draadloze verbinding zwak

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
MeMeNtO
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2004, 17:20

Hey!

Ik heb dus thuis een speedtouch home van alcatel & een planet wrt-410 router die verbonden staan met de desktop. Met die desktop kan ik perfect op internet. Nu hebben we een draadloos netwerk dat verbonden is met een aantal laptops die in het bezit zijn van een WL-3560 kaartje (802.11g 54/108Mbps Wireless LAN). Nu zit ik met het probleem dat die laptops enkel op internet kunnen als ze in de kamer zijn waar de router staat terwijl we er er vroeger het hele huis mee konden doorlopen met een perfecte verbinding. De wrt 410 is wel stuk geweest en is vervangen door een nieuwe maar de instellingen zijn wel hetzelfde. Iemand een ideetje om toch wel een betere connectie te krijgen?
nephilimhell
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 17 okt 2005, 20:34
Bedankt: 3 keer

MTU waarde eens veranderen van auto naar 1492 of 1450 of 1400 of 1350 of ...

en eens wireless channel wijzigen, keuzen tussen 1 tot 12

en proefondervindelijk kijken op welke instellingen je het beste verbinding hebt
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

nephilimhell schreef:MTU waarde eens veranderen van auto naar 1492 of 1450 of 1400 of 1350 of ...


Wat heeft dat te maken met de signaalsterkte ?

Wat was er trouwens defect aan, en wat heeft men vervangen ?
nephilimhell
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 17 okt 2005, 20:34
Bedankt: 3 keer

r2504 schreef:
nephilimhell schreef:MTU waarde eens veranderen van auto naar 1492 of 1450 of 1400 of 1350 of ...


Wat heeft dat te maken met de signaalsterkte ?

Wat was er trouwens defect aan, en wat heeft men vervangen ?


wel, met mijn Linksys WAG54GS adsl2+ modem/wireless router had ik eerst heel slechte wireless verbinding, soms zelfs maar 1mbps en soms zelfs totaal geen verbinding... na vele forums te doorploeteren eindelijk de tip gevonden om met de MTU instellingen te prutsen en met de wireless channel, en probleem opgelost... nu haal ik een constante 36mbps - 48 mbps wireless connectie...

dus volgens mij heeft die MTU er alles mee te maken...

'k spreek vaneigens enkel uit praktische ervaring hé, 'k zou begod nie weten wat MTU eigenlijk inhoudt...
MeMeNtO
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2004, 17:20

MTU waarde eens veranderen van auto naar 1492 of 1450 of 1400 of 1350 of ...

en eens wireless channel wijzigen, keuzen tussen 1 tot 12

en proefondervindelijk kijken op welke instellingen je het beste verbinding hebt


De instellingen staan hetzelfde zoals vroeger en dan heb ik er nooit problemen mee gehad.. Maar ik ga dat eens uittesten en hopelijk werkt dat wel.

Wat was er trouwens defect aan, en wat heeft men vervangen ?


Hij was vanbinnen uitgebrandt naar het schijnt dus hebben ze mij een nieuwe gegeven (viel nog in garantie).
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

MTU heeft niets te maken met je singaal sterkte, enkel met packets die mogelijks niet aankomen door een te hoge MTU maar tot daar

wat wel eeeel erg van belang is zijn de chanels.
Kijk eens met een programma zoals netstumbler welke AP's nog in de buurt zijn en op welke channel ze draaien.
Je moet minimaal 6 channels tussen naburige AP laten.
Dus als je met netstumbler ziet dat er een AP in de buurt is dat op 12 draait (wat meestal default is) probeer je AP dan op 6 te zetten.
MeMeNtO
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2004, 17:20

prodata schreef:MTU heeft niets te maken met je singaal sterkte, enkel met packets die mogelijks niet aankomen door een te hoge MTU maar tot daar

wat wel eeeel erg van belang is zijn de chanels.
Kijk eens met een programma zoals netstumbler welke AP's nog in de buurt zijn en op welke channel ze draaien.
Je moet minimaal 6 channels tussen naburige AP laten.
Dus als je met netstumbler ziet dat er een AP in de buurt is dat op 12 draait (wat meestal default is) probeer je AP dan op 6 te zetten.


Net gedaan en heb maar 1 ap, namelijk die van mij, hij staat op channel 6, heb ook getest van 1 tot 12 en geen enkele werkt behoorlijk.
nephilimhell
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 17 okt 2005, 20:34
Bedankt: 3 keer

en als je MTU wijzigt?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

MeMeNtO schreef:Hij was vanbinnen uitgebrandt naar het schijnt dus hebben ze mij een nieuwe gegeven (viel nog in garantie).


Vraag dan nog maar eens een nieuwe... lijkt me duidelijk een probleem met het toestel.

nephilimhell schreef:dus volgens mij heeft die MTU er alles mee te maken...


Je hebt wijzigingen gedaan aan de MTU... EN het channel. De vraag is dus wat het probleem heeft opgelost, de MTU... of het channel ?
nephilimhell
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 17 okt 2005, 20:34
Bedankt: 3 keer

r2504 schreef:
MeMeNtO schreef:Hij was vanbinnen uitgebrandt naar het schijnt dus hebben ze mij een nieuwe gegeven (viel nog in garantie).


Vraag dan nog maar eens een nieuwe... lijkt me duidelijk een probleem met het toestel.

nephilimhell schreef:dus volgens mij heeft die MTU er alles mee te maken...


Je hebt wijzigingen gedaan aan de MTU... EN het channel. De vraag is dus wat het probleem heeft opgelost, de MTU... of het channel ?


ja, maar die channel wijziging heeft bij mij niet veel geholpen had ik de indruk

mtu heeft volgens wel te maken met de connectiekwaliteit hoor
pas de mtu maar eens aan naar 1300 bv.. je zal duidelijk verschil merken in uw wireless connectie...

surf eens naar deze pagina http://help.expedient.net/broadband/mtu_ping_test.shtml om zo te weten te komen wat de mtu voor uw connectie is

ik heb dus zo mijn ideale mtu setting berekend, en 'k heb zoals in deze pagina beschreven: http://support.microsoft.com/default.as ... -us;283165 ook nog de MTU settings in mijn windows XP register aangepast en nu heb ik een heel goeie wireless verbinding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

nephilimhell schreef:mtu heeft volgens wel te maken met de connectiekwaliteit hoor


Een correcte MTU kan de overhead op je TCP/IP beperken/optimaliseren, maar een slecht signaal ga je er NOOIT mee opgelost krijgen.
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

je hebt je MTU kleiner gemaakt op basis van de Dont Fragment flag.
Dit wil zeggen dat je bent gaan zoeken (voor 1 locatie !!) wat de maximale aantal bytes er aanvaard word voor men in stukken gaat kappen..

De Don't Fragment flag heeft enkel nut indien je routers passeert op het netwerk. (of de destination)
normaal is je hardware voor altijd 1500 of voor PPPoE interface 1492
Indien je een lagere MTU door middel van de Don't fragement flag uitkomt is dat het gevolg van een internet router die minder packet bytes aanvaard (of de destination).

Trouwens een leuk weetje is dat de wireless interface en LAN poorten gebriged staan, dus niet geroute. Met andere woorden tussen locale netwerkstations gaat je MTU waarde al helemaal niet uitmaken.

Het is inderdaad zo dat je door MTU aan te passen sommige problemen kan oplossen voornamelijk omdat fragmenting meer rekenkracht vraagt van ieder station. + de mogelijke fouten in de transmissie dus meer brol.

Maar voor een signaal kwaliteit heeft je MTU niets te maken.
daar is het puur HF gerelateerd.
nephilimhell
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 17 okt 2005, 20:34
Bedankt: 3 keer

merci voor de uitleg

wat is HF?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

nephilimhell schreef:wat is HF?


Hoog "frequent"... een uitdrukking om te zeggen dat het met zenders/ontvangers te maken heeft. Soms spreekt men ook van RF, of radio "frequent". ("frequent" is eigenlijk frequency).
nephilimhell
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 17 okt 2005, 20:34
Bedankt: 3 keer

wat doe je dan 't beste als je op een wireless router die 54mbps aankan slechts 11mbps haalt?

gewoon andere channels proberen?
en kijken of niets zorgt voor interferentie?
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Er zijn verschillende stappen:

Kijk als eerste volgende dingen na:
- het AP heeft 'vrij zicht' hiermee bedoel ik zit niet opgelsloten in kasten of zelfs niet te dicht bij een betonnen muur staat (ivm reflecties)
- Binnen de 5 meter van het AP mag niet staan:
- een TV
- een microgolf oven
- een puls lader voor baterijen
- een babyfoon
- een draadloze TV link
- een bluethoot device
- etc


Maar eigenlijk begint alles met een goede diagnose tools. (zoals iedere vakman zijn tools heeft)

Ik zou zeggen download netstumbler (makkelijk in gebruik) en kijk of er andere AP's in de buurt zijn, zoja stel jou AP channel in op 6 channels lager of hoger.

Kijk vooral naar je RSSI waarden (kan je uit netstumbler halen maar ook uit je diagnose tool van de driver)

voor pc netwerken waar geen voice over gaat moet je rssi tussen
-100dbm en -40dbm liggen

gaat er ook voice over (zoals skype etc)
dan dient je rssi minimaal tussen volgende waarden te liggen:
-100dbm en -80dbm

rssi is de signaal sterkte (het zegt dus niets over te kwaliteit van het signaal)

Indien je rssi lager liggen (dus dichter tegen 0) dan kan dat wijzen op een slechte AP, slechte ontvanger, of slechte driver (zoals r2504 heeft voor gehad)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

nephilimhell schreef:wat doe je dan 't beste als je op een wireless router die 54mbps aankan slechts 11mbps haalt?


Kijken of je geen 11 Mbps kaartje gebruikt :-D

nephilimhell schreef:gewoon andere channels proberen?
en kijken of niets zorgt voor interferentie?


Ik vrees van wel... eventueel je antenne op je router ook nog eens nakijken.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”