switch-to.eu

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer
  • Citeer
  • Citeer
  • Topic 20 laatste posts samenvatting

Ik weet niet of dit hier al aan bod kwam.
https://switch-to.eu/

Een Belgisch initiatief met een oplijsting van gebruiksvriendelijke, privacy-respecterende digitale tools die in Europa ontwikkeld zijn.
Alternatieven dus voor de Amerikaanse Big Tech die meer en meer onder de Trump MAGA vlag vaart.
Waarom Kiezen voor in de EU Gebaseerde Diensten?
Europese diensten bieden verschillende voordelen ten opzichte van niet-EU alternatieven:

Sterke Gegevensbescherming
EU-diensten moeten voldoen aan strikte wetten voor gegevensbescherming zoals de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), die gebruikers meer controle geeft over hun persoonlijke gegevens en transparantie over hoe hun gegevens worden gebruikt.

Digitale Soevereiniteit
Door diensten te gebruiken die door Europese bedrijven worden beheerd, dragen gebruikers bij aan de technologische onafhankelijkheid van Europa en verminderen de afhankelijkheid van buitenlandse bedrijven en overheden.

Ethische Overwegingen
EU-bedrijven moeten voldoen aan Europese normen voor digitale ethiek, die vaak strengere vereisten hebben met betrekking tot algoritmische transparantie, fairness en non-discriminatie dan in andere rechtsgebieden.

Lokale Economie
Door Europese alternatieven te ondersteunen, dragen gebruikers bij aan de groei van de digitale economie van de EU, wat leidt tot innovatie, werkgelegenheid en een meer competitief Europees technologisch ecosysteem.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer
  • Topic 20 laatste posts samenvatting

"belgisch initiatief" klonk me wat alsof het "belgie heeft dit gemaakt" was, maar het gaat hier gewoon om een aantal privepersonen die een site opzetten.
dat is dus gelijkaardig aan de reeds langer bestaande european-alternatives site, dewelke een erg ruim aanbod aan informatie heeft.

en dat in gedachte houdende, moet ik toch wel erg kritisch zijn:

- search engine is enkel qwant een alternatief, maar niet startpage?
- in messaging apps noemen ze session, dat over tor gaat... ook geen idee of dat een goed idee is om "de gemiddelde burger om te schakelen naar eu alternatieven"
- in web browsers noemen ze brave (location: united states) als alternatief voor "amerikaanse tech"....

het is op zich geen slecht initiatief, maar het is gewoon uiteindelijk een privepersonen website die https://european-alternatives.eu/ kopieren in een slechtere versie.

(en als ik helemaal stout wil denken: het zijn "digital designers", dus zou het weleens gewoon een marketing stunt kunnen zijn om wat meer aandacht te krijgen)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

En op de hoofdpage zeggen ze "Gebruik Signal als alternatief voor Whatsapp".
Volgens mij is Signal een amerikaans programma (wel opensource) ?
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”