wat kiezen cv of lucht lucht warmte pomp

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer

Hi
Ik kocht vorige zomer een huis en nu is er enkel beneden een verwarming op 2 gaskachels
Een daikin lucht lucht kost -+9000€ met 4 binnen units
Een cv op aardgas 8800 voor ketel +5 radiatoren.

Het huis word langs buiten met 12 cm en achteraan met 14 cm geisoleerd en het plat dak heeft nu 4 cm en komt 12 cm bij.
De zolder heeft nu 6 cm rockwoll en komt 14 cm pur bij.

Weet niet wat te kiezen kwa verbruik?
Als je bij gevoegd artiekel leest weet ik het nog minder en ook de studie die verschenen is deze week in verschillende kranten maakt het niet duidelijk
Bijlagen
Gasketel kopen - warmtepomp als we niks toen over tien jaar geen tomaten meer gekweekt invlaanderen.pdf
(170.14 KiB) 12 keer gedownload
x0f
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 10 keer

Waarom niet een professional zoeken en betalen voor echt advies waar je iets mee bent? Ik vermoed dat er toch zoiets als een energie adviseur moet bestaan.
Tot zover mijn gratis advies :wink:
glda19
Elite Poster
Elite Poster

die weten het zelf niet kunnen niks zeggen over het verbruik
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

En welk advies werd je in het (recente) verleden o.a. op dit forum en bij herhaling al gegeven?
Wanneer je zelfs niets doet met dat advies - als je het al leest - gaat er inderdaad niets gebeuren.
Dezelfde vragen blijven herhalen gaat de situatie niet wijzigen.

Lees de antwoorden op je vorige vragen nog eens terug en tracht ze in je op te nemen.
Tot zover mijn vrijblijvend gratis advies.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

glda19 schreef: 1 maand geleden die weten het zelf niet kunnen niks zeggen over het verbruik
Dus iemand die niets anders doet en de situatie ter plaatse kan bekijken kan niets zeggen, maar wij moeten dat wel kunnen? :roll:

De regelgeving verandert constant, de kostprijs van energie is een gok met onze goede regeringen en het onstabiele politieke landschap in de wereld, dus er is gewoon niemand die je een sluitend antwoord kan geven. Je zal zelf de gok moeten wagen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Afbeelding
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Mss dit ook eens in het achterhoofd houden:

https://www.dekrantenkoppen.be/detail/2 ... -zijn.html
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

Ik zou zeker een blowerdoortest doen + thermografie om te zien of een lucht/lucht wel haalbaar is.

Wat Melissa Depreatere betreft vergeet niet dat die is met de frigobon van 250 bon voor een derde van de bevolking en de 2/3de van de bevolking mag die 120 euro per jaar meer betalen.

https://www.standaard.be/economie/netta ... 13903.html

warmtepomp vs gas viewtopic.php?t=66856
Laatst gewijzigd door Block 1 maand geleden, in totaal 2 gewijzigd.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Ik ga me niet uitspreken over wat je moet kiezen maar nadeel van lucht lucht warmtepomp is dat die warmte snel weg is...Als ze lang opstaat en de hele woning is opgewarmd dan zal dat mss beter zijn maar de stralingswarmte van een radiator blijft langer hangen...
Daarnaast wanneer je die lucht lucht warmtepomp nodig hebt is de efficiëntie he laagste ook natuurlijk ..

Ik heb ze hier staan maar ze draaien zelden (ook niet id zomer trouwens) ...

Als ik me niet vergis is er hier ooit nog is een topic over geweest..

Tom
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Vergeet ook niet dat ETS2 eraankomt vanaf 2027.

Ik zou gaan voor de WP: toekomstbestendig en voor uw "base load".
En bijkomend een houtkachel: toekomstbestendig, ideaal voor enkele ruimtes te verwarmen én voor als de Russen binnenvallen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Er bestaan ook hybride systemen (WP & gas). Dat lijkt mij voor veel bestaande woningen een oplossing omdat de pure WP zware renovaties veronderstelt (isolatie, vloerverwarming, buitenunits).
heist_175
Moderator
Moderator

Je hebt niet per sé vloerverwarming nodig bij een WP.
Nieuwe radiatoren met ingebouwde ventilatoren werken ook.
Ik zou wegblijven van hybride, want dat is 2 keer zoveel complexiteit en 2 keer zoveel kans op problemen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 1 maand geleden Er bestaan ook hybride systemen (WP & gas). Dat lijkt mij voor veel bestaande woningen een oplossing omdat de pure WP zware renovaties veronderstelt (isolatie, vloerverwarming, buitenunits).
Dat lijkt me, net zoals een hybride auto, zowat het slechtste advies.
Je combineert de nadelen van de twee systemen en kan de voordelen niet optimaal benutten.
Is een nepoplossing, net zoals een hybride auto, voor mensen die niet echt durven kiezen.

TS staat toch al voor een renovatieproject waarbij de isolatie sowieso al aangepakt wordt.
En zoals gezegd is vloerisolatie bij een WP ook niet echt nodig.
Je kan kiezen voor lucht/lucht, lucht/water of water/water. In deze opsomming van minder duur tot de duurste oplossing.
Maar eveneens van minder comfortabel tot het meest comfortabel.
In dit geval zou ik dan kiezen voor lucht/water. In tegenstelling tot water/water geen kostelijke grondboring nodig (indien men er al de plaats voor heeft) en gezien de doorzettende klimaatopwarming en steeds minder koudere winters dalen de voordelen van grondwater tov buitenlucht jaar na jaar.
Voordeel tov lucht/lucht: voelt comfortabeler aan en je kan met dezelfde unit eveneens SWW aanmaken. Bij L/L dien je daar een bijkomend einvestering in te voorzien.
Bij L/W is, zoals reeds opgemerkt, vloerverwarming geen vereiste. Overal waar je radiatoren kan plaatsen (wat volgens TS sowieso al één van de opties was) kan je eveneens een LT-ventiloconvector plaatsen.
In tegenstelling tot gas kan je met een WP (zowel L/L als L/W) ook koelen.

En sta niet stil bij een of/of keuze maar maak van de gelegenheid gebruik om er een en/en verhaal van te maken.
Kies een WP niet op de theoretische uitersten maar op de gemiddelde buitentemperatuur van de huidige winters. Dan draait ze het grootste deel van de tijd efficiënter en de investeringskost is lager. En plaats ook een houtkachel (of nog beter een massa cumulatiekachel). Je hebt dan eveneens een goed alternatief voor eventuele technische problemen van de WP, bevoorradingsproblemen van externe energie en die ene extrem winter die zich af ten toe nog eens kan aandienen.
Je maakt ook een grotere kans om dan een partner te vinden die blijft. :angel:

Ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen.
Afhankelijk van de eigen situatie en (toekomstige) wensen is het de kunst daarin de gulden middenweg te vinden.
Persoonlijk zou ik dan het en/en scenario adviseren van een L/L/W WP voor verwarming, koeling en SWW op één buitenunit en één binnenunit met als back up een kachel eveneens aangesloten op het SWW vat en dit gecombineerd met voldoende PV op het dak om de WP en de kachelpomp zoveel mogelijk van energie uit eigen productie te voorzien.
Indien geen eigen houtvoorraad leg er eentje aan voor jaren en koop buiten het stookseizoen of ga als vrijwilliger helpen
in bosbeheer voor betaling in natura. er sneuvelen jaarlijks meer bomen door ziekte en stormwinden dan je zelf verstookt kan krijgen. :-D

BTW, dat combi systeem werk hier al meer dan een decennium probleemloos en heeft zichzelf al geruime tijd geleden volledig terugbetaald. Het is dus proefondervindelijk bewezen advies en niet iets dat ik zomaar denk dat op iets lijkt.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Hybride: je wedt op 2 paarden qua energiekost (die moeilijk voorspelbaar is).
En als het inderdaad over een totale renovatie gaat zou ik niet voor lucht-lucht kiezen maar voor lucht-water of indien mogelijk voor geothermie.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Houtkachel als backup lijkt me toch niet geheel praktisch tenzij er al een (ongebruikte) schouw is en je plaats hebt voor een voorraad hout of gewoon van de sfeer houdt.
Moest de warmtepomp defect gaan kan ik hier gewoon elektrische backup opzetten in zowel boilervat als voor verwarming.
Moest de volledige sturing defect gaan, help ik mij wel uit de nood met elektrisch vuurtje. De firma komt binnen de 24u voor reparatie, dus normaal snel gerepareerd.
toxictooms
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Wij hebben sinds een aantal jaren L/L wp (vloermodel) ter vervanging van accumulatiekachels.
Voor onze woning ( hoekhuis jaren 60) werkt dit perfect, zowel zomer als winter de ideale temperatuur in huis.
Wij hebben L/L in de woonkamer (8x4) en slaapkamers.(4x4) die zelfs deels werken op de overschot van de zonnepanelen.
Maar ik denk dat ieder huis/situatie anders is, wij zijn heel tevreden al zijn er idd wel dingen waar je rekening moet mee houden zoals geluid, defrost in de winter...
Ik zou eens een deftige installateur laten langskomen om de situatie te laten bekijken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Iedere situatie is anders.
Ik ken de situatie van TS dan ook niet in detail.
Het is aan hem om uit ververschillende adviesen en invalshoeken datgene te distilleren dat het beste bij de eigen situatie past.

Wat betreft die schouw: ik woon momenteel (nog even) in een renovatiepand. Daar was een schouw aanwezig. Maar zelfs dan hebben we deze, met het oog op de toekomst, vervangen door een nieuwe dubbelwandige en geïsoleerde metalen pijp. Om maar te zeggen afhankelijk van de ligging van de woning bestaat er altijd de mogelijkheid op meer of mindere wijze een schoorsteen bij te plaatsen. En tegenwoordig moet dat niet noodzakelijk nog een gemetselde bakstenen schoorsteen zijn.

Een renovatie moet ook niet altijd gebaseerd zijn op de gemakkelijkste weg.
Je bouwt/renoveert een woning doorgaans voor een lagere termijn.
Dan kan je beter in het begin wat doorbijten en niet altijd voor de makkelijkste en technisch meest eenvoudige noch goedkoopste oplossing kiezen. Doorgaans krijg je daar na enkele jaren al terug spijt van.

De op termijn goedkoopste oplossing in gebruik en inzake verwarmingstechniek technisch eenvoudigste oplossing is inderdaad in eerste instantie de woning eenmalig zodanig (ver)bouwen en isoleren dat extra verwarmen niet meer nodig is en wanneer het eens wat kouder en./of weinig (winter) zon is bijverwarmen met een infraroodpaneeltje of een weerstandkacheltje.

Aan ieder de keuze maar een back up laten afhangen van externe beschikbaarheid van energie en/of de beschikbaarheid van een externe vakman lijkt me niet echt een betrouwbare backup in eigen beheer maar gewoon erop hopen dat het nooit eens echt tegenzit. Murphy komt doorgaans niet alleen maar telkens in goed gezelschap. :-D

Toegevoegd na 6 minuten 45 seconden:
toxictooms schreef: 1 maand geleden Ik zou eens een *deftige installateur** laten langskomen om de situatie te laten bekijken.
*paar
**s
Sol Invictus!
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 21 keer

tom35 schreef: 1 maand geleden Ik ga me niet uitspreken over wat je moet kiezen maar nadeel van lucht lucht warmtepomp is dat die warmte snel weg is...Als ze lang opstaat en de hele woning is opgewarmd dan zal dat mss beter zijn maar de stralingswarmte van een radiator blijft langer hangen...
Daarnaast wanneer je die lucht lucht warmtepomp nodig hebt is de efficiëntie he laagste ook natuurlijk ..

Ik heb ze hier staan maar ze draaien zelden (ook niet id zomer trouwens) ...

Als ik me niet vergis is er hier ooit nog is een topic over geweest..

Tom
Wij hebben stookolieverwarming met radiatoren (10) voor het hele huis, deels uitgerust met tado smart radiatorkranen.
Het huis is van 1992 en heeft spouwmuren zonder isolatie.
Onze slaapkamer en de dressing worden nooit verwarmd, de andere twee kamers (twee burelen/hobbyhokken) worden zelden verwarmd.

Daarbij hebben we ook een Mitsubishi airco met 2 binnenunits (slaapkamer & woonkamer).
Zodra de buitentemperaturen boven de ca. 10° worden gebruiken we enkel nog de airco voor verwarming van de woonkamer (+ keuken), dit jaar sinds april (verbruik 98kWh voor april en tot nu toe 78kWh voor mei).
De badkamer is dan iets aan de frisse kant maar enkel daarvoor gaan we de CV niet aanzetten.

Als koeling wordt de airco regelmatig gebruikt in de slaapkamer (half onder het dak) waar de temperatuur nogal kan oplopen tijdens warme dagen, in de woonkamer enkel bij hittegolven.
Als ik zie hoeveel stookolie we al uitgespaard hebben in de laatste 3 jaar was het zeker een goede investering (en dan nog betaald door mijn wijlen schoonmoeder :-) ).

Het is inderdaad een andere warmte dan radiatoren maar toch gezellig.
En inderdaad is de efficiëntie van een warmtepomp omgekeerd aan de vraag (koeling of verwarming).
glda19
Elite Poster
Elite Poster

Hi
Wat kiezen cv of lucht lucht warmtepomp?
Wie heeft er een lucht lucht warmtepomp?

Wet is het merk?
En wat verbruiken jullie om te verwarmen aan kw/u en wat betaal je aan elektriciteit

Want een warmtepomp zou niet rendabel zijn volgens dit artikel en andere die vorige week verschenen
https://www.tijd.be/netto/news/energie/ ... 08087.html
En het bijgevoegde artikel komt uit de standaard van het weekend van 24/25 mei

Hoor graag jullie mening want ik geraak er niet uit warmtepomp of cv
Bijlagen
Gasketel kopen - warmtepomp als we niks toen over tien jaar geen tomaten meer gekweekt invlaanderen.pdf
(170.14 KiB) 5 keer gedownload
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 39 keer

Ons Melissa wil elek goedkoper maken en gas pak duurder ... Ma ja eerst zien dan geloven.
x0f
Plus Member
Plus Member

Ik zou ze beide laten plaatsen, dan ben je zeker dat je de juiste hebt gekozen
glda19
Elite Poster
Elite Poster

heb je 2000€ te veel
x0f
Plus Member
Plus Member

Advies vragen aan een echte expert kost minder, maar je kan er geen vinden zeker?
Laatst gewijzigd door x0f 1 maand geleden, in totaal 2 gewijzigd.
glda19
Elite Poster
Elite Poster

de experts weten het ook niet.
Hoor van alles geen lucht lucht wel lucht lucht?
Denk je dat ik nog geen informatie heb gevraagd
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 32 keer

Waarom niet verdr gaan in je vorige topic? viewtopic.php?t=67050

samen voegen?

[Mod] topics samengevoegd
x0f
Plus Member
Plus Member

glda19 schreef: 1 maand geleden de experts weten het ook niet.
Hoor van alles geen lucht lucht wel lucht lucht?
Denk je dat ik nog geen informatie heb gevraagd
Bel eens naar iemand die EPC attesten opmaakt, die gaan je zeker verder kunnen helpen.
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Provider

Interessante vraag. Maar.. en dat lees je vaak… eerst isoleren.

Ik heb 2j geleden multisplit warmtepomp geinstalleerd. (Maar eerst geisoleerd en zonnepanelen gezet) merk Haier (lucht lucht). Ik ben blij met de installatie. Ik heb wel begin lente kwalitatieve dempers geplaatst onder de buiten unit en dat is wel een verschil. We wonen in een rijhuis en buren hadden soms last van geluid/trillingen.

Nog even kort over de installatie. We gebruiken deze in de zomer voor airco maar voornamelijk in de winter als verwarming. Hou er rekening mee dat met vriestemperaturen het rendement verminderd maar ook geen drama ofzo.

Denk eraan dat in 2027 ETS2 in werking schiet. Dat zou mijn keuze beinvloeden.
Laatst gewijzigd door Nexus1980 1 maand geleden, in totaal 2 gewijzigd.
glda19
Elite Poster
Elite Poster

wat zou je kiezen?
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Provider

Als je lange termijn bekijkt en je hebt de mogelijkheid, warmtepomp. Maar elke situatie is anders
glda19
Elite Poster
Elite Poster

@Nexus1980
Wat bedoel je met mulisplit?
Wat is Julie verbruik elektriciteit? Bv voor het verwarmen in totaal,
Hoeveel slaat die aan bij vriestemperaturen.
Mijn bedenen is +- 120m² zonder wc washokje en badkamer
Boven +-48m² en 30m² voor de kamers en da’ nog een zolder
Hoe heb je geïsoleerd buitenmuren aantal cm
Misschien platdak aantal cm isolatie?
glda19
Elite Poster
Elite Poster

heb je de warmtepomp al gebruikt onder de 10°
En wat betaal je aan elektriciteit. Velen zeggen dat ik mij blauw ga betalen.

Toegevoegd na 1 uur 7 minuten 32 seconden:
Zijn al verschillende geweest.
De laatste zou beneden cv doen boven warmtepomp.
Er komt nog een en die het eens goed vragen.
Sommige zegen lucht lucht werkt niet.
Enkel lucht water met vloerverwarming
@Turbokeu
Wat is de te verwarmen oppervlakte en hoe is je huis geïsoleerd?
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Provider

Toen we het huis kochten in 2020 hebben we de ramen (3 dubbel glas) en deuren vervangen. Dak was recent gebeurd. Plat dak was met 12cm isolatie gebeurd dacht ik. Ook hebben we de vloer op gelijkvloers geisoleerd. Nadien zonnepanelen geplaatst. EPC ging van F naar B voor ons huis.

Je hebt in warmtepompen mono bloc en multi split systemen. Jij zal logischerwijze multisplit nodig omdat je meerdere ruimtes wil verwarmen / koelen.

Ik kan je helaas moeilijk zeggen wat mijn verbruik is voor verwarming omdat ik ook de auto laad. In de maanden december en januari zetten we de cv op vanwege het mindere rendement; maar een voorzichtige schatting is 150 euro voor het verwarmen van het huis naar 23° voor een koude donkere maand zoals december of januari (onder de 10°. Wij zijn slechts met 2. En we verwarmen alleen de ruimtes waar we ons (gaan) bevinden. 120m2 excl garage, kelder…

Onze warmtepomp is gewoon een bak aan de muur. Dus niet aangesloten aan radiator of vloerverwarming. Dat werkt ook?

In de maand maart hebben we bvb uitsluitend op de warmtepomp verwarmd en was onze elektriciteitsfactuur gezakt naar 78 euro. Daar zat nog een groot gedeelte opladen van de auto bij. Maar goed, dat is ook met zonnepanelen.

Op koudere dagen zal de warmtepomp quasi niet afslaan en zal deze voor het huis te verwarmen continu draaien. Onze 7KW buiten unit draait dan op zo’n moment +- 1000W / u.

Als je nog vragen hebt, laat maar weten.
glda19
Elite Poster
Elite Poster

Hoeveel uur draait de warmtepomp/dag?
En draait die constant aan 1kw
Die 150€ is dus / maand
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 21 keer

glda19 schreef: 1 maand geleden heb je de warmtepomp al gebruikt onder de 10°
En wat betaal je aan elektriciteit. Velen zeggen dat ik mij blauw ga betalen.
Onder ca. 5° gaat de airco regelmatig de buitenunit ontdooien (wegens bevriezen van de buitenunit).
Dit hoor je aan het geluid van de binnenunit en het proces duurt een paar minuten. In die tijd verwarmt de binnenunit natuurlijk niet.
Hoe kouder hoe veelvuldiger dit gebeurt maar dit geldt voor alle lucht/lucht en lucht/water warmtepompen (COP waarde).

Elektriciteitsverbruik?
Moeilijk te zeggen...(geen domotica noch digitale tellers, geen fanaat hiervan)
De elektriciteitstoevoer van de airco gebeurt via een aftakking op een stopcontact in de woonkamer door de rechter zijgevel.
Geen gas ter beschikking in de straat dus het meeste gebeurt elektrisch (koken, warm water).
Gelukkig hebben we een open haardcassette in de woonkamer en het gasfornuis (+ propaan gasflessen) uit mijn vorige woning i.g.v. nood.
Zonnepanelen hebben we lang aan gedacht (6 vertegenwoordigers/bestekken gekregen maar we zien er voor minstens de volgende 5 jaren ofzo van af gezien de politieke warboel i.v.m. beslissingen rond zonnepanelen/injectie/prosumententarief e.d.).
Bestekken gaande van 6000 tot 16000€ van puur Chinees tot puur Europees materiaal, van hybride inverters tot microinverters (dak achteraan is zuidwaarts gelegen). Bij mij in elk geval géén Chinees...
Van gemiddeld 4500 kWh zijn we nu aan een 5000kWh/jaar (we hebben nu eindelijk sinds een jaartje een (geërfde) vinotheek uit 2008 voor de duizenden € wijn die in mijn garage liggen, waarschijnlijk een E of F-label koelkast.
Toegevoegd na 1 uur 7 minuten 32 seconden:
Zijn al verschillende geweest.
De laatste zou beneden cv doen boven warmtepomp.
Er komt nog een en die het eens goed vragen.
Sommige zegen lucht lucht werkt niet.
Enkel lucht water met vloerverwarming
Als lucht/lucht niet (goed) werkt dan werkt lucht/water ook niet (goed).

Mijn jongste zoon (woont een paar km verder in een naastgelegen dorp) heeft een huis uit 2009.
Verwarming van de benedenverdieping gebeurt via een Daikin lucht/water warmtepomp (vloerverwarming + warm water boiler).
Nadeel: Zéér traag + geen mogelijkheid tot koelen (woonkamer en open keuken hebben veel en grote ramen) + de bovenversdieping kan enkel verwarmd worden via elektrische muurradiatoren!!!
Na mijn ervaringen met mijn Mitsubishi Industrial airco (6kW buitenunit en 5+2,5kW binnenunit) heeft hij beslist om ook een Misubishi airco aan te schaffen.
Buitenunit 7kW + 3 binnenunits (5kW in de woonkamer + een 2,5kW in de "master bedroom" en een 2,5kW in de hall welke gedeeltelijk ook de 2 kinderkamers en de badkamer verwarmd/koelt.
He is delighted!
Hij heeft wel een hoop zonnepanelen (+ een verwarmd gemetst zwembad en een 3kW jacuzzi).
@Turbokeu
Wat is de te verwarmen oppervlakte en hoe is je huis geïsoleerd?
Buitengevels met spouwmuren zonder isolatie (lucht), dak volledig geïsoleerd, overal dubbel glas, geen kelder, verdieping 'gemansardeerd' (half onder dak).
Totale bewoonbare oppervlakte 143m2, oriëntatie noord/zuid.
Woonkamer 34m2 (met open haardcassette), keuken 12m2, slaapkamer 16m2, badkamer 9m2, andere 3 kamers 10, 10 en 12m2, dressing 9m2.
Berghok, washok, zolder (boven garage) niet verwarmd, garage onrechtstreeks door stookolieketel (moet de galvabuizen nog isoleren tot aan de collectoren, nadien is het PEX-buis, idem voor de waterleidingen).
Woonkamer geeft uit op het zuiden/tuin via een grote dubbele raamdeur.
glda19 schreef: 1 maand geleden Hoeveel uur draait de warmtepomp/dag?
En draait die constant aan 1kw
Die 150€ is dus / maand
Moeilijk te zeggen...
Soms draait onze airco maar een paar uur/dag, soms 12 uren.
Meestal draait de buitenunit op volle vermogen gedurende de eerste 10-15 minuten na het starten, nadien vertraagt deze serieus voor de rest van de tijd (inverter compressor, toerental gekoppeld aan de warmte/koudevraag).
Vergeet ook niet dat, afhankelijk van de buitentemperatuur, de COP waarde verandert (bvb. bij COP=5 krijg je 5kW aan warmte/koude voor één verbruikte kW aan elektrische energie), dit is inherent aan warmtepompen.
Bij extremere buitentemperaturen daalt de COP (meestal tussen 2 en 5), alleen elektrische verwarmingen hebben een COP=1 (1kW elektrische energie = 1kW aan opgewekte warmte).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 1 maand geleden Hybride: je wedt op 2 paarden qua energiekost (die moeilijk voorspelbaar is).
En als het inderdaad over een totale renovatie gaat zou ik niet voor lucht-lucht kiezen maar voor lucht-water of indien mogelijk voor geothermie.
Ik zou in Vlaanderen al helemaal niet meer kiezen voor geothermie. Toch niet voor een private woning.
Een gemiddelde grondboring kost duizenden euro extra om rond de 10° water te krijgen uit de bron.
Dit terwijl in de winter de luchttemperatuur in Vlaanderen tijdens de dag nog maar zelden onder de nul graden celcius zakt en meer tegen de 10° aanleunt dan daar onder.
De meerprijs voor geothermie ga je er dan nog maar zelden uithalen. En al helemaal niet wanneer je andere voorzieningen als back up treft.
glda19 schreef: 1 maand geleden @Nexus1980
Wat bedoel je met mulisplit?
Wat is Julie verbruik elektriciteit? Bv voor het verwarmen in totaal,
Hoeveel slaat die aan bij vriestemperaturen.
Mijn bedenen is +- 120m² zonder wc washokje en badkamer
Boven +-48m² en 30m² voor de kamers en da’ nog een zolder
Hoe heb je geïsoleerd buitenmuren aantal cm
Misschien platdak aantal cm isolatie?
Je kan je niet zomaar baseren op de situatie van een ander.
Er komen naast isolatie ook veel andere parameters bij kijken.
Wil je 24/7 verwarmen, alleen overdag, alleen tijdens de nacht, alleen wanneer je er bent, met een gelijkmatige temperatuur, met wisselende temperatuur, tegen welke binnentemperatuur, wel of niet voor SWW of voorzie je daar iets anders voor en is deze kost ook al meegerekend of niet, heb je ook zonne-instraling, zo ja hoeveel uur per dag gemiddeld, ......... ????????

Kortom, wat was het resultaat van de warmteverliesberekening van jouw renovatieproject?
Je gaat me immers niet wijsmaken dat er geen enkele expert in jouw regio te vinden is die geen gedegen warmteverliesberekening kan maken.
Online ga je geen betrouwbaar advies vinden van iemand die moet afgaan op jouw weinige info en zonder je woning zelfs maar bezocht te hebben.

Hier steekt overal glas met een U-waarde van 0,8 en 0,6. In de muren steekt 15 cm PIR (ik zou op een zolder al nooit isoleren met PUR) en onder de vloer van de onbewoonde zolder steekt 26 cm rotswol (leefruimten zijn allemaal gelijkvloers) en onder de volledige vloer van de benedenverdieping steekt 4 tot 6 cm PUR.
De bewoonbare oppervlakte bedraagt 139 m², de inhoud beschermd volume 320 m³.

Ik heb sinds 2013 een Samsung multisplit met één buitenunit met een nominale verwarmings en koelingscapaciteit van 8.0 kW, een maximale imput van 4,1 kW gekoppeld aan een centrale Samsung binnen hydro unit met een nominale verwarmingscapaciteit van 6.0 kW, een nominale koelcapaciteit van 8.0 kW en een max. vermogensimput van 4,3 kW.
Dezelfde buitenunit is gekoppeld aan een L/L centrale binnenunit.
In de leefruimte hangen drie Jaga DBE gestuurde LT ventilo-convectoren, in de badkamer hangt een Vasco oversized handdoekradiator, in de verbindigsgang een Jaga LT convector met natuurlijke convectie en in elke slaapkamer een L/L unit om te verwarmen te koelen met een eigen individuele afstandsbediening.
De inpandige technische ruimte wordt niet verwarmd (daar staat de SWW boiler, thuisbatterij en inverters, deze geven an sich al genoeg warmte af).

365 dagen per jaar wordt de leefruimte van de woning op een binnentemperatuur tussen de 18 en 22°C gehouden, de badkamer op 18°C, de gang op minimum 15°C en de units in de slaapkamers worden eigenlijk niet gebruikt om te verwarmen (door de doorslagtemperatuur van de andere verwarmde ruimtes zakt de temperatuur daar niet onder de 15°C en we slapen met de ramen open).

De volledige zuidwand van de leefruimte bestaat uit driedubbel glas (U-waarde 0,6) met stuurbare buitenscreens. Wanneer, ook bij vriestemepraturen bij heldere hemel, de zon minstens twee tot drie uur straalt moet de verwarming niet werken voor de leefruimte.

Op dezelfde WP buitenunit is nog een kolomboiler van 2 x 150 liter aangesloten voor SWW.
Alleen de bovenste 150 liter wordt verwarmd door de WP.

In de leefruimte staat als back up eveneens een speksteenkachel van 2,7 ton. Deze is eveneens aangesloten op de onderste helft van de SWW boiler (en kan dus 300 liter water verwarmen door middel van een warmtewisselaar in de achterwand van de kachel). De kachel wordt gebruikt bij een eventuele technische storing aan de WP (dan blijf je beschikken over ruitmeverwarming en SWW), wanneer de buitentemperatuur door de dag meerdere dagen onder de 3°C daalt (ieder jaar minder en minder dagen) of bij aanhoudende dunkelflaute (normaal gezien draait alles op 5.6 kWp PV en rechtstreekse zonne-instraling.

Wanneer de kachel totaal niet gebruikt wordt dan draait het totale verbruik van de WP (voor SWW en WP) op jaarbasis rond de 1500 tot 2000 kWh.
Wanneer de kachel gebruikt wordt dan verbruikt deze 8 tot 20 kg droog hout voor een periode van 24 tot 48 uur (voor ruimteverwarming en 300 l SWW) en een 50 Wh per 24 uur voor SWW.
Wanneer het SWW alleen draait op de WP dan verbruikt deze - afhankelijk van de buitentemperatuur en de vertrek- doeltemperatuur van het SWW - bij een doeltemperatuur van 50°C en een vertrektemperatuur van 25°C tussen de 1 en 2,5 kWh.

Normaal gezien draait alles zoveel mogelijk op eigen PV productie. Wanneer er nog van het net dient afgenomen te worden (sinds eind 2024 eigenlijk niet meer van toepassing) bedraagt de kWh kost ongeveer 20 cent/kWh onder de 400 kWh netafname en 25 cent/kWh wanneer er meer netafname zou zijn (wat hier niet het geval is maar ik geef het maar mee omdat dit scenario niet voor iedereen haalbaar is).

De jaarlijkse energiekost zal voor 2025 hier uitkomen op een 150 € (maar is afhankelijk van je eigen subnetgebied en eigen verbruik en eigen netafname).

Heel dat systeem draait sinds 2014 bijna probleemloos. De enige grote kost was na tien jaar de vervanging van een vastgelopen circulatiepomp in de hydro-unit (maar dat kan je ook tegenkomen in een gasgestookte CV).

De volledige WP installatie (opgebouwd van scratch dus inclusief hardware, software, leidingen, verwarmingselementen L/W en LL, 300 liter boiler) heeft me in 2013 een 7000 € gekost.

Heb je daar zelf iets aan? Ik betwijfel het. :-D
Wat ik zelf zou doen in jouw situatie?
Allereerst een gedegen warmteverliesberekening laten uitvoeren en vanaf daar je benodigde verwarmingscapaciteit laten berekenen. Afhankelijk van je eigen comfort vereisten, beschikbare budget gaan voor een L/L of L/W warmtepomp (mijn voorkeur zou uitgaan naar L/W incl. SWW).
Gas was voor mij in 2013 al geen optie meer laat staan in 2025.
Sol Invictus!
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 32 keer

Toch knap hoeveel je het over jezelf kan hebben terwijl je al weet dat dat niet nuttig is.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer

Verwarmen met een warmtepomp en vorst in Vlaanderen.

Bij het kiezen van een warmtepomp is het belangrijk om minimaal naar het aantal vorstdagen en ijsdagen in je regio te kijken.

Een vorstdag is een dag waarop de temperatuur 's nachts onder nul zakt (minimumtemperatuur < 0°C).
Een ijsdag is een dag waarop het de hele dag onder nul blijft (maximumtemperatuur < 0°C).

Onderstaand de gegevens over de laatste vijftien jaar te Ukkel zoals gemeten door het KMI en Frank Deboosere.

Code: Selecteer alles

| Jaar  	| Vorstdagen KMI | Vorstdagen Deboosere | IJsdag(en) KMI | IJsdag(en) Deboosere |
|---------------|----------------|----------------------|----------------|----------------------|
| 2009  	| 44             | 46                   | 9              | 10                   |
| 2010  	| 58             | 60                   | 16             | 18                   |
| 2011  	| 28             | 29                   | 2              | 3                    |
| 2012  	| 45             | 47                   | 8              | 9                    |
| 2013  	| 58             | 59                   | 16             | 17                   |
| 2014  	| 10             | 12                   | 1              | 2                    |
| 2015  	| 36             | 38                   | 5              | 7                    |
| 2016  	| 42             | 42                   | 7              | 8                    |
| 2017  	| 35             | 34                   | 6              | 7                    |
| 2018  	| 30             | 28                   | 4              | 5                    |
| 2019  	| 20             | 22                   | 2              | 3                    |
| 2020  	| 20             | 21                   | 0              | 0                    |
| 2021  	| 15             | 18                   | 1              | 2                    |
| 2022  	| 8              | 10                   | 1              | 2                    |
| 2023  	| 22             | 20                   | 3              | 4                    |
| 2024* 	| 12             | 14                   | 2              | 3                    |
|---------------|----------------|----------------------|----------------|----------------------|
| Totaal	| 578            | 595                  | 79             | 96                   |

*Gegevens 2024 zijn tot nu toe (mei)
Opmerking: zelfs metingen op "bijna dezelfde" locatie kunnen kleine verschillen met zich meebrengen.

Lucht-water en lucht-lucht warmtepompen verliezen zwaar aan efficiëntie op ijsdagen omdat ze de hele dag onder nul moeten werken.
Geothermische warmtepompen presteren stabieler omdat de bodemtemperatuur op diepte redelijk constant blijft, ook bij vriesweer.

Ondanks de stijgende gemiddelde temperaturen zijn ijsdagen nog steeds een factor om rekening mee te houden bij het bepalen van het verwarmingssysteem.
Temperaturen van -5 tot -10°C 's nachts zijn eveneens geen uitzondering in koudere winters.
Winterdagen zijn erg donkere dagen: tot 16 uur per dag geen zonneschijn.

Laat een goede warmteverliesberekening maken en baseer je systeemkeuze op jouw woning, comfortwensen en het lokale klimaat.

====================================================

Simulaties.

Diegene die zelf simulaties willen maken kunnen de historische meteorologische gegevens downloaden op volgende site: https://opendata.meteo.be/
Kies een meetstation in jouw buurt en download de gegevens die je nodig acht en dat bijvoorbeeld per uur.
Over de gewenste tijdsspanne.
  • Temperatuur
  • Minimum temperatuur
  • Maximum temperatuur
  • Neerslag
  • Windsnelheid
  • Windrichting
  • Luchtdruk
  • Aantal uur zon
  • Bewolking
In bijlage vind je een handleiding die ik een tijdje terug van deze dienst ontvangen heb om de gegevens te kunnen downloaden.
De gegevens zijn "open access" maar misbruik (bijvoorbeeld van de API) staat men niet toe, uiteraard.

Betrouwbare gegevens.

Gebruik betrouwbare gegevens: dat spreekt voor zich én is essentieel. Altijd.

Eenieder weet natuurlijk dat we hier geen winters hebben waarbij de temperatuur "meer tegen de 10° aanleunt dan daar onder"...
Dat zou men hooguit een dichterlijke vrijheid kunnen noemen.
Zulke uitspraken zijn feitelijk onjuist.
Ik acht de kans erg reëel dat zulke schrijvers zich vaker bedienen van zulke "dichterlijke vrijheden".

Bijlagen
handleiding_NL.docx
(5.07 MiB) 6 keer gedownload
heist_175
Moderator
Moderator

Ordon schreef: 1 maand geleden Onderstaand de gegevens over de laatste vijftien jaar te Ukkel zoals gemeten door het KMI en Frank Deboosere.
Hoe relevant zijn die 15 vorstdagen op een gans jaar of zelfs op een winter of het stookseizoen.
Of ook: hoeveel meerkost voor een geothermische installatie (die vlotter met vorstdagen overweg kan natuurlijk) en staat die meerkost in verhouding tot het minderverbruik (want hogere aanvoertemperatuur).

En opnieuw: zelfs los van die afwegingen, als het net wegvalt, zit je in de kou (evengoed bij mazout of gas, wegens ontbranding, sturing en circulatiepomp die niet werkt).
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer

Efficiëntie bij vrieskou.

Een lucht-lucht of lucht-water warmtepomp moet warmte onttrekken aan buitenlucht die op vries- en ijsdagen makkelijk richting -5 tot -10°C kan gaan.
Een geothermische warmtepomp haalt haar energie uit bodem of grondwater, met een vrij stabiele temperatuur van om en bij de 10°C in de winter.

Op zo’n momenten zit je dus met een temperatuursverschil (ΔT) van 15 à 20 graden tussen lucht en bodem.
Hoe groter dat verschil, hoe harder de warmtepomp moet werken (en hoe lager het rendement).

Dat is geen detail.
Deze dagen zijn cruciaal.
Het gaat dan om dagen waarop het hele systeem onder druk staat: bij iedereen tegelijk moet er meer elektriciteit gebruikt worden om te verwarmen.
Net op de momenten dat het elektriciteitsnetwerk het zwaarst belast wordt.

Zulke koude dagen zijn er misschien niet veel, maar ze zijn niet verwaarloosbaar:
  • Ze komen elk jaar voor.
  • Ze vallen vrijwel altijd tijdens de donkerste dagen van het jaar, wanneer er weinig of bijna geen zonneproductie is.
  • Ze bepalen de dimensionering van het verwarmingssysteem (en van het elektriciteitsnetwerk).
  • Ze zorgen voor een hogere energiefactuur, precies wanneer het comfort het belangrijkst is.
Daarom is het géén theoretische discussie over een paar koude nachten, maar een concrete bekommernis bij het verplicht uitrollen van warmtepompen op grote schaal.

Deze piekmomenten bepalen niet alleen het comfort in huis, maar ook de stabiliteit van het hele elektriciteitssysteem.
En precies op die dagen zijn zon en wind vaak afwezig.
Laatst gewijzigd door Ordon 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

Als je voor €7K een LL WP hebt en voor €25K een LW WP, dan is uw betoog relevant, maar het verschil in kosten/uitgaven ook :).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”