het probleem is dat de meeste mensen van niet beter weten, ze zijn tevreden met PAL op een analoge 70cm 4:3 televisie, op zo'n afmeting valt het niet op en analoge toestellen camoufleren de gebreken.

Maar eenaal je moet upscalen zoals bij een LCD of plasma valt het op. Low bitrate MPEG2 via DVB en een analoge Scart/Peritel doet echt geen goed aan de kwaliteit.

Ik ben bevriend met de grootste TN dealer in Gent, maar ik kan echt niet kijken naar hun plasma met daarop de digibox, er zit te veel troep en fouten in het beeld.

Analoge TV had ruis, telenet DTV heeft artefacts a volonte.
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Op een PC is het minder indrukwekkend dan op een groot scherm.


Bwah, dat zou ik niet durven zeggen, ik heb een 19" tft (1280x1024) en daar vind ik het verschil tussen HDTV & de lagere resoluties opmerkelijk. (mede omdat mijn cpu het maar net trekt :p) Het is echt een streling voor het oog. Het zal gewoon nog verschrikkelijk lang duren vooraleer er in de gemiddelde Vlaamse huiskamer een tft-tv komt. Die dingen zijn voor de moment nog net iets te duur geprijsd (voor de grotere modellen).
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”