r2504 schreef:Het begint stilaan duidelijk te worden... maar, vor zover ik Eweka begrijp wil men zelf een connectie leggen naar BNIX (of is het naar TN zelf ?).
En daar zit dan weer het probleem dat om te peeren op BNIX zelf TN geld wil zien ? Indien dit juist is begrijp ik echter niet waarom, zodra TN/Eweka het gedumpt heeft op BNIX maakt het hen toch niet meer uit... da's toch bandwidth zoals alle andere bandwith (maw. ze betalen gewoon voor hun port op BNIX) ?
Eweka zou inderdaad naar BNIX kunnen komen. Maar een aansluiting op een internet exchange betekent niet automatisch een peering met alle andere aangeslotenen. Een peering tussen 2 providers wordt over het algemeen enkel opgezet wanneer het een win-win is voor beide partijen. En dan liefst nog een beetje evenredig.
Ik kan me voorstellen dat TN niet staat te springen om te peeren met Eweka: het is een win voor Eweka (ze krijgen betalende TN klanten bij) maar een loss voor TN (die al die extra Eweka trafiek gratis over haar backbone moet transporteren).
r2504 schreef:Wat ik ook niet begrijp is hoe het zit met alle ADSL providers in Belgie... ik veronderstel dat die ook geen connectie hebben met AMS-IX... waarom werkt het daar dan wel ?
Ik weet niet hoe het daar mee zit, maar er zijn niet veel mogelijkheden: ofwel hebben die ADSL providers een rechtstreekse peering met Eweka, ofwel gebruiken ze een transit provider die een rechtstreekse peering heeft met Eweka. Zoniet zal het voor hen ook niet werken (zelfde situatie als TN).