Draadloze Philips ADSL-modem Belgacom via Dommel ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
bammel
Starter
Starter

Ik denk eraan op ADSL te nemen via <a href="www.dommel.be">Dommel</a> => de formule Netconnect lite voor 27,99 €/maand

<a href="http://www.dommel.com/nl/adsl/netconnectlite.php?cust=home
">Dommel Netconnect Lite</a>

Nu ben je zelf verantwoordelijk voor de aankoop van een ADSL-modem, aangezien ik een laptop heb met interne draadloze netwerkkaart dacht ik aan een draadloze modem. Belacom heet 'Solden' en daar zie ik de draadloze Philips ADSL-modem, en dit aan 39,00€.

<a href="http://www.belgacom.be/private/nl/jsp/dynamic/product.jsp?dcrName=hbs_ad_wrlp_phil_g">Draadloze ADSL-modem Philips</a>

Wat denken jullie hiervan? Is deze modem compatibel met het dommel ADSL-verbinding?

Alvast bedankt.
ikkejonge
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Zou geen reden weten waarom dat niet zou lukken. Zelf heb ik geen klachten over die router.
toerist
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Ethernet 10/100-switch met 4 poorten en RJ45, waarvan 3 poorten beschikbaar en 1 geblokkeerd wordt voor toekomstige diensten

Raar dat je dan 1 poort nu al kwijt bent zelfs als je maar gewoon de modem koopt?(voor vb andere provider)
ikkejonge
Pro Member
Pro Member

dacht dat die poort voorzien is voor de belgacom tv-functie
toerist
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Contacteer:

ikkejonge schreef:dacht dat die poort voorzien is voor de belgacom tv-functie

Ja maar als je dan die modem koopt bij belgacom en aansluit bij dommel.... poort kwijt
Dave
Pro Member
Pro Member
Twitter: davefrombelgium
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Mmmm, ik heb momenteel een gecombineerde modem/router (4 poorten) en ben daar best content van, alleen heb ik nu ook een portable met WiFi, dus zou ik eigenlijk wel een nieuwe willen kopen met wireless of alleen een access point (alhoewel aan de prijs van die Belgacom promo, kan ik beter die Philips nemen) ...

Ik zit alleen met een paar bedenkingen:
- 1 poort geblokkeerd (kan dit niet ongedaan gemaakt worden met andere firmware ofzo ??
- is deze ADSL2+ ik vrees van niet, dan riskeer ik over een (half) jaar nog eens te willen switchen

Mmm,
Kennen jullie een modem/router (vaste+draadloos) die ADSL2+ ondersteunt en die zo weinig mogelijk geld kost (50-60 EUR) ???

Na wat zoeken op het forum, lees ik precies toch dat deze wel reeds ADSL2+ ondersteund ... zie: http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... dsl2+modem
Dat maakt 'm voor 39 EUR toch wel bijzonder aanlokkelijk ... als er nu nog iemand kan vertellen hoe je die geblokkeerde poort vrij kan krijgen, dan ga ik 'm dadelijk kopen (als hij nog niet uitverkocht is tenminste).
En dan staat mijn huidige modem/router direct te koop, kan ik nog een stukje van mijn geld recupereren.
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Die poort is gewoon vrij te krijgen door firmware van Philips te nemen, en het plastic klepje eraf te doen.
In de originele firmware is die 4de poort voorbehouden voor BGC TV.
Een extraatje dat je dan ook krijgt is dat je een DynDNS kan instellen...

Deze router/modem is ook klaar voor ADSL2 of ADSL2+... Dus toekomstgericht zeer interessant.

Met Dommel werkt deze uiteraard perfect, dus voor 39€ koop je iets waar je geen spijt van zal hebben.
(Ik heb wel spijt van het tijdstip waarop ik deze kocht, want toen was hij -in juli 2005- te koop voor 69€ :? )

Als er nog vragen zijn, stel ze gerust, ik heb al meer dan een half jaar ervaring met die router.
ikkejonge
Pro Member
Pro Member

ik gekocht begin juli voor 89€, da was pas vloeken.
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Ik heb de Philips SNA6500 firmware online gezet:

Philips SNA6500 Original Firmware

Klik hier voor een screenshot

Onthoud: je verliest wel alle instellingen en gegevens bij het upgraden van je modem.
Maar: de 4de ethernetpoort komt vrij, dus haal dat plastic klepje er maar af, en je kan een DynDNS account ingeven.

Note: heb je BelgacomTV of ben je van plan dit te nemen, doe dit dan niet, want dan verlies je de BGCTV settings op die 4de ethernetpoort!
Dave
Pro Member
Pro Member

Thanks, da's al wat ik moest hebben, ik ben meteen langs de Belgacom winkel gesjeesd en heb het ding in huis gehaald (voor 39 € kan ne mens niet sukkelen) !

Dus als iemand ne xDSL modem/router (alleen met draden) wil hebben voor weinig geld (en in perfecte staat), kijk binnenkort ne keer op Kapaza, hij zal te koop staan aan de best biedende ... ge moogt mij ook altijd een berichtje sturen.

Nu nog uitzoeken hoe ik die draadloze verbinding veilig moet instellen, kwestie dat de buren niet op mijn budget gaan surfen !
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Svekke schreef:Deze router/modem is ook klaar voor ADSL2 of ADSL2+... Dus toekomstgericht zeer interessant.

(Ik heb wel spijt van het tijdstip waarop ik deze kocht, want toen was hij -in juli 2005- te koop voor 69€ :? )

Ik heb de mijne gekocht in april 2005 voor 129 € :|
mja ben er wel super tevreden over :lol: :P
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
bammel
Starter
Starter

Bedankt voor de jullie advies. Intussen is hij gekocht.
Wat ik grappig vond was dat de Belgacom-bediende zei dat ze de deur uitvliegen terwijl er zelden een Belgcaom ADSL werd bij genomen.
Dave
Pro Member
Pro Member

Ondertussen werkt 'm prima de Philips.
't was wel effe schrikken na die firmware update ... de orginele draaide op 192.168.1.1 (subnetmask 255.255.255.0), na de update was dit plots 192.168.2.1 (zelfde subnetmask).
Dit klopt ook als je de uitleg leest in de pdf file op de site van Philips, maar 't was effe verschieten toen ik geen connectie meer kon maken, effe ip gereleased en een nieuw gekregen en alles was OK.
Nu draait ie prima, cool !

Nog eens bedankt voor alle info !!!
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Heb ook al overwogen om deze modem te kopen. De vraag die ik me stel is of je de belgacom-firmware ergens kan downloaden. Stel dat ik over jaartje besluit te switchen naar belgacom en belgacom-tv wil dan kan ik deze firmware terugzetten.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

Kan er iemand kijken of deze modem ook in bridged mode kan gezet worden? (Zodat ik eigenlijk een ander toestel een PPPoE verbinding kan laten maken)
Want ik verwacht niet dat tegen ADSL2+ er aan komt er dan nog zo'n goedkope ADSL2 modem te vinden zullen zijn.
GeMa
Starter Plus
Starter Plus

toerist schreef:

Ja maar als je dan die modem koopt bij belgacom en aansluit bij dommel.... poort kwijt

Je kan het plastieken stopje er gewoon uit halen en de poort gewoon gebruiken.

MG
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: wdhaeseleer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

GeMa schreef:
toerist schreef:

Je kan het plastieken stopje er gewoon uit halen en de poort gewoon gebruiken.

MG

LOL :eek: :lol:

Deze moet ik onthouden ;)

Nee die TV poort zit in een andere VLAN en daardoor onbruikbaar met de standaar firmware en config van belgacom.
Je kan echter wel de config aanpassen zodat die poort in dezelfde VLAN steekt als de andere poorten.
Dave
Pro Member
Pro Member

ZMD schreef:Kan er iemand kijken of deze modem ook in bridged mode kan gezet worden? (Zodat ik eigenlijk een ander toestel een PPPoE verbinding kan laten maken)
Want ik verwacht niet dat tegen ADSL2+ er aan komt er dan nog zo'n goedkope ADSL2 modem te vinden zullen zijn.

Ik heb even in de handleiding gekeken en daar lees ik het volgende:
LAN Features
IEEE 802.1d (self-learning transparent Bridging)
– DHCP Server
– DNS Proxy
– Static Routing, RIPv1 and RIP

Ik heb het nog niet getest, maar ik vermoed dat het antwoord op je vraag is: Ja, Bridging is mogelijk, alhoewel ik IEEE 802.1d persoonlijk niet ken, ik heb het ook nog niet geprobeerd ...
Dave
Pro Member
Pro Member

blondie2001 schreef:Heb ook al overwogen om deze modem te kopen. De vraag die ik me stel is of je de belgacom-firmware ergens kan downloaden. Stel dat ik over jaartje besluit te switchen naar belgacom en belgacom-tv wil dan kan ik deze firmware terugzetten.

Dat zou ik eventueel ook wel willen hebben (om 'm eventueel ooit in originele staat te kunnen doorverkopen bv). Toch heb ik de firmware al teruggezet naar de originele, omdat ik de kans dat ik weg zou gaan bij EDPnet ongeveer even hoog inschat als het winnen van de grote Euromillions pot. Als ik al ooit op digitale TV zou overschakelen, zal het waarschijnlijk ofwel via satelliet ofwel via In-Di worden, maar wat dat betreft, kijk ik nog wat de kat uit de boom ...
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

blondie2001 schreef:Heb ook al overwogen om deze modem te kopen. De vraag die ik me stel is of je de belgacom-firmware ergens kan downloaden. Stel dat ik over jaartje besluit te switchen naar belgacom en belgacom-tv wil dan kan ik deze firmware terugzetten.

Die firmware vind je terug op de skynet site, hier een linkje :wink:
http://selfcare.belgacom.net/private-in ... lt-nl.html

PS: Kunt nu mss al firmware downloaden en ergens opslaan, dan heb je dit meteen bij de hand
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Dave
Pro Member
Pro Member

Thanks ! De firmware ligt klaar op mijn schijf.

Nu is alles compleet. Lekker draadloos surfen, aaaaaaaaaaaah ...
Laat nu die ADSL2+ maar komen !

PS: Wie mijn oude modem/router wil hebben ... http://www.kapaza.be/detail/1994067/
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dave schreef:PS: Wie mijn oude modem/router wil hebben ... http://www.kapaza.be/detail/1994067/

Mensen die een goed bod doen, komen in aanmerking, dus bieden maar ...

Als je een spliksplinternieuwe met wireless kan kopen voor 39 euro... dan zou ik wel eens willen weten welk goed bod jij verwacht voor zo'n tweedhandsding zonder wireless :lol:
Dave
Pro Member
Pro Member

Toen ik 'm 1,5 jaar geleden kocht, heb ik nog 15 EUR gekregen voor mijn turquoise USB kwal modem van Belgacom. In mijn ogen is dit toestel veel beter, dus zou ik een gelijkaardige prijs (minstens) als een goed bod aanzien, voor minder doe ik het zeker niet weg. Dan mag het stof vergaren op mijn kast (kan altijd van pas komen in geval van defect/bliskeminslag/enz ...), misschien kan ik er zelfs iemand van de vrienden/familie een plezier mee doen.
Maar als iemand van Telenet overschakelt naar ADSL en die persoon ziet geen heil in/heeft geen nood aan wireless, dan is dit nog altijd een goed toestel. Dus nee, ik verwacht er geen 39 EUR voor, dat snap ik zelf ook wel ...

Hij is ondertussen de deur uit voor 25 EUR, dus heb ik een "upgrade" die mij netto 14 EUR heeft gekost. Bij de vorige aan- en verkoop was dat 32 EUR netto (47 EUR voor de modemrouter - 15 EUR voor de turquoise kwal). In totaal hebben die modem/routers mij dus nog maar 46 EUR gekost, dat valt nogal mee vind ik ...
Die kwal was destijds gratis bij aanschaf van een Belgacom abo, ik kreeg toen wel geen gratis maanden, dus zo gratis was dat eigenlijk ook niet, maar kom ...
Allee laat nu die ADSL2+ abo's maar komen (en niet teveel bij de prijs doen !). :lol:
Laatst gewijzigd door Dave 26 feb 2006, 17:05, in totaal 1 gewijzigd.
Robinvv
Pro Member
Pro Member

Weet er soms iemand, hoe je méér als 4 pc's tegelijkertijd aansluit (internet) Met switch, firmwire update geen succes :evil:

want het schijnt beperkt te zijn op max 4 pc's :|
en kan provider dat controleren of niet, daar staat Max 4 pc's tegelijk toegestaan.
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: wdhaeseleer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Robinvv schreef:Weet er soms iemand, hoe je méér als 4 pc's tegelijkertijd aansluit (internet) Met switch, firmwire update geen succes :evil:

Raar want hier deelt de DHCP meer dan 4 IP's uit,
is je firmware upgrade zeker gelukt?

Robinvv schreef:want het schijnt beperkt te zijn op max 4 pc's :|

Belgacom heeft idd de scope van de DHCP beperkt op 4 IP's eingelijk ook normaal want meer zou niet haalbaar zijn in combinatie met de huidig IPTV

Robinvv schreef:en kan provider dat controleren of niet, daar staat Max 4 pc's tegelijk toegestaan.

Normaal gezien niet.
Wat er achter een router gebeurt kan men niet zien, dus geen gevaar...
Robinvv
Pro Member
Pro Member

[quote/Raar want hier deelt de DHCP meer dan 4 IP's uit,
is je firmware upgrade zeker gelukt?
[/quote]

Firmwire is gelukt ja..

Robinvv schreef:want het schijnt beperkt te zijn op max 4 pc's :|

Belgacom heeft idd de scope van de DHCP beperkt op 4 IP's eingelijk ook normaal want meer zou niet haalbaar zijn in combinatie met de huidig IPTV

Provider is dommel, zou kunnen dat dat anders zit ?
maar alle computers krijgen een ip, en zelfs voor internet, alleen kunnen er maar 4 daarvan op internet, de rest niet :evil:
is dat enkel bij die goedkope ? die Philips router kostte €39, zou die dan fameus beperkt kunnen zijn ? en zoja, zouden andere routers zo'n beperking niet hebben, neem bijvoorbeeld US Robotech :
http://www.tones.be/shop_product.php?idx=101640

Robinvv schreef:en kan provider dat controleren of niet, daar staat Max 4 pc's tegelijk toegestaan.

Normaal gezien niet.
Wat er achter een router gebeurt kan men niet zien, dus geen gevaar...[/quote]

Heb horen zeggen van wel :? is anders dan bij een kabelmodem...
Dave
Pro Member
Pro Member

Neem een EDPnet abo dan is het onbelangrijk hoeveel PC's je eraan hangt !
Ik zie niet in waarom een ISP veel moeite zou doen om te trachten te achterhalen met hoeveel PC's je gebruik maakt van je verbinding, zowel de snelheid als de hoeveelheid data is beperkt, dus wat maakt het hen uit, meer dan de maximum eruit halen zit er niet in, of je dat nu doet mbv 1 pc of 1000. Da's voor hen exact hetzelfde. Hen extra abo's afpakken door je eigen verbinding (gedeeld) aan verschillende mensen door te verkopen is natuurlijk nog iets anders, maar als je zoiets wil, ga dan gewoon naar een ISP die dat toelaat.

Ik heb nog niet getest of de modem/router toelaat om met meer dan 4 pc's internet te gebruiken ... iemand anders misschien al wel ? Ik heb er namelijk maar 4, dus meer is moeilijk te testen voor mij ...
Robinvv
Pro Member
Pro Member

Ik zit nog maar een maand bij dommel, dus overschakelen zit er nog niet in. Trouwens ik ben er tevreden van, buiten dat gedoe met die pc's
Maar dat zal denk ik wel aan die Philips ADSL router liggen, die meer als 4 pc's blokkeerd van het internet. Zie nu eigenlijk al uit naar een andere/betere router, US robotech wel €130 maar beter een goeie waar je geen problemen mee hebt. en geen pc's blokkeerd
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb die modem ook binnengekregen vandaag (heb er wel 65 euro voor betaald, maar dat is nog altijd een koopje).

Er is echter alleen een installatiecd van Belgacom bij.

Kan er iemand mij verder helpen hoe deze te configureren voor Dommel ?

Alvast bedankt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

dietervanb schreef:Er is echter alleen een installatiecd van Belgacom bij.

Kan er iemand mij verder helpen hoe deze te configureren voor Dommel ?

Alvast bedankt.

Alle informatie kan je vinden op http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbi ... =NL&slg=nl

Een installatie CD heb je trouwens niet nodig (beter nog, daar blijf je best af). Gewoon surfen naar het adres in de handleiding, en je instellingen ingeven die je van Dommel hebt gekregen.
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt

Ben naarr die site gegaan.
Daar staat echter : sluit alles goed aan, en stop vervolgens de CD in de drive ... Maar die heb ik dus niet (alleen die van BGC)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Vergeet die stap maar... en zoek verder in de manual naar welke pagina je moet surfzn voor de verdere installatie. Het enige wat je moet doen op je PC is DHCP activeren zodat je een IP-adres krijgt van je router.
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster

Sorry, maar DHCP activeren wat is dat ? :oops:

Verder zie ik ook dat mijn model een SNA6500/18 is. Maakt dat enig verschil die 18 of is dat de Belgacom uitvoering ?

Ik ga vanavond op het werk de volledige handleiding eens uitdrukken (PDF lezen is toch ook niet alles)

Alvast bedankt voor je hulp.

P.S. Het dommel account heb ik nog niet. Zou normaal eind deze week hier moeten zijn. Heb op dit moment nog Tele2, maar die kan elk moment afgesloten worden.

EDIT : heb al iets gevonden Dynamic Host Configuration Protocol. Het is echter mijn bedoeling 1 PC (desktop) rechtstreeks aan te sluiten op de modem, en een laptop draadloos vie pcmcia kaart
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

dietervanb schreef:Sorry, maar DHCP activeren wat is dat ? :oops:

DHCP is een protocol dat toelaat dat je alle settings krijgt van een centraal toestel (in dit geval je router). Op je PC kan je dit instellen bij je netwerkkaart, en eigenschappen op TCP/IP.

dietervanb schreef:Verder zie ik ook dat mijn model een SNA6500/18 is. Maakt dat enig verschil die 18 of is dat de Belgacom uitvoering ?

Maakt normaal niets uit... is waarschijnlijk BGC model.

dietervanb schreef:P.S. Het dommel account heb ik nog niet. Zou normaal eind deze week hier moeten zijn. Heb op dit moment nog Tele2, maar die kan elk moment afgesloten worden.

De instellingen voor VPI/VCI zijn waarschijnnlijk hetzelfde, voor het overige moet je enkel nog je user/paswoord invullen.

dietervanb schreef:Het is echter mijn bedoeling 1 PC (desktop) rechtstreeks aan te sluiten op de modem, en een laptop draadloos vie pcmcia kaart

Geen probleem... DHCP instellen op al je toestellen.
sChutt
Member
Member

Ik heb ook zo'n Belgacompje, krijg er ook niet meer dan 4 internetconnecties over. Maar uit die bovenstaande berichten kan ik net niet uitmaken of die firmware update dit nu verhelpt of niet? Ik zit voorlopig bij Scarlet, aanvraag voor EDPnet is binnen.

Iemand een idee? Of al uitgeprobeerd?

- sChutt
sChutt
Member
Member

Bij deze: de Phillips firmware verhelpt het 4-connecties-probleem NIET.

- sChutt
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”