Google’s AI-integratie in zoekmachine: revolutie of evolutie?

Plaats reactie
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer
Recent bedankt: 10 keer

Voor velen geen onbekende: AI.
Artificial intelligence oftewel kunstmatige intelligentie.

Van Google's welbekende zoekmachine naar Google's zoekmachine dewelke steeds meer gebouwd wordt rond kunstmatige intelligentie.

What is AI Mode, Google's new artificial intelligence search technology?

May 21, 2025

Google on Tuesday rolled out AI Mode, its latest artificial intelligence feature designed to provide users with more detailed and tailored responses to questions entered into the search engine.

Unveiled Tuesday at the search giant's annual Google I/O developer conference, AI Mode comes a year after the company introduced AI Overviews, its first tool to use generative AI technology to enhance its search engine capabilities.

Sundar Pichai, CEO of both Google and parent company,Alphabet, said in remarks at the conference that AI Mode represents a "total reimagining of Search" and that it would gradually be rolled out to all Google users.

"What all this progress means is that we are in a new phase of the AI platform shift, where decades of research are now becoming reality for people all over the world," Pichai told the crowd yesterday at an amphitheater near the company's headquarters in Mountain View, California, according to the Associated Press.

A video teasing the technology showcases how it works. In response to lengthy, detailed questions typed into Google search, AI Mode displays how many searches Google is performing and how many sites it's scanning as the technology quickly generates a summarized response at the top of the search platform. It also provides a side bar with links to relevant sites.

Google said it's also testing a "Search Live" feature that will enable the search engine to respond to questions based on video content, as well as voice searches, or to questions verbalized by the user, rather than typed.

As an example, Google's teaser shows a person recording a video of themselves holding a bridge made of Popsicle sticks while asking the search engine what can be done to strengthen the structure. "To make it stronger, consider adding more triangles to the design," an automated voice responds.

Google said it will begin feeding its latest AI model, Gemini 2.5, into its search engine starting next week. The company calls Gemini 2.5 its "most intelligent model" yet.

Rapid advancements

The California-based company began testing AI Mode in March of this year. Google's latest AI search tool builds on AI Overviews, which was introduced in the U.S. in May 2024 and has 1.5 billion users, according to an article on the Google website.

Some argue that AI Overviews, which provides an AI-generated summary of information online, at times eliminating the need to click directly on source links for further information, has undercut traffic to their sites. According to a study by Ahrefs, AI Overviews led to a 35% lower average click-through rates for top-ranking pages on search engine results pages.

Concerns over accuracy

"By making AI Mode a core part of the experience, Google is betting it can cater to the demand for AI without alienating its massive base," Gadjo Sevilla, a senior analyst for research firm eMarketer, wrote in a blog post. "But there are risks for hallucinations and factual errors which could drive users towards competitors," he added.

Such factual errors were spotted with AI Overviews soon after its release, prompting Google to admit in a statement at the time that the technology produced "some odd and erroneous overviews." In one instance, AI Overviews suggested that users add glue to pizza or eat at least one small rock a day, according to the MIT Technology Review.

As for AI Mode, Google has indicated that its new AI search tech is performing well and serving its intended purpose.

"We conduct quantitative research and collect in-product feedback to ask users whether they're satisfied with their results. And we've seen that introducing AI Overviews on Search leads to an increase in satisfaction and reported helpfulness," a Google spokesperson told CBS MoneyWatch.
Bron: CBS News

De afgelopen weken is gebleken dat AI op het technologieforum Userbase tot verdeeldheid leidt: onder de gebruikers maar ook onder de leden van de crew.
AI is inmiddels een Tricky Subject geworden. :mrgreen: :mrgreen:

Intussen verandert de wereld rondom ons, snel.
Of je mee bent of niet.

Zomaar wat losse vragen.
  • Is dit een revolutionaire verbetering?
  • Of eerder een evolutionaire stap?
  • Welke impact kan dit hebben op hoe we informatie vinden en beoordelen?
  • En hoe verhouden AI-ondersteunde zoekresultaten zich tot onze ervaringen op forums en communities zoals deze?
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen!

===================================================================

Ter info

Vergelijking: zoekmachines met zichtbare AI-integratie

Google (SGE)
- ✅ Actief in uitrol
- AI-overzichten bovenaan zoekresultaten, focus op samenvattingen
- Transparantie: ⚠️ Beperkt (vaak zonder bronvermelding)
- Opmerking: Stapsgewijze uitrol, nog niet wereldwijd

Bing (Copilot)
- ✅ Volledig geïntegreerd
- GPT-4 geïntegreerd, interactieve antwoorden met bronnen
- Transparantie: ✅ Ja
- Opmerking: Bing was er vroeg bij met AI-integratie

You.com
- ✅ Volledig AI-first
- Zoekresultaten + AI-chat + code + creatieve tools
- Opmerking: AI staat centraal, experimentele aanpak

Perplexity.ai
- ✅ Volledig AI-powered
- Antwoorden met bronverwijzingen, geen klassieke zoekresultaten
- Transparantie: ✅ Sterk
- Opmerking: Zeer gericht op betrouwbare info met bronnen

DuckDuckGo
- ⚠️ Beperkt / experimenteel
- AI Chat beschikbaar, maar niet geïntegreerd in standaardzoek
- Opmerking: Enkel als aparte functie, niet standaard

Startpage / Ecosia
- ❌ Geen AI-integratie
- Klassieke zoekmachines zonder AI-functies
- Transparantie: —
- Opmerking: Focus op privacy (Startpage) en duurzaamheid (Ecosia)
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Wordt het niet tijd dat Europa ook hier verschillende (bv. DMA-gewijs?) maatregelen neemt om deze grote bedrijven te dwingen ons meer keuzevrijheid te geven (en zo ook meer privacy)? Ja, als ontwikkelaar heb je API's, maar het zou ook veel eenvoudiger moeten zijn en worden voor de doorsnee gebruiker om de keuze te krijgen in de AI-tools en modellen die we willen gebruiken in enkele van de Big Tech producten (bv. Copilot (openai) default in Microsoft producten).
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Ordon schreef: 1 week geleden Intussen verandert de wereld rondom ons, snel.
Of je mee bent of niet.
Voor mij is het geen kwestie van "mee te zijn of niet". Ik merk precies aan je posts dat AI voor jou het walhalla is en dat je niet mee bent als je het niet omarmt.
AI wordt tegenwoordig overal te pas en te onpas bijgesleurd. Op strava bv is er een 'Athlete Intelligence' functie die elke activiteit door AI haalt om te kijken hoe die activiteit zich verhoudt tot andere activiteiten. Wat mij daar vooral tegen de borst stoot, is dat het enorm energie verslindend is. Ik ben zelf niet persé een groene jongen, maar dat is echt 'waste of energy'.
Hetzelfde geldt voor mij voor een search engine resultaat: als ik opzoek hoe ik mijn headset terug moet zetten naar fabriekinstellingen, moet ik echt geen resultaat dat door AI is gehaald met als bron het stappenplan van de leverancier met een bullet point list procedure. Waste of energy
Ordon schreef: 1 week geleden Zomaar wat losse vragen.
  • Is dit een revolutionaire verbetering?
  • Of eerder een evolutionaire stap?
  • Welke impact kan dit hebben op hoe we informatie vinden en beoordelen?
Bij complexere zoek opdrachten, krijg ik soms resultaten waarvan ik denk: "nee, dat bedoel ik niet". Daar zie je dat het AI resultaat de vraag wel veel beter begrijpt.
Alleen kloppen de resultaten niet altijd (cfr. disclaimer). Van de week had ik een EOL date van een product dat niet klopte in het AI resultaat. brrr..

Samengevat: ik vind dat we nieuwe technologie absoluut moeten omarmen maar wel voor goede use cases. In het geval van AI, vooral omdat het zo energie verslinded is. Ondanks de disclaimer bij search engines "kan fouten bevatten", merk ik (ook hier op het forum) dat mensen het resultaat als waarheid beschouwen: "vraag het gewoon aan AI".
Freec
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 23 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb het lastig met copyright.... veel van ai antwoorden worden gewoon uit websites geript.

De makers van die websites krijgen geen bezoekers meer, en ai loopt met de content weg.
Hoe lang gaat het duren voor er geen content meer gemaakt wordt?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Dat is een bemerking die ik te weinig hoor, AI is gebaseerd op input van <kort door de bocht modus aan> mensen die zelf nadenken </kdbdmodus uit> als dat niet meer wordt aangeleerd en gestimuleerd lopen we een groot risico dat de fouten van AI echte waarheden gaan worden en niemand nog in staat is om het te beseffen.
Als ik dan maar genoeg 'mijn idee' voed aan A.I. verover ik de wereld in no-time...en dan ben ik nog een brave jongen die het goed meent met de wereld... er lopen andere sloebers rond...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

De druppel om over te schakelen naar duck duck go als zoekmachine. Eens zien hoe deze werkt de komende weken.

Dat AI overzicht is compleet nutteloos als ik iets zoek, neemt alleen maar schermruimte in en het stoort mij persoonlijk dat het extra energie kost voor iets dat ik wil negeren.

En ik ben absoluut niet anti AI, ik gebruik zelf ook wel Gemini en Mistral privé en copilot op het werk. Maar ik ben wel tegen het opdringen van die zaken, waardoor het net een pak omslachtiger wordt om iets te doen. Zie mijn post in het frustratie topic.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Freec schreef: 1 week geleden Ik heb het lastig met copyright.... veel van ai antwoorden worden gewoon uit websites geript.[...]
Hier merk je - en @Freec dat is helemaal niet persoonlijk bedoeld - dat er echt bijna niemand is die weet hoe zo'n LLM werkt. Een LLM zal nooit een exacte kopie van een text als antwoord geven, een LLM "genereert" zo'n antwoord uit de megalomane hoeveelheid data waarop ie getrained is. Dat trainen is niet om letterlijk te onthouden wat er op specifieke websites staat, maar om te leren hoe taal werkt.

Of je bedoelt memorization, maar dat gaat zeker niet over een brok text op website A, B of C, dat gaat over een stuk van een liedje of een definitie die op in álle bronnen in zijn trainingsdata hetzelfde over zeggen.

En zoals bij alles: er is eerst een technische revolutie of evolutie of hoe je het ook wil noemen, en de regels die worden dan pas nadien aangepast. Zo zijn er veel discussies over fair use en transformative use etc...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Plaats reactie

Terug naar “Artificial intelligence (prompts, llm, apps, ...)”