Hoi
Een vriendin belde mij in alle paniek omdat ze geen geluid meer uit haar boxen kreeg.
Het gaat blijkbaar om een AC'97 on-board chip van Intel. (PC is een Pentium 4 1,6 GHz, Fujitsu-Siemens). Het ding draait Windows ME.
Geluidsdrivers die op de bijgeleverde CD-Rom staan installeren helpen blijkbaar niet.
DirectX 9.0a is vers geïnstalleerd, maar het tabblad voor geluid komt er niet bij (dus DirectSound kan niet worden geïnitialiseerd).
In apparaatbeheer staat "Dit apparaat werk correct".
Intel heeft blijkbaar op de website geen drivers voor een AC'97 chip.
Dan ben ik afgegaan sinds wanneer het geluid weg was. Dat was sinds ze op mijn aanraden nieuwe drivers voor de grafische kaart (nVidia GeForce 2 MX 400) had geïnstalleerd: deze die op de CD-Rom zaten. Reden waarom: haar beeld was gereset naar een standaard-driver (640x480 @ 256 kleuren).
Ik heb haar dan maar de nieuwste Detonator-drivers doen installeren, maar nog steeds geen geluid.
Midi lukt ook niet, Windows Media Player geeft de fout "Een geluidsapparaat kan niet gevonden worden" (of iets dergelijks).
Heeft iemand nog tips van wat ik kan proberen?
Ik heb me er nog niet volledig aan gezet wegens examens, maar ik zit dan ook een beetje zonder ideeën
Alvast bedankt
Geen geluid onder Win ME op een AC'97 chip
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Hmm,
it's a wild guess omdat ik zelf ook al trouble gehad heb met DirectX9.0.
Heeft het al gewerkt met direct x 9.0?? Of is het sinds dat 9.0 binnengekomen is met nen update dat het geluid weg is? Is nog niet zo héél lang dat 9.0 in de windows update list staat van microsoft... kan zijn dat dat de oorzaak is.
Dat die soundcard niet voldoende is om met direct sound 9.0 te werken en dat direct x de boel daarvoor plat legt...
kzeg het it's a wild guess bedacht tussen twee wiskunde hoofdstukken in, omdat ik bvb met direct x 8.0 perfect dflw3 kon spelen met mijn videocard en sinds ik direct x 9 heb, wijgert hij: Direct X 3D is bij mij niet installed waardoor dflw niet wil runnen....
Anders zou ik eens proberen kaart software matige te uninstallen, directx te uninstallen. Kaart effe te disablen in bios, dan eens booten.. zodat pc merkt dat kaart weg is... en dan all over new install van de soundcard.
keep us posted eh
it's a wild guess omdat ik zelf ook al trouble gehad heb met DirectX9.0.
Heeft het al gewerkt met direct x 9.0?? Of is het sinds dat 9.0 binnengekomen is met nen update dat het geluid weg is? Is nog niet zo héél lang dat 9.0 in de windows update list staat van microsoft... kan zijn dat dat de oorzaak is.
Dat die soundcard niet voldoende is om met direct sound 9.0 te werken en dat direct x de boel daarvoor plat legt...
kzeg het it's a wild guess bedacht tussen twee wiskunde hoofdstukken in, omdat ik bvb met direct x 8.0 perfect dflw3 kon spelen met mijn videocard en sinds ik direct x 9 heb, wijgert hij: Direct X 3D is bij mij niet installed waardoor dflw niet wil runnen....
Anders zou ik eens proberen kaart software matige te uninstallen, directx te uninstallen. Kaart effe te disablen in bios, dan eens booten.. zodat pc merkt dat kaart weg is... en dan all over new install van de soundcard.
keep us posted eh
I love it when a plan comes together!
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Er STOND DirectX 8.1 op, maar die gaf ook al een DirectSound error, vandaar dat ik opperde van eens nieuwe DirectX te installeren, maar geholpen heeft het niet...
Enfin, alles ervan uninstallen en dan eens opnieuw proberen, dat zal voor na de examens zijn...
Enfin, alles ervan uninstallen en dan eens opnieuw proberen, dat zal voor na de examens zijn...
-
- Elite Poster
- Contacteer:
I see, met 8.1 ook al niet?
Hmm strange...mja, dan zou ik het niet direct weten.. zou proberen met uninstall en als dat niet lukt dan zou ik al enigszinds durven denken dat er hardware matigs iets mis is met de onboardcard...
Hmm strange...mja, dan zou ik het niet direct weten.. zou proberen met uninstall en als dat niet lukt dan zou ik al enigszinds durven denken dat er hardware matigs iets mis is met de onboardcard...
-
- Administrator
- Contacteer:
- meon
- Administrator
- Contacteer:
SeNsEi Ze0n schreef:soundskard mss disabled in bios? best eens nakijken.
Waarom staat deze dan nog in apparaatbeheer en meldt windows "dit apparaat werkt correct" ?
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Gemakkelijkste oplossing is gewoon in uwen device manager uw soundcard verwijderen. Rebooten en dan herkent hem met plug en play dat hem nieuwe hardware heeft gevonden, juiste drivers nemen deze keer... en klaar is kees. Naar errors moete soms veel te lang zoeken, ik doe het altijd op de manier die hierboven staat en dat werkt altijd voor mij.
greetz,
Nob
greetz,
Nob
-
- Elite Poster
- Contacteer:
meon schreef:SeNsEi Ze0n schreef:soundskard mss disabled in bios? best eens nakijken.
Waarom staat deze dan nog in apparaatbeheer en meldt windows "dit apparaat werkt correct" ?
Das omdat het os: windows noemt
Mja, kzou daar niet op af gaan
Maar kan mij moeilijk voorstellen dat ze op disabled zou staan, want ge hebt gezegd dat ze gewerkt heeft...?
- meon
- Administrator
- Contacteer:
@Nob > already tried that, niks geholpen
@Oddity > Het zou me sterk verbazen als zij überhaupt zou weten wat een bios is, dus ik denk niet dat ze die gedisabeled heeft
@Oddity > Het zou me sterk verbazen als zij überhaupt zou weten wat een bios is, dus ik denk niet dat ze die gedisabeled heeft
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Mja, you never know.. anyway, complete reinstall van de card dan maar... als dat niet lukt zou ik toch zeggen, dat ze beke defect is zenne... stroomstoot ofzo gekregen... ?
Zou het anders niet meer weten....
Ultimate test is natuurlijk andere hdd met clean os opzetten en testen...
maja.. das al veel werk..
Zou het anders niet meer weten....
Ultimate test is natuurlijk andere hdd met clean os opzetten en testen...
maja.. das al veel werk..
-
- Erelid
- Contacteer:
Kijk misschien hier eens voor nieuwe drivers ofzo
http://www.via.com.tw/en/multimedia/vt1612a.jsp
Greetz
Weetgraag
http://www.via.com.tw/en/multimedia/vt1612a.jsp
Greetz
Weetgraag