Hallo,
Omdat ik al te lang bij Telenet ben (monopoly beu) ga ik overchakelen op EDPNET. Aangezien ik nog geen ervaring heb met ADSL heb ik toch een paar vraagjes.
1. Zijn er modems die de voorkeur genieten (qua stabiliteit, snelheid, gebruiksgemak,..).
2. Zijn er af te raden modems (USB?)
3. Omdat ik positieve ervaringen hoor over Philips Wifi Modem/routerke van 39 euro.. is er iemand die nog zo'n modem te koop heeft? (of een andere modem die ik kan aansluiten op mijn huidige Wifi router?
Zijn alle ADSL Philips/belgacom WIFI modem/routers voorzien voor ADSL2+ of zijn er verschillende types?
4. Kan ik ergens algemene uitleg over ADSL vinden (bv over waarom splitters nodig zijn)
5. Zit er kwaliteitsverschil op splitters/filters?
Kortom, een hele boel vragen..dus mocht er ergens een Faq zijn zou een link ook welkom zijn
Alvast dank,
Pascal
Aan te raden modem
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Pascal2900 schreef:Omdat ik al te lang bij Telenet ben (monopoly beu) ga ik overchakelen op EDPNET.
Dat heeft niets met een monopolie te maken (breedband MOET niet langs de kabel)... anders zou je nu niet kunnen overschakelen op EDPnet. Enfin, da's een andere discussie.
Pascal2900 schreef:1. Zijn er modems die de voorkeur genieten (qua stabiliteit, snelheid, gebruiksgemak,..).
Speedtouch 510 was/is een goed ding... heeft ondertussen al wel een opvolger maar je kan hem nog wel kopen bij EDPnet dacht ik. Heeft wel geen ADSL2+ ondersteuning.
Pascal2900 schreef:2. Zijn er af te raden modems (USB?)
You know the answer..
Pascal2900 schreef:3. Omdat ik positieve ervaringen hoor over Philips Wifi Modem/routerke van 39 euro.. is er iemand die nog zo'n modem te koop heeft? (of een andere modem die ik kan aansluiten op mijn huidige Wifi router? Zijn alle ADSL Philips/belgacom WIFI modem/routers voorzien voor ADSL2+ of zijn er verschillende types?
De 39 euro was slechts een tijdelijke aanbieding... maar enorm goed voor een wireless ADSL2+ modem/router. Als je reeds een wifi router hebt heb je voldoen aan een ADSL modem die je bv. in bridged mode kan plaatsen.
Pascal2900 schreef:4. Kan ik ergens algemene uitleg over ADSL vinden (bv over waarom splitters nodig zijn)
http://www.google.com en de search in dit forum.
Pascal2900 schreef:5. Zit er kwaliteitsverschil op splitters/filters?
Ja, full-rate splitters zijn iets beter van kwaliteit (is eigenlijk een slechte naam want alle ADSL in Belgie is full-rate).
- OpThaCop
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
- Bedankt: 13 keer
Wat splitters doen :
Volg daarom de volgende richtlijnen:
* Plaats ALLE telefonieapparaten (telefoons, fax, antwoordapparaten,...) achter een splitter.
* Plaats de splitters rechtstreeks op de wandcontactdozen (aansluitpunten voor telefonieapparaten).
* Indien u over meerdere wandcontactdozen beschikt, plaatst u op alle wandcontactdozen een splitter
Telefonie en ADSL lopen over dezelfde lijn. Splitters zorgen er voor dat de signalen van beide systemen gescheiden blijven. Een foutieve plaatsing van de splitters, kan storingen veroorzaken op uw ADSL- en uw telefoonlijn.
Volg daarom de volgende richtlijnen:
* Plaats ALLE telefonieapparaten (telefoons, fax, antwoordapparaten,...) achter een splitter.
* Plaats de splitters rechtstreeks op de wandcontactdozen (aansluitpunten voor telefonieapparaten).
* Indien u over meerdere wandcontactdozen beschikt, plaatst u op alle wandcontactdozen een splitter
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 12 keer
OpThaCop schreef:* Indien u over meerdere wandcontactdozen beschikt, plaatst u op alle wandcontactdozen een splitter
ik heb dit dit weekend nog zitten opzoeken. Alle sites zijn het eens dat alle apparaten via een splitter moeten aangesloten zijn.
Maar slechts enkele bronnen vermelden ook dat "alle" wandcontactdozen een splitter moeten hebben.
Ik heb 3 wandcontactdozen. 1 aan de 'inkom' (telefoon ingeplugd via splitter) en van daar vertrekt 1 draad die na 10 meter wordt gesplitst in 2, waarvan 1 naar mijn computer (splitter + telefoon + adsl modem) en 1 naar een niet gebruikte wandcontactdoos. Op die laatste zit geen splitter. Is dat dan een probleem?
-grtz, F.
- X-2datop
- Pro Member
- Contacteer:
@fred_be9300:
JA, dat is een probleem. Dit zorgt voor extra ruis op die kabel welk een slechter ADSL signaal tot gevolg kan hebben. Indien je zeer dicht bij je lokale centrale zit ga je dit niet zo merken, maar anders wel.
Grtz,
X
JA, dat is een probleem. Dit zorgt voor extra ruis op die kabel welk een slechter ADSL signaal tot gevolg kan hebben. Indien je zeer dicht bij je lokale centrale zit ga je dit niet zo merken, maar anders wel.
Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
-
- Deel van't meubilair
X-2datop schreef:JA, dat is een probleem. Dit zorgt voor extra ruis op die kabel welk een slechter ADSL signaal tot gevolg kan hebben.
En waar moet die ruis dan wel vandaag komen ? Juist, van de kabel zelf, dus een splitter erop maakt geen enkel verschil uit.
De beste oplossing is meteen na het binnenkomen van je telefoonlijn te splitten naar telefonie en ADSL. Op die manier heb je geen enkele invloed van je ganse binnenbekabling.
- X-2datop
- Pro Member
- Contacteer:
r2504 schreef:X-2datop schreef:JA, dat is een probleem. Dit zorgt voor extra ruis op die kabel welk een slechter ADSL signaal tot gevolg kan hebben.
En waar moet die ruis dan wel vandaag komen ? Juist, van de kabel zelf, dus een splitter erop maakt geen enkel verschil uit.
De beste oplossing is meteen na het binnenkomen van je telefoonlijn te splitten naar telefonie en ADSL. Op die manier heb je geen enkele invloed van je ganse binnenbekabling.
Volgens mij, als hij iets aansluit op dat 2de aansluitpunt zonder een splitter, veroorzaakt dit extra ruis op het signaal welke ongefilterd naar zijn gesplitte ADSL kabel gaat (in lekentermen dan). Of zie ik dat verkeerd ?
Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
Er is maar een goeie oplossing
Waar telefoonlijn binnenkomt een full splitter plaatsen en dan daarop uitgang naar de modem en de andere naar uw binnentelefooninstallatie
Ergens op dit forum als u goe zoekt vind u een schematische voorstelling hoe u best de aansluiting verwezelijkt
Waar telefoonlijn binnenkomt een full splitter plaatsen en dan daarop uitgang naar de modem en de andere naar uw binnentelefooninstallatie
Ergens op dit forum als u goe zoekt vind u een schematische voorstelling hoe u best de aansluiting verwezelijkt
-
- Deel van't meubilair
r2504 schreef:X-2datop schreef:JA, dat is een probleem. Dit zorgt voor extra ruis op die kabel welk een slechter ADSL signaal tot gevolg kan hebben.
De ruis komt dus niet van de lijn, maar het RC netwerkje bij het overgaan van je telefoon. Had ik dus over het hoofd gezien... maar uiteindelijk kies je dus best voor de "beste oplossing" voor zover dit mogelijk is.
De ruis komt dus niet van de lijn, maar het RC netwerkje bij het overgaan van je telefoon. Had ik dus over het hoofd gezien... maar uiteindelijk kies je dus best voor de "beste oplossing" voor zover dit mogelijk is.
<pestmode>Ambetant als ge fout zit hé .</pestmode>
Neen, serieus nu, ik zie het nog altijd als een deftige maatregel van idd ADSL en telefonieverkeer zo snel mogelijk te scheiden. Na een enigzins, min of meer maginaal lange telefoonkabel met 5 tussenstations voor de modem, op mijn stage gezien te hebben was ik verbaasd wat er niet over crappy kablering kan gaan. Nu vind ik het persoonlijk een niet te stabiele lijn qua snelheid, maar ik heb weining goesting om de oorzaak te gaan zoeken .
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."