bereik SpeedTouch716

Plaats reactie
ferti
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 maa 2006, 01:49

Is het mogelijk om de SpeedTouch716 rechtstreeks aan te sluiten op de belgacomkabel teneinde "ruis"(CRC en HRC errors) te voorkomen? Moet daar een relaisantenne(in de tuin ofzo) of tweede modem voor gebruikt worden?

Hier in de garage worden twee draden van de balgacomkabel naar een doosje gestuurd vanwaar 3 kabels vertrekken:
1 kabel met wee draden naar een telefoon
1 kabel met 4 draden naar een telefoon (+eventuele fax)
1 kabel (van wel 30m met allerlei kronkels en omwegen!) met 4 draden waarvan twee naar telefoon en twee naar de modem

Tussen doosje in de garage en PC op verdiep twee plafonds en een laterale muur.
FST
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:30

Komen die 2 draden met het telefoonsignaal ook toe bij je modem? dan kun je die aan een tel-uitgang aankoppelen en diezelfde draden in het kastje in het begin afkoppelen van de belgacom lijn. Zo krijg je een belgacomlijn die naar de modem gaat en dan de telefoonuitgang van de modem zo terugsturen (over de 2 andere draden natuurlijk) naar de telefoons. Dit is bij mij zo het geval, alleen heb ik nogal een signaalverlies, 37db margin. Mijn kabel is ongeveer 20m lang, ook met omwegen enz. (als dat is wat je bedoelt ?)
Als je de modem direct aan het begin waar de bgclijn wilt aansluiten, kun je de uitgang gewoon naar de telefoons sturen maar dan moet je ook data naar de PC kunnen sturen. Dit kan via ethernet of wifi, als je geen goede ontvangst hebt met wifi kun je een betere antenne maken...
ferti
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 maa 2006, 01:49

ben vergeten zeggen dat het de wifi modem/router is..gelukkig maar :)

met schema misschien duidelijker:

Afbeelding

ik vroeg me dus af of ik de witte(in lichtgrijs..wit ging niet op witte achtergrond ;)) en lichtblauwe draden van de belgacomkabel rechtstreeks in de modem kon stoppen

maar misschien zou ik uiteindelijk beter de witte en donkerblauwe kabel die uiteindelijk in de modem terchtkomen afknippen aan het kastje en in de modem steken..lastige is wel dat de lange kabel dan opeens tekort zou zijn(het toppunt!) indien ik weer de oude config wil zetten(die kabel zit namenlijk vast..vandaar dat ik aan vorige oplossing dacht)

naast het kastje staat trouwens ook nog een niet meer gebruikte twinkabel(weet niet hoe die aangesloten was) die op dezelfde plaats uitkomt dan tel3 & modem(kabel nog X meter langer echter..staat opgerold ergens in de kelder!)..ik zou daarmee eventueel de twee draden van de modem kunnen vervoeren om in de andere alleen telefoon te laten gaan teneinde interferentie te vermijden..maar is dit echt de moeite?
Drewvt
Plus Member
Plus Member
Berichten: 219
Lid geworden op: 06 feb 2006, 19:53

FST schreef:Dit kan via ethernet of wifi, als je geen goede ontvangst hebt met wifi kun je een betere antenne maken...


Of "ethernet" via het stopcontact...twee connectors nodig, 30 euro. Geeft degelijke snelheid over een afstand van drie verdiepingen bij ons, waar het draadloos bereik tekort schiet.
poekie68
Pro Member
Pro Member
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 feb 2006, 08:14

twee connectors nodig, 30 euro.

Waar vind je 2 connectors voor 30 EURO? Kom op met dat adres :wink:
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

poekie68 schreef:
twee connectors nodig, 30 euro.

Waar vind je 2 connectors voor 30 EURO? Kom op met dat adres :wink:


Mijn gedacht. De goedkoopste homeplug die ik tot nu toe gezien heb kwam toch nog altijd 25 Euro (per stuk) en zonder BTW. Werkt heel goed in nieuwbouw, maar in oudere huizen waar de electriciteitskabel over ogenschijnlijk willekeurig verschillende fasen/groepen lopen kan het wel eens "nada" zijn.

Bovendien moet je met homeplugs wel een beetje opletten als je (bijvoorbeeld) een duurdere speakerset van Logitech hebt : "radio moscow" gegarandeerd. Bekend probleem bij Logitech.

Betere homeplugs lopen op 85 mpbs ipv 11/14 mpbs. Voor gewoon surfen is die goedkope versie goed genoeg, maar indien je de boel een beetje als netwerk wil gebruiken, en echt geen kabel kan trekken en ook wireless geen optie is, ben je beter af met de 85 mpbs'ers : maar die dingen kosten tussen 120 en 180 Euro voor een set van 2.

Moet daar een relaisantenne(in de tuin ofzo) of tweede modem voor gebruikt worden?


De 716 ondersteunt range-extending via WDS-compliant WAP points.
ferti
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 maa 2006, 01:49

eerst en vooral bedankt voor jullie input! ik apprecieer dat telkens weer, vooral wanneer ik zoals nu niet veel tijd heb om zelf op onderzoek te gaan :wink:

ik zal dus beginnen(wanneer ik nog eens bij vader op bezoek ga) met vier testjes te doen om er zeker van te zijn dat de 'ruis' aan de kabel ligt(of zelfs ah doosje wie weet!): modem voor en na belgacom doosje, met PC ernaast of boven

Van de twee alternatieven("range extending" en "homeplugging") ken ik helemaal niets en blijf ik nog met (domme?)vragen zitten zoals:
*kan je dat zelf doen of moet het door een electricien gedaan worden(is misschien gevaarlijk..voor de mens ..of de apparatuur thuis)? is de installatie makkelijk?
*mag de modem in de kelder blijven(temperatuur en vochtigheid zijn er niet echt ideaal)
*voor range extending moet je dan een antenne buiten plaatsen in de tuin ofzo? hoeveel kost dit tov de homeplugs? installatie gemakkelijk?
ferti
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 maa 2006, 01:49

Ondertussen gelunched met collega die me zei dat hij aan "homeplugging" deed! (model 54Mbps..wat meer dan 100 euro voor de twee) Dat het heel goed functionneerde et gemakkelijk was qua gebruik.

De "extender"(+/- zelfde prijs zei ie) had hij ook overwogen maar niet gekozen want minder flexibel en meer signaalverlies.

Anderzijds raadde hij me ook nog aan de modem te testen op de kabels van tel 1 & 2 om zo dichter bij de PC te komen dan in de garage zonder teveel in te boeten qua draadlengte. Misschien een goed compromis! Zal dus 8 testen doen uiteindelijk!

to be continued..
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

ferti schreef:*mag de modem in de kelder blijven(temperatuur en vochtigheid zijn er niet echt ideaal)
Best niet in te vochtige ruimte plaatsen beter dichtbij je PC zetten.

:wink:
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

ferti schreef:Ondertussen gelunched met collega die me zei dat hij aan "homeplugging" deed! (model 54Mbps..wat meer dan 100 euro voor de twee) Dat het heel goed functionneerde et gemakkelijk was qua gebruik.

De "extender"(+/- zelfde prijs zei ie) had hij ook overwogen maar niet gekozen want minder flexibel en meer signaalverlies.

Anderzijds raadde hij me ook nog aan de modem te testen op de kabels van tel 1 & 2 om zo dichter bij de PC te komen dan in de garage zonder teveel in te boeten qua draadlengte. Misschien een goed compromis! Zal dus 8 testen doen uiteindelijk!

to be continued..


Homeplugs van 54mbps bestaan niet. Valt niet in de homeplug standaard. Je hebt ofwel 14/11mbps, ofwel de nieuwere "Homeplug AV", die de 85mbps kenmerkt.

Laat eens weten waar hij die homeplugs vandaan heeft, want 100 Euro voor 85mpbs homeplugs is geen slechte setprijs.

Ik werk in mijn eigen huis met een combinatie van Homeplug AV, 54G Wireless en Cat5 kabel. Rare combo misschien, maar het werkt wonderlijk wel. In principe had ik er met de 54G wel kunnen komen, maar de signaaldegradatie veroorzaakt te veel kritische "trage punten" voor mijn toepassingen.

Ik heb zelf even kunnen spelen met die Belkin "Pre-N"'s, en die zijn zonder meer indrukwekkend. Zeer groot bereik, zeer hoge snelheden. Maar jammer genoeg : duur, en niet toekomstzeker.
ferti
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 maa 2006, 01:49

kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

ferti schreef:voila zie kaween :)

http://www.ldlc.fr/fiche/PB00028641.html


Da's GEEN homeplug, maar een 54G WIRELESS oplossing.
http://www.netgear.com/products/details/WGXB102.php

Echte homeplugs hebben niks met wireless te maken, ze lopen langs de koperdraden van je 220V kabels, en hebben geen 54mbps modellen. Trust me on that.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

ferti schreef:voila zie kaween :)

http://www.ldlc.fr/fiche/PB00028641.html


Da's GEEN homeplug, maar een 54G WIRELESS oplossing.
http://www.netgear.com/products/details/WGXB102.php
De technische uitleg die daar in het frans gegeven wordt is HEEL dubieus. Het toestel heeft eigenlijk helemaal niks mijn een Homeplug te maken. De Fabrikant's site is daar een stuk duidelijker.

Echte homeplugs hebben niks met wireless te maken, ze lopen langs de koperdraden van je 220V kabels, en hebben geen 54mbps modellen. Trust me on that.
uf
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 nov 2005, 15:55

kaween schreef: Echte homeplugs hebben niks met wireless te maken, ze lopen langs de koperdraden van je 220V kabels, en hebben geen 54mbps modellen. Trust me on that.

Dit is een combinatie van homeplug en wireless.
Wordt ook gemaakt door Devolo.
Voor meer uitleg zie http://www.devolo.be/be_NL/spezial/dLANspezial5.html
ferti
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 maa 2006, 01:49

Die XE102 staat toch in de lijst van de certified homeplug producten, niet?

http://www.homeplug.org/en/products/products.asp
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

ferti schreef:Die XE102 staat toch in de lijst van de certified homeplug producten, niet?

http://www.homeplug.org/en/products/products.asp


Hmmmm.... yep, de XE102 wel, maar niet de WXE102. Maar toch kan ook de WXE een leuk product zijn. Maar ik heb er toch een paar vragen rond, zeker in verband met de snelheid.

De WXE102 is blijkbaar een soort combo van een XE102 met daar een 54G module op.

Nu is de XE102 slechts 14mbs. Ik vind op de site niet zo onmiddelijk een aanduiding van de snelheid, maar wel dat dit product "in samenwerking met de appart te verkrijgen XE102" werkt. Het is dus heel aannemelijk dat het "homeplug-deel" van de WXE102 slechts diezelfde 14mbps doet. Die 54G is dan (qua snelheid) nogal misleidend, want "echte" 54 mbps througput kan dus op die manier nooit gehaald worden. Indien "UF" gelijk heeft en dit ding dezelfde specs heeft als de Devolo (ex-Elsa), ga je inderdaad per 14mbps (oude spec Homeplug) aan range-extending doen.

Wat je dus hebt voor dat geld is volgens mij dan het snelheidsequivalent van een TRAGE homeplug (14mbps), met het draadloos gemak dat hij als extender je bestaande 54G apparatuur zal ondersteunen (maar je bottlenek zal je snelheid beperken naar ruwweg een 11bmps wireless). Zoals gezegd, voor gewoon surfen, meer als genoeg.

Maar voor die prijs heb je bijna een 85 mpbs homeplug set, die wel degelijk een goede snelheid neer kan zetten, en iets beter geschikt is voor algemene toepassingen. Ik bedoel maar, bij 14mbps heeft mijn netwerkje een te lage snelheid om pakweg een HDTV episode van "Lost" naar mijn Xbox te streamen. De 85 mbps versie heeft hier geen enkel probleem mee.

..... 't is maar wat je ermee wil doen, natuurlijk.

Bedankt voor de pointer. Weer iets bijgeleerd. Ik wist niet dat dit soort gecombineerde producten beschikbaar waren.
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”