Ingebouwde DNS in win 2k server

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik zit dus met een vraagje. Ik ben dus het netwerk van de school aan het simuleren hier thuis. Maar ik heb nog een probleempje met de DNS.
Als ik bij de TCP/IP-instellingen als DNS ingeef 127.0.0.1 (backloop dus, ik werk op de server) dan kan ik namen laten omzetten. Maar als ik daar invul 172.16.0.2 (het IP-adres van de server) dan zegt hij dat er geen DNS aanwezig is. Ik vind dit dus maar raar. Volgens mij loopt het probleem ook samen met de foutmelding die in de event viewer komt.

Source : Netlogon
Type : warning
Event ID : 5781

Dynamic registration or deregistration of one or more DNS records failed because no DNS servers are available.

Ik heb het dus wel aan aangepast dat de DNS start voor de Netlogon-service. Dus dat kan het niet zijn. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar ik vind het dus niet. De meeste uitleg heb ik gevonden op eventid.net maar nog niet alles kunnen proberen. Ik ga deze namiddag verder doen, maar i heb niet al te veel tijd.

Op deze pagina heb ik oplossingen gevonden
http://www.eventid.net/display.asp?eventid=5781&source=
Enkel de eerste 2 opmerkingen heb ik al kunnen proberen, tot nu toe nog niks. Dus ik vraag het alvast op voorhand of er iemand iets anders weet uit eigen ervaring.

Dank bij voorbaat,
Cheers

OS : win 2k server (alle patches en SP's angebracht), AMD Athlon 2000+, 256MB RAM, Maxtor 80GB. Active directory, DHCP running. Nog details? Just ask.
Afbeelding
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer

oe is uw configuratie van je dns? daar zal het probleem wel liggen, 'k heb daar ook enkele problemen mee gehad, in mijn forward lookup staat mijn domeinnaam van mijn intern netwerk(active directory)
in de reverse staat ne primary lookup van mijn ip's intern

als ge rechts klikt op uw dnsserver kunde daar de servers ingeven van skynet in de veronderstelling dat ge bij skynet zit.

Gimic
Sub Zero
Administrator
Administrator
Contacteer:

IK denk dat het ingesteld staat zoals jij bedoelt. Bij de forward lookup zone "thuis.be", bij de reverse lookup zone staat het intern ip. De forwarder zijn de DNSsen van Skynet (195.238.2.21 en 22). Ik heb alles al 5 of 6 keer nagekeken, maar ik kan het echt niet vinden. De DNS luistert alleen op het intern IP ook. Niet op het Skynet-IP.

Ik heb ondertussen alle tips op de bovenstaande pagina geprobeerd, maar niets helpt. Ik versta het niet goed, als ik werkt het loopback-adres, dan is er geen probleem, maar als ik werk met 172.16.0.2, dan gaat het niet. Ik versta er nie veel meer van. Op den duur zou ik nog denken dat mijn NIC een paar steken laat vallen, maar de rest van het netwerk werkt wel nog. Ik ga in alle geval nog even testen.

Het probleem is ik heb volgende week maandag verdediging van GiP en dan staat een niet goed werkende DNS niet goed he. Als ik het vind zal ik het laten weten, anders zien we wel. Ik kan altijd een HD-crash faken :) Dat zullen ze wel begrijpen. We zullen nog wel zien, in alle geval bedankt.

Cheers
Afbeelding
gimic
Premium Member
Premium Member

die fout komt ook voor in mijn log files 'k heb eens gezocht op iventid, meestal komt da bij mij voor als mijn server vastgelopen heeft(slechte scsi schijf), of per ongeluk afgelegd geweest is. maar de fout komt maar 1x voor nadat hij opgestart is, daarna werkt de dns server

Dynamic registration or deregistration of one or more DNS records failed because no DNS servers are available.

'k zou ook nie meer weten hoe dat je et nog verder kunt oplossen, mijn server heeft ip 10.0.0.150 en als dns staat er 10.0.0.150 ingesteld, den secundary is dien van skynet en ne gateway is mijn speedtouch.

moet mij anders maar ne keer lastig valln op jabber, 'k ga da programma dan ook ne keer gebruiken ;)

Gimic
Sub Zero
Administrator
Administrator
Contacteer:

Maar her rare vind ik, als ik een "nslookup" doe (DNS : 172.16.0.2) dan zegt em dat het domein niet beschikbaar is??? en als ik de DNS (tcp/ip settings) instel op 127.0.0.1 dan is er geen vuiltje aan de lucht. Dan werkt het wel. Ik snap het niet meer, ik zou op den duur gaan denken dat het de NIC is. Ik ga dit weekend eens proberen met een andere NIC, want ik weet niks anders meer.
Bedankt! Ik zal je misschien wel eens lastig vallen op Jabber.

Cheers
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik heb geen verstand van wat jullie allemaal juist aan het vertellen zijn, maar toen ik hier DNS aan het instellen was op de router kreeg ik om een of andere reden geen DNS aan de praat, bleek dat de firewall poort 53 (DNS) tegenhield.

Ik weet niet of dat hier ook het geval is, ik opper maar een mogelijke reden ;-)
gimic
Premium Member
Premium Member

'k zit hier just met iets in mijn hoofd, moa 'k weet nie of et een oplossing is, moa 'k denk als ge eerst active directory installeerd en dan achteraf dns da ge in uwen active directory authorisation moet geven aan uw dns om daar gegevens in weg te schrijven... 't is allesinds iets van dat denkik, 'k heb da ne keer tegengekomen, maar 'k weet nie meer of het met dns of active directory was.

Gimic
Sub Zero
Administrator
Administrator
Contacteer:

Ik heb bij het installen van mijn DNS gekozen "Active Directory integrated". Dus normaal zou hij moeten samenwerken met de active directory. Ik ga hier eens op zoeken, want ik had het probleempje met de DHCP, ik was vergeten op "authorize" te drukken :oops: Kan gebeuren he.

@Meon
Ik heb er speciaal mijn firewall voor verwijderd, ik heb ook al een portscan gedaan en poort 53 staat wel degelijk open hoor. De mail naar mijn mentor is onderweg, hopelijk kan hij vanavond nog antwoorden. Hij is wel geen levende KB maar hij kan wel goed troubleshooten. Ik hou jullie op de hoogte.

Cheers
Afbeelding
Sub Zero
Administrator
Administrator
Contacteer:

Awel, krijg het nu... Ik ga deze namiddag naar de winkel achter een andere NIC en steek die er in. Ik geef ze het ip 172.160.0.4 en stel alles in. Ik begin met de DNS dat hij ook naar dat IP luistert. Daarop reageert hij. :eek: Dus ikke nog wa over gezet naar deze NIC, alles blijft werken. Dus ikke alles overgezet naar deze NIC en alles blijft werken. De oude NIC uitgezet en alles blijft werken. Ik zou zo denken dat mijn onboard NIC kapot is. Maar voor de rest werkt ze wel, enkel die DNS daar ging het niet mee. Toch rare dingen ze. Ik ga nog wa testen. Nu nog 1 error "write disk uitschakelen", maar het staat af in windows. Nog zo iets raar. We zullen wel zien.

Cheers en bedankt voor de antwoorden gimic en meon, als ik jullie ooit eens zie, herinner mij er dan aan dak jullie eens trakteer.

Cheers
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”