Nieuw mobo & bestaande disk/installatie

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Peterken
Premium Member
Premium Member

Goeiemorgen deze morgen!

Ik heb net een nieuw moederbord in mijn systeem gestoken en blijkbaar kan xp niet meer starten met de configuratie van de vorige.
Was: Asus A8V (nforce 3)
Nu: Asus A8N-E (nforce 4)
Grafische kaart is ook nieuw; was AGP en nu PCI-e.

Zelfs een repair gaat niet omdat hij geen geïnstalleerd os kan vinden en ik kan ook niet installeren in een nieuwe dir.
Het heeft waarschijnlijk te maken met het verschil in de chipset drivers, niet?
Iemand een idee of het mogelijk is om dit aan de praat te krijgen zonder volledig te herinstalleren?

Alle hulp meer dan welkom :wink:
P'ken
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Vermoedelijk moet je de driverdisk gebruiken (F6 duwen aan het begin van de install), zodat ie je schijf juist detecteert. Het is ook aan te raden alle andere schijven af te koppelen bij installatie van Windows op een S-ATA schijf (of op een P-ATA RAID-controller), zodat je na de install niet met je windows schijf als schijf E of F zit.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Peterken
Premium Member
Premium Member

Hi Phunz, voor het vorige moederbord moest ik zo een diskette aanmaken en met F6 tijdens de setup de driver installeren.
Bij dit bord is dat blijkbaar niet het geval, noch in de manual als op de cd staat er iets dat daarop lijkt.
Er staat wel een 'makedisk' dir op maar dat blijkt enkel voor RAID te zijn.

Ik heb nog een 2e disk en heb daarmee eens geprobeerd en kon idd installeren zonder extra driver - zijn beide SATA.

P.
X-2datop
Pro Member
Pro Member

Als de BOOT Controller van Windows veranderd, kan je niet meer opstarten, zeer simpel eigenlijk. Je zou dan nog wel je data moeten kunnen zien via een livecd o.i.d.

Indien je voorheen RAID gebruikte ben je nog meer genegerd, waarschijnlijk is die dan om zeep.

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
Peterken
Premium Member
Premium Member

X-2datop, wat is juist de BOOT controller?
Is er geen manier om bv de driver/configuratie van de harde schijf op de een of andere manier aan te passen zodat hij toch nog zou opstarten?

Neen geen RAID gebruikt; waren 2 losstaande harde schijven.
X-2datop
Pro Member
Pro Member

Peterken,

Voor zover ik weet kun je dat niet aanpassen. Moest het wel gaan zou ik ook wel willen weten hoe

De boot controller is de controller waaraan de schijf hangt welke Windows opstart. In jouw geval was dat dus de Nvidia Nforce3 S-ATA controller, of misschien zelfs een aparte 2de controller op je vorige mobo. Aangezien Nforce4 anders is dan Nforce3 werkt die driver dus niet meer. Windows spreekt deze driver als eerste aan en staat mee (in een reference) in het MBR van je schijf.

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
Peterken
Premium Member
Premium Member

Zit blijkbaar niks anders op dan opnieuw te installeren.... :-(
Alleszins bedankt guys!
Suratrat
Starter
Starter

Peterken schreef:Zit blijkbaar niks anders op dan opnieuw te installeren.... :-(
Alleszins bedankt guys!
Misschien kan je proberen om de bootrecord te herstellen
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Peterken schreef:Zit blijkbaar niks anders op dan opnieuw te installeren.... :-(
Alleszins bedankt guys!
Is zowiezo het meest gezonde. Maar indien je dit had willen vermijden, was dit de procedure geweest :

1) hdd gewoon laten starten op het oude moederbord
2) sysprep uitvoeren, massstorage entries wissen
3) resealen

HDD ombouwen

Opstarten en hopen. Is ook geen 100% zekerheid tot oplossing, en hoe dan ook, daar is het nu te laat voor.

Een tweede, soms werkende oplossing : repair installaties.

Indien je een GELDIGE, NON-VLK (zelfs een legale VLK heeft deze mogelijkheid niet dank zij MS) XP licentie hebt vanaf SP1, kan je een installatie starten, de repair vraag overslaan, en dan gewoon verder lopen met de install. Op een gegeven moment zoekt de installer dan de reeds aanwezige versie, en die vanaf daar "overinstalleren".

Maar bij een complete mobo swap op basis van een volledig andere chipset is een herinstall altijd de beste oplossing.
Peterken
Premium Member
Premium Member

Kheb dus maar alles opnieuw geïnstalleerd. :?
Alleszins vree bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”