Snelheidsraadsel, mening gevraagd van de Adsl-kundigen.

Alle discussies over BASE kunnen hier terecht
Plaats reactie
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Hoi,

Zoals zovelen heb ik ook een ellendig langzame surf/speedtest profiel met mijn Tele2. Aan 1/3 van 4mbs, en da's op een goede dag. Veel heen en weer gebel, "mijnheer het ligt niet bij ons maar we weten niet waar dan wel .... enzovoort". Het werd echt wel te gortig toen men mij aanbood mijn profiel naar 1.1 mbs te zetten, ondanks degelijke profielmetingen wat ruis en attenuation betrof. Nu mag ik er niet zo heel veel van afweten, maar als je signaal/ruis ratio goed zit, je linesignaal sterk genoeg is, dan moet men daar gewoon van afblijven. Heb daar dan ook feestelijk voor bedankt.

Vandaag dan eens een andere kleine test gedaan :
Speedtest/Userbase : snelheden rond de 150 Kbyte/sec

en dan een goed geseede torrent (helaas is de inhoud waardeloos voor mij, maar het was de best geseede torrent van de hoop)
Snelheden : 350 tot 400 Kbyte/sec

Conclusie ?

In mijn naïviteit zou ik dan zeggen : Tele2 servers overbelast. Klinkt logisch denk ik dan.

Maar aan de andere kant : er zitten hier genoeg mensen die blijkbaar hier GEEN last van hebben, en dagelijk goede snelheden van 300 Kbyte of hoger halen bij gewoon surfen. Als het puur een server probleem zou zijn, waarom ZIJ wel en IK niet ? (niet dat ik ze dat niet gun hoor, in tegendeel). Overbelaste local loops ?

Of kan daar volgens de Adsl-wetenden hier nog iets anders achter zitten ?

Bij voorbaat dank voor enig technisch doorzicht in deze zaak. Sorry indien deze vraag heel DOM klinkt, maar ik heb inmiddels al zoveel BS moeten slikken over deze zaak dat ik nu zo stilletjes aan alles ga beginnen twijfelen.
Ubremoved_2106
Pro Member
Pro Member

die speedtest vertrouw ik niet echt meer, is altijd onder de echte waardes die ik haal bij het downloaden van een snelle server (die speedtest met grafiek gaat nog wel)

jij haalt toch:
Snelheden : 350 tot 400 Kbyte/sec
?

alles behalve s'avonds dat je die haalt? dat heeft zowat iedereen die een goeie speed hebben, ook ik dus, is op sommige momenten gewoon overbelast en ze hebben er nog niet echt iets aan gedaan tot nu...
poekie68
Pro Member
Pro Member

Gebruik je de proxy van Tele2/Versatel? Indien ja, effe uitzetten en opnieuw proberen.
Ik gebruik nooit proxy's.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

poekie68 schreef:Gebruik je de proxy van Tele2/Versatel? Indien ja, effe uitzetten en opnieuw proberen.
Ik gebruik nooit proxy's.
nope. Had ik ook al aan gedacht, maakt niks uit.

Het rare is dat ook pakweg een FTP van Belnet (Linux) slechts tegen 200 Kbyte/sec loopt, dus die torrent loopt bijna 2x sneller.

Het enige wat ik nuu met zekerheid kan zeggen is : mijn modem kan de snelheid wel degelijk aan, mijn lijn ook, mij pc's duidelijk ook.

Ik weet ook wel dat die snelheidstests niet alles zijn, maar verschillende types snelheidstests geven dezelfde resultaten, die FTP download ook, enkel die torrents schieten er zwaar bovenuit.

Als het aan een fysische beperking van de lijn zou hangen, zou ook de torrent hier last van moeten hebben denk ik dan.
poekie68
Pro Member
Pro Member

Probeer deze speedtest eens: http://myspeed.visualware.com/index.html
Is zeer betrouwbaar.
poekie68
Pro Member
Pro Member

dus die torrent loopt bijna 2x sneller
Gebruikt torrent geen meerdere downloadstreams tegelijk?
kaween
Elite Poster
Elite Poster

poekie68 schreef:Probeer deze speedtest eens: http://myspeed.visualware.com/index.html
Is zeer betrouwbaar.
Same difference. Download volgens test : 1,24Mbps.
Download via torrent : 385 Kbyte/sec, een heel stuk boven die speedtest waarde dus.

:???:
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Het kan ook liggen aan de DSLAM in bepaalde regio's. Sommige zijn overbelast en andere dan weer niet...
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Ken schreef:Het kan ook liggen aan de DSLAM in bepaalde regio's. Sommige zijn overbelast en andere dan weer niet...
Had ik ook al overwogen, maar kan dat ? Want opnieuw, moeten dan die torrents hier ook last van hebben ?
skindred
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Torrents gebruiken inderdaad meer streams (threads genoemd)
Stel nu dat ge iets download van ne server in Amerika die slecht gerout is naar BE toe dan mag die server daar nog 10Mbit+ zijn ge zult geen betere speeds halen dan 200kbps.
Maar als ge met meer threads gaat werken zult ge wel tot 10Mbit kunnen gaan.
Wrs ligt er dus ergens bij u een probleem in de routing (alhoewel dat heel raar zou zijn want ik spreek over paar duizenden kilometers afstand en hier in ons klein be landje spreekt ge maximum maar over tientallen kilometers...)
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Sinds vandaag :

* snelheidstests geven op spitsuur snelheden aan tussen 2000 en 2700 kbps. Nog altijd een stuk onder de theoretische waarde van 4000 kbps, maar allersinds makkelijk 3x sneller als wat ik de laatste maand heb moeten verteren.

* de grafische weergave van de Userbase speedtest piekt weer tegen de 4000 aan (met bursts). Dat was al sinds December geleden dat ik dat nog eens gezien heb.

* de telefoon klinkt DUIDELIJK beter als de laatste maand, OOK als ik zwaar aan het uploaden ben. Ik heb speciaal daarvoor een public torrent gestart die niks anders doet als tegen 40Kbyte/sec te uploaden (Linux Client). Tijdens het telefoongesprek zie ik aan de speedgrafiek dat de upload sterk valt gedurende de periode van het gesprek, en heel snel terug naar de maximale 40 Kbyte grens gaat na het opleggen van de haak.

* de userbase snelheidstest laat een soort "omgekeerde reaktie" zien van wat ik de laatste maand zag : tot gisteren gaf de initiële schatting altijd een hoge waard (2000 of hoger) en zakte dan als een pudding in elkaar (800 kbps of lager).
Nu BEGINT hij vrij laag (1200 kbps) en schiet onmiddelijk de hoogte in, waar hij nu veel vaker blijft hangen en zo een beter gemiddelde draait. Volgens de graphic zit ik nu meestal boven ADSL 3.3 metingen. Tot gisteren zat ik meestal ONDER de 1.1 mb.

* downloaden van Ftp Belnet gebeurde tegen 350 a 380 Kbyte/sec. Iedere Edp'er mag dat laag vinden, maar ik ben hier best tevreden mee.... als dit zo blijft, tenminste.

Geen idee of dit een stuiptrekking is of de inzet van een zekere vorm van serviceverbetering, maar het is welkom.
MrZipper
Plus Member
Plus Member

Sinds vandaag :

* snelheidstests geven op spitsuur snelheden aan tussen 2000 en 2700 kbps. Nog altijd een stuk onder de theoretische waarde van 4000 kbps, maar allersinds makkelijk 3x sneller als wat ik de laatste maand heb moeten verteren.

* de grafische weergave van de Userbase speedtest piekt weer tegen de 4000 aan (met bursts). Dat was al sinds December geleden dat ik dat nog eens gezien heb.

* de telefoon klinkt DUIDELIJK beter als de laatste maand, OOK als ik zwaar aan het uploaden ben. Ik heb speciaal daarvoor een public torrent gestart die niks anders doet als tegen 40Kbyte/sec te uploaden (Linux Client). Tijdens het telefoongesprek zie ik aan de speedgrafiek dat de upload sterk valt gedurende de periode van het gesprek, en heel snel terug naar de maximale 40 Kbyte grens gaat na het opleggen van de haak.

* de userbase snelheidstest laat een soort "omgekeerde reaktie" zien van wat ik de laatste maand zag : tot gisteren gaf de initiële schatting altijd een hoge waard (2000 of hoger) en zakte dan als een pudding in elkaar (800 kbps of lager).
Nu BEGINT hij vrij laag (1200 kbps) en schiet onmiddelijk de hoogte in, waar hij nu veel vaker blijft hangen en zo een beter gemiddelde draait. Volgens de graphic zit ik nu meestal boven ADSL 3.3 metingen. Tot gisteren zat ik meestal ONDER de 1.1 mb.

* downloaden van Ftp Belnet gebeurde tegen 350 a 380 Kbyte/sec. Iedere Edp'er mag dat laag vinden, maar ik ben hier best tevreden mee.... als dit zo blijft, tenminste.

Geen idee of dit een stuiptrekking is of de inzet van een zekere vorm van serviceverbetering, maar het is welkom.
Kaween, same thing here :wink: snelheidstest op UB werkt terug, stabielere lijn, ... ook bij EDPnet?
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel, Snow)”