Server UB traag?

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
Plaats reactie
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Vandaag 09 maart, al sinds een tijdje merk ik de alles traag opent op het forum.

Heb een test gedaan met edpnet in te geven in de explorerbalk, hun site gaat zeer snel open.
Dus heb ik het vermoeden dat er een probleem is met de Server(s) van UB.

Nog iemand die dat vaststeld?

Greetz,
xming
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

het gaat zoals gewoonlijk

xming
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

google-analytics is volgens mij de shuldige
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

ditCh schreef:google-analytics is volgens mij de shuldige
Toch voor Telenet-gebruikers...

Hier vliegt alles even snel als anders ...
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster

Ja hier ook op BGC vliegt het hoor ! Op TN echter sloom ! :)
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Bij nazicht nu om ca 12:39 schijnbaar alles OK !
Dat komt nog wel uit wat de oorzaak was?

:wink:
flamenca
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Yep, ook hier bij mij is UB supertraag en ook al zit ik op een Skynet-lijnyje, t is google-analytics die de boel verprutst... zie screenshot...

flamenca
Bijlagen
UB 9-3-2006.jpg
(114.51 KiB) 173 keer gedownload
xedion
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

Als ik mijn TN turbo inschakel en userbase.be open dan laat het ff op zich wachten (google-analytics ), als ik daarna mijn EDPnet dyn inschakel (en TN uitzet) dan flitst het zoals normaal op userbase.be.

Het is leuk terug een Iprovider te hebben waarmee ik alles op het net kan bereiken zonder een krant te hoeven te gaan kopen om de wachttijden te verdrijven :lol: "TN verdubbeld uw snelheden en verminderd de mogelijkheden"
Blue-Sky
Erelid
Erelid

flamenca schreef:Yep, ook hier bij mij is UB supertraag en ook al zit ik op een Skynet-lijnyje, t is google-analytics die de boel verprutst... zie screenshot...
Idd, opnieuw tergend traag, ook Skynet lijn.
Wat is dat met die Google zever? hoezo heeft dit met het openen van andere url's iets te maken?
Leg dat eens goed uit meon... (aub eh :-) ) anders gezegd als je er tijd voor hebt.

:???:
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Blue-Sky schreef:Wat is dat met die Google zever? hoezo heeft dit met het openen van andere url's iets te maken?
Leg dat eens goed uit meon... (aub eh :-) ) anders gezegd als je er tijd voor hebt.

:???:
Om statistieken van userbase te kunnen berekenen wordt er (onzichtbaar) een javascriptje mee opgeroepen vanaf www.google-analytics.com .
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Userbase.be terug snel nu... OK
FlashBlue schreef:http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=10171

topic was er al ....
Was gisteren meerdere uren afwezig, heb gisteren echter geen traag openen vastgesteld.

Bedankt meon voor je uitleg.
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Nu is het hier traag :(
Maar dat kan net zo goed het WAN hier zijn ... Ik kan niks testen achter proxy ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

meon schreef:Om statistieken van userbase te kunnen berekenen wordt er (onzichtbaar) een javascriptje mee opgeroepen vanaf www.google-analytics.com .
Als je een server in eigen beheer hebt, en dus beschikt over alle logs dan ga je je toch niet bezighouden met Google analytics :roll:
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

r2504 schreef:
meon schreef:Om statistieken van userbase te kunnen berekenen wordt er (onzichtbaar) een javascriptje mee opgeroepen vanaf www.google-analytics.com .
Als je een server in eigen beheer hebt, en dus beschikt over alle logs dan ga je je toch niet bezighouden met Google analytics :roll:
Ewel, ik heb verschillende soorten loggingsystemen uitgeprobeerd, AWstats, WebTrends, PPHLogger, Analog, ...
En Google Analytics is érg uitgebreid. Het mooie daar is dat je kan zien op welke termen in Google gezocht is om op jouw site terecht te komen, je periodes met mekaar kan vergelijken, ...
Maar in het algemeen ben ik eigenlijk het meest tevreden van PPHLogger, maar die is al oud en gaat de mist in bij veel verzamelde statistieken ...
Op basis van de serverlogs kan je trouwens geen sessies afleiden of referrers ;-)
Weetgraag
Erelid
Erelid
Contacteer:

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar ik kan geen enkele pagina meer openen zonder een "runtime fout".
Heel traag, dan krijg ik een foutmelding
Regel: 251 of 287
Fout: Object wordt verwacht

Dit is zo bij iedere pagina die ik wil openen, op andere sites niks en heel vlug.
Greetz
Weetgraag
"Carpe Diem"
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Weetgraag schreef:Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar ik kan geen enkele pagina meer openen zonder een "runtime fout".
Heel traag, dan krijg ik een foutmelding
Regel: 251 of 287
Fout: Object wordt verwacht

Dit is zo bij iedere pagina die ik wil openen, op andere sites niks en heel vlug.
Er is toch iets aan de hand, maar wat?
Het bericht op TEST (groene laadbalkje) had ik beter in deze thread gezet. :oops:

En nu is het terug super snel hier 8)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

meon schreef:Op basis van de serverlogs kan je trouwens geen sessies afleiden of referrers ;-)
Fout... sessies worden door de meeste tools als volgt bekeken... ofwel door verschillende requests van hetzelfde IP-adres (selechte methode vanwege proxies) ofwel door het loggen van het sessie cookie (kan je heel eenvoudig doen in Apache), en aangezien jij enkel de naam daarvan weet ben jij in princiepe de enige die kan weten hoe je een sessie kan herkennen. Referers kan je ook perfect laten loggen in Apache, dus ook daar is er geen enkel probleem.

Ik gebruik Apache 2.0.52 en Webtrends en heb met beide absoluut geen probleem. Ik heb in m'n rapporten trouwens ook de zoektermen (zowel phrases als keywords op zich) die in de verschillende search engines worden gebruikt (niet alléén van Google zelf dus). Verder heb ik nog een hele hoop dingen die je nooit via Google kan bekomen. (failures, bandwith, ...)
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

r2504 schreef:Ik gebruik Apache 2.0.52 en Webtrends en heb met beide absoluut geen probleem.
Ik heb Webtrends ook wel, maar enkel de Windows-versie, en bovendien een vrij oude (toen het nog van NetIQ was). Logs analyseren via Webtrends zou dus enkel gaan door die lokaal te downloaden :)
Hoe zet je die apache-cookie en referrer-logging dan aan in Apache? (ik zou dit ongetwijfeld kunnen opzoeken, maar ik ben eventjes met AJAX aan het experimenteren, geen 2 dingen tegelijk eh :))
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

referrers worden toch standaard gelogd ins access_log, nee ?

bv als iemand van userbase doorgeklikt heeft naar mijn "website"

83.*.*.* - - [01/Mar/2006:17:26:58 +0100] "GET / HTTP/1.1" 200 6137 "http:/ /www.userbase.be/forum/viewtopic.php?p=105125&sid=956a1ad812985c4408d775962a20c4 42" "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1; .NET CLR 1.1.4322)"
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Ik heb de urchin-code (google analytics) eens weggecomment, merkt iedereen snelheidswinst?
(ik alvast wél)
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Even getest: Gaat perfect nu, ik merk geen vertraging meer.
Ook eens nagekeken hier als men een PM wil posten, snel en zonder enige wachtijd.

Als het zo blijft is alles OK

Greetz,
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

meon schreef:Hoe zet je die apache-cookie en referrer-logging dan aan in Apache?
Kijk eens op http://httpd.apache.org/docs/2.0/mod/mo ... onfig.html onder Custom log formats. Persoonlijk gebruik ik een combinatie van virtual hosts, met het NCSA extended format en daar dan nog de session tracking cookie bij (waar Webtrends perfect mee overweg kan).
airzimmy
Erelid
Erelid
Contacteer:

- referrers worden gelogd
- wat r2504 zegt klopt op zich wel, de default tools op de server cumuleren enkel op basis van ip.
- webtrends lijkt me commercieel en ub heeft geen bankrekening om geld af te plukken
- of het zo heel belangrijk is dat we echt al die stats hebben, misschien als er ooit een pr department opgericht wordt maar dat betwijfel ik
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

airzimmy schreef:- of het zo heel belangrijk is dat we echt al die stats hebben, misschien als er ooit een pr department opgericht wordt maar dat betwijfel ik
Zeker voor een forum is het moeilijk om iets zinnigs met de data te doen al weet je wel wie vaak terug komt (al heb ej daar genoeg andere mogelijkheden voor). Referers vind ik persoonlijk nog het meest waardevol buiten de algemene statistieken.
airzimmy
Erelid
Erelid
Contacteer:

r2504 schreef:
airzimmy schreef:- of het zo heel belangrijk is dat we echt al die stats hebben, misschien als er ooit een pr department opgericht wordt maar dat betwijfel ik
Zeker voor een forum is het moeilijk om iets zinnigs met de data te doen al weet je wel wie vaak terug komt (al heb ej daar genoeg andere mogelijkheden voor). Referers vind ik persoonlijk nog het meest waardevol buiten de algemene statistieken.
klopt als een bus ;)
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Ik vind het vooral spijtig dat phpBB niet ingebouwd een statistiekenmodule heeft. Aangezien zo goed als iedereen inlogt zou je quasi perfecte statistieken moeten kunnen berekenen ... Ik heb ook nog geen module gezien dat die onvolkomenheid zou oplossen ...

Maar zoals jullie zeggen: referrers en keywords zijn het meest bruikbaar, naast algemene als bezoekersaantallen en spreiding. Statistieken binnen de site zijn veel minder nuttig :)

En ik heb hier de doos van Webtrends voor me staan, met cdtje, boekje en een brief met serienummer ;-)
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef: En ik heb hier de doos van Webtrends voor me staan, met cdtje, boekje en een brief met serienummer ;-)
Hoeveel kost da ? ;)
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Oké, ik heb gelogen. Webtrends STOND voor mij. De factuur stak ook nog in de doos. Ik heb die namelijk niet langer nodig dan voor de installatie eh :)

Het is trouwens een oude versie Webtrends analyser series 7.0 met Geotrends database. Software uit 2001 :)
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster

Hehe ... nuja ik gebruik awstatst met geo:ip plugin op een forum en vind da best ok werken. :)
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Statistieken binnen de site zijn veel minder nuttig
En waarom dan?
Zo weet je tenminste wat populair is en waar je je aandacht op moet vestigen als aanbieder van content.

Op mijn werk wordt dat ook zo gedaan. Zien hoeveel clicks/oproepen bepaalde online toepassingen hebben en dan dus zien waar de meeste moiete (development kracht) naartoe kan gaan.

Zeker niet minder nuttig dus...

greetz,

Nob
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

We hebben het hier wel over userbase, grotendeels een forum. Meten welke pagina's populair zijn heeft geen zin, dat zie je zelf wel en zijn altijd momentopnames.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Is het dan niet interessant om na te gaan of er veel mensen de speedtest gebruiken/kijken naar onze sponsorpagina/of het nog wel nodig of nuttig is om een irc applet aan te bieden en te onderhouden/welke tutorials er de interesse wekken/....

Meer dan redenen genoeg dus.

greetz,

Nob
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”