Bij m'n pa kwamen ze vandaag de Tele 2 box installeren.
Half december was er al onverwachts iemand van Belgacom geweest om een 2de telefoon-wandcontactdoos te installeren naast de huidige. Waarom dit nodig was begreep ik toen al niet, maargoed. Het was trouwens op vraag van Tele2 zei de technieker.
Dus vandaag staat een Tele2 technieker voor de deur en installeert de boel maar...volgens hem geraakt de modem niet gesynchroniseerd...
Er komen 2 maal 2 draden binnen waarvan er maar 2 gebruikt zijn voor de lijn.( logisch ). één van de 2 andere draden zou als "synchronisatielijn" moeten dienst doen maar die is in de straatkast niet doorverbonden !! Waarom belgacom een 2° wandcontactdoos geinstalleerd had was ook voor de tele2 technieker niet duidelijk...
Hij wou zelf niet in die belgacomkast gaan prutsen omdat dat niet mag en omdat ze al genoeg moeilijkheden met belgacom hebben !!
Dus technieker terug weg mèt modem...
Wat is hier allemaal aan de hand??
extra synchronisatiedraad ?
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 763 keer
Doeme doeme! M'n glazen bol is net naar de droogkuis, ik kan het nu dus even niet uit m'n duim zuigen 
Neenee, is het niet beter dat je dan eens belt naar Belgacom ofzo?

Neenee, is het niet beter dat je dan eens belt naar Belgacom ofzo?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- filipi
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 4 keer
Ik dacht echt dat er hier ADSL-techneuten gingen zeggen van:
"haja, da's normaal , daar zal waarschijnlijk een digitale centrale type xx staan en dan hebben ze daar deze of die probs mee en dan lossen ze dat zus of zo op..."
Maar vermits er hier blijkbaar zelfs niemand ook maar een flauw benul heeft van wat er ginds loos is...
straf...
Ik zal 'm toch maar eens laten bellen...ik verwacht wel niet dat er 'iemand' aan de helplijnen een fatsoendelijk antwoord gaat geven
I 'll let you know!
"haja, da's normaal , daar zal waarschijnlijk een digitale centrale type xx staan en dan hebben ze daar deze of die probs mee en dan lossen ze dat zus of zo op..."
Maar vermits er hier blijkbaar zelfs niemand ook maar een flauw benul heeft van wat er ginds loos is...
straf...
Ik zal 'm toch maar eens laten bellen...ik verwacht wel niet dat er 'iemand' aan de helplijnen een fatsoendelijk antwoord gaat geven

I 'll let you know!
-
- Pro Member
2de telefoon-wandcontactdoos... ja daar weet ik veel meefilipi schreef:Ik dacht echt dat er hier ADSL-techneuten gingen zeggen van:
"haja, da's normaal , daar zal waarschijnlijk een digitale centrale type xx staan en dan hebben ze daar deze of die probs mee en dan lossen ze dat zus of zo op....!

ist een speciaal kaske ofzo, welke kabel is eraan gemaakt.. wat staat erop enz
maak er is ne foto van ?

- filipi
- Pro Member
een gewoon stom rond opbouw telefoon dooseke in den hoek van de kamer... nu staan er 2 tegen mekaar.FST schreef:2de telefoon-wandcontactdoos... ja daar weet ik veel meefilipi schreef:Ik dacht echt dat er hier ADSL-techneuten gingen zeggen van:
"haja, da's normaal , daar zal waarschijnlijk een digitale centrale type xx staan en dan hebben ze daar deze of die probs mee en dan lossen ze dat zus of zo op....!
ist een speciaal kaske ofzo, welke kabel is eraan gemaakt.. wat staat erop enz
maak er is ne foto van ?
ik rijd sebiet naar ginder en vijs het open (da'k da nog nie gedaan heb

I'll keep you informed.

Laatst gewijzigd door filipi 26 jan 2006, 21:42, in totaal 1 gewijzigd.
- filipi
- Pro Member
Ik zijn terug.
Belgacom heeft dus gewoon een 2de telefoondoosje bijgeplaatst en daarop het 2de paarke van de Belgacomkabel op aangesloten.
Hierop zit ook een ong. 50V gelijkspanning, net als op het paartje waaraan de telefoon al 30 jaar op aangesloten is.
Het enige verschil is dat de polariteit bij het nieuwe aansluitdoosje omgedraaid is.
DUS: kabel met 2 paartjes, en elk paartje is aangesloten aan een telefoondooseken.
Nu gijlen
Belgacom heeft dus gewoon een 2de telefoondoosje bijgeplaatst en daarop het 2de paarke van de Belgacomkabel op aangesloten.
Hierop zit ook een ong. 50V gelijkspanning, net als op het paartje waaraan de telefoon al 30 jaar op aangesloten is.
Het enige verschil is dat de polariteit bij het nieuwe aansluitdoosje omgedraaid is.
DUS: kabel met 2 paartjes, en elk paartje is aangesloten aan een telefoondooseken.
Nu gijlen

-
- Pro Member
cool !
gij hebt dus 2 lines, wa ge is mut probere: 2 modems aankoppele op 2 lijnen en proberen connecten !!
wie weet gaat da wel en hedbe dubbel inet
(kan natuurlijk ook da uit uw oude line geen dsl signaal uitkomt, alleen analoog...)
ik wist wel ni da polariteit ne rol speelde, hier werkt da om het even
gij hebt dus 2 lines, wa ge is mut probere: 2 modems aankoppele op 2 lijnen en proberen connecten !!
wie weet gaat da wel en hedbe dubbel inet

(kan natuurlijk ook da uit uw oude line geen dsl signaal uitkomt, alleen analoog...)
ik wist wel ni da polariteit ne rol speelde, hier werkt da om het even

Hier speelt het geen rol, de twee draden volstaan om te telefoneren en te surfen via ADSL.
Het speelt wel een rol indien men naar een telefoon centrale gaat van het analoge type.
Dan zijn er vier draden nodig, de a en de b ader, de signalisatie ader welke toelaat om wachtstand te zetten en de aardingdraad.
Of in sommige gevallen om een uitwendige bel te verzorgen met het belsignaal.
Waar komen de draden aan, volgens de norm als men van de voorkant in de doos kijkt.?
De a ader links boven
De b ader links onder.
De signalisatie rechts boven.
De aarding onder rechts .
Tegenwoordig zijn de home telefooncentrales echter van het digitale type.
<center> ========================================== </center>
(Mogelijk schema om meer als één telefoon aan te sturen. (zie tekening)
Zwarte tel links is een vaste. (nuttig bij gebruik van fax-programma)
Zwarte tel onder is een mobile dect tel..., aangestuurd door een automatische transistor omschakelaar. (aut. doos)
Blauwe tel rechts is een mobile dect tel.., aangestuurd door een automatische transistor omschakelaar. (aut. doos)
De telefoons welke aan die aut. omschakeldoos hangen, wie eerst opneemt heeft het gesprek. (verbinding dus)
Het speelt wel een rol indien men naar een telefoon centrale gaat van het analoge type.
Dan zijn er vier draden nodig, de a en de b ader, de signalisatie ader welke toelaat om wachtstand te zetten en de aardingdraad.
Of in sommige gevallen om een uitwendige bel te verzorgen met het belsignaal.
Waar komen de draden aan, volgens de norm als men van de voorkant in de doos kijkt.?
De a ader links boven
De b ader links onder.
De signalisatie rechts boven.
De aarding onder rechts .
Tegenwoordig zijn de home telefooncentrales echter van het digitale type.
<center> ========================================== </center>
(Mogelijk schema om meer als één telefoon aan te sturen. (zie tekening)
Zwarte tel links is een vaste. (nuttig bij gebruik van fax-programma)
Zwarte tel onder is een mobile dect tel..., aangestuurd door een automatische transistor omschakelaar. (aut. doos)
Blauwe tel rechts is een mobile dect tel.., aangestuurd door een automatische transistor omschakelaar. (aut. doos)
De telefoons welke aan die aut. omschakeldoos hangen, wie eerst opneemt heeft het gesprek. (verbinding dus)
- Bijlagen
-
- filter3.jpg
- (13.63 KiB) 934 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 28 jan 2006, 22:41, in totaal 4 gewijzigd.
-
- Pro Member
interesant... ma kvin da toch ma een raar schemake ze
Ja, het is een blokschema iets verduidelijken, de lijn naar die aut. doos welke naar onder gaat betreft het Tel.signaal.FST schreef:interessant... ma kvin da toch ma een raar schemake ze
Dit wat uit de splitter naar rechts gaat naar PC of modem het ADSL signaal dus.
De vaste telefoon welke uiterst links staat voor Fax is hier niet meer geplaatst.
Vroeger wel toen ik nog met "Net comfort" werkte ipv met ADSL.
Wat naar de zwarte Tf links gaat, natuurlijk ook Tel. signaal.
Links boven "Lijn" komt van aansluitpunt Belgacom, waar je lijn in de woning binnenkomt.
Hoop dat dit iets duidelijker maakt.

- filipi
- Pro Member
Dan zat m'n eerste gedacht er niet ver naast:
'k Wist nie dat ADSL dan mogelijk was...ik zal der eens over googelen om meer te weten te komen.
Bedankt gasjes
Dus dan hangt m'n pappie toch nog aan een analoge centrale.filipi schreef:Ik dacht echt dat er hier ADSL-techneuten gingen zeggen van:
'k Wist nie dat ADSL dan mogelijk was...ik zal der eens over googelen om meer te weten te komen.
Bedankt gasjes

Ditto ... hier ook iemand van Belgacom geweest op aanvraag klantendienst Tele2.filipi schreef:iemand van Belgacom geweest om een 2de telefoon-wandcontactdoos te installeren naast de huidige. Waarom dit nodig was begreep ik toen al niet, maargoed. Het was trouwens op vraag van Tele2 zei de technieker.
Als ik het goed begrijp heb ik nu 2 lijnen. 1 met enkel telefoonsignaal en een nieuwen met enkel adsl signaal. De Belgacom technieker ziet het nut er niet van in om 2 lijnen hiervoor te gebruiken daar alles via 1 lijn kan. Ma bon, was aanvraag van tele2, dus voor hem geen probleem.
Hoe zit de installatie in een :
In 1 telefoondraad zitten 2 koper paren. 1 paar werd aan contactdoos 1 gekoppeld, 1 paar aan contactdoos 2. M.a.w, het reserve paar hebben ze nu ingebruik genomen.
Dan maar Tele2 technische dienst gebeld om nategaan hoe het nu zit, blijkt de persoon van de technische dienst niet te snappen waarom er een 2de lijn werd geinstalleerd ... maar na 48h zal internet aktief zijn.
Ik tel alvast af.