Beste,
Misschien een vreemde vraag, maar laat ze me schetsen.
Mijn nieuwe woonst is nog niet opgeleverd en ik kan er maar beperkt binnen, dus ik kan niet alles in de kelder controleren van wat er binnenkomt van nutsleidingen.
Het adres en de huizen rondom mijn appartementsgebouw lijken niet aansluitbaar op fiberklaar (ik denk dat er geen fiber in de straat ligt, ook alle lijntesten op mijn adres of adres van de buren zijn negatief qua beschikbaarheid van fiber). Echter in mijn nieuw appartement ligt een fiber kabel binnen en is er een 'aansluitpunt" (box) voorzien in de berging met daarop een label van fiberklaar.
Zou het kunnen dat in het appartement fiber getrokken is naar de toekomst toe, fiberklaar dat proper heeft aangesloten, maar dat ze in de kelder alsnog een verbinding maken naar klassieke VDSL? Dat ze die fiberklaar kabel gewoon in dat gebouw al getrokken hebben zodat ze later alsnog héél makkelijk fiberklaar kunnen aansluiten (gezien binnenbekabeling naar appartementen dan toch al fiber is).
Of wordt zulks niet gedaan?
Bedankt!
Pieter
Kan VDSL over fiber?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 105 keer
- Recent bedankt: 3 keer
ChatGPT komt met een plausibel antwoord lijkt me
Ik vond het zo een vreemde vraag, dat ik toch even die er in heb gestoken
---
###
**Wat je waarschijnlijk ziet: "Fiber ready" maar nog niet actief**
In veel nieuwbouw- of renovatieprojecten wordt **de interne infrastructuur (van straat tot appartement)** al voorbereid op glasvezel, **zelfs als de straat nog niet is aangesloten op het glasvezelnetwerk**.
#### Wat dat inhoudt:
* **Binnen in het gebouw en het appartement wordt al glasvezelbekabeling voorzien.** Dit loopt van de inkom van het gebouw (vaak in de kelder of technische ruimte) tot aan een fiber contactpunt (ONT-box of glasvezeldoosje) in je appartement, meestal in de berging of de woonkamer.
* **Fiberklaar** of een onderaannemer heeft die bekabeling alvast **netjes aangelegd en afgewerkt** met een label. Dat wil zeggen: klaar voor gebruik **vanaf het moment dat de straat op het netwerk wordt aangesloten.**
* Maar: **als er geen glasvezelkabel tot aan de straat of wijkverdeler ligt**, dan **kan er nog geen actieve glasvezeldienst geleverd worden**, ook al is de interne bekabeling er al wél.
---
###
**Hoe krijg je dan internet bij oplevering?**
Zolang de fiber op straatniveau niet actief is, zullen bewoners vaak **tijdelijk op VDSL of coax (Telenet)** moeten vertrouwen:
* De klassieke koperleiding of coax (afhankelijk van je provider) komt dan via een aparte route binnen in de kelder of technische ruimte.
* **Je krijgt dan VDSL-internet via de bestaande Proximus-koperkabels**, met een RJ11-contactpunt of ander aansluitdoosje.
* De fiber-aansluitdoos blijft dan ongebruikt, tot fiberklaar het netwerk activeert in jouw buurt.
---
###
**Waarom doen ze dat zo?**
Omdat:
* Het veel goedkoper en praktischer is om **nu al glasvezel in elk appartement te leggen**, terwijl men nog volop bouwt en overal gemakkelijk bij kan.
* Zo hoeven ze **niet binnen te komen en muren open te breken** wanneer de straat wél aangesloten raakt op fiber.
* Dit verhoogt ook de **waarde van het vastgoed**: “fiber-ready” verkoopt beter.
---
###
Wat kun jij doen?
* Vraag aan de bouwpromotor of syndicus of ze weten of en wanneer de straat effectief aangesloten wordt op fiber.
* Je kan ook bij **Fiberklaar** een *belangstellingsregistratie* invullen. Zo krijg je een melding zodra je adres wél aansluitbaar is.
* Vraag bij je toekomstige internetprovider naar **de huidige beschikbare technologie (VDSL of coax)**, zodat je bij oplevering zeker bent van verbinding.
---
### Samengevat:
**Ja**, het is perfect mogelijk dat de binnenbekabeling fiberklaar is,
maar dat je voorlopig nog geen glasvezelinternet kan krijgen omdat de straat nog niet aangesloten is.
Eens de straat op het fiberklaarnetwerk zit, is jouw appartement snel aan te sluiten omdat alles binnen al klaar is.
Laat me gerust weten als je ook technische foto's hebt van de aansluitpunten, dan kan ik specifieker inschatten wat er precies ligt.

Ik vond het zo een vreemde vraag, dat ik toch even die er in heb gestoken

---
###
In veel nieuwbouw- of renovatieprojecten wordt **de interne infrastructuur (van straat tot appartement)** al voorbereid op glasvezel, **zelfs als de straat nog niet is aangesloten op het glasvezelnetwerk**.
#### Wat dat inhoudt:
* **Binnen in het gebouw en het appartement wordt al glasvezelbekabeling voorzien.** Dit loopt van de inkom van het gebouw (vaak in de kelder of technische ruimte) tot aan een fiber contactpunt (ONT-box of glasvezeldoosje) in je appartement, meestal in de berging of de woonkamer.
* **Fiberklaar** of een onderaannemer heeft die bekabeling alvast **netjes aangelegd en afgewerkt** met een label. Dat wil zeggen: klaar voor gebruik **vanaf het moment dat de straat op het netwerk wordt aangesloten.**
* Maar: **als er geen glasvezelkabel tot aan de straat of wijkverdeler ligt**, dan **kan er nog geen actieve glasvezeldienst geleverd worden**, ook al is de interne bekabeling er al wél.
---
###
Zolang de fiber op straatniveau niet actief is, zullen bewoners vaak **tijdelijk op VDSL of coax (Telenet)** moeten vertrouwen:
* De klassieke koperleiding of coax (afhankelijk van je provider) komt dan via een aparte route binnen in de kelder of technische ruimte.
* **Je krijgt dan VDSL-internet via de bestaande Proximus-koperkabels**, met een RJ11-contactpunt of ander aansluitdoosje.
* De fiber-aansluitdoos blijft dan ongebruikt, tot fiberklaar het netwerk activeert in jouw buurt.
---
###
Omdat:
* Het veel goedkoper en praktischer is om **nu al glasvezel in elk appartement te leggen**, terwijl men nog volop bouwt en overal gemakkelijk bij kan.
* Zo hoeven ze **niet binnen te komen en muren open te breken** wanneer de straat wél aangesloten raakt op fiber.
* Dit verhoogt ook de **waarde van het vastgoed**: “fiber-ready” verkoopt beter.
---
###
* Vraag aan de bouwpromotor of syndicus of ze weten of en wanneer de straat effectief aangesloten wordt op fiber.
* Je kan ook bij **Fiberklaar** een *belangstellingsregistratie* invullen. Zo krijg je een melding zodra je adres wél aansluitbaar is.
* Vraag bij je toekomstige internetprovider naar **de huidige beschikbare technologie (VDSL of coax)**, zodat je bij oplevering zeker bent van verbinding.
---
### Samengevat:
Laat me gerust weten als je ook technische foto's hebt van de aansluitpunten, dan kan ik specifieker inschatten wat er precies ligt.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 97 keer
Bij ons in de straat zijn alle appartementen/huizen die de laatste 4 jaar gebouwd zijn allemaal aangesloten op glasvezel.
Bestaande huizen en appartementen worden tot nu toe nog niet aangesloten op glasvezel.
Bestaande huizen en appartementen worden tot nu toe nog niet aangesloten op glasvezel.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 15 keer
Wanneer enkel een nieuwe verkaveling/groot appartementsgebouw wordt voorzien van glasvezel en de omliggende huizen niet, dan is dit steeds door Proximus en niet door Fiberklaar.
Wat de bekabeling betreft, kan je waarschijnlijk meer info vinden in het lastenboek van het gebouw.
Wat de bekabeling betreft, kan je waarschijnlijk meer info vinden in het lastenboek van het gebouw.