Laptops in kwestie:
1. HP 17-AK025 - 12GB ram DDR4- AMD Quad-Core A10-9620P - 256SSD - bouwjaar 2017: werkte normaal onder windows 10
2. HP Pavillion G7 - 4GB ram DDR3 - AMD dual core A6 - 512 HDD - bouwjaar 2011 : stond windows 10 op, maar onbruikbaar traag
Beide laptops niet windows 11 compatibel.
Beide dames eerst gezegd dat ze in oktober hun spaarpot mochten aanspreken om een nieuwe laptop te gaan kopen... maar toch even wat research gedaan naar een alternatief OS, want ik vond het (zeker die van 2017) jammer dat die zo maar weggegooid zouden worden...
Mijn oog viel op Linux Mint - editie Xfce (lichtste van de 3 versies) - support april 2029. https://www.linuxmint.com/
Naast Windows pc's, kan ook op mac (intel) draaien.
Bootable USB stick gemaakt met BelenaEtcher. Heel simpel.
Laptop 1:
- USB geboot, alles werkte out of the box
- installatie + post-installatie 2u
- komt native met o.a. Firefox, Thunderbird (mail), Libreoffice, Pix (foto's), Rhythmbox,...
- er is een linux mint app store beschikbaar om vb. VLC (mediaspeler) en RustDesk (cross platform - om assistentie op afstand te geven) (naast vele andere apps).
- laptop draait extreem vlot, start correct op en alles werkte out-of-the-box. Geen extra drivers nodig gehad.
- Printer en scanner werd automatisch gedetecteerd en waren direct bruikbaar.
Laptop 2: (ik dacht, lukt nooit, maar....)
- idem ! Installatie zonder problemen en niet langer dan laptop 1.
- laptop start op in 2-3 mins (ik tel tot ik een browser kan openen) en werkt stukken vlotter dan windows 10.
- gmail, de morgen, vrtnws allemaal correct te consulteren.
- Pix app om foto's te bekijken werkt goed (haalde automatisch de foto's binnen)
- Youtube: na 10 seconden haperingen, streamde goed (geen 1080 uiteraard). VRTMax- vanaf de kwaliteit op 480 stond, geen haperend beeld meer) - verder heb ik dat beestje niet gepusht.
- gebruiker wil geen itsme gebruiken, maar enkel de kaartlezer (zucht).
EID software https://eid.belgium.be/nl) is beschikbaar ook voor Linux Mint (deb) maar is niet voldoende. Onderstaand commando in de terminal
cd Downloads
sudo apt install ./eid TAB
sudo apt update
sudo apt install eid-mw eid-viewer
reboot
install the beid addon for firefox, close and open your browser.
2 laptops (voorlopig) gered van de schroothoop