binnen mijn netwerk is de meest actieve connectie die tussen nas (frigate) en de nvr (dahua) (want dat heb ik nog steeds niet rechtstreeks... other project)
ik heb ook alles gescheiden in vlans: de camera's zitten op 1006, terwijl de nas op 1002 zit.
ik verwacht dus prima verkeer tussen die 2 vlans, maar in plaats daarvan zie ik nu in de traffic graphs van opnsense dat verkeer + hetzelfde aan bandbreedte (in/out) op het default lan netwerk.... waar dus quasi niets op zit, en al zeker niet zoveel traffiek over verloopt (laat staan in & out)
het is me dus vrij duidelijk dat de grafiek het verkeer van de 2 vlans ook aangeeft op het default lan (terwijl er duidelijk in de andere grafieken & tabellen te zien is dat er geen hosts zijn die dat verkeer hebben op dat netwerk).
het is me alleen totaal onduidelijk waarom: bug in opnsense? verkeer dat onbedoeld binnen de firewall zelf wel op het default lan gedupliceerd zou worden? of leest die misschien het verkeer op de fysieke interface ook nog eens en gooit die dat dan gewoon bij het default (ik doe router-on-a-stick)?
als iemand een idee heeft, of een opnsense draait met vlans en een gelijkaardige situatie kan nabootsen.... help would be appreciated