Betwisting Domeinnaam

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Enige tijd geleden heb ik de domeinnaam CENSEO.be (spreek uit met een 'k') geregistreerd. Ik zou deze site gebruiken om een webapplicatie op te plaatsen zodat leerkrachten van middelbare scholen hierop automatisch de punten van hun toetsen kunnen op registreren.

"Censeo" komt van het Latijn "Censere" waarvan één van de vertalingen "evalueren"/"beoordelen" is. Censeo = ik evalueer. Ik vond dit wel goed klinken, dus registreerde ik de naam.

Nu krijg ik vandaag een aangetekende brief in de bus van twee Hollandse koffieboeren, Douwe en Egberts, waarin ze klagen dat CENSEO.be toch wel héél hard lijkt op hun SENSEO.be. En dat ze vinden dat ik een "ongerechtvaardigd voordeel krijg en afbreuk doe aan het onderscheidend vermogen en de reputatie van het merk SENSEO".

Ik kan hen inderdaad geen ongelijk geven over het feit dat de namen op elkaar lijken, maar de inhouden van de sites zijn VOLLEDIG verschillend. Mijn site is trouwens nog niet eens actief...

Mijn vraag is nu: heeft iemand dit ook al voor gehad en wat doe je best? Gewoon zonder morren de domeinnaam overdragen? Of zijn zulke bedrijven soms nog voor rede vatbaar indien je alles mooi uitlegt?

En hoe komt het dat sites als deze dan toch nog kunnen bestaan?
http://www.censeoconsulting.com/
http://www.censeocorp.com/
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Best eens informeren bij dns.be wat je rechten / plichten zijn ! Maar me dunkt dat ze je eigenlijk niets kunnen maken.

Ik heb heb ook zo wel domeintjes die 1 lettertje verschillen met de bedrijfsnaam maar heb hier nog nooit problemen mee gehad. Enkel met bicky.be, maar dat heb ik dan voor €500 kunnen verkopen aan beckers NV.
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: wdhaeseleer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Ik kan je hier een heel duidelijk antwoord op geven.

Indien de naam senseo geregistreerd is als ged. handsmerkt of er een patent op bestaat is dit voldoende om het alleenrecht op de naam, alsook bijna copyen op te geven.

Ik zelf heb ervaring met www.breezer.be en nog met enkele kleine andere en iedere keer heeft de grote firma gewonnen.

Ik geef je dan ook de raad om die domeinnaam ONMIDDELIJK te transferen.
Indien dit in geschil komt met de rechbank verlies je alleen maar geld :(

Je uitleg is wel mooi maar doet niets af van de pattent wetgeving...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

DNS.be heeft daar procedures voor.

http://www.dns.be/nl/home.php?n=54
dns.be schreef:De licentiehouder moet de ADR volgen wanneer een derde partij (de "aanklager"), in overeenstemming met de regels van de arbitrage, beweert dat :

* de domeinnaam van de licentiehouder identiek is aan of grote gelijkenis vertoont met een merk, een handelsnaam, een maatschappelijke benaming of vennootschapsnaam, een geografische aanduiding, een persoonsnaam of een benaming van een geografische entiteit op dewelke de aanklager rechten heeft;
Hier kan je natuurlijk over discussieren. Censeo lijkt op Senseo, maar mij lijkt dat jij censeo.be geregistreerd hebt met heel aannemelijke andere argumenten (Censeo = ik evalueer).

Volgens mij kan je best jouw uitleg bezorgen aan d&e en duidelijk stellen dat op censeo.be een totaal andere website gaat komen dan iets dat met koffie heeft te maken. Willen ze dan nog verdergaan, moet je zelf beslissen wat de domeinnaam je waard is. Geef je hem op (voor een vergoeding probably) of wil je ervoor vechten?

Ik ken de wetgeving hieromtrent niet, maar mij lijkt het dat je een kans maakt om zo'n zaak te winnen. Natuurlijk neem je het op tegen een groot bedrijf dan, en de macht van geld is soms sterk...

///EDIT:
ok terwijl ik mijn post intikte waren er al 3 replies :p
Prodata, breezer.be kan je dan ook verwarren met de drank. Het lijkt me ook sterk dat je andere motieven had dan profiteren van de breezer naamsbekendheid. Censeo komt van het Latijn en is dus duidelijk geregistreerd om andere redenen dan geassocieerd te worden met koffie.
Maar zoals je zegt, grote bedrijven hebben veel geld, en meestal verlies je daarvan...
Laatst gewijzigd door NickG 15 maa 2006, 11:27, in totaal 1 gewijzigd.
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

In dit document van dns.be staan de rechten & plichten min of meer uitgelegd. Zomaar overdragen lijkt in dit geval teveel van het goede :
http://www.dns.be/pdf/Enduser_Terms_And ... l_v3.1.pdf

Wel opletten met er geld voor vragen want dan gaat het er sterk op lijken dat je deze domeinnaam geregistreerd hebt om er geld uit te slaan !
internet, fiber & telephony
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

prodata schreef:
Indien de naam senseo geregistreerd is als ged. handsmerkt of er een patent op bestaat is dit voldoende om het alleenrecht op de naam, alsook bijna copyen op te geven.
Dit is inderdaad het geval. De merknaam Senseo is geregistreerd als "Ordinary Trademark". Ze hebben een mooi overzichtje van hun geregistreerde merknamen meegestuurd in bijlage.
NickG
Elite Poster
Elite Poster

In de voorwaarden zie ik het volgende staan
In het kader van de geschillenregeling moet een derde (de "klager"), in
overeenstemming met het reglement van de
geschillenbeslechtingsinstelling, stellen en bewijzen dat:
(i) de domeinnaam van de licentienemer identiek is aan of overeenstemt
zodanig dat hij verwarring kan scheppen met een merk, een handelsnaam,
een maatschappelijke benaming of vennootschapsnaam, een geografische
aanduiding, een benaming van oorsprong, een herkomstaanduiding, een
persoonsnaam of een benaming van een geografische entiteit waarop de
klager rechten kan doen gelden; en
(ii) de licentienemer geen rechten of legitieme belangen kan laten gelden
voor de domeinnaam; en
(iii) de domeinnaam van de licentienemer te kwader trouw geregistreerd is
of te kwader trouw gebruikt wordt.
Puntje (i): de domeinnaam is bijna identiek, maar kan geen verwarring scheppen als er een site getoond wordt die niks met koffie heeft te maken.
puntje (ii): geen prob
puntje (iii): duidelijk ander motief dan om te verkopen. Ten eerste een plausibele uitleg vanwaar censeo komt, ten tweede totaal niks met koffie of senseoapparaat te maken.

Conclusie: als je dit uitschrijft en naar d&e stuurt kan je mss een positief antwoord krijgen en toch censeo.be behouden. Wat stond er in de brief van d&e trouwens? Werd je al aangemaand het domein over te dragen, of vragen ze vriendelijk wat en waarom jij censeo.be geregistreerd hebt?
Genghis
Pro Member
Pro Member

Inderdaad, als je de pdf er is op naleest dan kunnen ze u niets maken.
Ik denk dat je met een vriendelijk mailtje waar je uitlegt hoe het juist zit, al veel gedaan kunt krijgen.
Tis niet automatisch omdat ze een handelsmerk hebben geregistreerd, dat alle domeinnamen die er ook maar iets op gelijken van hun zijn.
Er kan enkel betwisting zijn als ja hun handelsmerk gebruikt in jou eigen voordeel, of het domein ter kwader trouw hebt gekocht.
In dit specifieke geval hebben ze dus geen poot om op te staan.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben zeker niet van plan om er geld voor te vragen. Als het echt tot op de spits drijven en dreigen met een rechtzaak, zal ik de naam wel opgeven. Zo belangrijk is het nu ook weer niet voor mij.
Bijlagen
brief DE.jpg
Hier de brief van Douwe Egberts
(94.75 KiB) 104 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Maglor 15 maa 2006, 15:23, in totaal 2 gewijzigd.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Geschillen in verband met domeinnamen gaan niet via een rechtbank, maar via www.cepina.be .

En Het merkenrecht geldt trouwens enkel op senseo.
Zoek maar eens op http://register.bmb-bbm.org/bmbonline/s ... perform.do op "senseo" en "censeo".

Ik zou in elk geval niet ingaan op de dreigende toon van de brief.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef:Geschillen in verband met domeinnamen gaan niet via een rechtbank, maar via www.cepina.be .
*slik*

http://www.cepina.be/NL/default.aspx?PId=125

De kost van zo'n procedure is niet mis. De factuur wordt wel naar de klager gestuurd, maar kan die dat dan niet verhalen op mij? (als het ooit zover komt natuurlijk).
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Mja, zo'n procedure is natuurlijk voor de gewone particulier duur en voor een bedrijf peanuts. Daarom staan veel mensen (onterecht volgens mij) hun domeinnaam af.

Als ik de uitspraken van andere zaken bekijk (http://www.cepina.be/NL/default.aspx?PId=134) dan lijkt het mij dat je toch wel recht in je schoenen staat en een goede kans maakt hoor.

Maar het blijft natuurlijk een risico, ik weet niet of de kosten en eventuele schadeclaims op jou verhaalt kunnen worden als het een negatieve uitspraak is voor jou...

ps: ter info: het rapport van breezer.be van ProData http://www.cepina.be/images/upload/0000 ... issing.pdf :-)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Een tip:

Maak alvast een site met een logo (dat volledig afwijkt van senseo) met een paar pagina's waarin de bedoeling van de site wordt uitgelegd en waar je de herkomst van de naam bloot legt. Het is namelijk in jouw nadeel als er geen site actief is achter de domeinnaam: dat doet het vermoeden groeien dat je de domeinnaam enkel om verwarring te zaaien of enigszins voordeel daaruit te putten.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster

NickG schreef: ps: ter info: het rapport van breezer.be van ProData http://www.cepina.be/images/upload/0000 ... issing.pdf :-)
Dat domein stond dus niet op naam van prodata ?!?
NickG
Elite Poster
Elite Poster

geen idee, ik ken prodata niet, maar zag in zijn vorige posts dat hij oa breezer.be domeinnaam ook had moeten afstaan :-)

Anyway, was maar een toevoeging en weinig relevant voor deze thread, wat jij post ook irrelevant maakt en je bij deze ook aan 38% zit! :-)
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster

NickG schreef:geen idee, ik ken prodata niet, maar zag in zijn vorige posts dat hij oa breezer.be domeinnaam ook had moeten afstaan :-)
In tegendeel zeer relevant ... Prodata had at domain niet eens ;)
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ditCh schreef:
NickG schreef:geen idee, ik ken prodata niet, maar zag in zijn vorige posts dat hij oa breezer.be domeinnaam ook had moeten afstaan :-)
In tegendeel zeer relevant ... Prodata had at domain niet eens ;)
Klopt, deze heeft nooit op mijn naam gestaan ook niet.
Wel zijn we registratie agent bij DNS.be (via reselling)
en dit was een klant van ons...
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Anyway, na het lezen van het redbulls.be rapport (http://www.cepina.be/images/upload/0000 ... lls.be.pdf) maak ik mij nog sterker dat je censeo.be kan behouden!

redbulls.be is ook niet overgedragen aan Redbull:

Van een verstoring van de activiteiten van een concurrent kan in casu geen sprake zijn.
Evenmin wijst enig element erop dat de Domeinnaam zou zijn geregistreerd om gebruikers naar de internet-site
te lokken om hierdoor verwarring te stichten met het merk van de Klager.
Gelet op het voorgaande bewijst de Klager niet dat de Domeinnaam te kwader trouw zou zijn geregistreerd of
gebruikt zou worden.
Lijkt me ook toepasselijk voor censeo.be
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Wat denken jullie van deze brief?
Bijlagen
de.doc
(38 KiB) 205 keer gedownload
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Lijkt me goed. Netjes geschreven, beleefd en toch je standpunten duidelijk gemaakt. Sturen die handel, en wachten op een antwoord :-)

ps: verstuur de brief aangetekend en hou van alles dubbels bij!
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster

NickG schreef: ps: verstuur de brief aangetekend en hou van alles dubbels bij!
En de rekening van het aangetekend schrijven !!!!!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Maglor schreef:Wat denken jullie van deze brief?
Best in je laatste zin ook een termijn opnemen waarin je antwoord van hen verwacht.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

De brief is vertrokken en een kleine website is online geplaatst.

Nu maar afwachten wat het zal geven. :-)

*fingers crossed*
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Maglor schreef:De brief is vertrokken en een kleine website is online geplaatst.

Nu maar afwachten wat het zal geven. :-)

*fingers crossed*
Er blijkt trouwens ook een http://www.censeo.com te bestaan welke niets te maken heeft met de koffie. Zelfde discussie dus...
LaundroMat
Pro Member
Pro Member

Heh, ik kan geloven dat die mens breezer.be heeft moeten opgeven. Uit het verslag van Cepina:
Op de thuispagina en overigens enige pagina op de website www.breezer.be staat
alléén een gedeeltelijk ontboezemd meisje afgebeeld met daaronder de tekst “KLIK
HIER OM DOOR TE GAAN NAAR ADULTPAGINA.BE – ALLEEN VOOR
VOLWASSENEN! Meer 18+ sites : www.schaamlippen.be www.brunettes.be
www.vingeren.be www.bejaarden.be www.billekoek.be www.nonnen.be “ De inhoud
van deze websites behoeft geen verder commentaar.
Fantastisch droge humor hebben ze daar (maar: wat doet bejaarden.be daartussen?! Argh!)

Als censeo.be er ook maar een beetje serieus uit ziet hebben Douwe Egberts geen poot om op te staan.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Vandaag terug bericht gekregen van D&E.
Geachte,

Wij danken u voor uw brief van 15 maart 2006.

Op het moment dat wij u aanschreven, was de domeinnaam CENSEO.BE nog niet actief. Wij konden dan ook niet weten dat u deze naam wilt gaan gebruiken voor een webapplicatie die het leraren van middelbare scholen toelaat om hun punten voor leerlingen via Internet in te geven en te beheren.

Wij delen uw mening dat de activiteiten die u met de domeinnaam CENSEO.BE wilt gaan uitvoeren, volledig verschillen van onze activiteiten met het merk SENSEO en op zich zijn wij dan ook bereid om onze bezwaren tegen uw domeinnaam CENSEO.BE terug te trekken. Wij willen hier echter wel de volgende voorwaarden aan verbinden:

- u verklaart de domeinnaam CENSEO.BE uitsluitend te zullen gebruiken in relatie tot de activiteiten zoals genoemd in uw bovenstaande brief

- u verklaart op uw website CENSEO.BE niets op te nemen dat te maken heeft met koffie, koffiemachines, koffie accessoires of daaraan gerelateerde waren en diensten

- u verklaart de bovenstaande verplichtingen ook op te leggen aan eventuele rechtsopvolgers van de registratie van de domeinnaam CENSEO.BE

Graag ontvangen wij uw bevestiging dat u akkoord gaat met het bovenstaande.

Hoogachtend,
Eind goed, al goed dus! :)
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

zeer mooi en nobel gebraar !
airzimmy
Erelid
Erelid
Contacteer:

'k vind die voorwaarden toch maar stom, het is uw domeinnaam en daarmee basta! Ze merken duidelijk op dat uw website niet in hun (commercieel) vaarwater komt dus verder hebben zijn geen voorwaarden te stellen mijn gedacht.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

Maglor schreef:Vandaag terug bericht gekregen van D&E.
Geachte,

Wij danken u voor uw brief van 15 maart 2006.

Op het moment dat wij u aanschreven, was de domeinnaam CENSEO.BE nog niet actief. Wij konden dan ook niet weten dat u deze naam wilt gaan gebruiken voor een webapplicatie die het leraren van middelbare scholen toelaat om hun punten voor leerlingen via Internet in te geven en te beheren.

Wij delen uw mening dat de activiteiten die u met de domeinnaam CENSEO.BE wilt gaan uitvoeren, volledig verschillen van onze activiteiten met het merk SENSEO en op zich zijn wij dan ook bereid om onze bezwaren tegen uw domeinnaam CENSEO.BE terug te trekken. Wij willen hier echter wel de volgende voorwaarden aan verbinden:

- u verklaart de domeinnaam CENSEO.BE uitsluitend te zullen gebruiken in relatie tot de activiteiten zoals genoemd in uw bovenstaande brief

- u verklaart op uw website CENSEO.BE niets op te nemen dat te maken heeft met koffie, koffiemachines, koffie accessoires of daaraan gerelateerde waren en diensten

- u verklaart de bovenstaande verplichtingen ook op te leggen aan eventuele rechtsopvolgers van de registratie van de domeinnaam CENSEO.BE

Graag ontvangen wij uw bevestiging dat u akkoord gaat met het bovenstaande.

Hoogachtend,
Eind goed, al goed dus! :)
Ik zou daar toch niet al te snel op reageren. Die laatste voorwaarde kan jij niet garanderen. Die eerste voorwaarde zou ik ook niet mee akkoord gaan. Als jij besluit om de site te gebruiken voor iets anders dan moet jij daarover kunnen beslissen. De 2e is de enigste waarmee ik akkoord zou gaan omdat ze daarvoor een rechtzaak zouden kunnen aanspannen.

Zij hebben niks te eisen, enkel dat je niet meelift op hun naambekendheid zonder toestemming.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

NickG schreef:Lijkt me goed. Netjes geschreven, beleefd en toch je standpunten duidelijk gemaakt. Sturen die handel, en wachten op een antwoord :-)
ps: verstuur de brief aangetekend en hou van alles dubbels bij!
Inderdaad, prachtig. Hou ons op de hoogte éh :)

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”